Stuitje gebroken door val van paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:24

Een jaar of 10 geleden heeft mijn schoonzus haar stuitje gebroken door een val met schaatsen. Het is weer helemaal goed gekomen maar de eerste maanden waren erg pijnlijk. Het heeft tijd nodig om te genezen. Het is wel weer helemaal in orde gekomen.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:25

Ik kan je geen tips geven mbt je paarden, maar houd jezelf en je stuit goed in de gaten. Een stuit kussen kan helpen bij het zitten, die heeft een uitsparing op de plek van je stuitje en haalt de druk eraf. Forceer alsjeblieft niks en bouw rustig op, want het is een plek waar je heel lang last van kan houden. Voorspoedig herstel gewenst!

MarjanB

Re: Stuitje gebroken door val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 22:00

Check! :+ alleen werd ik naar huis gestuurd met het is een oude breuk. Dus een jaar veel pijn. Uiteindelijk second opinion gehad en die zei ja lelijke breuk had je :')
Afbeelding

Mijn tip, ga als je weer een beetje hersteld bent naar een ceasar therapeut. Ik was in 5 behandelingen en tips van de pijn af.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 22:08

Er is iets dat heet de nimoc methode.
Het is een onderdeel van bekken fysiotherapie, naar ik begrepen heb een relatief zachte techniek die er voor zorgt dat je stuitje recht en correct 'staat' (... 'hangt' lijkt mij een gepaster woord voor een stuitje ;) ).
Dan groeit het weer correct vast en dat scheelt in de 'naschade'.

Appelfruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 22:19

Lindsey_99 schreef:
Een jaar of 10 geleden heeft mijn schoonzus haar stuitje gebroken door een val met schaatsen. Het is weer helemaal goed gekomen maar de eerste maanden waren erg pijnlijk. Het heeft tijd nodig om te genezen. Het is wel weer helemaal in orde gekomen.

Wat fijn dat het uiteindelijk goed is gekomen!

Appelfruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 22:22

Abracadabra9 schreef:
Ik kan je geen tips geven mbt je paarden, maar houd jezelf en je stuit goed in de gaten. Een stuit kussen kan helpen bij het zitten, die heeft een uitsparing op de plek van je stuitje en haalt de druk eraf. Forceer alsjeblieft niks en bouw rustig op, want het is een plek waar je heel lang last van kan houden. Voorspoedig herstel gewenst!

Dankjewel! Ik dacht er de eerste dag echt te makkelijk over na (probeerde nog veel dingen te doen). Maar ik ben er idd achter gekomen dat het veel rust en tijd nodig heeft. HeT is een hele vervelende blessure.

Appelfruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 22:22

MarjanB schreef:
Check! :+ alleen werd ik naar huis gestuurd met het is een oude breuk. Dus een jaar veel pijn. Uiteindelijk second opinion gehad en die zei ja lelijke breuk had je :')
[ [url=m/qLJpTx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn tip, ga als je weer een beetje hersteld bent naar een ceasar therapeut. Ik was in 5 behandelingen en tips van de pijn af.

Dankjewel voor de tip ik ga ernaar kijken!

Appelfruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 22:24

Janneke2 schreef:
Er is iets dat heet de nimoc methode.
Het is een onderdeel van bekken fysiotherapie, naar ik begrepen heb een relatief zachte techniek die er voor zorgt dat je stuitje recht en correct 'staat' (... 'hangt' lijkt mij een gepaster woord voor een stuitje ;) ).
Dan groeit het weer correct vast en dat scheelt in de 'naschade'.

Dankjewel voor de tip! Ik ga er naar kijken!

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 17:07

Ik zal trouwens ook een nieuw cap kopen. Aangezien je waarschijnlijk plat bent gevallen, ben je dus ook met je hoofd op de grond geklapt.

Appelfruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 17:21

Paardjes101 schreef:
Ik zal trouwens ook een nieuw cap kopen. Aangezien je waarschijnlijk plat bent gevallen, ben je dus ook met je hoofd op de grond geklapt.

Denkje dat dat nodig is? Zal namelijk heel zuur zijn, aangezien ik net een nieuwe had gekocht. Ik ben niet direct op me hoofd geklapt. Toen ik via het schuurtje naar de grond gekaatst werd, ben ik eerst op me stuitje gevallen en daarna zijn me rug en hoofd er zegmaar achteraan gekomen. Zou ik daarvoor een nieuwe cap moeten kopen?

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 18:31

Appelfruit schreef:
Paardjes101 schreef:

Denkje dat dat nodig is? Zal namelijk heel zuur zijn, aangezien ik net een nieuwe had gekocht. Ik ben niet direct op me hoofd geklapt. Toen ik via het schuurtje naar de grond gekaatst werd, ben ik eerst op me stuitje gevallen en daarna zijn me rug en hoofd er zegmaar achteraan gekomen. Zou ik daarvoor een nieuwe cap moeten kopen?

Het advies is er niet voor niets. Mag ik vragen welk merk cap je hebt gekocht? Bepaalde merken bieden de service aan dat ze controleren of de binnenschaal is beschadigd. En die kunnen m desnoods vervangen.
Zou geen risico nemen met je hoofd na deze smak.
Beterschap!

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 19:25

Ik heb 1,5 jaar geleden mijn stuitje gebroken na val van mijn paard. Eerste maand was het ergste inderdaad, ik had wel heel snel een stuit kussen gekocht, wat goed hielp bij het zitten. De fysio wilde pas na 6 weken iets gaan doen, omdat de breuk eerst moest helen. Ik ben daana 3 maanden wekelijks (in het begin twee keer per week) bij de fysio/osteo geweest. Door mijn breuk zaten alle andere spieren er omheen compleet vast door verkeerde belasting. Fysio was aan het begin echt een hel. Na 3 maanden was dit eindelijk losser en kon ik 't zelf bijhouden. Nu vooral nog last bij het fietsen, paardrijden en lang zitten (en situps in de sportschool dan verga ik echt, dus dat doe ik niet meer), maar bij het dagelijks leven eigenlijk vrij weinig last.

Paard hoeft gelukkig niet dagelijks te lopen en liep toen 24/7 buiten. Ik longeer los, dus zorgde dat ik een stukje had afgezet en dus niet teveel moest lopen. Paard staat ook all-inn dus hoefde gelukkig ook geen klusjes te doen.

Mentaal heb ik wel een klap gehad, was door een val daarvoor al veel minder zeker en door de val echt angstig geworden. Met regelmatig privé les, probeer ik dit op te lossen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 19:26

Ja! Koop een nieuwe cap! De kans dat er inwendig iets stuk of verzwakt is, is bij elke val aanwezig. Als je je hoofd nauwelijks raakt is die kans natuurlijk veel kleiner, maar wil je die riskeren?

Na mijn laatste val jaren terug (klopt af) had ik een flinke hersenschudding opgelopen maar wist ik niet dat caps dan stuk gingen.. Stom.. nog heel lang mee gereden tot ik 'm op een dag in twee stukken uit de kast haalde. Zat dus al die tijd waarschijnlijk een flinke scheur in. Gelukkig nooit meer mee gevallen. :=

Appelfruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 21:08

Charles Owen cap. Ik heb zitten kijken, maar vlgm zit er geen omruilservice bij na een val. Dat zit er namelijk wel op een kep Italia en samsfield. Nee daar heb je zeker gelijk in. Dankjewel!

Appelfruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 21:28

belindaap88 schreef:
Ik heb 1,5 jaar geleden mijn stuitje gebroken na val van mijn paard. Eerste maand was het ergste inderdaad, ik had wel heel snel een stuit kussen gekocht, wat goed hielp bij het zitten. De fysio wilde pas na 6 weken iets gaan doen, omdat de breuk eerst moest helen. Ik ben daana 3 maanden wekelijks (in het begin twee keer per week) bij de fysio/osteo geweest. Door mijn breuk zaten alle andere spieren er omheen compleet vast door verkeerde belasting. Fysio was aan het begin echt een hel. Na 3 maanden was dit eindelijk losser en kon ik 't zelf bijhouden. Nu vooral nog last bij het fietsen, paardrijden en lang zitten (en situps in de sportschool dan verga ik echt, dus dat doe ik niet meer), maar bij het dagelijks leven eigenlijk vrij weinig last.

Paard hoeft gelukkig niet dagelijks te lopen en liep toen 24/7 buiten. Ik longeer los, dus zorgde dat ik een stukje had afgezet en dus niet teveel moest lopen. Paard staat ook all-inn dus hoefde gelukkig ook geen klusjes te doen.

Mentaal heb ik wel een klap gehad, was door een val daarvoor al veel minder zeker en door de val echt angstig geworden. Met regelmatig privé les, probeer ik dit op te lossen.

Bij mij helpt het stuit kussen en een zwemband ook goed. Kreeg een stuit kussen trouwens gelijk mee uit het ziekenhuis, dus dat was fijn. Ik heb over 2 weken fysio waarschijnlijk alleen voor me rug en nek, maar ze gaan kijk wat met mijn stuitje kan. Wat vervelend dat je nog steeds last met fietsen en paardrijden hebt. Ik fiets heel veel dus dat is wel naar. Heb jij toen ook met krukken of een rollator gelopen ? En hoe deed jij het met langere stukken lopen? Bij mij doet lopen namelijk ontzettend veel pijn. Ik word soms ook echt misselijk en duizelig als ik veel gelopen heb. Zitten kan ik ook helemaal niet, alleen op een band. In een rolstoel gaat dit ook wel met een band, zolang het maar een op een gelijk vloer is.

Dat los longeren is een hele goed, ik m onthouden. Dan kan ik al wat sneller aan de slag. Ik ben ook heel blij dat ze bij mij 24/7 buiten staan, dat scheelt zo veel.

Wat vervelend dat je mentaal een klap er van hebt gekregen. Ik ben bang dat dit er bij mij ook mentaal is ingehakt. Ik ga die van mij in training zetten, aangezien mijn paard zelf ook onzeker is en we elkaar daar dan in kunnen versterken. Ik wil dan ook weer veel hulp krijgen voor als ik er zelf weer op moet. Ik zag ook dat pshycologen zijn voor mensen die bang zijn geworden na het vallen van hun paard. Bedankt voor je ervaring delen!!!
Laatst bijgewerkt door Appelfruit op 19-01-24 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Appelfruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 21:32

Celebi schreef:
Ja! Koop een nieuwe cap! De kans dat er inwendig iets stuk of verzwakt is, is bij elke val aanwezig. Als je je hoofd nauwelijks raakt is die kans natuurlijk veel kleiner, maar wil je die riskeren?

Na mijn laatste val jaren terug (klopt af) had ik een flinke hersenschudding opgelopen maar wist ik niet dat caps dan stuk gingen.. Stom.. nog heel lang mee gereden tot ik 'm op een dag in twee stukken uit de kast haalde. Zat dus al die tijd waarschijnlijk een flinke scheur in. Gelukkig nooit meer mee gevallen. :=

Ojeetje, ja ik ben wel uiteindelijk met cap ook op de grond geklapt samen met me rug. Aangezien me rug gekneusd is zal die cap misschien ook wel een opdonder hebben gehad. Dat wordt maar sparen voor een nieuwe cap. Heel zonde had m pas een paar keer nog gedragen.
Wow die die gwn uit elkaar gevallen is!!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:34

Liggen en op je zijkant van je benen steunen als je zit.

Tig jaar geleden zat ik aan de bar en vroeg een man of ik met hem wilde dansen, ik keerde me om op mijn barkruk. Ik vertelde hem dat ik dat niet wilde en keerde terug met mijn hoofd richting bar. Maar intussen had hij de barkruk onder me vandaan getrokken. Ik ben toen rechtstandig op mijn stuitje gevallen en daarna met mijn hoofd op het beton geklapt. Enorm zware hersenschudding gehad, dus ik moest sowieso al liggen. Heb mijn stuitje toen enorm zwaar gekneusd en hij staat nog steeds scheef, ik voel het nog steeds met niezen. Ik heb heel veel op mijn knieën gezeten, zodat mijn stuitje vrij lag.
Beterschap, want het doet echt enorm pijn.

Appelfruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 21:46

Wintu schreef:
Liggen en op je zijkant van je benen steunen als je zit.

Tig jaar geleden zat ik aan de bar en vroeg een man of ik met hem wilde dansen, ik keerde me om op mijn barkruk. Ik vertelde hem dat ik dat niet wilde en keerde terug met mijn hoofd richting bar. Maar intussen had hij de barkruk onder me vandaan getrokken. Ik ben toen rechtstandig op mijn stuitje gevallen en daarna met mijn hoofd op het beton geklapt. Enorm zware hersenschudding gehad, dus ik moest sowieso al liggen. Heb mijn stuitje toen enorm zwaar gekneusd en hij staat nog steeds scheef, ik voel het nog steeds met niezen. Ik heb heel veel op mijn knieën gezeten, zodat mijn stuitje vrij lag.
Beterschap, want het doet echt enorm pijn.

Ja klopt echt bijna alles wat je wilt doen doet pijn: niezen, naar de wc gaan, bukken, omkleden noem het maar op. Ik vind op mijn buik liggen voor mijn stuitje ook heel fijn (mijn rug en nek denken hier anders over). Wat een vervelende val. En dankjewel!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:52

Stuitje doet echt heel veel pijn. Tijdens mijn bevalling heb ik mijn stuitje gekneusd en ik kon echt amper zitten inderdaad. De voorkant lag al in puin en de achterkant dus ook. Dit was met een week of 2 beter en na een maandje over. Maar was ook geen breuk natuurlijk. Maar je voelt het met alles, je kan amper wat. Veel sterkte!

Appelfruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 22:48

Suzanne F. schreef:
Stuitje doet echt heel veel pijn. Tijdens mijn bevalling heb ik mijn stuitje gekneusd en ik kon echt amper zitten inderdaad. De voorkant lag al in puin en de achterkant dus ook. Dit was met een week of 2 beter en na een maandje over. Maar was ook geen breuk natuurlijk. Maar je voelt het met alles, je kan amper wat. Veel sterkte!

Ojeetje inderdaad met een bevalling kan dat ook gebeuren. Mijn dokter zei ook dat ik later met de bevalling veel moeite ga krijgen doordat ik nu mijn stuitje gebroken heb. Maar toch wel schrikken dat bij een kneuzing het al een maand geduurd heeft. Ja echt alles kost moeite met pijn aan je stuitje. Super vervelend!

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 23:39

Ik lees dat je dat je na veel doen snel misselijk en duizelig wordt. Dit is niet echt gezond. Ook zie ik dat je dus wel met je hoofd op de grond geklapt ben. En waarschiijnlijk ook tegen het schuurtje. Heb je niet ook gewoon een hersenschudding er aan over gehouden? Wanneer je 2 klappen met je hoofd gemaakt hebt. De cap zou ik sowieso gaan vervangen, maar ga alsjeblieft even voor een second opinion naar het ziekenhuis. Met zo’n harde klap zou je er wel heel goed vanaf gekomen zijn als het bij deze blessures is gebleven.

Appelfruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 23:45

Paardjes101 schreef:
Ik lees dat je dat je na veel doen snel misselijk en duizelig wordt. Dit is niet echt gezond. Ook zie ik dat je dus wel met je hoofd op de grond geklapt ben. En waarschiijnlijk ook tegen het schuurtje. Heb je niet ook gewoon een hersenschudding er aan over gehouden? Wanneer je 2 klappen met je hoofd gemaakt hebt. De cap zou ik sowieso gaan vervangen, maar ga alsjeblieft even voor een second opinion naar het ziekenhuis. Met zo’n harde klap zou je er wel heel goed vanaf gekomen zijn als het bij deze blessures is gebleven.

Mijn tante is arts en ik heb t er vanavond met haar over gehad. Zij had het ook over een second opinion. Zij adviseerde om me ergens anders even goed na te laten kijken omdat ik ook nog steeds adem problemen heb. Zij vond ook dat ik een andere cap moest kopen en me moest laten nakijken voor een hersenschudding. Ik ga denk ik toch maar terug, ik vertrouw het namelijk niet helemaal. Ik doe dit ergens volgdende week, want een middag met onderzoeken en veel staan, liggen, lopen en opstaan red ik nu nog niet.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 00:02

Helaas is dit topic geopend door een schaduwaccount. De topicstarter kan hier niet meer reageren en daarom zet ik dit topic op slot.