Hielspoor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meniekske

Re: Hielspoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 13:23

Die tip van met een tennisbal rollen kreeg ik ook, maar dan met een Fles met ijs er in, en dat was in het begin zeker wel pijnlijk, maar later ging het steeds beter. Ik had wel een handdoek rond de fles gedaan hoor, anders was het wel erg koud.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 13:40

Ik heb ook anderhalf jaar last van hielspoor gehad.
Over een tennisbal rollen hielp iets. Maar wat mij het meest geholpen heeft zijn Nikes, model Nike air zoom fire. Nu al dik een jaar geen last meer en ik loop veel met de hond, en op werk sta en loop ik ook constant.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 13:52

De Strassbourg sok helpt mij enorm. En ik liep het makkelijkst op Xsensinbles en M.B.T.-schoenen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 13:57

Die sok lijkt me erg oncomfortabel :=.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 14:00

Wat zou je doen met een paard met een peesblessure?

Juist ja...

En waarom zoek je dan voor jezelf naar een quickfix oplossing met zooltjes en moet/wil je maar gewoon veel door blijven lopen op werk, met de hond en bij het paard.

Het is een ontsteking aan de peesplaat onder je voet ter hoogte van de aanhechting aan je hielbot.
Ook een peesblessure dus.

Rust is dus wel degelijk noodzakelijk.
En je looppatroon aanpassen waarschijnlijk ook, maar zolang je nog zoveel pijn hebt, heeft dat maar beperkt nut.

Op zich kan smeren met bv advil gel wel verlichtend werken, maar echt ontkomen aan rustig aan doen, ga je eigenlijk niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 14:27

Met zooltjes leg je de belasting anders, dus feitelijk ook rust, maar je kunt niet jezelf op bed laten liggen en niets meer doen. Het is alleen iets wat bij sommigen gewoon nooit meer over gaat, niet met rust, niet zonder rust. DAarnaast is gebleken dat bijvoorbeeld ingipsen voor enige weken het zeker niet oplost, en dat is wat je bij rust zou verwachten.
Dus zooltjes zijn in mijn ogen geen quickfix, maar juist een vorm van anders belasten of ontlasten zodat je het wel iets rust geeft, maar wel je ding nog kunt doen.
Bij mij hielp minder wandelen in ieder geval niet. En toen ik eenmaal de juiste zolen had gevonden is het wel over gegaan.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 14:47

Annick, bedankt voor je uitleg. Ik wist eerst niet eens dat er een verschil tussen was. Blijkbaar heb ik op de goede gok een afspraak gemaakt bij een podotherapeut. Ben benieuwd wat die er van gaat vinden.

Ik heb net mijn eerste shockwave-sessie gehad. Kanonnen, daar zitten echt wel wat pijnlijke momenten bij %)

Marije_Jiplover, je hebt gewoon gelijk. De ellende is alleen dat het zo lang duurt. Als je nu met een week of maand (of noem maar wat) rust houden het probleem zou oplossen, dan is het nog te overzien. Niet leuk, maar alles voor het goede doel dan. Het vervelende is dat je er soms wel een jaar (of langer) mee zit. Een jaar lang stalrust is misschien wenselijke voor je hielspoor, maar ondertussen maak je ook best wat kapot. Ik doe het nu al een aantal maanden (sinds mei ofzo) heeeeeeeeeel rustig aan, maar ik merk wel dat de rest van m'n conditie echt bagger aan het worden is. Al met al is het gewoon rotblessure.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 14:49

SusanH schreef:
Pmarena ik kan absoluut niet op blote voeten lopen, zeker niet als ik al een dag veel gelopen heb. Dus barefoot schoenen lijken mij niet de oplossing voor mij. Ik heb echt demping nodig. Normaal kan ik de hele zomer lopen op blote voeten en Birkenstocks. Deze zomer amper gedaan. Ik merk idd ook dat wat voor de een werkt dat voor de ander niet hoeft te helpen.

Dat heeft mijn man ook, die wil het ook absoluut niet proberen :=

Maar op die Facebook groepen lees je dus bovengemiddeld vaak dat mensen die zelf ook dachten dat ze veel demping nodig hadden en echt niet zonder konden, juist pas echt van hun klachten af kwamen door al die dempingzooi de deur uit te doen en het probleem daar niet langer mee te verdoezelen zeg maar, maar het daadwerkelijk op te lossen door hun voeten beter te gaan gebruiken. En ik kan me best voorstellen dat dat een goede oplossing kan zijn :)

Maar inderdaad blijf je houden dat elk lijf anders is :j

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 14:55

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 15:19

Heb al jaren klachten aan beide voeten zelfs idd met speciale dure aangemeten zooltjes. Ook tijdje shockwave gedaan hielp wel iets. Sinds ik sketchers heb ondekt zoveel minder last is gewoon een verademing. Heb er gympen, sneakers, winterlaarzen en sandalen van.

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 15:32

Ik heb twee jaar lang van alles geprobeerd, maar uiteindelijk heeft alleen heel veel rust nemen geholpen. Inmiddels kan ik zonder pijn weer 30 minuten aan één stuk wandelen en heb ik geen opstartpijn meer 's morgens.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 16:21

Marije_jiplover schreef:

Juist ja...

En waarom zoek je dan voor jezelf naar een quickfix oplossing met zooltjes en moet/wil je maar gewoon veel door blijven lopen op werk, met de hond en bij het paard.

Omdat mijn paard niet hoeft te werken voor zijn geld, en ik wel.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 08:09

Hier ook al meer dan een jaar klachten aan de linkervoet. Het is ontstaan na één lange overbelastende wandeling in september vorig jaar.

Inmiddels ben ik er voor mezelf uit dat ik het minste last heb als ik regelmatig van schoen wissel. Ik heb wat goedkope zooltjes van Decathlon gehaald en van die gell-zolen van Scholl, dat helpt allemaal een beetje. Maar ik wissel dus veel.

Heb gemerkt dat die wandelschoenen het meeste pijn geven, dus die draag ik bijna nooit meer.

Voor de trainingen met de hond heb ik nu bottines van Haix ipv die wandelschoenen en sindsdien is de pijn ook drastisch verminderd. In denk dus dat de kwaliteit van de schoen wel bijdraagt op zich al.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 08:59

Ook hier een hielspoor. Beide voeten. Al ruim 5 jaar. Lijkt chronische te zijn geworden (volgens artsen)
De diverse behandelingen hebben niet echt geholpen. Wat het nu wel een beetje onder controle houdt is tijdens het lesgeven mijn rustmoment te pakken (bij gevorderde ruiters zit ik dus in de hoek) maar ook regelmatig van schoenen te wisselen. Want tijdens het lesgeven draag ik mountain peak schoenen (scapino) maar die wordt snel zwaar dus heb die ik in 3 soorten. Over de enkel heen, tot de enkel en softshell. In al mijn schoenen zitten gel zolen van de Scapino.

En thuis loop ik zoveel mogelijk op bloten voeten of sokken.

Als het dan weer wat meer opspeelt dan doe ik nog wel eens wisselbaden. Dus paar minuten heet bad, gevolgd door een koud bad. Doorzakken van de hak op de trap werkt ook goed bij mij.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 09:16

Op sokken lopen thuis verergert bij mij de klachten. Daarom nog op zoek naar pantoffels voor de winter. Qua schoenen en zooltjes kan ik met de tips (waarvoor dank!) die hier gegeven zijn goed vooruit.

Ik heb trouwens ook de wandelschoenen van Mountain Peak, en dure Lowa's. Op die laatste heb ik zelfs tijdens het wandelen al veel pijn (normaal spelen de klachten vooral op na activiteit, of in de avond, en in de ochtend bij opstaan) terwijl ik op de wandelschoenen van scapino, wel met een inlegzool met demping, gewoon lekker kan wandelen.

Lian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:26

SusanH schreef:
Ik heb trouwens ook de wandelschoenen van Mountain Peak, en dure Lowa's. Op die laatste heb ik zelfs tijdens het wandelen al veel pijn (normaal spelen de klachten vooral op na activiteit, of in de avond, en in de ochtend bij opstaan) terwijl ik op de wandelschoenen van scapino, wel met een inlegzool met demping, gewoon lekker kan wandelen.

Dat is ook mijn ervaring. Mijn wandelschoenen draag ik al jaren niet meer, veel te weinig demping. Ik wandel dus altijd op sneakers. Twijfel nog over de aanschaf van wandelschoenen van xSensible, want die hebben ze ook.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:30

Marije_jiplover schreef:

Juist ja...

Het is een ontsteking aan de peesplaat onder je voet ter hoogte van de aanhechting aan je hielbot.
Ook een peesblessure dus.

Rust is dus wel degelijk noodzakelijk.
En je looppatroon aanpassen waarschijnlijk ook, maar zolang je nog zoveel pijn hebt, heeft dat maar beperkt nut.

Beste advies dit! Hier ook ervaring met peesblessure paard en zelf hielspoor (inmiddels beiden klachten vrij)

Ik hield zelfs voor mezelf hetzelfde opbouw trainingpatroon aan als bij mijn paard.
Eerst moet de pees genezen, dan moet je opbouwen en trainen. Ik hield aan 2 weken goed is een hele kleine stap meer in je trainingprogramma. Inmiddels loop ik weer regelmatig en zonder pijn rustig 20 km. Ik ben gek op wandelen en ben nu blij dat ik de tijd ervoor genomen heb te herstellen zonder aan symptoom bestrijding te doen en het probleem echt op te lossen.
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 24-10-23 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:31

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:40

SusanH schreef:
Die sok lijkt me erg oncomfortabel :=.

Klopt, het is bedoeld om mee te slapen, maar dat kan ik als buikslaper echt niet. Maar door zoveel mogelijk uurtjes met de voet wat omhoog met die sok aan te zitten (achter miijn bureau of 's avonds bij de tv) ben ik er al twee keer heel snel vanaf geraakt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 09:42

Echwel voor dat geld is een keer uitproberen wel te doen.

Ik kan me ook voorstellen dat rust goed is, maar nergens staat concreet hoe lang en hoeveel rust je dan moet pakken en waar die rust dan uit bestaat. Hele dag op de bank met je voet omhoog lijkt me ook niet nodig, en goed of wenselijk. En mijn werkgever wil ook wel graag dat ik kom. Bij paarden zijn ze ook wel afgestapt van volledige boxrust bij peesblessures.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:46

die rust duurt best lang, een pees heelt langzaam. Ik ben begonnen met 2 weken echt zo rustig mogelijk, liep denk ik hooguit 3000 stappen een dag toen, sommige dagen minder. Daarna kijken naar geleide van last/pijn of je op kunt bouwen of niet. Denk dat de hoeveelheid nodige rust ook af hangt van de ernst van je blessure.
Eventueel shockwave kan het genezingsproces wat versnellen maar verwacht geen wonderen.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 10:01

Enige wat echt helpt is rekken. Zo veel mogelijk rekken. De voetzool en zo door naar de kuitspier. Idd op een traptree of handen tegen een muur en voet vlak op de grond en je been strekken. Steeds een beetje verder.
Ik ben ook tijden lang stokkreupel geweest door de hielspoor. Rekken was het enige wat verlichting gaf.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 10:03

TS neem eens contact op met tennisarm.nl . Hij behandelt volgens mij ook hielspoor.
Als die behandeling net zo effectief is als zijn behandeling voor tennisarm dan zou ik het zeker overwegen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 10:06

Een pees mag nooit volledig rust hebben, dan verzwakt die zei de fysio. Je moet uitzoeken wat een pees aankan. Maar soms is het beeld van schade anders dan het beeld van pijn. ik had en heb veel pijn bij de achillespees, maar geen schade. Zo ook bij de peesplaat.
3000 stappen is niet voor iedereen een optie, als je staand werk hebt bijvoorbeeld of met het ov naar je werk moet. Minder dan 10.000 stappen kon ik niet gaan lopen, dan had ik een probleem met de baas. Mijn fysio had het over wel blijven sporten juist, maar met zooltjes proberen uit te vinden hoe de druk anders kon. En over max 24 uur extra pijn na inspanning.
Dus volledig rust is juist niet goed. De druk moet anders worden, maar wat werkt is bij iedereen anders en er zijn mensen die er nooit meer van af komen. Het blijft bij iedereen sowieso een gevoelige plek.
Rekken helpt bij mij ook niet. Dan krijg ik juist weer last van andere plekken zoals de bal van de voet. Dat is ook het probleem bij een achillespeesontsteking. Balletjes rollen hielp niet. Niets doen hielp juist totaal niet.
Bij mij waren dus die Mysole Multisorb zolen de oplossing en nu kan ik ook wel weer op andere schoenen lopen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 17:54

@Germie..
Het is een ontsteking van het aanhechtingspunt tussen de peesplaat en hielbot.
Als je te veel blijft lopen maakt je lichaam daar extra bot aan (de spoor!) wat heel pijnlijk is en dat moet je zien te voorkomen door veel rust te nemen als het accuut is.
verder nooit te veel lopen omdat er anders meerdere scheurtjes kunnen ontstaan in je hielbot waardoor botgroei wordt bevordert (en je dat dus niet wilt).
Tussendoor rust en onbelast bewegen is prima.