Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
DJZ schreef:Naast een spastische darm en lactose intolerantie, mag ik niks klagen![]()
Hoe ik ermee omga... tsja, rekening houden met bepaalde voeding. Maar ik heb het idee dat de lactose intolerantie een grotere rol speelt, dan mijn spastische darm.. Af en toe heb ik schijt aan de lactose en neem ik een heerlijk softijsje van het werk of een chocomel... En ja, daar kan ik goed van aan de schijt raken
karuna schreef:Kurkuma kan niet ivm de kleurstof die erin zit. Maar de meesten kennen kerrie wel. Voor het gemak noem ik het zo
Ik ben geprikt, gekrast, geprovoceerd met voedsel stofjes enz. Allergoloog quarles van ufford was dat destijds. Provocatie dieet van bijna een half jaar met een schaarse basis en steeds een week een voedselgroep erbij tijdelijk. Daar is heel erg veel uitgekomen. Zonder zijn grondige aanpak was ik nu nog steeds zo ongeveer continue ziek geweest. Dat is nu ruim 25 jaar geleden.
Later is daar nog meer bijgekomen doordat ik zelf link ging leggen tussen nare huidklacten en voedsel. Wortel wist ik maar dronk wel sinaasappelsap en at mandarijnen. Tot ik die als test ging weglaten en erklachten wegvielen 4 jaar geleden. Caroteen bleek de boosdoener. Varken was de laatste ontdekking 3 jaar geleden. Sinds die tijd ben ik zoveel gezonder
Naaktzadige bomen? Is dat de hars die vrijkomt? Dat is voor mij een nieuwe. Lijkt me knap beroerd,boswandeling kan ook niet?
herr_balou schreef:Het meeste is makkelijk te vermijden maar helaas niet alles. Waterdamp, veel kant-en-klaar producten, veel groenten en fruit uit de conventionele landbouw (zal wel allergisch zijn voor bestrijdingsmiddelen), varkensvlees uit conventionele landbouw, tanine, veel (huid)verzorgingsproducten, zonlicht en bijna alle katten.
Symtomen zijn verschillend, niezend onder de douche en miezerregen/mist, bij voeding ernstige maagklachten (meestal overgeven) en/of heftige migraineachtige hoofdpijn of huiduitslag.
Voor de problemen met zonlicht is de oplossing geweest in het buitengebied te gaan wonen en elke dag veel buiten te zijn.
pmarena schreef:herr_balou schreef:Het meeste is makkelijk te vermijden maar helaas niet alles. Waterdamp, veel kant-en-klaar producten, veel groenten en fruit uit de conventionele landbouw (zal wel allergisch zijn voor bestrijdingsmiddelen), varkensvlees uit conventionele landbouw, tanine, veel (huid)verzorgingsproducten, zonlicht en bijna alle katten.
Symtomen zijn verschillend, niezend onder de douche en miezerregen/mist, bij voeding ernstige maagklachten (meestal overgeven) en/of heftige migraineachtige hoofdpijn of huiduitslag.
Voor de problemen met zonlicht is de oplossing geweest in het buitengebied te gaan wonen en elke dag veel buiten te zijn.
Wat, serieus.....allergisch voor waterdamp?? Mist??? Meen je dat nou? Hoe dan?
Myrsky schreef:Karuna, dat is wel een goede tip. Kerrie en kleurstoffen gaan dus vaak gelijk op? Ik krijg meteen even een flashback naar vroeger, toen kon ik ook geen smarties enzo eten door de kleurstoffen maar daar ben ik overheen gegroeid. Dacht ik
Tomaat gaat wel gewoon goed, maar caroteen is dan dus wel een om eens op te letten begrijp ik?
Hebben jullie al wel eens zo'n priktest laten doen? Levert dat wat op?
Lumi schreef:pmarena schreef:En dat is dan verdorie alleen maar MELK. Het moet echt een ramp zijn als het iets specialers is waar je niet tegen kan
Melk lijkt me juist een hele moeilijke omdat dat echt overal in zit. Wat dat betreft zijn bijzonderdere producten makkelijker denk ik.
En snap helemaal wat je zegt over anderen die dan gewoon niet goed kijken of lezen. Dan heb ik nog het geluk zo oud te zijn dat ik het zelf kan controleren, maar met een kind lijkt me dat helemaal stressvol.
Las ergens over cetirizine slikken om te kunnen smokkelen qua eten, maar die slik ik al dagelijks.
En gisteren had mijn manager een gebakken ei bij de lunch, kon niet aan dezelfde tafel blijven zitten.
Voordeel is wel dat ik tegenwoordig bij koekjes ed in één hap weet of er ei in zit en zo voorkomen dat ik veel binnen krijg. Maar smokkelen zit er echt niet in.
Tazzey schreef:Myrsky schreef:Karuna, dat is wel een goede tip. Kerrie en kleurstoffen gaan dus vaak gelijk op? Ik krijg meteen even een flashback naar vroeger, toen kon ik ook geen smarties enzo eten door de kleurstoffen maar daar ben ik overheen gegroeid. Dacht ik
Tomaat gaat wel gewoon goed, maar caroteen is dan dus wel een om eens op te letten begrijp ik?
Hebben jullie al wel eens zo'n priktest laten doen? Levert dat wat op?
Ja, ik heb hem in het ziekenhuis laten doen en daar kwam zoveel uit waar ik eigenlijk nooit aan gedacht had. Aan de hand van die test zijn we zaken gaan uitsluiten en sinds dien is het een stuk beter onder controle te houden.
journee schreef:Hebben jullie veel moeite moeten doen om die huidprik test te krijgen?
Mijn ervaring is dat veel artsen hier heel terughoudend in zijn en zich bij een bloedtest houden terwijl een bloedtest veel minder betrouwbaar is. Op het moment dat je een allergeen enige tijd niet gegeten hebt is hier ook geen antistof tegen in je bloed terug te vinden. En van sommige dingen vinden ze dan wel antistoffen maar daar reageert je lichaam dan soms zo weinig op dat je het zelf niet eens door hebt. Daar wordt je dan dus ook niet echt wijzer van.
maj0 schreef:Ik zeg altijd als ze vragen waar bent u allergisch voor? Waarvoor niet![]()
Ik ben allergisch voor: bomen grassen, pollen, huisstofmijt, katten, honden, paarden en ik vergeet vast nog wel wat.
Nu heb ik ook een intolorantie voor gluten (coeliakie) dus ik eet ook glutenvrij en heb ik astma
Ik ben beetje zelfde als tazzey:
Wij hadden een hond thuis. De allergoloog zei die moet wel waarbij mijn broertje en ik tegelijk zeiden echt niet! Zelfs nu ik op mezelf woon hebben we (nu nog 1 maar we hadden er 2) een hond.
Eerste keer dat ik met paarden in aanraking kwam dikke rode tranende ogen niezen snotteren alles er bij. (was ook gelijk in een binnenbak hielp ook niet mee). Maar ook daarbij was ik eigenwijs. Ik ben bij een manege gaan rijden die alleen een buitenbak had en met medicijnen op.
Voor geloof grassen pollen en huisstof mij heb ik immuuntherapie gehad. (Maar of dat nou echt zoveel gedaan heeft).
Ik moet zeggen laatste jaren gaat het aardig. Ik snotter wel veel maar dat is eigenlijk enige. Nu we naar de winter gaat merk ik wel dat ik vooral in bed weer meer last van tranende en jeukende ogen krijg maar dat is waarschijnlijk hond + huisstofmijt.
kwa paard zolang ik in de rui periode niet mijn paard ga poetsen en geen stro stallen ga uitmesten gaat het aardig. Ik heb nog steeds tabletten in huis en af en toe neem ik ze in.
Ik heb dus eigenlijk wel mazzel dat het zo goed gaat.
pmarena schreef:Hier lijkt die kleine wel over zijn melk-probleem heen te groeien. Of het een officiële melk-allergie genoemd mag worden weet ik niet. De meeste mensen zijn volgens mij lactose-intolerant en raken aan de dunne van melk / lactose. Die van ons raakt juist ontzettend verstoptIk denk dat het het melk-eiwit is bij hem.
Maar toen hij dit jaar dus op een kinderfeestje (bij mensen die nota bene zelf een dochtertje hebben die niet tegen melk kan....) een plak cake en een zakje chips met melk had gekregen, hield ik mijn hart al vast..... maar heeft hij wonderwel volgens hemzelf geen buikpijn gekregen! En ook wel hier en daar een keer dat mensen niet zo voorzichtig waren geweest vermoed ik, maar dat hij ook geen last leek te hebben.
Laten we duimen dat dat zo is, als hij in ieder geval niet meer door van die ongelukjes helemaal van de leg raakt dan zou dat echt super fijn zijn
pmarena schreef:Ja ik ken dat advies maar ik ga fijn helemaal niks doen. Laat het eerst maar een poosje stabiel zijn, foutjes zullen er toch wel blijven gebeuren hier en daar. We hebben te vaak gehad dat hij na zo'n foutje ergens, weken zo niet maanden van de leg was met verstopt zitten.
En dan kom je bij kinderen al snel in zo'n cyclus terecht dat doordat het poepen pijn doet, ze op gaan houden en dan raak je nog verder van huis. Dan moeten we weer de hele boel op gang krijgen met een paar weken 4 zakjes Iberolax per dag. We zitten van de vorige keer nog op een standaard dosering van 2 zakjes per dag..... terwijl hij het voorheen op 1 zakje per dag prima deed.
Ik wil eerst eindelijk van die rommel af zien te komen. Na de kerst gaan we dat eerst eens lekker af proberen te bouwen en als dat lukt (laten we het hopen....) dan vind ik een jaar goeie poeperij later vroeg genoeg om te kijken of we iets op kunnen bouwen
Ik had zelf in mijn begin 20-er jaren wel dat ik last kreeg van een soort eczeem door koemelk.
Dat was van tijdelijke aard gelukkig. Hij heeft dat gelukkig niet
Ange1a schreef:Hutcherson schreef:Even iets interessants wat ik tegenkwam in mijn onderzoek. Het blijkt dat als er sprake is van een parasitaire infectie, de mens minder last heeft van (respiratoire) allergieën.
Even ter info... Misschien is er ergens nog een lint- of spoelworm te krijgen
Ik zie hier kansen!
Minder last van mijn allergieën èn hulp bij mijn overtollige vetjes.
Win win!
Wie heeft er nog een te leen?