Welk boekje over de dood voor kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 15:55

Citaat:
"Daahaag ouwe ouwe oma, ik zal je missen als je doodgaat!" Whoeps
_O- nee hoor, geen oeps. Als mijn kleinkinderen dat zeggen dan geef ik Ze een knuffel en zal zeggen dat ik enorm veel van ze houdt en ze ook zal missen. Zo vreselijk schattig en zo is het ook. Ze hebben gelijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 16:53

Sterre98 schreef:
Een van mijn tantes, (geestelijk en lichamelijk gehandicapt met het iq en eq van een 2/3 jarige), haar moeder kwam te overlijden, in dit geval heel ziek en veel pijn.

Er is aan haar verteld dat mama veel pijn had, maar dat ze nu geen pijn meer heeft. Dat ze nu bij papa en opa en oma is en dat ze over ons waakt.

Ze moest even huilen en na een half uur was het oke. Toen was het: mama is dood en ze slaapt nu, ze heeft geen pijn meer.

Kinderen (en mensen met t iq van een kind) denken veel minder moeilijk over de dood dan volwassenen dat doen. Wij hangen er veel emotie aanvast, jongere kinderen doen dat veel minder.

Ik zou dat gewoon uitleggen, zo is het vroeger bij mij ook gegaan.

Kan geen tips geven voor boekjes omdat mijn tante niet kan lezen.

Maar de tip van de begrafenis ondernemer is een goeie! Die weten vaak heel veel natuurlijk.

Dat is niet perse waar, mijn dochter was 6 toen op korte tijd een oom, onze hond, ons paard en onze pony overleed. Zij heeft daar echt een hele zware periode in doorgemaakt waarin ze bijvoorbeeld niet durfde te gaan slapen, bang om ook dood te gaan. Heel verdrietig was of juist snel boos. Ik werk in de gehandicaptenzorg daar ervaar ik dit ook absoluut niet zo. Het is juist moeilijker omdat deze mensen wel de emoties ervaren maar er geen of veel moeilijker woorden voor kunnen vinden. Daarom goed dat ts hier zo bewust mee bezig gaat.

Jorissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 17:43

De beste tip die ik kreeg rond dit onderwerp is juist open vertellen wat er gebeurd en waarom, dit geldt ook voor de eventuele begrafenis of crematie.
Hierin ook wel informatie van de uitvaartondernemer gehad na het overlijden.

De meeste kinderen maken het in hun fantasie namelijk enger/spannender dan het werkelijk is.

Mijn moeder overleed namelijk op jonge leeftijd en mijn zoon was 3,5 jaar oud op dat moment. Dus het af doen als oude mensen gaan dood ging hier niet op.
Wij hebben dus zeer bewust verteld wat er met oma aan de hand was (ernstig ziek), wat er gebeurd als je doodgaat en wat er gebeurd bij een crematie.

Ondertussen is mijn zoon 8 jaar oud en hij kan zich nog heel goed uitdrukken over de tijd dat oma ziek was en doodging. Toen zijn overgroot opa overleed dit jaar kon hij dit eigenlijk vrij snel goed plaatsen als het zelfde wat toen met oma is gebeurd zonder hier slechter van te slapen of angstig te zijn.

Wij hadden het boekje van Woezel en Pip voor hem maar uiteindelijk bleek als snel dat hij dit niet nodig vond zelf, om meer dan 1 keer te lezen.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 18:04

karijn schreef:
Geen suggesties maar ik denk dat je het met zelf uitleggen ook een heel eind komt? Het hoeft naar mijn mening helemaal niet complex te zijn. Ze denken nog niet heel erg diep na op die leeftijd is mijn ervaring.

Ja hier sluit ik, als moeder van 2 (inmiddels volwassen) kinderen, mij bij aan. Met kinderen kun je hier heel nuchter over praten. Onderschat jonge kinderen niet. Kinderen zijn heel erg mindfull en vaak kunnen volwassenen nog wat leren van ze

pmarena

Re: Welk boekje over de dood voor kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 09:48

Met kinderen kun je hier zeker heel nuchter over praten en mijns inziens is dat in de meeste gevallen ook gewoon de beste aanpak :j Maar wanneer je met grootouders in de laatste fase te maken hebt, is een boekje dat op een lieve, realistische manier het hele proces rondom de dood van zo'n dierbare laat zien met eenvoudige tekst en tekeningen van een hoofdpersoon die hetzelfde meemaakt, echt een enorme meerwaarde :j

Ik was erg blij dat we het Anna boekje gelezen hadden zodat die kleine het hele verloop als het ware al eens meegemaakt had. Ook al liep het in de Corona-tijd anders. Herkenning / weten wat er gaat gebeuren, wat er "normaal" is, is (zeker bij de wat meer gevoelige kinderen) super belangrijk om 1 en ander niet al te spannend / onrustig te ervaren.

Pien: ja het was uiteraard ook heel lief en gelukkig zijn wij niet van die houterige mensen, maar het is best wel een beetje "in your face" bij een ouwe oma van 96 :o

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 14:04

Hoe dan ook, wat je als ouder ook doet, hoe je het wil vertellen of met welk boekje dan ook…niks is verkeerd of beter. We doen allemaal ons best. De een kiest ervoor om te vertellen dat opa of oma naar de hemel gaat om een sterretje te worden, de ander vertelt gewoon dat iemand zo ziek is, dat hij of zij niet meer beter kan worden. En hoe kinderen erop reageren, is niet te voorspellen, ook al denk je je kind goed te kennen (ik sta nog steeds voor verrassingen met mijn uberpubers). Zolang je er maar bent om vragen te beantwoorden. En durf ook te zeggen als ouder dat je ook niet altijd het antwoord hebt. Ook Google weet niet alles.

CchannyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 14:14

Swifter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 16:21

karijn schreef:
Hoe dan ook, wat je als ouder ook doet, hoe je het wil vertellen of met welk boekje dan ook…niks is verkeerd of beter. We doen allemaal ons best. De een kiest ervoor om te vertellen dat opa of oma naar de hemel gaat om een sterretje te worden, de ander vertelt gewoon dat iemand zo ziek is, dat hij of zij niet meer beter kan worden. En hoe kinderen erop reageren, is niet te voorspellen, ook al denk je je kind goed te kennen (ik sta nog steeds voor verrassingen met mijn uberpubers). Zolang je er maar bent om vragen te beantwoorden. En durf ook te zeggen als ouder dat je ook niet altijd het antwoord hebt. Ook Google weet niet alles.

Dit vind ik erg mooi gezegd :j Hierbij wil ik iedereen bedanken voor alle tips, ik heb er zeker wat aan gehad! Ondertussen gaat het best snel met oma. Ze slaapt eigenlijk nog alleen maar. Ik ga dit topic laten voor wat het is. Ik hoop dat anderen er nog tips uit kunnen halen en wij trekken ons even terug om hier even mee om te gaan.

Nogmaals enorm bedankt aan iedereen die de tijd en moeite nam om te antwoorden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 17:58

Sterkte voor de komende tijd, Swifter!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 18:05

Wij hebben lieve oma pluis gebruikt toen mijn schoonvader overleed.
Dus oma steeds vervangen door opa tijdens het voorlezen.

Het is simpel maar ook heel duidelijk uitgelegd zonder poespas.
Omdat het rijmt wilde ze het graag lezen.

Hier deed het wel goed

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:26

Toen mijn schoonmoeder in het hospice lag hebben wij onze zoontjes trouwens overal bij betrokken (7 en 9 jaar). Gewoon vertelt wat er is, wat er gaat gebeuren en wat ze zouden zien. Hierop konden ze zelf aangeven iets wel of niet te willen.

De jongens hebben het supergoed gedaan allemaal en zijn bijna overal bijgeweest. Niet het overlijden zelf en niet de verplaatsing van hospice naar huis. Verder overal bij op eigen raadgeving. Ze hebben de slaapkamer helemaal mooi gemaakt, foto's bij haar gezet en steeds de bloemen verzorgd. Ze hebben nog veel gekletst met oma en zelfs nog gelachen (1 oog was helemaal in het begin een beetje open, waardoor ze vonden dat ze haar in de gaten hielden).

Bij de uitvaart heeft de oudste zelfs een recept voor appeltaart geschreven en aan haar meegegeven, voor het geval ze zou vergeten hoe je dat maakt :')

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 10:04

Ik heb voor mijn zoon de relieken van de dood gebruikt van Harry potter.

Dat bij een van de broers de dood op een gegeven moment als een vriend komt en de dood dan ook niet zo heel erg is. En dat de dood soms ook kan komen als een vijand (mijn collega was aangereden en zoon zag mijn verdriet erover. Wist niet wat hij met de dood van mijn oma aan moest)