Thanks dames voor jullie reacties.
De reden ik geen spiraal meer hoef, is dat die keer dat ik het probeerde mijn lijf het niet accepteerde. Week op bed met enorme pijn en een spoedecho. Na een week eruit gehaald en nog lang last gehad. Ik zal niet in detail gaan omdat ik vrouwen niet bang wil maken of hun keuze wil beïnvloeden. Maar absoluut geen haar op m'n hoofd die nogmaals een (koper) spiraal wil proberen.
Op de 3 fase pil was mijn cyclus regelmatig en zonder doorbloedingen. Maar ik ben daar dus als 15 jarige meisje op gezet en er is verder nooit meer naar gekeken. Toen ik kwam voor een spiraal, schrok de arts echt. Ik had hier helemaal niet op gemogen omdat ik rookte (niet als 15 jarige maar in de loop van de jaren

). Roken + 3 fase pil is een serieus risico op trombose.
Een prikpil viel toen af omdat ik naar het buitenland zou gaan. Maar als ik het goed heb onthouden, is die ook vrij zwaar in hormonen.
Zonder anticonceptie is m'n cyclus heel regelmatig zonder gesodemieter tussendoor. Maar dat doorbraakbloedingen door een te laag progesteron kan komen, is wel interessant. De huisarts gaat me never nooit doorsturen naar een gynaecoloog maar het is wel interessant om daar zelf eens achteraan te gaan. Behalve die spoedecho is er verder nooit wat gecheckt.
De minipil ga ik weer even opzoeken.
Er zijn ook nieuwe pillen op de markt toch? Chloey oid? Die één hormoon hebben?
Laura: je zegt met de minipil heb je doorbraakbloedingen maar geen echte stopweek. Bedoel je daarmee dat het eigenlijk een 'sluimerende' stopweek is die je niet zelf kan uitstellen? Of staat die pil er om bekend dat er vaak (on) regelmatig doorbraakbloedingen zijn?