Piep in oor, gehoorschade?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 21:55

De volgorde van artsen was voor mij (volgens protocol) huisarts, KNO arts, audiologisch centrum.
Daarna via 'beter horen' een gehoorapparaat met 'roze ruis' laten aanmeten,
en (buiten het protocol) met het audiogram van het AC naar klanktherapie gestapt om 'een eigen CD' te laten maken.

Resultaat: naar de letter van de wet is het niet echt compleet stil - maar het is nu heerlijk :j in vergelijking met |( hoe het ooit was.
En ik heb geen moeite hoeven doen 'om mezelf af te leiden', ikzelf hoor nooit roze ruis, en ik heb geen adviezen gehad 'het te accepteren, er mee te leren leven', etc.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 22:24

Dank jullie wel voor alle reacties! Wat zijn de tips die jullie hebben gekregen om er beter mee om te leren gaan? Ik hou bijvoorbeeld erg van lezen. Hoe zou ik dit kunnen blijven doen?

Als ik bezig ben hoor ik het niet, maar nu ik op de bank zit en het zo goed als stil is hoor/voel ik het weer. Voelen in de zin alsof er een soort druk tussen mijn oren zit.

Ik moet zeggen ik voel mij de laatste dagen wel wat vermoeid. 19-12 ben ik in mijn eentje op citytrip geweest naar Berlijn gegaan. Het plan was om door te reizen naar Praag en daar kerst te vieren en dan de 27-12 terug naar huis. Maar ik ben eerder naar huis gegaan. Ik voelde mij in Berlijn in mijn eentje behoorlijk opgelaten, constant aan en ik kon niet goed ontspannen. Het was een trip om nooit te vergeten. Maar ik voelde mij in mijn eentje in z'n grote stad erg intens. Daarom en deels ook door de schietpartij in Praag besloten om 23-12 naar huis te gaan. Ik voelde mij daardoor wel weer een beetje down omdat ik dit soort dingen graag wil kunnen doen. Maar toen had ik nog een week vakantie en ik dacht die ga ik mooi gebruiken om te ontspannen. Nou dat lukt mij dus niet. Ik heb geen ritme, ben constant loom/vermoeid, ik eet ongezond. (Normaal ben ik van het vele sporten en gezond eten) en ik kan niet stil zitten. Zit ik op de bank dan moet ik naar het toilet, dan staat de deur open, dan een kopje thee, dan is de wasmachine klaar, dan check ik mijn telefoon weer. Ik voel mij loom en krijg er zelfs hoofdpijn van. Net na het wandelen ipv op de bank te ploffen een plantje verpot. Nu voel ik mij rustiger dan vanavond voor het wandelen. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik het beter druk kan hebben, dan totaal niks doen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 22:29

Herfstblad schreef:
Dank jullie wel voor alle reacties! Wat zijn de tips die jullie hebben gekregen om er beter mee om te leren gaan? Ik hou bijvoorbeeld erg van lezen. Hoe zou ik dit kunnen blijven doen?

.

Je went er aan. Het gaat gewoon bij je leven horen. Je kunt allemaal vage dingen zoals roze ruis enzo opzoeken. Maar soms zit het meer in kleine andere dingen. Een tikkende klok, de afzuiging op 1, een kaars met een knetterlont. Ik vind de 'ruis' geluiden alleen maar vervelend omdat ik daarmee juist in mn hoofd de nadruk leg op de piep. Soort van tegenovergestelde van wat je zou moeten doen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 22:32

Het kan van alles zijn , ook bijvoorbeeld vocht achter het trommelvlies.

Ik heb al zover ik weet vanaf mijn 12de een constante piep in mijn oren. Nog voordat ik echt actief muziek luisterde met oordopjes in. Mijn ouders gaven mij ook een limiet op hoe hard het geluid stond. Bij mij is de oorzaak waarschijnlijk de vele oorontstekingen die ik had als kind.

Ik ben er als het ware in meegegroeid , ik heb het automatisch leren negeren en dat kan ik gelukkig nu nog steeds. Het is niet erger geworden , mijn oorontstekingen zijn door de jaren heen flink afgenomen en nu heb ik het sporadisch nog een keer ( maar dan wel vrij heftig)

Ik hoor de piep eigenlijk pas weer als ik er actief over na ga denken. In stilte hoor ik het ook , maar eigenlijk ben ik bijna nooit in stilte omdat ik graag muziek luister. Voor het slapen gaan hoor ik het het ergste maar dat kan ik ook zo negeren dat ik altijd goed in slaap val.

Ik heb een periode gehad dat er een piep bij kwam door dus vocht achter het trommelvlies. Dit heeft meer als 6 maanden geduurd en de eerste weken werd ik ook helemaal gestoord ervan. Ik kreeg toen een heftige ontsteking en na een flinke tijd is de piep weer weg gegaan. Met de piep die ik al lang heb zou ik het nu heel raar vinden als het opeens weg is , zo erg ben ik er al aan gewend geraakt.

Voor je bezoeken aan concerten raad ik oordoppen wel echt aan. Je moet wel even flink wennen aan de kwaliteit van het geluid het klinkt wel even een stuk anders. Maar ik doe er nu ook wel alles aan om erger te voorkomen. Dan maar iets mindere kwaliteit maar wel redelijk gezonde oren.

batje

Re: Piep in oor, gehoorschade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 22:43

Volgens mij is tinnitus door gehoorschade inderdaad niet te genezen, maar dat is niet de enige mogelijke oorzaak. Vooral als je veel spanning hebt kan het lonen naar een goede manueel therapeut te gaan. Soms wordt tinnitus veroorzaakt door een beknelling in je nek of kaak en dat is wel degelijk op te lossen!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 22:59

Ik heb al jaren tinnitus. Oorzaak onbekend, ik heb altijd een hekel aan lawaai gehad en ben heel weinig naar concerten geweest. Het is een constante, hoge piep die in de loop der jaren gelukkig niet erger is geworden en ik hoor er niet slechter door.

Ik heb er mee leren leven. Ik hoor hem alleen als ik er bewust aan denk (zoals nu), net als een klok die je alleen hoort tikken als je er op let. Uiteraard mee naar de huisarts geweest, maar er is geen behandeling mogelijk. Ik vind het gelukkig goed te doen en "vergeet" hem soms helemaal, vooral als ik geconcentreerd ergens mee bezig ben. Dus er valt echt mee te leven mocht de piep niet uit zichzelf weg gaan :).

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 23:05

Relax ik had het ook een tijd nu niet meer.
Verkoudheid/corona ,hoge bloeddruk , stress en vast nog meer oorzaken van een piep.Kans dat het bij jou ook nog weg gaat.Ik baalde enorm en het is eigenlijk vanzelf verdwenen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 23:41

Herfstblad schreef:

Als ik bezig ben hoor ik het niet, maar nu ik op de bank zit en het zo goed als stil is hoor/voel ik het weer. Voelen in de zin alsof er een soort druk tussen mijn oren zit.

Ik moet zeggen ik voel mij de laatste dagen wel wat vermoeid. 19-12 ben ik in mijn eentje op citytrip geweest naar Berlijn gegaan. Het plan was om door te reizen naar Praag en daar kerst te vieren en dan de 27-12 terug naar huis. Maar ik ben eerder naar huis gegaan. Ik voelde mij in Berlijn in mijn eentje behoorlijk opgelaten, constant aan en ik kon niet goed ontspannen. Het was een trip om nooit te vergeten. Maar ik voelde mij in mijn eentje in z'n grote stad erg intens. Daarom en deels ook door de schietpartij in Praag besloten om 23-12 naar huis te gaan. Ik voelde mij daardoor wel weer een beetje down omdat ik dit soort dingen graag wil kunnen doen. Maar toen had ik nog een week vakantie en ik dacht die ga ik mooi gebruiken om te ontspannen. Nou dat lukt mij dus niet. Ik heb geen ritme, ben constant loom/vermoeid, ik eet ongezond. (Normaal ben ik van het vele sporten en gezond eten) en ik kan niet stil zitten. Zit ik op de bank dan moet ik naar het toilet, dan staat de deur open, dan een kopje thee, dan is de wasmachine klaar, dan check ik mijn telefoon weer. Ik voel mij loom en krijg er zelfs hoofdpijn van. Net na het wandelen ipv op de bank te ploffen een plantje verpot. Nu voel ik mij rustiger dan vanavond voor het wandelen. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik het beter druk kan hebben, dan totaal niks doen.

Als je het ook voelt zou ik toch naar een arts gaan.

Daarnaast: je leert er inderdaad mee leven. Wat je best wel en niet doet kan afhankelijk zijn van de oorzaak en van persoon tot persoon.
Bij mij wordt het vaak erger als ik alcohol of (veel) koffie (met cafeïne of thee met theïne) drink. Zoals gezegd wordt regelmatig aangeraden, cafeïne, alcohol, tabak en zout te vermijden omdat dit invloed kan hebben.
En als ik er toch (veel) last van heb, probeer ik rust te nemen en mij er niet tegen te verzetten want hoe meer je je ertegen verzet, hoe erger het wordt.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 23:47

office schreef:
Relax ik had het ook een tijd nu niet meer.
Verkoudheid/corona ,hoge bloeddruk , stress en vast nog meer oorzaken van een piep.Kans dat het bij jou ook nog weg gaat.Ik baalde enorm en het is eigenlijk vanzelf verdwenen.

Maar dan is het tijdelijk en niet jarenlang. Althans ik had op die jonge leeftijd echt nog geen stress. Bij stress wordt het wel erger en als ik verkouden ben. Dat is tijdelijk. Maar helemaal weg gaat het niet als je het eenmaal hebt.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 23:49

Charaz schreef:
Dus om het kort samen te vatten ben je doorgestuurd naar allerlei artsen en behandelaars en heeft dat allemaal toch niks geholpen?

Soms kunnen problemen niet verholpen worden. Dat wil echter niet zeggen dat dat altijd zo is.
Mij hebben ze ook niet kunnen “genezen”, maar ze hebben mij wel geholpen in de mate van het mogelijke.
Ik heb ook meerdere behandelingen gehad die niet aansloegen vooraleer ik de juiste diagnose kreeg. Wil echter niet zeggen dat die behandelingen “waardeloos” zijn; bij mensen met een andere problematiek zijn ze wellicht wel helpend.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 00:08

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 00:32

Citaat:
Gedurende lange tijd is geëxperimenteerd met hyperbare zuurstoftherapie. Het is in ieder geval bekend dat het misschien helpt bij acuut lawaaitrauma (waar tinnitus en lawaaidoofheid gevolgen van kunnen zijn). Zo snel mogelijk maar binnen uiterlijk drie maanden na het ontstaan moet de behandeling dan gestart zijn.

Bron: https://www.stichtinghoormij.nl/items/n ... n-tinnitus

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 00:49

Herfstblad schreef:
Memories schreef:
Naar muziek luisteren kan nog prima, alleen niet je volume te hard zetten. En idd voortaan altijd dempende dopjes indoen bij concerten, clubs en dergelijke. Je hebt van die setjes met kleine tasjes erbij, als je die in je portemonnee stopt of iets anders wat je altijd bij je hebt kan je het niet vergeten en wordt je niet verrast als je last minute ergens heen wil.

Ik heb normaal van die goedkope muziek oordopjes van de Kruidvat. Is het verstandiger een bepaalde oordopjes te kopen?

Ik heb zelf die van loop. Zitten in handig klein opbergdoosje die je aan je sleutelbos kan doen :D is al paar keer voor gekomen dat ik zeer last minute uit ging en heb ze op deze manier dan altijd bij mij.
(En zitten comfi, dus draag deze ook veel fijner dan die cheapass)

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 01:24

Ik heb zelf ook Loops, maar de muziekkwaliteit met mijn aangemeten doppen is wel echt beduidend beter. Zelfs beter dan zonder doppen. Alles is kraakhelder als ik ze in heb.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 02:16

xPabloBokt schreef:
Hutcherson schreef:
Een blokkade hoog in de nek kan dit ook ala gevolg hebben omdat hier een belangrijk neurologisch punt zit waar oa de hoofdzenuw van het gehoor zit.

Je doelt op de vagus nerve denk ik, dat kan inderdaad een oorzaak zijn.

In tegenstelling tot wat Janneke zegt is er geen bevestigde oorzakelijke behandeling voor tinnitus. Er zijn wel psychologische trajecten voor mensen die er echt gillend gek van worden maar dat blijft alsnog symptoombestrijding.

Voor concerten, festivals etc. kan ik de aangemeten oordoppen van Schoonenberg aanraden. Kost even wat maar dan heb je ook wat:

https://www.schoonenberg.nl/gehoorbesch ... fessional/

Helaas heb ik ook tinnitus van onbekende oorzaak. Kan concerten zijn geweest (draag pas sinds mei 2022 oordoppen en ga sinds juni 2014 naar concerten), maar kan ook stress zijn. Bij mij wordt het wel erger als ik veel prikkels of een paniekaanval heb gehad. Ik hoor het alleen als ik in een doodstille ruimte ben. Dus helaas vaak in bed.

Nee, ik bedoel niet de vagus (die is namelijk slechts indirect verbonden met het ganglion cervicale craniale dat onder je eerste nekwervel zit). Ik doel meer op de nervus trochlearis. Als je nek vastzit (wat wij mensen heel vaak hebben vanwege onze tweebeen stand) krijg je rond dat ganglion problemen en beknellingen door te hoge tonus. Wat je vaak ziet is hoofdpijnen, soms wegvallen van de stem/heesheid, vage zicht klachten die ook weer kunnen verdwijnen, oogvochtproblemen (te droog/nat) etc maar ook tinnitus.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 10:19

Als er geen schade is dan kun je er wel degelijk iets aan laten doen. Heb het zelf ook gehad tot aan het ziekenhuis toe en naar huis gestuurd met de boodschap "leer er maar mee leven". Mijn osteopaat heeft het uiteindelijk met 2 behandelingen weg gekregen.
Zal aan de oorzaak liggen. Ik had geen harde muziek gedraaid en ook geen ontstekingen gehad.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 11:32

Janneke2 schreef:
De volgorde van artsen was voor mij (volgens protocol) huisarts, KNO arts, audiologisch centrum.
Daarna via 'beter horen' een gehoorapparaat met 'roze ruis' laten aanmeten,
en (buiten het protocol) met het audiogram van het AC naar klanktherapie gestapt om 'een eigen CD' te laten maken.

Resultaat: naar de letter van de wet is het niet echt compleet stil - maar het is nu heerlijk :j in vergelijking met |( hoe het ooit was.
En ik heb geen moeite hoeven doen 'om mezelf af te leiden', ikzelf hoor nooit roze ruis, en ik heb geen adviezen gehad 'het te accepteren, er mee te leren leven', etc.

Ik vind ook dat mensen te snel worden weg gestuurd met net niks aan te doen excuus, terwijl er tegenwoordig best al veel kan, ook als alle randzaken zoals verstopte oren, stress etc zijn uitgesloten.
Maar dat gaat dan inderdaad vooral om behandelingen die de tinnitus maskeren door andere geluiden toe te voegen waardoor het dragelijk is.
Maar daarmee is de tinnitus natuurlijk niet "genezen" want als de oorzaak gehoorschade is dan is die blijvend.
Mijn moeder had t ook (ouderdom) en die ging altijd naar bed met een radiootje op een praatprogramma zachtjes op de achtergrond. Dat leidde af van de tinnitus dus die had voor zichzelf al een oplossing gevonden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 11:48

Babootje schreef:
Janneke2 schreef:
(...) Resultaat: naar de letter van de wet is het niet echt compleet stil - maar het is nu heerlijk :j in vergelijking met |( hoe het ooit was.

Maar dat gaat dan inderdaad vooral om behandelingen die de tinnitus maskeren door andere geluiden toe te voegen waardoor het dragelijk is.

Voor alle duidelijkheid: 'roze ruis' is een duidelijk gedefinieerd iets,
mijn gehoorapparaat maakt het,
ik hoor het niet,
maar mijn zenuwstelsel reageert er wel op.
(Ook 'witte ruis, etc en de 'fractal' muziek van het AC zijn duidelijk gedefinieerd.)
Inmiddels is het zo dat dit ook gewoon zo blijft zonder apparaat.
Citaat:
Maar daarmee is de tinnitus natuurlijk niet "genezen" want als de oorzaak gehoorschade is dan is die blijvend.

Ik viel in de categorie 'u heeft een gat in uw gehoor, rondom de frequentie van uw piep'.
Daar heb ik training voor gedaan en het 'gat' blijkt kleiner te zijn geworden (al ben ik met het klimmen der jaren iets dover geworden).

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:02

Mijn wederhelft heeft door langdurig in een brommende fabriek tinnitus ontwikkeld. Tevens heeft hij, erfelijk aangelegd, doofheid ontwikkeld.
Hij draagt nu (bijna onzichtbare) gehoorapparaten.
Als cadeau is zijn tinnitus ook sterk verminderd.

Met verkoudheid en koorts heeft hij er meer last van. Maar hoor van meer mensen, dat ze dit ook hebben.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:09

Er is niet altijd iets te doen aan gehoorschade, maar als je er op tijd bij bent, geneest het in sommige gevallen wél (al dan niet volledig) met behandeling.

En ja, Janneke, hoorapparaten, CI's etc kunnen tinnitus tegengaan, maar ook dat geldt niet voor iedereen. Er zijn mensen bij wie het erger wordt met een hoorapparaat of CI.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:12

Tinnitus kan het ook vanuit je kaakgewricht/kauwspieren komen of erdoor verergerd worden. Het tijdschrift voor tandheelkunde heeft hierover een podcast gemaakt met iemand die hier onderzoek naar doet en naar de effecten van orofaciale fysiotherapie op tinnitus:
https://open.spotify.com/episode/15eBIy ... gR7gkuJUrA

Ik zeg niet dat dit bij jou het geval is! Maar als mensen op tinnitus zoeken is dit wellicht ook interessant :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:17

Hutcherson schreef:
Een blokkade hoog in de nek kan dit ook ala gevolg hebben omdat hier een belangrijk neurologisch punt zit waar oa de hoofdzenuw van het gehoor zit.

Wacht even. Heb dus een ruis al jaren in mijn oren.

Maar ook een chronisch spier probleem in mijn nek (zit een bult). Dus de piep/ruis zou ook daarvan kunnen komen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 23:06

Marcella schreef:
Hutcherson schreef:

Wacht even. Heb dus een ruis al jaren in mijn oren.

Maar ook een chronisch spier probleem in mijn nek (zit een bult). Dus de piep/ruis zou ook daarvan kunnen komen.

Absoluut. Kijk zoals hierboven als iemand jarenlang in een fabriek werkt met herrie en ook nog genetische pech heeft dan is er een point of no return. Maar als tinnitus een gevolg is van een andere oorzaak (dus soms is dat een ongeval, whiplash of andere schok op de nek/hoofd of een genetische afwijking waarbij bv bindweefsel te elastisch is oid) dan komt er heel vaak een probleem bovenin de nek en gaat die eerste wervel blokkeren. Check eens bij jezelf (en bij iemand die geen nekklachten heeft) of jij net zover je nek naar links en rechts kunt draaien. Zo niet? Dan zittie echt knettervast

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 23:23

Heb al slijtage C1 dik 10 jaar geleden op foto zichtbaar.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 23:34

Hutcherson schreef:
Ik doel meer op de nervus trochlearis. Als je nek vastzit (wat wij mensen heel vaak hebben vanwege onze tweebeen stand) krijg je rond dat ganglion problemen en beknellingen door te hoge tonus. Wat je vaak ziet is hoofdpijnen, soms wegvallen van de stem/heesheid, vage zicht klachten die ook weer kunnen verdwijnen, oogvochtproblemen (te droog/nat) etc maar ook tinnitus.

Wow…heb je hier mss meer info over want ik kan alles aanvinken…
Tíg jaar terug sudden deafness in beide oren (na 3 maand daarvoor een soort whiplash). Gehoor is deels teruggekomen. Dus nu al jaren 2 hoortoestellen en piepjes, brommen en ruisen. Van tinnitusmaskeerders wordt het echt onrustiger voor mij. Ik moet gewoon niet aan de tinnitus denken. Dat helpt het beste. Negeren.
Maar goed; mijn nek…is altijd een zwakke plek gebleven.