Eerste keer skiën

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Re: Eerste keer skiën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 15:45

Ik ga zo even rustig jullie reacties lezen!!

Ski broek heb ik overigens niet, maar ging er eigenlijk vanuit dat dat onmisbaar was. Vooral met de wetenschap dat ik beginner ben en dus met regelmaat zal sneeuw happen :+

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:11

Gianti schreef:
Ik ga zo even rustig jullie reacties lezen!!

Ski broek heb ik overigens niet, maar ging er eigenlijk vanuit dat dat onmisbaar was. Vooral met de wetenschap dat ik beginner ben en dus met regelmaat zal sneeuw happen :+

Vraag ook even op je werk wat er allemaal geregeld is/wordt. Als materiaalhuur bij de dag zit inbegrepen, is de kans aanzienlijk dat een helm daar óók bij zit.

Skibril vind ik voor één dag trouwens behoorlijk overdreven! Ik heb de 1e dagen in Oostenrijk met een normale (goed aansluitende sport) zonnebril op geskied en dat ging prima. Had wél skibril bij me, en die de dagen daarna ook gebruikt. Als het echt voor één middag is, zou ik gewoon een zonnebril meenemen. Een beetje skibril is best wel prijzig, denk aan minimaal €60. Want je hebt 2 soorten brillen: één voor zonnig weer en één voor sneeuw/ mist/, regen. Je kan wel heel leuk een goedkope bril kopen voor €15-25. Maar dat zijn dan bijna altijd brillen geschikt voor of zon, of sneeuw. En tenzij je de bril echt pas enkele dagen van te voren aanschaft en de weersverwachting redelijk zeker is, heb je grote kans dat je straks een bril koopt die niet geschikt is voor de weersomstandigheden op de dag in Winterberg.

Ik heb vorig jaar de zoektocht doorlopen voor een skibril, uiteindelijk bij de Decathlon uitgekomen en zelfs de goedkope bril €30 na een week (zonder gebruik natuurlijk!)omgeruild voor een wat luxer model van €60. Die luxere bril heeft een losse lens die je doormiddel van magneet aan de bril klikt als ineens de zon gaat schijnen. Bleek een goede zet te zijn, want een paar keer midden op de piste moeten wisselen ivm niets meer zien.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:37

Decathlon is echt prima.
Skibroek 35 euro. Dat zou ik zelf wel doen, heb hem nu ook naar de paarden aan, perfect!
https://www.decathlon.nl/p/warme-skibro ... 82&c=BEIGE

Helm met vizier (bril er dus aan vast) 60 euro
Dat is misschien wel een wat grote uitgave voor een dagje.
https://www.decathlon.nl/p/skihelm-voor ... mc=8660299

Voor 25 euro een helm alleen
https://www.decathlon.nl/p/skihelm-voor ... 90&c=GRIJS

Ik kan anderen niet in de portemonnee kijken, maar voor 25 euro vind ik een eigen helm wel lekker fris. Krijg toch altijd een zweetkop, en dan liever mijn eigen zweet.

Qua les zou ik dan voor Snowworld gaan. Dat is hier in Zwolle geloof ik 30-35 euro voor een half uur. SnowWorld is 40 euro voor 55 minuten in een groep, incl materiaal en baanhuur. Je moet er wel even heen, maar dat is dan wel leuker vind ik zelf.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:39

Ipv thermokleding gebruik ik meestal een hardloopshirt en daar overheen een hardloopshirt met lange mouwen. Lidl is inderdaad een aanrader voor kleding.
Bij scapino kun je ook nog wel eens slagen voor betaalbare ski kleding.

Skistokken of lange paardrijsokken zijn fijn. Verder is iets om je nek aangenaam, bijvoorbeeld een losse kol of nekwarmer.

Misschien iemand in je omgeving waar je iets van kunt lenen?

Qua les zit in je woonplaats skimere, die hebben vaak aanbiedingen.
Is veel effectiever dan in een skihal.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:46

Skihelm kun je idd wel huren in Winterberg lijkt me bij de skiverhuur, die hoef je niet aan te schaffen.
Paar skisokken is idd ook wel heel fijn.

Heb je geen fb waar je die vraag eens op kunt zetten? Wie weet heeft iemand die bij je in de buurt woont wel wat te leen voor je.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 17:27

Beetje het idee met een helm is hetzelfde als met de schoenen die je gaat huren. Ja er hebben 100en mensen in gezeten, maar ze maken het schoon en je hebt zelf sokken of een muts over je lichaam die je daarna kunt wassen dus heel vies is het nou ook weer niet. Dat soort dingen zou ik lekker huren, scheelt een hoop geld en ook aan ruimte in je koffer, want alles is altijd al dik en groot.

Wat voor kleding je uiteindelijk echt nodig hebt is ook wel een beetje weers afhankelijk. De laatste keer dat ik in Oostenrijk was was het prachtig weer en heel zonnig. Ja, koud, maar dus ook wel weer warm. Toen had ik niet meer aan dan een dun thermo shirt en de ski jas die nog een beetje open hing. Maar als het guur weer is moet je je daar veel meer op kleden met een fleecetrui onder je jas en dikke sjaal of col bijvoorbeeld.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 18:36

Ik zou vooral zeggen: niet te veel kleren.

Eerste keer skiën dacht ik vooral ‘warm kleden’ en de eerste dag was het geen doen door het zweten. Skiën is sport, je beweegt en krijgt het snel warm. Dus laag op laag op laag is niet nodig(of de weersverwachtingen zouden dermate slecht moeten zijn)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 15:38

Nou ik ben dus echt helemaal verkocht aan het skien! En dit jaar gaan we sowieso 1x en als het qua planning lukt nog wel vaker :):)

Nu vind ik dus wel waard om te investeren in leuke ski outfit O:)
Nu zie ik mooie dingen van Nikkie, iemand daar ervaring mee? of welke merken je anders aanraad?

Wat nemen jullie zo'n beetje mee voor een 5 daagse trips? :D

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 15:42

Wanneer gaan jullie naar winterberg?

Ik zou de korte broek nog niet helemaal weg laten :D

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 15:42

Ik heb geen ervaring met Nikki, niet zo mijn ding maar geldt ieder voor zich natuurlijk. Op vinted staat ook veel te koop ;)

Ik neem 1 jas mee en 2 broeken, eentje voor reserve als de andere nat wordt.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 15:46

BeFunny schreef:

Winterberg was afgelopen jaar hahaha, dus januari 2024 :D Maar dacht waarom een nieuw topic openen voor aankomende trip als ik nog steeds die beginneling ben :+

Zat idd ook op vinted te kijken, maar niet bekend met merken en pas ook niet makkelijk dingen helaas.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 15:47

Ik ben dan zo brutaal om het in de winkel te passen en dan op vinted te kopen hahaha :P

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 15:54

Gianti schreef:
BeFunny schreef:

Winterberg was afgelopen jaar hahaha, dus januari 2024 :D Maar dacht waarom een nieuw topic openen voor aankomende trip als ik nog steeds die beginneling ben :+

Zat idd ook op vinted te kijken, maar niet bekend met merken en pas ook niet makkelijk dingen helaas.

Oops :')

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 16:51

Mijn dochter heeft haar spullen via een kringloop en marktplaats, is best duur om aan te schaffen. Als je het vaker wil gaan doen dan maakt dat niet uit.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 17:01

Leuk dat het zo is bevallen Gianti!

Voor een week wintersport (6 dagen skien) heb ik 1x jas en broek en handschoenen, 3 setjes thermo ondergoed, en 2 of 3 van die glibbershirts met lange mouwen mee. Over het algemeen draag ik mijn onderkleding 2 dagen.

Je kunt je trouwens ook bij ons wintersporters aansluiten in het wintersport topic :)
[BEU] Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

bloementje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 08:11

Wat leuk dat het zo goed bevallen is, en dat je nu weer gaat!! Ik heb geen ervaring met het merk Nikki. Mijn Skibroek is van Goldbergh en mijn jas van dopesnow. Ben over beide heel erg tevreden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 08:23

Ik heb een jas van the north face en de broek is van oneil. Nikki heb ik geen ervaring mee

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 17:29

bloementje3 schreef:
Wat leuk dat het zo goed bevallen is, en dat je nu weer gaat!! Ik heb geen ervaring met het merk Nikki. Mijn Skibroek is van Goldbergh en mijn jas van dopesnow. Ben over beide heel erg tevreden.

Zit al even te kijken naar goldbergh. Wat een mooie dingen <3 en wat een prijzen :=

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:44

Wat leuk dat het zó goed bevallen is dat je weer gaat! *\o/*

Qua kleding pas ik niet helemaal in de norm: ik heb geen speciale ski-kleding. Ik heb het namelijk snel warm, en de gewatteerde broek en jas zijn voor mij dan teveel, op de meeste dagen. Dus in mijn koffer zit voor 6 dagen skiën:
* een waterdichte dunne broek (want ik heb een hekel aan natte billen als je eens valt of in een besneeuwde stoeltjeslift terecht komt) van Mammut
* 1x thermobroek voor eronder (desnoods even gauw door een sopje halverwege)
* een waterdichte dunne jas van Arc'teryx
* 2x fleecevest, 1 dikker, 1 dun
* 3x thermoshirt (kan lange of korte mouw zijn)
* 3x sokken
* handschoenen

en dan per dag kijken welke combi handig is. Overigens gebruik ik meestal gewoon m'n zonnebril, dat is wel een sportbril. Ik heb alleen een skibril voor dagen met veel sneeuw/mist voor contrast.

Als je nog een jas moet kopen, kijk dan of er een zakje op de mouw zit voor je skipas. Dat vind ik bij skiliften een stuk gemakkelijker dan je skipas steeds uit een zak of een keycord uit je jas te vissen om 't poortje open te krijgen.

En ik heb als eerste geïnvesteerd in eigen skischoenen. Je kunt echt pech hebben en schoenen krijgen bij de verhuur die niet lekker zitten. Komt je hele ervaring niet ten goede.

Veel plezier de volgende ronde! Weet je al waar de volgende reis naartoe gaat?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 19:38

Voor goede prijzen van oa. skikleding heb ik trouwens wel goede ervaringen met www.sportpursuit.com, dat is een soort outlet voor sportkleding. Ik heb daar al meerdere keren kleding gekocht en altijd zeer tevreden. Daar koop je bijv jassen van €270 voor €82.- ofzo, dat vind ik zo leuk :D :P

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 19:51

Ik heb afgelopen jaar geskied in Oostenrijk en vond het geen succes haha

Ik heb nog een skijas (anorak van de C&A, zwart), skibroek in het rood, een zwarte helm van de decathlon en een lichtblauwe bril met 2 lenzen liggen die ik naar verwachting niet meer zal gebruiken.

Je geeft aan niet makkelijk dingen te passen, mocht je interesse hebben, stuur vooral even een PB.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-24 22:56

Earth schreef:
Voor goede prijzen van oa. skikleding heb ik trouwens wel goede ervaringen met https://www.sportpursuit.com, dat is een soort outlet voor sportkleding. Ik heb daar al meerdere keren kleding gekocht en altijd zeer tevreden. Daar koop je bijv jassen van €270 voor €82.- ofzo, dat vind ik zo leuk :D :P
thanks voor de tip! Ga er eens kijken!!

@berriepe heel benieuwd!

Net een week in zermatt geboekt voor in december :):) en een 3daagse cursus zo’n rolbaan :):)