Herstel gescheurde enkelbanden, ervaringen gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 14:18

Annash schreef:
Ik zat er met een week weer op en met 2 weken weer in de ring, maar lopen kon ik nog niet... :') Ik stond er goed voor in de selecties en wilde het proberen.

Uiteindelijk is het denk ik wel mijn redding geweest, dat paardrijden. Daardoor heb ik de belasting rustig opgebouwd en heb ik de stijfheid uiteindelijk wel helemaal kunnen voorkomen.

Ik werd op het van het paard getild. :') Was hilarisch. Maar als ik zat ging het wel.

_O-

Zie dit voor me, met mijn 1.86m en grote paarden _O-

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 14:19

Janine1990 schreef:
_O-

Zie dit voor me, met mijn 1.86m en grote paarden _O-

Ik ben 1.48 en dat paard was 1.72... :') Van klein naar groot dus, maar ze moesten wel flink tillen.
Laatst bijgewerkt door Annash op 25-01-24 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 14:19

Ik voel het nog vrij heftig met rijden en doe steeds mijn voeten uit de beugels. Ik heb 6 weken de beugelriemen er helemaal af gehad.

Annash
Blogger

Re: Herstel gescheurde enkelbanden, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 14:20

Sizzle, als ik langere tijd 'meer' druk heb op mijn enkel dan doet het ook echt nog pijn inderdaad, vooral als ik dan eraf wil. Eerst even rondjes draaien en voorzichtig eraf springen (ik spring wel ipv laten glijden, anders vind ik kans op het beschadigen van mn zadel te groot). En door mijn lengte kan ik niet gewoon afstappen. :')

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 14:22

Janine1990 schreef:
Hanneke137 schreef:
ik merkte juist heel erg dat ik met paardrijden (met beugels) mijn enkel meer belaste. Minder controle over de bewegingen van je voet en de klappen welke je enkel op moet vangen.

Tijdje geleden heb ik mijn voet gekneusd. Ik dacht ook wel weer snel te kunnen rijden. Dat heb ik geweten, de pijn schoot er vrij snel in. Alleen stappen was te doen.

Wellicht toch fijn dat ik nu van die sprenger beugels heb :')
Maar ik heb in het verleden ook wel gehad dat ik door mijn enkel ging in de beugels. Met name links :+ Dus ik kijk echt wel even uit :')

Die heb ik na de eerste keer dus ook aangeschaft. Precies om die reden. Maar met mijn kneuzing was dat dus niet genoeg.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 14:24

Annash schreef:
Sizzle, als ik langere tijd 'meer' druk heb op mijn enkel dan doet het ook echt nog pijn inderdaad, vooral als ik dan eraf wil. Eerst even rondjes draaien en voorzichtig eraf springen (ik spring wel ipv laten glijden, anders vind ik kans op het beschadigen van mn zadel te groot). En door mijn lengte kan ik niet gewoon afstappen. :')

Gewoon afstappen is toch ook niet heel verstandig? Als je dan met je voet in de beugel blijft hangen en je paard schrikt ben je helemaal de sjaak... Doe ik in ieder geval nooit.

Sizzle ook maar aan de app dan, die app die Hanneke noemt kreeg ik ook aangeraden...

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 14:24

Het kan best een tijd duren TS! Na het afstappen van het paard verloor ik mn balans en wilde eigenlijk niet op mn kont vallen (want nat) dus ik liep een paar passen naar achteren om mn balans te zoeken en toen gaf mijn enkel het op. Dat was November 2022, ik ben 2 weken thuis geweest omdat ik niet naar kantoor kon lopen (400m) en daarna met fysio erbij opgebouwd en de meeste dingen gaan best goed. Sinds kort ben ik aan het squashen maar dan merk ik nog wel spierpijn/vermindering in dat been bij mn enkel. Dus ik hoop voor je dat het beter heelt, maar hier blijft het helaas wel een zwakke(re) plek.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 14:26

Janine1990 schreef:
Annash schreef:

Gewoon afstappen is toch ook niet heel verstandig? Als je dan met je voet in de beugel blijft hangen en je paard schrikt ben je helemaal de sjaak... Doe ik in ieder geval nooit.

Sizzle ook maar aan de app dan, die app die Hanneke noemt kreeg ik ook aangeraden...

Nee ik bedoel meer, als je je voeten uit de beugel hebt, is het voor de meeste mensen niet meer ver naar de grond. Ik hang nog zo hoog door mijn gebrek aan lengte dat ik echt moet springen en die afstand moet overbruggen. :') Maar dat had ik misschien niet zo handig opgeschreven.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 14:27

Hier wel ervaringsdeskundige alhoewel het uiteindelijk niet helemaal volgens het boekje was en toch wat anders in elkaar zat.

Maar als jij zegt dat je opzich al aardig uit de voeten kan en dat weinig pijn oplevert erna dan ben je goed bezig. Krijg je toch veel napijn dan moet je wel echt een stapje terug. Ik zou zeggen mobiliseren op geleide van de pijn. (Hier wel eerlijk blijven, je hoeft je niet te bewijzen voor iemand)

Er zijn ook best wat fysio's die echo's maken. En mijn ervaring is ook dat iedereen die anders bekijkt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 15:01

Janine1990 schreef:

Ik heb even gekeken en die meeste oefeningen ben ik al mee begonnen via pilates :)
Ik ga het zeker nog even wat beter bekijken.

Het zijn bij mij vooral de de zijdelinkse rotatie bewegingen die duidelijk nog niet helemaal gerepareerd zijn en dat voel je voornamelijk met op je zij liggen, autorijden en paardrijden.
Het is geen echte pijn meer, maar na een lange autorit is mijn voet duidelijk gezwollen terwijl ik rustig meermaals per dag van 3 hoog heen en weer kan traplopen.
Ik vind het ook niet onlogisch of zorgwekkend aangezien de maatstaf ongeveer 6 weken voor spierblessures en 12-16 weken voor persblessures is.
Zolang er nog verbetering is maak ik me in iedergeval nog geen zorgen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 15:42

Ik heb in 2022 m’n enkelbanden gescheurd (niet helemaal door gelukkig!) en toen ik net een beetje oké liep ben ik met de honden uitlaten weer door m’n enkel gegaan op ongelijke grond omdat het gewoon nog niet sterk was allemaal.
Gelukkig viel het toen mee, al was het wel weer even een paar stappen terug. Maar ben toen wel naar de fysio gegaan die me oefeningen gaf en toen was het eigenlijk best redelijk snel weer oké! Denk dat ik er in totaal 3 maanden mee bezig geweest ben tot ik helemaal geen pijn meer had met lopen op ongelijke stukken en het is bij mij ook geen zwakke plek gebleven gelukkig.

Dus ik kan zeker fysio aanraden! Dan heb je toch wat gerichtere oefeningen als via een app.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-24 11:33

MaNdiii schreef:
Hier wel ervaringsdeskundige alhoewel het uiteindelijk niet helemaal volgens het boekje was en toch wat anders in elkaar zat.

Maar als jij zegt dat je opzich al aardig uit de voeten kan en dat weinig pijn oplevert erna dan ben je goed bezig. Krijg je toch veel napijn dan moet je wel echt een stapje terug. Ik zou zeggen mobiliseren op geleide van de pijn. (Hier wel eerlijk blijven, je hoeft je niet te bewijzen voor iemand)

Er zijn ook best wat fysio's die echo's maken. En mijn ervaring is ook dat iedereen die anders bekijkt.

Ah ja, gisteren heb ik een stukje op krukken gelopen, heerlijk om even buiten te zijn! Maar ik merk wel dat het vandaag iets meer zeurt. Dus dat stukje lopen zit er dit weekend niet meer in.

Wat ik wel merk is dat mijn enkel telkens blokkeert en met het minste en geringste weer knapt. Dit heb ik in veel gewrichten heel makkelijk, maar zoveel als ik het nu heb, heb ik nog niet eerder meegemaakt. Herkent iemand dat?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 12:06

Bij mij sloegen de banden een stukje bot los en ik ging 6 weken in het gips. Daar na moest ik revalideren, neem je tijd anders blijft je er last van houden.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 12:14

Mijn advies, neem die 6 weken maar aan dat het zeker gaat duren en rustig opbouwen, luister naar je lichaam.
Ik zat na 4 weken op een hele oude rustige pony zonder zadel in stap eenmalig Leverde toch een aardig gezellig gesprek op met de huisarts. Nooit iets anders beschadigd tijdens het door mijn enkel tijdens en daarna. Echter blijft het bij mij wel echt een gevoelige plek.

Door al het oprekken en de scheuren kan ik mijn hakken niet meer dan horizontaal in de beugel doen. Uitdrukken lukt niet zonder compensatie in mijn lichaam. Ik heb persoonlijk het idee dat mijn knieën door het proberen de klappen hebben opgevangen, maar bewijzen kan ik het niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 19:37

10 jaar geleden wat traptredes gemist en ook een enkelband gescheurd, inclusief een stuk bot mee eraf. Eerste week drukverband vanwege de zwelling en toen 3 of 4weken gips. Was dun gips en kon er ook mee lopen. Toen dat eraf ging gruwelijke pijn, en vervolgens weer 2 weken gips. Was bang voor de pijn toen dat er af ging, maar wonderbaarlijk genoeg helemaal geen centje pijn. Daarna ook nergens last meer van gehad.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 19:58

Ouch, enkelbanden scheuren is enorm pijnlijk!
Of zoals mijn dokter en fysio zeiden: Een beenbreuk is minder pijnlijk.
Ik heb jaren geleden een enkelband gescheurd en vier weken ingetaped gezeten. Toen mocht de tape eraf maar bleek het onvoldoende geheeld dus nogmaals drie weken tape.
Eenmaal zonder tape voelde mijn been enorm onstabiel. In die zeven weken slinken je spieren natuurlijk enorm en de tape gaf extra steun. Het leek wel alsof mijn onderbeen van rubber was en alle kanten op flapperde :')
Met name het opstijgen en hakken uitdrukken vond ik heel erg pijnlijk tijdens het rijden, maar verder ging het wel. En ongelijke of bevroren ondergrond was echt de hel :=
Beterschap!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-24 13:28

Cayenne schreef:
Ouch, enkelbanden scheuren is enorm pijnlijk!
Of zoals mijn dokter en fysio zeiden: Een beenbreuk is minder pijnlijk.
Ik heb jaren geleden een enkelband gescheurd en vier weken ingetaped gezeten. Toen mocht de tape eraf maar bleek het onvoldoende geheeld dus nogmaals drie weken tape.
Eenmaal zonder tape voelde mijn been enorm onstabiel. In die zeven weken slinken je spieren natuurlijk enorm en de tape gaf extra steun. Het leek wel alsof mijn onderbeen van rubber was en alle kanten op flapperde :')
Met name het opstijgen en hakken uitdrukken vond ik heel erg pijnlijk tijdens het rijden, maar verder ging het wel. En ongelijke of bevroren ondergrond was echt de hel :=
Beterschap!

Als dat zo is, zal ik waarschijnlijk nog lopen met een gebroken been :+
Een spiraal plaatsen was echter wel pijnlijk, dus een hoge pijngrens heb ik zeker niet _O-

Ik kon gistermiddag nog terecht bij de fysio, moet nog een week rust houden, max 20/30 meter per keer lopen. En alleen een mobiliserende oefening meegekregen die ik drie keer per dag moet doen en moet opbouwen naar elk uur.

Als iemand nog goede ideëen heeft om de dagen door te komen, hoor ik het graag :+
En oefeningen om buiten m'n benen om fit te blijven, ook heel graag. Want ik was juist van plan om méér te bewegen en minder te eten :+

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 15:33

Ik moest al heel snel (binnen de pijngrens) rondjes draaien met mijn foto. Of beter gezegd, het alfabet, want dan neem je nog meer mee.

Verder... Boekje, tv, pc? Ik werk vanaf huis dus heb gewoon door kunnen werken, maar snap wel dat je je flink (gaat) vervelen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-24 16:12

Annash schreef:
Ik moest al heel snel (binnen de pijngrens) rondjes draaien met mijn foto. Of beter gezegd, het alfabet, want dan neem je nog meer mee.

Verder... Boekje, tv, pc? Ik werk vanaf huis dus heb gewoon door kunnen werken, maar snap wel dat je je flink (gaat) vervelen.

Ik werk ook vanuit huis. Maar normaal ben ik savonds en het weekend weg.

Stilzitten voelt vreselijk nutteloos. Boek is dan nog acceptabel, maar de hele avonden en dagen tv en boek niet :')

Vanavond ga ik dus ook illegaal naar het dorpshuis om de hoek voor een patatje met vrienden...

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 16:18

Ik heb ergens rond mijn 14e mijn enkelband gescheurd op de trampoline. Destijds werd dat nog in het loopgids gezet. Altijd zwak puntje gebleven omdat ik als onwetende 14jarige,met een moeder die het niet nodig vond me naar de huisarts te sturen, er weer op ben gaan lopen. Soms is een grote kiezelsteen op de stoep al genoeg om te denken; Auw :x

Vorig jaar oktober heb ik tijdens een sport evenement diezelfde enkelband weer gescheurd. Ik ben van de plaats waar het gebeurde zelf naar de ehbo post op 700m afstand gewandeld, dat ging prima. 2 dagen later kon ik bij de huisarts terecht en die constateerde een gescheurde enkelband. Voet was echt bont en blauw met aan beide zijden een mooie bloeduitstorting.

Ik heb amper een dag krukken gebruikt, een week zeer weinig belast, en na die week kon ik zonder problemen weer autorijden. Alleen het buigen is een maand of 2 goed gevoelig gebleven

Op de dag dat het gebeurde moest ik nog even aanwezig zijn op stal en daar was ik dus met blote voet, daar waren mensen die de voet op de foto wilden hebben terwijl ik vond dat het wel meeviel :')

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 19:21

Mijn vriend heeft nu 4 mndn geleden zijn enkelband volledig gebroken. En iedere overbelasting levert weer een paar dagen pijn, dikke voet en slapeloze nachten op. Bij hem zijn er echo's gemaakt om het goed te kunnen zien. Hij heeft injecties laten zetten een paar weken geleden mbv echo. Dat was enorm fijn, dat hielp geweldig goed. Voor 3 dagen tot hij zich weer verstapte grrr.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 12:07

ReadTheRulez schreef:
Ik heb ergens rond mijn 14e mijn enkelband gescheurd op de trampoline. Destijds werd dat nog in het loopgids gezet. Altijd zwak puntje gebleven omdat ik als onwetende 14jarige,met een moeder die het niet nodig vond me naar de huisarts te sturen, er weer op ben gaan lopen. Soms is een grote kiezelsteen op de stoep al genoeg om te denken; Auw :x

Vorig jaar oktober heb ik tijdens een sport evenement diezelfde enkelband weer gescheurd. Ik ben van de plaats waar het gebeurde zelf naar de ehbo post op 700m afstand gewandeld, dat ging prima. 2 dagen later kon ik bij de huisarts terecht en die constateerde een gescheurde enkelband. Voet was echt bont en blauw met aan beide zijden een mooie bloeduitstorting.

Ik heb amper een dag krukken gebruikt, een week zeer weinig belast, en na die week kon ik zonder problemen weer autorijden. Alleen het buigen is een maand of 2 goed gevoelig gebleven

Op de dag dat het gebeurde moest ik nog even aanwezig zijn op stal en daar was ik dus met blote voet, daar waren mensen die de voet op de foto wilden hebben terwijl ik vond dat het wel meeviel :')

Aah, ik denk maar niet dat ik die weg ga bewandelen. :+

Monique1963 schreef:
Mijn vriend heeft nu 4 mndn geleden zijn enkelband volledig gebroken. En iedere overbelasting levert weer een paar dagen pijn, dikke voet en slapeloze nachten op. Bij hem zijn er echo's gemaakt om het goed te kunnen zien. Hij heeft injecties laten zetten een paar weken geleden mbv echo. Dat was enorm fijn, dat hielp geweldig goed. Voor 3 dagen tot hij zich weer verstapte grrr.

Oei, dat klinkt niet heel lekker!
Heeft hij verder ook fysio begeleiding?

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 12:29

Ik heb ook enkelbandletsel gehad, alleen is dat niet goed behandeld geweest door fysio en HA die niet wilde doorverwijzen waardoor ik uiteindelijk 10 maanden lang een actieve ontsteking heb gehad. Inmiddels heb ik drie jaar later nog steeds dagelijks last ervan en een blijvende bewegingsbeperking ondanks revalidatie.
Ik draag nog altijd een brace bij het sporten en werken (loop veel). Ik heb alleen een figuur 8 brace en dat is wel een stuk comfortaber dan een veterbrace maar misschien voor dit stadium nog niet helemaal geschikt. Paardrijden heb ik meer dan een jaar niet gekund en nog steeds niet terug op een niveau (frequentie) als voor het letsel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 16:56

Nou ik ben gisteren voor het eerst oefeningen gaan doen.
Mijn aangedane voet lijkt een stuk stabieler dan de rechtervoet :') En het deed niet echt pijn, maar er kwam nadien wel weer wat vocht in de enkel. Niet heel extreem gelukkig.

Baal wel enorm dat ik 3 weken na tijd nog steeds niet weer heb kunnen autorijden.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 17:04

Ik had het geluk dat het mijn linkervoet was en dat ik een automaat kon lenen. Ik heb 6 weken na dato eens geprobeerd te rijden in mijn schakelauto maar daar had ik echt nog teveel pijn voor om adequaat te reageren. Ik geloof dat ik bijna 9 weken later pas weer in mijn eigen auto reed.