Ontwenning Pregabaline; ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 16:06

Ninx schreef:
Tieme schreef:
Zijn bekende ontwenningsverschijnselen en die kunnen wel 1 of 2 weken duren.
Hoe snel bouwt hij nu af?
Dit spul moet echt heel rustig afgebouwd worden. Gemiddeld over 6 a 7 weken tijd.

Hij heeft het in totaal zo'n 8 weken gebruikt.
2x 150 mg per dag.
Dat is toen langzaam afgebouwd naar 2x 75mg
En vervolgens na 2 weken 1 x 75 mg is hij gestopt....... een lagere dosering om mee af te bouwen is er niet begrepen wij?

Lagere dosering is er wel, 50mg en zelfs 25 mg. Heb daar heel gevecht met apotheek over gehad. Had mijn huiswerk gedaan, en met print van de fabrikant in de hand kon ik aantonen dat er lagere doseringen dan 75 mg gemaakt worden. Tenslotte toch de 25 mg gekregen en heeeeel rustig afgebouwd.
Dat was zo'n 10 jaar geleden. Helaas dit jaar weer pregabaline nodig gehad, de pijnstilling was minder doeltreffend dus besloten te stoppen. De 75 capsules open gemaakt en zelf dosering gehalveerd. Werkte goed.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 22:35

Ninx schreef:
Ook dank voor je bijdrage. Het helpt hem, en mij ook, enorm dat hij zeker niet de enige is.....

Die feedback kreeg hij namelijk wel een beetje, dat het bijna nooit voorkomt en daarmee toch een beetje 'zijn ding' is ipv de ontwenning van die nare pillen.

Nee hoor, mijn huisarts zei ook dat het helaas niet makkelijk is om er van af te bouwen. Dat het inderdaad echt hele nare bijwerkingen heeft als je af gaat bouwen.

Maar zoals ik in die 4 weken was, hoop ik nooit meer mee te maken. Een strompelend wrak was ik. Dus dat hij klachten heeft is inderdaad en helaas iets wat veel voor komt. Laat je niet gek maken ;)

En sterkte. :(:)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 23:09

Kayleigh__ schreef:
Ninx schreef:

Hij heeft het in totaal zo'n 8 weken gebruikt.
2x 150 mg per dag.
Dat is toen langzaam afgebouwd naar 2x 75mg
En vervolgens na 2 weken 1 x 75 mg is hij gestopt....... een lagere dosering om mee af te bouwen is er niet begrepen wij?

Pregabaline bestaat ook in capsules van 25mg en in een drank. Er zijn dus lagere doseringen mogelijk.

Precies wat ik ook wilde gaan typen.
25 mg capsules zijn gewoon beschikbaar, die gebruiken wij ook bij mensen met nierfunctieproblemen.

1x per dag 75 mg is geen rare startdosering en ook niet als laatste stap in het afbouwschema, maar sommige mensen zijn gevoeliger voor ontwenningsverschijnselen. Dan kun je dus afbouwen via 50 mg per dag en daarna 25 mg per dag. Meestal kom je daar wel mee uit, ik heb een keer nog via +/- 10 mg af moeten bouwen, dat hebben we toen met de drank gedaan.

Plukje

Re: Ontwenning Pregabaline; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 23:18

Ik heb in 15 jaar tijd 6 x een dubbele hernia opgelopen. Twee keer ben ik geopereerd en de andere keren ‘gewoon’ gerevalideerd. Alle keren heb ik Pregabaline gebruikt en heb ik het al wondermiddel ervaren. Ik vind het starten ermee altijd zwaarder dan het stoppen ermee. Mijn lichaam moet altijd erg aan het spul wennen en meestal loop ik wel een week of twee met mijn hoofd in de wolken voordat ik eraan gewend ben. Ik heb nog nooit van een arts (of de apotheek) te horen gekregen dat ik langzaam moest afbouwen en eerlijk gezegd heb ik ook nog nooit klachten ervaren bij het cold turkey stoppen. De laatste keer is een jaar geleden en toen zat ik op een dosis van 2 x150 mg per dag.
Heel naar voor jullie dat hij er zo’n last van heeft. Vooral omdat ik me goed kan voorstellen dat dit in de toekomst een drempel opwerpt om het nog een keer te gebruiken. Je zou volgende keer om een ander merk kunnen vragen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 17:32

Voor de ervaringsdeskundigen onder jullie.... hoe lang heeft het 'afkicken' geduurd?

En hebben jullie nog iets gekregen of gedaan ter ondersteuning. Hij heeft nu 'pammetjes' gekregen van de huisarts.
Hij doet erg zijn best, en is (naast de teleurstelling over de hernia), verder een stabiel mens. Dit overvalt hem dus enorm.

Hij vindt het wel vervelend dus nu weer iets anders te slikken, met de gedachte dat ook dat weer voor bijwerkingen kan zorgen. Maar slapen is wel erg belangrijk, dus hij moet toch een beetje tot rust komen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 18:41

Wat mij vooral hielp is accepteren dat je lijf echt die pregabaline wil en er moeite mee heeft om het zonder te doen. Ik heb bewust alleen gedaan waar ik zelf zin in had. Heb vakantie genomen en een paar dagen echt alleen maar in bed gelegen omdat ik daar zin in had. Daarna was ik er overheen en kon het herstel van de hernia beginnen. Afkicken en alle ballen hoog houden cq aan je “verplichtingen voldoen” gaat niet samen… duurde een dag of 4.

Waar heeft hij dan zo’n last van dat hij andere pillen nodig heeft?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:52

De bijwerkingen van medicijnen hou ik altijd bij in een Excel-sheet en dan geef ik het een kleurtje. Rood = penarie. Oranje is medium. Groen is oke.

Op dag 1 ben ik van 600 mg. per dag naar nul gegaan (zonder afbouwen oid.).
Op dag 2 en 3 heb ik rood ingevuld, toen heb ik me blijkbaar echt niet goed gevoeld.
Dag 4, 5 en 6 staan op oranje.
De dagen daarna voelde ik me soms nog wat duizelig, maar dat kon ook door de hersentumoren komen. 't Is soms lastig om alle bijwerkingen te linken naar iets.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 14:13

Ik heb er 4 weken over gedaan om af te kicken met langzaam afbouwen. Ik heb mij ook 4 weken slecht gevoeld.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 16:44

Okay, hij is nu ruim 2 weken onderweg……

Hij heeft vooral hartkloppingen, angst en somberheid.

Dit is de 2e keer dat hij afbouwt. Beide keren instonden exact dezelfde symptomen.
Op internet vind je ook exact deze afkickverschijnselen terug.

Hij heeft het bijna 2 maanden gebruikt.

Hoe lang heb jij het gebruikt Tallie1979?

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 17:26

Ik heb de 75 en 25 mg, slik 1x pd een 75 om de nacht door te komen en hoef gelukkig niet te stoppen. Mocht ik dat wel willen, dan kan ik dat met de 25 mg doen.
Maar wel een fijn topic dit, zodat je weet wat de consequenties zijn als je wil stoppen..
En ik gebruik het sinds 2016 of 2017…

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 17:35

Ik heb nooit pregabaline gebruikt, maar weer antidepressiva. Eerst langzaam afgebouwd met schema van psychiater, zelfs nog wat langzamer. 3 dagen na de laatste tablet voelde ik me helemaal niet goed, heel somber, huilerig. Spoed consult met de psychiater gehad en lage dosering van andere antidepressiva gekregen. Toen ik daar uiteindelijk mee g8ng stoppen heb ik via de psychiater een drank gekregen met schema om heel langzaam af te bouwen, dat ging wel goed.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 17:41

Ninx schreef:
Okay, hij is nu ruim 2 weken onderweg……

Hij heeft vooral hartkloppingen, angst en somberheid.

Dit is de 2e keer dat hij afbouwt. Beide keren instonden exact dezelfde symptomen.
Op internet vind je ook exact deze afkickverschijnselen terug.

Hij heeft het bijna 2 maanden gebruikt.

Hoe lang heb jij het gebruikt Tallie1979?

4 maanden. En ik ben in die 4 maanden opgebouwd naar de maximale dosering (600 mg meen ik) en daarna in 4 weken weer terug naar 0. Mij werd gezegd dat in 1x stoppen insulten zou kunnen veroorzaken. Vandaar het afbouwen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 22:36

Ik heb voor mijn nek hernia geen pregabaline gekregen maar Amitriptyline icm oxycodon en morfine.

Amitriptyline slik ik nu vanaf half mei, morfine heb ik 6 weken dacht ik geslikt. Ik heb toen een behoorlijke hoeveelheid van alles meegekregen. De oxy vond ik het ergste om van af te kicken. Jeetje zeg... wat was dat heftig zeg..
Ik heb nu net weer voor 3 maanden amitriptyline gekregen en moet er ff nog niet aan denken om mee te stoppen.

Maar na 2 maanden slikken al stoppen? Is de hernia al zo ver/goed genezen dat het kwa pijn kan?
ik ben nu een kleine 8 maanden onderweg. Maar ben al blij als ik het red om een gewone dag door te komen, plus 1 ding extra. En dat extra is dan bv een was vouwen, boodschap doen, iets schoonmaken of een kwartiertje achter een laptop zitten. MET mijn amitriptyline als pijnstiller aangevuld met PCM. EN autorijden langer dan 15-20 minuten, of langer dan een uur als passagier, dan moet er echt het sterkere spul aan te pas komen. Ik ga de deur niet uit zonder stip oxycodon. De meeste dagen heb ik het niet nodig, maar ik neem het risico niet mee

Heel veel sterkte in ieder geval! Het afkicken van je man zal ook van jou het nodige vergen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:54

Ik zit inmiddels op 3 x 75mg per dag, maar kreeg dinsdag te horen dat er onverwachts morgen al plek is op de OK. Ik verwacht dat ik weinig last ga hebben van het afbouwen, ook omdat ik met het gebruik veel meer honger heb gekregen. Dat, icm het niet sporten zorgt voor 4 kilo "winst". In mijn hoofd heb ik de Pregabaline de schuld gegeven en kan ik niet wachten tot ik ze niet meer hoef. Ook wil ik graag weer de auto kunnen pakken als het nodig is. Fietsen is goed voor de gezondheid, maar met die vrieskou wil ik gewoon de auto. Ik had in principe 0 bijwerkingen, maar merkte wel dat ik iets minder helder was. Dus ik nam het risico niet.
Ik had alleen de eerste pil "last" van een euforisch gevoel en licht in het hoofd, bijna jammer dat dit er maar 1 was. Daarna niet meer. Ik heb ze uiteindelijk dus een kleine maand gebruikt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 22:11

Maar je moet dus nog afbouwen?

In gewicht aankomen is inderdaad 1 van de bijwerkingen.

Bouw ajb rustig af! Vraag eventueel advies aan de Regenboog apotheek
Niet onderschatten!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 22:19

Ik ben met Tramadol en Oxazepam ook in 1x gestopt. Ik slik het voor zenuwpijn en niet voor Epilepsie, wellicht maakt dat verschil. Verder heb ik nooit heel erg gevoelig op medicatie gereageerd en kan ik makkelijk stoppen. Uiteraard overleg ik het met de arts in het ziekenhuis, maar hoe eerder ik het niet meer hoef, hoe fijner.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 22:34

Hoe gaat het nu met jouw partner, Ninx?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 22:57

Utixo schreef:
Ik ben met Tramadol en Oxazepam ook in 1x gestopt. Ik slik het voor zenuwpijn en niet voor Epilepsie, wellicht maakt dat verschil. Verder heb ik nooit heel erg gevoelig op medicatie gereageerd en kan ik makkelijk stoppen. Uiteraard overleg ik het met de arts in het ziekenhuis, maar hoe eerder ik het niet meer hoef, hoe fijner.

Lyrica zijn echt een uitzondering.
Onder begeleiding zeer rustig afbouwen is echt belangrijk.
Mijn partner gebruikte het ook alleen tegen zenuwpijn.

De andere medicatie die je noemt werken wel anders.

Laat je goed informeren. Helaas weten niet alle artsen voldoende over dit middel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 22:58

Oscar schreef:
Hoe gaat het nu met jouw partner, Ninx?

Nog niet goed.

We hebben nu eindelijk fijne begeleiding.
Maar afbouw van dit middel wordt onderschat. Het middel an sich helaas ook.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 23:03

Ooh dat wist ik niet!! Ik ben 10 kg aangekomen en ik wist echt niet waarom. Tadaa daar heb je het dus…

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 23:21

We zullen zien hoe het gaat lopen, ik heb er nog 254 op voorraad bij de apotheek, de pijnpoli was niet zo moeilijk met uitschrijven. Ik slik Buspiron tegen angst en paniek, wellicht/hopelijk ondersteunen die erbij.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 23:30

Ninx schreef:
Utixo schreef:

Lyrica zijn echt een uitzondering.
Onder begeleiding zeer rustig afbouwen is echt belangrijk.
Mijn partner gebruikte het ook alleen tegen zenuwpijn.

De andere medicatie die je noemt werken wel anders.

Laat je goed informeren. Helaas weten niet alle artsen voldoende over dit middel.

Het gaat ook heel vaak wel gewoon goed met afbouwen hoor!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 23:45

Ik slik het sowieso morgenochtend niet. Sinds ik het slik heb ik continue honger. Ik lijk wel een vuilnisbak. En aangezien ik vanaf middernacht nuchter moet blijven en me pas om 13u moet melden, doen we het zonder.

Voor nu ben ik nog even aan het toegeven aan de trek. Ben straks waarschijnlijk zo misselijk dat alles er weer uitkomt :+.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:32

Ik ben aan het afbouwen met morfine en oxycodon maar dat is ook echt nasty. Dus mijn huisarts heeft een middel voor geschreven die de ontwenningsverschijnselen helpt te verminderen. Clonidine
Misschien is dat iets voor jouw partner TS

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:39

Ik heb die van 08.00u en die van 15.00u niet geslikt. Vooralsnog geen drang ernaar. Wel flinke koppijn, maar dat is meer vanwege de spanning voor de operatie. Zo overleggen over die van 22.00u.