Wakker blijven tijdens het autorijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 13:00

Ik kan ook geen lange stukken rijden ‘s nachts als ik een lange werkdag achter de rug heb. Dus mijn oplossing is een hotel boeken als het verder is dan pakweg 50km.
Dat zal voor jou natuurlijk geen optie zijn.. Maar is het een idee om je auto in te ruilen voor een busje die je ombouwt naar mini-camper met een bed erin? Dan kun je gewoon gaan slapen totdat je uitgerust bent, en ook nog leuk voor weekendjes weg enzo.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 13:02

Ik vind dit wel levensgevaarlijk. Zeker als je weet van jezelf dat je soms delen niet meer kan herinneren of je al meerdere keren toeterend wakker geschrokken bent. Ik zou serieus overwegen om toch maar na te denken of deze droombaan wel voor jouw lichaam geschikt is, hoe poedersuiker dat ook is. Je weet het vast wel maar als je in slaap kukelt onder het autorijden rij je jezelf (en hond) wellicht harstikke dood. En met nog meer pech ook nog omstanders. Dat risico zou je niet moeten willen nemen denk ik..

En ik wilde mijn auto snack nog aanraden maar ik zie dat je dat al geprobeerd hebt. Wij eten altijd druiven namelijk op onze lange ritten naar Frankrijk. Zoet, fris en met een beetje mazzel ook knapperig. Helpt hier heel goed om wat langer fris te blijven. Maar goed wij hebben nooit zolang doorgereden dat we te moe waren om na te denken. Ik betwijfel of in dat stadium iets volledig zou werken.

Je zegt nog dat bellen werkt. Je zou een taal kunnen leren. Eentje waarbij je dus alle voorbeeld woorden en zinnen kunt herhalen en dus actief praat. Maar ergens denk ik ook wel, je bent dus al moe en dan ga je je cognitieve vermogen ook nog verschuiven van autorijden naar luisteren en praten. Hmm, bij alles wat ik typ denk ik gelijk 'dit moet je niet willen..'. :(

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 13:15

Kauwgom kauwen in plaats van snoep misschien? Of afwisselen met groente zodat je meerdere smaken hebt?
Storytel luisteren doe je al, dat werkt voor mij ook erg goed tegen vermoeidheid in de auto.

Een spuitbusje water, die zijn ‘s zomers altijd verkrijgbaar om af te koelen, zodat je een klein beetje frisheid voelt in je nek of gezicht?

Of even stilstaan, uitstappen en je hoofd in de wind steken? Bij mij helpt het goed om daarbij ook oogoefeningen te doen. Ver naar links en rechts, dichtbij, veraf, scheel proberen te kijken. Dan activeer je je hersenen weer een beetje extra.

En verder… denk ik ook dat het wijsheid zou zijn om in elk geval op je werk te gaan praten hierover. Wellicht ben je niet de enige en is wisselen van werk niet nodig maar kunnen ze iets aanpassen in wat je doet.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 13:24

Vooral niet te warm maken in de auto.
Raam open, ook als het koud is.

Qua voedsel, stukjes maiswafel of rijstwafel zou kunnen.
Maar ik vermoed dat het de suiker is die je wakker houdt, of misschien zelfs de theobromine in de chocolade (of de combinatie suiker/theobromine)

En dan is het best leuk om te zoeken naar gezondere alternatieven zonder suiker, maar de vraag is of dat dan überhaupt gaat helpen.

Eatshay

Re: Wakker blijven tijdens het autorijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 13:41

Extra strong pepermunt, cola, en regelmatig bij een tankstation of andere goed verlichte parkeerpplaats even er uit, benen strekken, frisse neus, beetje op de plek huppelen, en weer doorrrrr

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 13:51

Ander beroep, maar onze instructrice was haar rijbewijs kwijt en heeft toen een student aangenomen als chauffeur. Die studeerde in de uren dat zei lesgaf en reed haar heel Nederland en Duitsland door. Beviel zo goed dat ze er ook mee door is gegaan tien ze haar rijbewijs weer terug had.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 13:58

nimbletje schreef:
Ander beroep, maar onze instructrice was haar rijbewijs kwijt en heeft toen een student aangenomen als chauffeur. Die studeerde in de uren dat zei lesgaf en reed haar heel Nederland en Duitsland door. Beviel zo goed dat ze er ook mee door is gegaan tien ze haar rijbewijs weer terug had.

Leuk idee, maar niet uitvoerbaar. TS moet midden in de nacht met haar werkhond criminele activiteiten behappen (letterlijk, door de hond, zonodig). Daar wil je a) geen burgers bij hebben en b) je gaat een student niet à la minuut bij je op de stoep hebben, als die al uit bed gebeld wenst te worden.

TS: als suiker je wakker houdt, dan idd fruitsuikers proberen. Als druiven niet werken, dan fruitsap ipv cola, en gedroogde appeltjes, gedroogde abrikozen, vijgen of dat soort suikerrijk fruit proberen?
Ook niet heel goed, maar beter dan snoep.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 14:12

Ik zie veel mensen roepen dat je ongeschikt bent voor dit werk, maar daar ben ik het niet mee eens. Dit kan iedereen overkomen. Zeker voor mensen die slaapproblemen hebben of in ploegen-/nachtdiensten werken is dit een groot risico. Veel mensen overschatten zichzelf. Ik denk dat je bewustzijn van het gevaar juist heel belangrijk is.

Regelmatig korte pauzes plannen is sowieso het belangrijkst. Niet pas als je slaperig wordt, maar zet bijvoorbeeld iedere 20 minuten de wekker. Je kunt een powernap doen of juist even iets actiefs.

Om het snoepen te vervangen zou je kauwgom of mintjes kunnen kauwen, er zijn er genoeg met sterke mintsmaak maar wel suikervrij.

Raam open en/of airco aan zal het niet voorkomen, maar helpt wellicht wel iets. Met blote voeten rijden kan ook helpen.

Verder inderdaad bespreekbaar maken op werk. Kun je bijvoorbeeld een collega bellen als het 's nachts niet gaat en vrienden/familie niet beschikbaar zijn?

Er zijn tegenwoordig ook steeds meer auto's met ingebouwde veiligheidsmaatregelen als lane assist, want je bent echt niet de enige met dit probleem. Ik weet niet of de auto van jou of de baas is, maar wellicht een optie om hier eens naar te kijken.

Verder misschien kijken naar je slaap buiten werk. Slaap je genoeg en goed? Kun je daar iets aan verbeteren? Eventueel in overleg met de huisarts.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 14:18

Ik zou als eerste eens gaan overleggen met je baas om meer regelmaat proberen te krijgen in het soort dienst. Dus bijv 1 week een soort dienst, de andere week weer een soort dienst etc. Leuk die roosters, maar als werkgever heb je ook een verplichting naar je werknemers.

Het moet wel veilig blijven voor jou, maar zeker ook voor je medeweggebruikers.

Ik vind het idee van een soort camper ook wel wat.

Je bent ondertussen handig genoeg :P

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 14:38

Ik vind dat hier leuke ideeën voorbij komen, maar helaas volledig onmogelijk om toe te passen.
Ik rij met een (anonieme) politieauto, dus een camper zal het nooit worden. Ook al lijkt mij dat wel cool :o

Ik ben zo ongeveer de enigste bij ons op het werk die regelmatig hamert op de wettelijke werk omstandigheden. Maar veel collega’s zijn van mening, ze roepen je op, dus je moet gaan. Ik durf wel eens “nee” zeggen als ik teveel uren heb gedaan en ik merk dat het echt niet meer gaat.
Natuurlijk, als ik nee zeg, stel ik een eenheid teleur, collega’s teleur en dat wil ik dan ook weer niet.
Ook naar de planning toe, is geen speling. Past het niet, dikke pech, het staat op de planning dus je doet wat wij vragen. Enkel indien ze zich niet houden aan de wettelijke minimum uren tussen de diensten, heb ik een argument.
Als je 4 dagen achter elkaar voor 3u moet opstaan, dan begint het behoorlijk door te wegen.

Even verduidelijken, dat moeilijk wakker blijven in de auto gebeurt niet elke dag!!
Gok rond de 1-3 keer per maand, afhankelijk van de drukte op het werk.
Dankzij de chocolade/cola zero en Storytel heb ik de rest van de tijd nergens last van.
Maar ik wil graag een gezonde alternatief vinden.

Ik heb ooit eens de collega van Brussel gebeld met de mededeling dat ik even wou praten om de laatste 20min wakker te kunnen blijven.
“Ik heb wel andere dingen te doen” was de korte versie van zijn antwoord.

Soms denk ik wel van vaker te stoppen, maar dan ben ik overal veel later dan gepland. En dan ben je weer “oh maar ik ben er bijna” 8)7

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 14:56

Bestaat er in België iets als een ondernemingsraad en/of een vertrouwenspersoon en/of klachtencommissie? Want dat je werkgever in feite de wetten aan z'n laars lapt en daarmee z'n medewerkers en ook anderen in gevaar brengt (meer dan het beroep met zich meebrengt) dat moet niet ongestraft kunnen gebeuren.
Maw, als je het ergens officieel kunt aankaarten zouden ze er iets mee moeten doen.

Het is trouwens wel typisch Belgisch heb ik gemerkt om 'braaf' te doen wat de baas vraagt, ook al kan/mag het eigenlijk niet. Het management ter verantwoording roepen is so not done.

(Heb ooit voor een Belgisch bedrijf gewerkt en daar wel eens wat dingen ter discussie gesteld - oef, de Belgische collega's 'verschoten ervan' :D )

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 15:04

Voor het bellen zou ik dus de Luisterlijn eens bellen. Die zitten er om te luisteren als je een probleem hebt

https://www.tele-onthaal.be/
Dit is volgens mij een Belgische versie

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 15:06

webster543 schreef:
Soms denk ik wel van vaker te stoppen, maar dan ben ik overal veel later dan gepland. En dan ben je weer “oh maar ik ben er bijna” 8)7

Even een P oprijden, sprintje rond de auto linksom en een sprintje rond de auto rechtsom, dat kost een paar minuten en je kikkert er goed van op. En dan weer doorrijden. Beter iets later aankomen, dan helemaal niet toch?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 15:09

Oh TS, dat probleem is zo herkenbaar!
Alleen heb ik geen nachtdiensten of onregelmatige diensten. Ik heb het zodra ik alleen in de auto op de snelweg rij, de ene keer na 100 meter al, de andere keer 150 km nergens last van. Ook gewoon overdag.
Cafeïne pillen helpen mij ook niet, alleen eten en snoepen of iemand bellen.
Ik heb er ook last van als ik stil op een tribune moet zitten, dan vallen mijn ogen ook dicht, ook al rijdt op dat moment bv Edward Gal de ring in tijdens de kür op muziek.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 15:14

Ik schrik hiervan, en hoop je eigenijk nooit tegen te komen.

Dat je jezelf de vernieling in wilt rijden prima maar wat als je hier andere in mee neemt.
Kan je jezelf dan nog in de spiegel aankijken?

Ik zou hierover met je leidinggevende een goed gesprek aan gaan.

Je wilt niet je baan kwijt maar als er iets gebeurt ben je alles kwijt.

Bloesem21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 15:16

Mag je niet in de beurt een B&B of hotel pakken op kosten van de baas? Dus nadat de opdracht is afgelopen? Dat je dan in elk geval een paar uurtjes kan slapen voordat je richting huis gaat?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 15:16

Wat mij helpt:

Pittige muziek op , meezingen met de radio (ik zing graag) helpt mij het beste en gaat het snelste, even de auto uit en teppen mbv een stoepje, op de plek joggen en dan even snel sprintje, iets zouts nuttigen, als ik voel dat rijden te zwaar wordt dan rijd ik een tijd tussen twee vrachtwagens die voldoende afstand houden zodat ik op de autosnelweg die alleen maar hoef te volgen waardoor ik uitrust. Zodra dip voorbij is, gas en erlangs. Dit een keer gedaan toen ik alleen 1000 km moest rijden onverwacht in de nacht en het stoppen etc niet voldoende fitheid gaf.
Sterkte, 3x per maand vind ik veel. Ik had het 1x in covid tijd en er was toen sprake van speciale omstandigheden waardoor we niet konden overnachten en halsoverkop naar huis moesten.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 15:53

Voor de geplande diensten moeten ze zich houden aan de wetgeving. De ongeplande diensten vallen onder een uitzondering.
ik denk dat dit een taboe thema is bij ons op de dienst. Dat heel veel collega’s daar last van hebben, maar niemand wil het toegeven.
En ik denk in het algemeen een taboe, als ik sommige reacties hier en via pb lees.

Bedankt aan diegene die tips geven.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 15:58

Heel herkenbaar. Dit had ik ook toen ik nog als verpleegkundige in de onregelmatigheid werkte. Ik kon mijzelf dus voor er iets zou kunnen gebeuren niet meer in de ogen kijken. En heb oa daarom gekozen voor een regelmatige baan.

Voor mij hielpen noten en rozijnen nog het beste overigens.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 16:02

Noten en rozijnen ga ik zeker onthouden!!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 16:06

3x per maand is bij wijze van spreken al bijna wekelijks hè.. Pas goed op jezelf want je rijdt jezelf echt zomaar de prak in. Laatst hier nog in de regio iemand die niet alleen zichzelf aan gort gereden heeft maar ook een gezin met kinderen daarbij heeft meegenomen. |(

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 16:31

Ik vind het echt schrikbarend hoeveel mensen dit normaal of überhaupt oké lijken te vinden. Ik ben blij dat ik in het hoge noorden van Nederland woon en TS niet zomaar op de weg tegen zal komen. Je gaat jezelf nooit vergeven TS als je iemand anders aanrijd omdat je zelf zo eigenwijs was toch in de auto te stappen.

Je lijkt ook alleen mee te willen nemen wat je zelf wil horen. Jeetje geeft niet voor niks aan dat ze toch heeft gekozen voor een baan met normale uren.

Daar heeft nee zeggen op je werk en wettelijke werktijden helemaal niks mee te maken. Dat is een slap excuus voor een ernstig probleem.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 16:39

Prugelpiet, en dan reed ik ook nog eens in het noorden van Nederland, want dat wij ik toevallig ook. Dus relatief rustig op de weg. Echt ik schrok er zelf van.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 16:53

Ik zeg toch dat ik een manier heb gevonden, maar dat ik een gezonder alternatief zoek?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 16:59

Je zou eens kunnen kijken naar gevriesdroogde vruchten, zoals aardbeien, mango, appel. Daar zitten de gezonde stofjes nog in. Gevriesdroogde groente kan ook.

Ik vind het erg lekker. Wel prijzig.

Je kunt zelf ook fruit drogen.

Palmkool of boerenkool met wat olie, sambal en ketjap drogen in de oven geeft een soort chips.