Lactose intolerant

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 08:45

Ik moet echt uit de buurtblijven van lactose en koemelk eiwit. Een niet goed afgespoelde theelepel met sporen lactose en ik loop al leeg. -O- De "lactose vrije melk" bevat best wat lactose nog. De pilletjes maken de klachten niks minder.

Ik heb de bloedmeting gehad na vieze door lactose gezoete thee.en de hele meetperiode op de wc gezeten met een spuugbakje voor me. %) resultaat na de meting. Mijn lichaam doet niks metlactose. De stof die moet omzetten ontbreekt. Ik moet dus echt lactose vrij voedsel hebben. Anders is het binnen de 15 minuten aan twee kanten leegloop.

En erzit in zoveel producten lactose, inclusief medicatie, brood, vleesbeleg, soepen, enz. De vegan hype is voor mijde uitkomst, pas een vegan bonbon op wat een zaligheid :Y)

Als 4 jarige zware astma,daarna veel ziek en ellendig. Pas op 24 jarige leeftijd vastgesteld en wat een verschil was dat al

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:06

Ik heb ook lactose intolerantie en best wel een erge vorm. Door de lactose intolerantie heb ik ook een opnamestoornis van B12. Ik krijg elke maand injecties. Voor de mensen die lactose intolerant zijn, houdt dit in de gaten! Dit staat met elkaar in verband.

Ik ben destijds door de medische molen gehaald, tot ik een Aziatische mdl arts kreeg na alle kijkoperaties etc. Uiteindelijk een test in het ziekenhuis gedaan door pure laktase te drinken en vanuit daaruit te blazen om de waardes te meten. Ze kunnen met een blaastest zien hoe je er op reageert. Na het drankje te hebben gedronken kreeg ik vrijwel meteen last. Ik kon niet meer lopen van de pijn, ik reageer heel heftig. Bij de blaastest was na 1 keer blazen de score zo ontzettend hoog, dus zijn we meteen gestopt. Ik moest per direct lactose vermijden.

Ik heb inderdaad pilletjes met de hoogste dosering. Deze heb ik uit Duitsland bij de dm met 22.000. Dan kan ik chocolade bijvoorbeeld eten. Maar een beker melk of een bak yoghurt zit er niet in. Neem de pilletjes niet zomaar als je denkt dat je lactose intolerant bent want een vriendin is in het ziekenhuis beland hierdoor.

Ik heb nu twee kindjes en in mijn zwangerschap verdwijnt de lactose intolerantie volledig. Het komt wel weer net zo hard terug. Bij de eerste na 9 maanden en de tweede alweer na 3 maanden.

Dus als je denkt dat je lactose intolerant bent, probeer eerst uit om het niet meer te eten door alle ingrediënten na te kijken. Let ook op andere benamingen!

Ik heb het mijn hele leven al gehad en de dokter gaf altijd aan je hebt een spastische darm. Tot ik gewoon niet meer kon van de pijn en ik een vervangend huisarts kreeg. Die heeft heel veel voor mij betekent

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:42

Mijn MDL-arts heeft een lactose tolerantie test laten doen als een van de onderzoeken. Ondanks dat ik mega buikkrampen kreeg tijdens de test, bleek hij wel negatief.

Ik eet/drink nu alsnog geen melk, yoghurt,etc. Kaas en ijs gaan meestal wel goed. Wanneer het in producten verwerkt zit ook gelukkig. Met koken gebruik ik wel zoveel mogelijk vegan producten.

Ikzelf verdenk mezelf dus wel van milde lactose intolerantie, het komt alleen niet uit de test.

Beauty26

Re: Lactose intolerant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:49

Onze dochter is ook lactose intolerant. Wij zijn er bij haar achter gekomen samen met de diëtiste. Onze dochter had vaak diaree of juist hele harde ontlasting, had dan ook vaak ongelukjes omdat ze t niet goed aanvoelde. Ook had haar ontlasting een hele zure lucht vaak.. ( sorry voor de onsmakelijke beschrijvingen), zij was vaak en veel moe, vaak buikpijn/krampen...

Na heel wat bloedtesten etc bij diëtiste uitgekomen op advies van de kinderarts.

En daar kwam al snel lactose intolerantie uit... onze dochter had al snel meer energie, ontlasting was stukken beter etc vlak nadat wij zijn gestopt met procuten die lactose bevatten niet meer te geven is ook haar zindelijkheid stuk beter gegaan.

Zij kan wel de melk met stuk minder lactose drinken. Verder heeft zij vrij sterke tabletjes voor als zij wel een x iets met lactose eet..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:49

Redd schreef:
Wij hebben tegenwoordig pilletjes uit duitsland. Die zijn zo klein als een zoetje, dus veel makkelijker in te nemen. Echt een aanradar!

Jup, deze zijn echt een aanrader
https://duitsedrogisterij.nl/products/m ... lGEALw_wcB

Die van Kruidvat zijn ook goed. Er zijn ook lactase druppels die je aan je zuivelproducten kan toevoegen en het over 24u afbreken.

Lactase nemen kan geen kwaad, lichaam neemt het niet op, een overschot komt er gewoon weer uit. Enige wat het doet is in je darmen lactose afbreken.

Let erg op magere melkpoeder dat aan heel veel producten wordt toegevoegd. Bijvoorbeeld aan brood.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 11:06

Bedankt voor de info en tips. Ik eet elke ochtend magere kwark en dat gaat wel goed heb ik het idee.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 11:51

Ik mis inderdaad ook die stof om op te nemen en prik eens in de 5 weken b12.

DonDon schreef:
Ik heb ook lactose intolerantie en best wel een erge vorm. Door de lactose intolerantie heb ik ook een opnamestoornis van B12. Ik krijg elke maand injecties. Voor de mensen die lactose intolerant zijn, houdt dit in de gaten! Dit staat met elkaar in verband.

Ik ben destijds door de medische molen gehaald, tot ik een Aziatische mdl arts kreeg na alle kijkoperaties etc. Uiteindelijk een test in het ziekenhuis gedaan door pure laktase te drinken en vanuit daaruit te blazen om de waardes te meten. Ze kunnen met een blaastest zien hoe je er op reageert. Na het drankje te hebben gedronken kreeg ik vrijwel meteen last. Ik kon niet meer lopen van de pijn, ik reageer heel heftig. Bij de blaastest was na 1 keer blazen de score zo ontzettend hoog, dus zijn we meteen gestopt. Ik moest per direct lactose vermijden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 12:02

Storm schreef:
Mijn dochter kan ook niet tegen grote(re) hoeveelheden melk. Dan krijgt ze ook buikkrampen. Ik heb altijd een potje lactase pilletjes van Etos bij me, dat zijn kauwtabletten. Als ze dan toch een keer een ijsje wil of iets waar wat meer melk in zit, dan neemt ze zo'n tablet. Werkt top voor haar.

Veel mensen worden intolerant als ze minder melk gaan gebruiken. Ik dronk vroeger veel melk, maar nu niet meer. Ik krijg nu ook last als ik teveel melk drink.
In landen waar weinig melk wordt gedronken is het aantal intolerante mensen veel hoger dan in landen waar veel melk wordt gedronken.

Dat is ook mijn ervaring... tijdenlang nauwelijks melk gedronken, en toen ik voor het eerst na lange tijd weer een flinke hoeveelheid melk binnenkreeg kreeg ik last. Mijn broer en nichtje hadden al van jongsaf last, konden niet eens tegen melkchocolade. Mijn broer die thuis op zijn kop kreeg als hij zijn beker melk niet opdronk... :(:)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 13:20

karuna schreef:
Ik moet echt uit de buurtblijven van lactose en koemelk eiwit. Een niet goed afgespoelde theelepel met sporen lactose en ik loop al leeg. -O- De "lactose vrije melk" bevat best wat lactose nog. De pilletjes maken de klachten niks minder.

Ik heb de bloedmeting gehad na vieze door lactose gezoete thee.en de hele meetperiode op de wc gezeten met een spuugbakje voor me. %) resultaat na de meting. Mijn lichaam doet niks metlactose. De stof die moet omzetten ontbreekt. Ik moet dus echt lactose vrij voedsel hebben. Anders is het binnen de 15 minuten aan twee kanten leegloop.

En erzit in zoveel producten lactose, inclusief medicatie, brood, vleesbeleg, soepen, enz. De vegan hype is voor mijde uitkomst, pas een vegan bonbon op wat een zaligheid :Y)

Als 4 jarige zware astma,daarna veel ziek en ellendig. Pas op 24 jarige leeftijd vastgesteld en wat een verschil was dat al

Ik heb met "lactosevrije melk" wel eens een pak aangetroffen waar hoogstwaarschijnlijk geen lactase aan was toegevoegd, dat merkte ik meteen, je kunt er inderdaad niet blindelings op vertrouwen dat het met lactosevrije melk wel goed zit. De vegan hype is inderdaad een geweldige uitkomst in zulke gevallen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 13:22

xxxmh schreef:
Bedankt voor de info en tips. Ik eet elke ochtend magere kwark en dat gaat wel goed heb ik het idee.

Ja, kwark staat erom bekend heel weinig lactose te bevatten. Voor veel mensen is kwark daarom goed te verdragen.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 13:27

Zoolgangster schreef:
xxxmh schreef:

Ja, kwark staat erom bekend heel weinig lactose te bevatten. Voor veel mensen is kwark daarom goed te verdragen.

Oh dan ga ik toch ook nog maar eens gewone kwark proberen. Lactosevrije is echt zo vreselijk duur.

Trouwens als je officieel diagnose lactose intolerant hebt kan je bij de Belastingdienst een kleine bijdrage terugvragen ieder jaar. Zie site Belastingdienst. Een briefje van diëtiste volstaat (en diëtiste valt tegenwoordig onder basiszorg zorgverzekering).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 13:50

Ik heb meer dieeten en allergien die ik daar opvoer. Dat levert me echt een enorme aftrek post op. Ook fodmap is voorgeschreven door allergoloog en de combi koemelkeiwit/soya idem. Dat samen met wat andere mankementen kom ik ruim over de belastingvrije voet en krijg wat extras, maar dat compenseerd bij lange na niet de extra kosten die ik ervoor maak. Maar alle beetjes helpen

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 14:30

Ik heb een vraag en hoop dat jullie kunnen helpen,

Elke keer als ik zuivel eet of drink dan moet ik 30 tot 45 minuten na inname enorm hoesten, en blijf dit de hele dag houden.

Na het eten van geitenmelk of yoghurt heb ik hier bijna geen last van.

Zou dit ook lactose intolerantie kunnen zijn?
Dit heb ik sinds eind 2019

PepperrrJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 15:34

haffiefreak schreef:

Elke keer als ik zuivel eet of drink dan moet ik 30 tot 45 minuten na inname enorm hoesten, en blijf dit de hele dag houden.

Ik denk eerder een allergie op koemelk. Lactose intolerantie is een stofje in de darmen wat niet aangemaakt wordt.

Ik moet zelf enorm hoesten van soja, tot longontstekingen aan toe. Maar voor een allergie bestaat geen pilletje, dus zul je dit echt moeten mijden!

Edit: die duitse pilletjes ga ik ook eens naar kijken! Gebruik nu die vam body&fit, die zijn 4.500fcc en zitten per 60 stuks in een strip. Vrij onhandig dus. Zo'n doosje ziet er een stuk handiger uit en zijn in verhouding een stuk goedkoper!

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 15:54

@Dondon Dus jouw lactose intolerantie verdween al tijdens de zwangerschap? Ik dacht dat ik de enige was met iets soortgelijks.

Ik kwam pas toen ik borstvoeding gaf op het idee om eens een beetje melk te drinken. En toen ontdekte ik dat ik melk echt heerlijk vond en er niet misselijk van werd, ik kreeg ook geen buikpijn of diarree.
Ik heb zolang ik borstvoeding gaf genoten van melk en melkprodukten als vla, ijs, taart, slagroom en melkchocolade!
Toen ik stopte met borstvoeding geven, werd ik na 2 weken weer misselijk van melk en daarna kwam ook de buikpijn terug en was ik weer lactose intolerant.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 16:28

haffiefreak schreef:

[MWS] Dochter van 2 jaar blijft hoesten

Lees het topic van mij dochtertje maar eens door (als je alleen mijn posts leest, dan is dat al genoeg). Mijn dochter had dit ook, het was zo ontzettend heftig. Nu al jaren met melk gestopt en het gaat super. Inmiddels is ze 9 jaar.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 17:11

Storm schreef:
haffiefreak schreef:

[MWS] Dochter van 2 jaar blijft hoesten

Lees het topic van mij dochtertje maar eens door (als je alleen mijn posts leest, dan is dat al genoeg). Mijn dochter had dit ook, het was zo ontzettend heftig. Nu al jaren met melk gestopt en het gaat super. Inmiddels is ze 9 jaar.

Hij geeft bij mij aan dat de link niet werkt. :o?

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 17:56

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 18:05

Albertina71 schreef:
@Dondon Dus jouw lactose intolerantie verdween al tijdens de zwangerschap? Ik dacht dat ik de enige was met iets soortgelijks.

Ik kwam pas toen ik borstvoeding gaf op het idee om eens een beetje melk te drinken. En toen ontdekte ik dat ik melk echt heerlijk vond en er niet misselijk van werd, ik kreeg ook geen buikpijn of diarree.
Ik heb zolang ik borstvoeding gaf genoten van melk en melkprodukten als vla, ijs, taart, slagroom en melkchocolade!
Toen ik stopte met borstvoeding geven, werd ik na 2 weken weer misselijk van melk en daarna kwam ook de buikpijn terug en was ik weer lactose intolerant.

Ja klopt heb ik ook meegemaakt. Tijdens de zwangerschap nergens last van gehad. Bij de tweede gaf ik ook borstvoeding en toen ik ermee gestopt was kwam het snel terug. De eerste gaf ik geen borstvoeding en heb ik 9 maanden erna ook geen last van gehad en tijdens de zwangerschap. Was heerlijk haha

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 18:12

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 18:52

Storm schreef:
koeke schreef:
[MWS] Dochter van 2 jaar blijft hoesten misschien doet deze link het wel?

Dank je!

Deze doet het inderdaad wel.

Storm hoe gaat het met je dochter? Alweer gewone melk geprobeerd.

Ik heb het niet zo extreem als je dochter, maar wel hoesten met slijm en soms tot de neiging tot kokhalzen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:10

jeetje77 schreef:
Trouwens als je officieel diagnose lactose intolerant hebt kan je bij de Belastingdienst een kleine bijdrage terugvragen ieder jaar. Zie site Belastingdienst. Een briefje van diëtiste volstaat (en diëtiste valt tegenwoordig onder basiszorg zorgverzekering).

Oh echt? Dat wist ik niet. Toch maar eens op aandringen bij de huisarts dan. (Zelfdiagnose nadat de huisarts me jaren naar huis stuurde met de diagnose prikkelbare darm syndroom).

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 00:53

F_Orumster schreef:
jeetje77 schreef:

Oh echt? Dat wist ik niet. Toch maar eens op aandringen bij de huisarts dan. (Zelfdiagnose nadat de huisarts me jaren naar huis stuurde met de diagnose prikkelbare darm syndroom).

Meen je hahaha… prikkelbaredarmsyndroom staat er ook bij

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 22:04

Hoe gaat het ts?

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 22:24

De buikpijn wat ik van de week had na het eten van lasagnette heb ik gelukkig niet meer gehad. Ik eet sws al weinig zuivel dus probeer nu een beetje wat ik wel of niet kan eten. Magere kwark gaat wel maar heb ook chocomel met slagroom gedronken en weet niet zeker of ik daar last van heb gehad omdat dit de dag na de lasagnette heb gedronken. Beetje uitzoeken dus. Denk dat ik misschien na de feestdagen 1 week probeer echt zuivel vrij te eten om te kijken of het dan minder wordt.