Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Caitlin_K schreef:Ik weet het niet zo goed, ik vind het wel rustgevend idee als er niet ''niets'' meer na de dood is, maar juist nog wel wat. Ik heb wel wat onverklaarbare dingen meegemaakt, maar ik ben ondertussen wel heel sceptisch en weet niet zo goed of ik dit moet geloven.
Ik heb een poos in de ouderenzorg gewerkt, en met terminale patiënten had ik altijd een gevoel van: nu moet ik er heen. Vaak kwam ik precies op het moment binnen lopen enkele seconden voor hun laatste adem.
Op een afdeling met ouderen hebben we een man gehad die overleed. Die meneer lag opgebaard in zijn kamer. Mijn collega's (indische afdeling/indische afkomst), zijn erg gelovig. Deze meneer lag opgebaard en dronk hiervoor altijd cola. Omdat hij opgebaard lag zette ik een koffiefilter met koffieprut in de kamer voor de eventuele geur. Vanaf dat moment gebeurde er onverklaarbare dingen zoals knipperend licht in de kamer. Collega zei dat hij misschien boos was omdat we geen cola hadden neergezet maar koffie. Cola neergezet in de kamer bij de koffie en licht heeft nooit meer geknipperd.
Een oud stalgenootje was net nieuw bij mij op stal en kon contact leggen aduls haar met overleden mensen. Ik kende haar niet verder, wist dit in eerste instantie ook niet. Mijn mama was net 1,5 jaar overleden. Ze kwam naar me toe en stelde zich voor, en toen flapte ze eruit: ''Sorry, ik weet dat dit heel gek is, maar je moeder wilt je wat dingen vertellen.'' Toen vertelde ze het een en ander en maakte ze bepaalde uitspraken met de klemtoon zoals mijn moeder deed. Het was echt alsof ik een peptalk kreeg van mijn moeder. Ze vertelde dingen die ze niet kon weten, maar die voor mij en mijn hechte familieleden heel herkenbaar waren. Ook dingen waar mijn moeder spijt van had, of wat ze me nog wilde vertellen. Best eng.
Kuggur schreef:Gezien je expliciet ook naar sceptische meningen vraagt; ik geloof er absoluut niet in.
Mijn mening is dat je persoonlijkheid, bewustzijn, en alle cognitieve processen (geheugen emoties etc) biologische functies zijn van je levende hersenen.
Dus, naar mijn mening, als je hersenen sterven, dan stoppen deze functies en ben je er simpelweg niet meer.
Supervixen schreef:Kuggur schreef:Gezien je expliciet ook naar sceptische meningen vraagt; ik geloof er absoluut niet in.
Mijn mening is dat je persoonlijkheid, bewustzijn, en alle cognitieve processen (geheugen emoties etc) biologische functies zijn van je levende hersenen.
Dus, naar mijn mening, als je hersenen sterven, dan stoppen deze functies en ben je er simpelweg niet meer.
Hier ben ik het ook mee eens.
Ik geloof ook niet in helderziendheid, hoogsensitief gedoe, readings en dat soort dingen.
Supervixen schreef:Kuggur schreef:Gezien je expliciet ook naar sceptische meningen vraagt; ik geloof er absoluut niet in.
Ik geloof ook niet in helderziendheid, hoogsensitief gedoe, readings en dat soort dingen.
Supervixen schreef:Hier ben ik het ook mee eens.
pien_2010 schreef:Susan er open voor staan, dat vind ik dan weer bijzonder. Ik heb er nl weinig of geen invloed op.
Het overkomt me gewoon, en door mijn leeftijd inmiddels herken ik het en ben dan ook heel zeker van mijn zaak en gebruik dat intuïtief weten ook. Want dat klopt altijd. Maar ik kan het niet sturen of open voor staan.
pien_2010 schreef:Dat snap ik, want dat zegt dat je zelf dat totaal niet hebt. De meeste mensen zijn meer "verdicht". Dat hoort bij deze tijd. Dat betekent dat mensen die passen in het rijtje dat jij noemt al vroeg leren als kind dat ze dat moeten verbergen. De meesten doen dat ook. Maar soms gaat het dan toch mis.
Kuggur schreef:pien_2010 schreef:Dat snap ik, want dat zegt dat je zelf dat totaal niet hebt. De meeste mensen zijn meer "verdicht". Dat hoort bij deze tijd. Dat betekent dat mensen die passen in het rijtje dat jij noemt al vroeg leren als kind dat ze dat moeten verbergen. De meesten doen dat ook. Maar soms gaat het dan toch mis.
Ik snap jou ook.
Als jij fenomen meent waar te nemen die anderen, zoals ik niet waarnemen dan zijn daar maar twee verklaringen voor mogelijk.
1. Betreffende fenomenen bestaan.
En er is een deel van de mensheid die daar "blind" voor is, "verdicht" is de term die jij hanteert.
2. Deze fenomenen bestaan niet en er zijn redenen waarom dat andere deel van de mensheid iets niet bestaands meent waar te nemen.
Ik ben best bereid aan te nemen dat ik deze zintuigen mis.
Maarik heb harder bewijs nodig dan een handjevol niet verifieerbare anecdotes. Mensen geloven tenslotte in allerlei zeer onwaarschijnlijke zaken van de platte aarde tot aliens hebben de pyramides gebouwd tot "ik kan je paard diagnstiseren én genezen door op 300 km afstand een foto van hem aan te staren"...
Citaat:Kleine toevoeging over "open staan voor";
Ik sta open voor de mogelijkheid dat mijn perceptie van de werkelijkheid onbetrouwbaar is.
Jij ook?
Citaat:Begrijpelijk dat je je wellicht niet kan vinden in readings, helderziendheid en andere paranormale gaven, maar ik haak toch even in op ‘hoogsensitief gedoe’.
Hoogsensitiviteit word vaak aangemerkt als zweverig gedoe, maar dit is lang niet altijd waar. Uit steeds meer wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat hoogsensitiviteit wel degelijk een ding is waar 1 op de 5 personen mee te maken heeft en kan het omschreven worden als een gevoelig afgesteld zenuwstelsel waardoor prikkels harder binnen komen en emoties sneller geuit.
Wat te zien is bij HSP, is dat deze mensen door hun scherp afgestelde zenuwstelsel feilloos aan kunnen voelen hoe de sfeer ergens is en een extreem inlevingsvermogen hebben. Maar, dit is niet hetzelfde als spiritualiteit en daar kun je nog het zijne van denken door het gebrek aan wetenschappelijk bewijs. Ik denk overigens dat de stap en de hang naar helderziendheid en spiritualiteit wel kleiner is, omdat HSP toch al snel (voor de buitenwereld) onbegrijpelijke dingen ervaart.
Maar, met het ontkennen van HSP enkel omdat je niet in zweverig gedoe gelooft doe je imo veel mensen tekort.
klopt en dan zou de leraar niet overstuur geweest zijn.Citaat:Maar Pien zou het vast niet op deze manier vertellen als het zo eenvoudig lag
DuoPenotti schreef:1 van mijn eerste ervaringen toen met mijn paard wat volgens de DA ingeslapen zou moeten worden.
Deze man is van beroep bouwvakker, praat heerlijk dialect. En heeft een heerlijke dosis humor.
Alles wat je misschien niet verwacht van het zweefteef gebeuren![]()
Hij was een kameraad van de pensionhouder en zodoende had ik hem wel eens gezien.
En ja op de vraag van de pensionhouder of hij die zaterdag naar mijn paard mocht kijken had ik zoiets van, waarom niet...volgende week leeft hij niet meer, wat heb ik te verliezen.
Lang verhaal kort paard had niets ernstigs en dat wist hij.
Die man had ook wel door dat ik zo sceptisch was als wat.
Dus zat ook wat met mij te "spelen" om te overtuigen.
Beschreef voor de grap ons interieur, wat totaal niet zo gewoon was.
Maar toen ik vroeg wat hij van mij kreeg als geld voor zijn tijd zei die, ik hoef niks.
En ik dacht toen, als het klopt wat hij zegt en mijn paard dus gewoon enkel spit heeft en geen acute ataxie en dus dadelijk weer gezond is koop ik een grote bos bloemen voor hem.
En toen zei hij: doe dat maar...
En ik: wat?
Ja die bos bloemen, die vind ik wel mooi.....
Eng! Maar wel erg overtuigend