Alcoholvrij: wie drinkt er niet (meer)? (18+)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:12

_Karlijn schreef:
misschien heftige tekst?
Ik zeg niet dat niemand nooit moet drinken, maar voor mezelf sprekende: alcohol was meer dan gezelligheid of ontspanning voor mij. Ik ben er vrij open over en durf er nu wel voor uit te komen dat ik verslaafd ben (..geweest, verslaafd blijf je altijd, maar ik ben dus niet actief verslaafd). Ik heb detox opnames gehad en intensieve behandeling maar eigenlijk pas na dat mijn beste vriendin overleed door suicide mede door haar alcoholverslaving, opende het mijn ogen en was mijn motivatie om te stoppen omdat ik niet wilde eindigen zoals zij. Ik mis haar verschrikkelijk en had haar een leven gegund zonder die rotverslaving.

Ik kan met trots zeggen dat ik nu 3 jaar sober and counting (ook van andere middelen) ben. 26 juli 2020 is mijn sober date. Mijn verslaving was mijn coping (mijn manier van omgaan met mijn gevoel, verdoven) maar het nam serieuze en gevaarlijke vormen aan.

Mocht ik ooit nog kunnen werken (ik ben afgekeurd en heb een wajong, door andere psychische problematiek), zou ik heel graag als ervaringsdeskundige aan de slag willen in de verslavingszorg.

Heel veel respect voor jou _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:15

Sinds 5 jaar gestopt met drinken, het ging te makkelijk op een geven moment elke avond...alcoholisme zit in de familie en mijn gezondheid is ook niet wat het is. Ik ben in 1 keer gestopt en het was de beste keuze in mijn leven. Gezondheid is beter ik voel mij beter voor mij geen alcohol meer .

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:15

Ik ben aanstaande april 2 jaar gestopt met drinken.
Het begon met een dry april voor mezelf nadat ik heel ziek was geworden na een feestje. Iets met een paar flessen wijn.
Het maandje zonder beviel zo goed dat ik daarna niks meer heb gedronken.
Ik zat namelijk in een cirkeltje...
Bij het eten een wijntje. Daar werd ik blijkbaar heel moe van. Overdag dronk ik redbull om de dag door te komen.
Sinds ik geen alcohol meer drink heb ik ook geen energiedrankjes meer nodig.
Tegenwoordig probeer ik alle 0,0 biertjes uit zowel thuis als bij een etentje of feestje.
Ik heb net zoveel lol want ik ook totaal geen alcohol nodig om gek te doen.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:30

Ik denk er ook steeds vaker aan. Ik drink inmiddels nog maar zo’n 2 glazen per maand ongeveer, dus veel is het niet, maar ik vraag me af of ik er beter helemaal mee kan stoppen. Ik drink dan alleen iets speciaals wat ik ook echt lekker vind maar ik zou wel het sociale glijmiddel effect missen. Ik heb het echt niet nodig om het gezellig te hebben of er bij te horen maar ik kom op een gelegenheid dan toch niet echt los en vrij zonder dat ene eerste drankje.

rien10

Re: Alcoholvrij: wie drinkt er niet (meer)? (18+)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:38

Goed zeg, de "helemaal stoppers".
Ik ben een stevige drinker, maar de afgelopen maanden ga ik steeds minder drinken. Het bevalt me gewoon niet meer. Bovendien mogen er nog steeds kilo's af, dus dan helpt niet drinken ook.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:44

Ik drink wel, maar momenteel erg weinig. Ik vind de reactie van mijn lichaam op alcohol vaak niet prettig, dus ik bedank vaak. Tegelijkertijd vind ik sommige alcoholische dranken zoals een likeur of wijn wel echt lekker en geniet ik ook van de 'sfeer' die een alcoholisch drankje met zich mee kan brengen (net zoals ik dat ook bij een goede koffie heb oid). Voorlopig blijf ik nog wel drinken, maar wel echt met mate.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:45

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:52

Supervixen schreef:
Het stuit mij steeds meer tegen de borst dat alcohol zo genormaliseerd is in de samenleving.
Terwijl het ook zoveel schade aanricht.
Wijn in je kerstpakket of als cadeautje, bier voor mijn vriend die daar geeneens van houdt. Mensen vinden het zo vanzelfsprekend en staan raar te kijken als je geen bier of wijn lust.
Gratis een alcoholvrij biertje bij sommige georganiseerde trailruns vind ik ook raar. Je combineert bier met sporten?!

Klopt, toen mijn pa nog leefde, en pas geopereerd was van o.a. leverkanker, hadden bijna alle bezoekers alcoholische dranken bij voor hem. Razend kon ik daarvan worden. Omdat pa het moeilijk vond om nooit meer een glaasje te drinken (mocht hij van de artsen, maar niet van mij :) ) heb ik het goede voorbeeld gegeven en jaren geen druppel meer gedronken.

Ik dronk sowieso al niet veel, was vooral een sociale drinker, en aangezien ik niet sociaal ben... :) Maar het viel me op hoe snel je scheef bekeken wordt als je niet drinkt, je bent direct de saaie of de ongezellige. Onlangs was ik op een huwelijk, en er werd als aperitief niet eens fruitsap aangeboden. Toen ik iets alcoholvrij vroeg, kreeg ik een alcholvrije Mojito (lust ik niet eens, maar toch maar opgedronken). Maar ik was volgens mij de enige niet-zwangere van de +200 genodigden die geen alcohol dronk.

Intussen is mijn pa al enkele jaren overleden, en heel uitzonderlijk zou ik eens een glaasje drinken: een frisse pint bij een hittegolf, of een cocktail, maar het boeit me weinig of niks, heb het ook nooit gemist.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:55

Ken je dat mensen zeggen als ze een kater hebben ‘ik drink noooooit meer’ ?
Nou bij mij was dat zo :+
Maar ik dronk überhaupt al niet veel. Ik heb liever een colaatje.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:00

Ik lustte best graag een wijntje bij lekker eten. Bier heb ik nooit wat aan gevonden, dat is absoluut mijn smaak niet.

Maar door zeer dichtbij geconfronteerd te zijn met iemand met een alcoholverslaving, ben ik zo goed als gestopt met drinken.

Mijn naaste is inmiddels 2,5 jaar helemaal afgekickt en dat gaat deze persoon gelukkig zeer goed af.

Ik drink gemiddeld nog minder dan 1 glas wijn per maand.
Voor bijzondere etentjes en oud&nieuw heb ik een mooi alternatief gevonden in een alcoholvrije bubbelwijn en verder drink ik bruiswater of Rivella als ik ergens anders ben, thuis ook heel vaak wat limo als ik eens trek heb in iets anders dan water of thee.
Alcoholvrije wijn vind ik, op die bubbels na, niet te drinken (paar testpogingen gedaan, tot nog toe steeds gefaald) en ik vind gewoon bier niet lekker, dus alcoholvrij bier trekt me ook niet.
Voor mijn naaste die afgekickt is van diens verslaving is alcoholvrij bier een uitkomst.

Ook ik verbaas me regelmatig over hoe genormaliseerd het drinken van alcohol is.
Wat mij betreft mag alcohol het roken wel achterna gaan.
Op weg naar een alcoholvrije generatie.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:01

Ik drink thuis echt nooit. Op feestjes gaat het vaak mis, ik heb geen rem en kan blijven drinken met het gevolg dat de katers op deze tijd niet meer mis zijn. Probeer dus vaak gewoon de bob te zijn, scheelt weer dagen ellendig voelen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:06

In sommige series vind ik het gewoon irritant worden hoe vaak er wijntjes e.d. gedronken worden. Bij dertigers valt me dit echt op. Alsof ze niet samen kunnen komen zonder tig wijntjes.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:06

Ik drink nooit en heb dat ook nooit gedaan omdat het mij niet smaakt en ik om mij heen heb gezien en zelf heb meegemaakt hoeveel alcohol kapot kan maken.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:08

Als jonge twintiger vind ik juist dat alcohol in een steeds negatiever daglicht komt te staan en juist niet genormaliseerd wordt. Toen ik kind was mocht je al drinken op je zestiende... nu mag het pas twee jaar later en ook dingen als accijns gaan steeds verder omhoog en er zijn volgens mij steeds meer regels rondom reclames en acties etc.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:12

Ben 26, helaas een maagzweer gehad wat betekend dat een slok alcohol er binnen een half uur weer terug uitkotm. Dus nu geen alcohol meer maar ook geen buikpijn meer.

Zo erg mis ik het ook niet.
Leef nu met het motto: beter ik koliek dan mn paard.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:13

Ik schrik er wel een beetje van hoeveel mensen hier in dit topic al slechte ervaringen hebben met drank, zelf of in hun omgeving :(:)

Ik drink nu heel af en toe met mijn vriend een speciaalbiertje (of 2) in het café, maar verder eigenlijk bijna niet meer. We sporten allebei best veel en ik vind het ook gewoon fijner om me fit te voelen, van drank word ik echt snel moe en daarom drink ik sowieso overdag eigenlijk niet. Als we op pad zijn nemen we wel regelmatig een alcoholvrij biertje, dat maken ze toch best goed tegenwoordig!

Het staat me vooral tegen hoe slecht ik me de volgende dag voel als ik nog maar een paar wijntjes op heb en hoe snel moe ik er van word. En verder drink ik gewoon thee. Heel veel thee. Oh ja en ik heb Chai latte ontdekt _/-\o_

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:14

Heel vroeger heb ik weleens alcohol uitgeprobeerd, ook een keer echt dronken geweest, echt zo ziek van geweest, kan nog geen rum cola ruiken... :r

Maar wat vond ik de smaak van drank vies, iedere slok deed ik mijzelf overtuigen dat het heus ooit een lekker zou worden :+ , nou ja.. dat is nooit gekomen en ben ook vrij snel gestopt met alcohol te drinken ( denk een half jaartje geprobeerd) , het is nu inderdaad wel altijd moeten vertellen waarom je geen wijn of drank wil , en dat je dan niet 'gezellig' bent... :?

Ik zie wel om mij heen hoe moeilijk het is voor mensen om van drank weg te blijven en die echt geen maat kennen, zo afhankelijk van dat spul zijn, en dat weerhoudt mij nog meer.. wat lijkt het me vreselijk om zó afhankelijk te worden van drank..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:15

Ik dronk eigenlijk al vrijwel nooit.
Denk ongeveer 3 limoncello’s en 1 cocktail per jaar :')

Bij hoge uitzondering, heb er meestal geen behoefte aan maar soms is het gewoon echt even lekker genieten.

Wijn en bier lust ik niet dus dat drink ik sowieso niet.

Maar hoe vaak het je aangeboden wordt alsof het normaal is vind ik wel bizar. Zou goed zijn als er massaal wat minder gedronken en genormaliseerd wordt.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:16

Ik drink al zo'n 11 jaar geen alcohol meer. Als puber dronk ik in het weekend behoorlijk veel, met name sterke drank of mixdrankjes. Vanaf 18/19 jaar is dat overgegaan op wijn en alleen met etentjes en feestjes. Rond mijn 30ste kreeg ik medicatie voor mijn ms met als bijwerking dat mijn lever daar niet zo goed tegen kan en werd er geadviseerd geen alcohol te drinken en vanaf toen nooit neer gedaan.
Ik ben niet meer zo'n feestbeest en ik moet zeggen dat tegen de tijd dat (vrijwel) iedereen aangeschoten of zat is, ik naar huis ga. Ik kan nuchter heel veel lol hebben, maar zatte mensen vindt ik meestal niet zo gezellig meer.
Iedereen van onze familie en vrienden weten dat ik niet drink en er is niemand die daar ooit raar over gedaan heeft. Eén keer was iemand wat aan het aandringen, maar toen ik het omdraaide naar hem en aan begon te dringen om geen alcohol te drinken was het snel afgelopen.
Ik mis het drinken van alcohol niet. En over het algemeen zijn er genoeg alternatieven voor mij zonder alcohol die ik lekker vind.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:19

_Mar3 schreef:
Als jonge twintiger vind ik juist dat alcohol in een steeds negatiever daglicht komt te staan en juist niet genormaliseerd wordt. Toen ik kind was mocht je al drinken op je zestiende... nu mag het pas twee jaar later en ook dingen als accijns gaan steeds verder omhoog en er zijn volgens mij steeds meer regels rondom reclames en acties etc.

Toen ik kind was was het normaal als je op je 13e begon met uitgaan en drinken. Nu zoop ik me toen nooit helemaal naar de paasei, maar genoeg die dat wel deden. Maar toen kon je tijdens een open dansavond bij de dansschool om de vrijdag gewoon voor 5 gulden naar binnen en kon je voor 5 gulden mixdrankjes drinken. En roken was toen ook heel normaal.
Ergens vind ik het wel goed dat het niet meer zo normaal is onder de jeugd.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:25

Supervixen schreef:
Het stuit mij steeds meer tegen de borst dat alcohol zo genormaliseerd is in de samenleving.
Terwijl het ook zoveel schade aanricht.
Wijn in je kerstpakket of als cadeautje, bier voor mijn vriend die daar geeneens van houdt. Mensen vinden het zo vanzelfsprekend en staan raar te kijken als je geen bier of wijn lust.
Gratis een alcoholvrij biertje bij sommige georganiseerde trailruns vind ik ook raar. Je combineert bier met sporten?!

Nou dit valt mij dus ook steeds meer op en vind het steeds raarder worden hoe genormaliseerd alcohol-gebruik/verslaving eigenlijk is.

Zelf drink ik de laatste maanden een stuk minder alcohol. Ik ben helemaal “genezen” nadat ik bijna in coma lag tijdens een feestje. Ik heb me nog nooit zo ontzettend slecht gevoeld. Ik was compleet verdoofd en kon niets meer, alleen overgeven. Ik drink nog wel eens een fruitbiertje of een glas wijn maar dat doe ik dan voor de smaak i.p.v. de effecten.

Earth schreef:
_Mar3 schreef:

Toen ik kind was was het normaal als je op je 13e begon met uitgaan en drinken. Nu zoop ik me toen nooit helemaal naar de paasei, maar genoeg die dat wel deden. Maar toen kon je tijdens een open dansavond bij de dansschool om de vrijdag gewoon voor 5 gulden naar binnen en kon je voor 5 gulden mixdrankjes drinken. En roken was toen ook heel normaal.
Ergens vind ik het wel goed dat het niet meer zo normaal is onder de jeugd.

Ik heb zelf nooit meegemaakt hoe het vroeger was, maar ik denk dat onderschat wordt hoeveel pubers/minderjarigen drinken. Alcohol is nog steeds makkelijk aan te komen, het is hooguit wat duurder geworden.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:35

Ik ben ook zo iemand die nooit alcohol drinkt. Het meeste vind ik niet eens lekker, die brandende smaak van de alcohol vind ik gewoon niet prettig. Ik heb dus ook nooit echt de behoefte gehad om het te drinken. Een colaatje vond ik lekkerder, dus ik had mijn keuze snel gemaakt.

Ik heb wel eens op een feestje een gemixt drankje gedronken hoor, maar dan van een drank type waarbij je de alcohol niet echt proeft en dan zelfs nog heel slap gemixt. Daar deed ik dan ook nog eens de hele avond mee en tegen de tijd dat ik toe was aan een nieuw glas was alles op en dronk ik nog een fanta of een cola. :+

Mijn ervaring is dat mensen het maar raar vinden. Alsof het niet gezellig kan zijn zonder. Ik was altijd de uitzondering die niet dronk. Maar daar stond en sta ik boven. Je moet gewoon doen waar je je fijn bij voelt en of dat een wijntje of een fristi is maakt in principe natuurlijk niets uit.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:36

Als ik 5 glazen alcohol per jaar drink is het veel. Maar teveel om te zeggen dat ik nooit drink. Ik heb er gewoon niets mee, dus het zal zo weinig blijven. Wat anderen mensen daarvan vinden of zeggen zal mij werkelijk aan mijn derrière roesten :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:40

Wat een verhalen, en knap dat sommigen toch willen minderen!

Ik heb eigenlijk nooit gedronken, ik vind het niet lekker en ik vind het niet prettig als geestesvermogens aangetast worden. Ik vind mensen ook niet leuk als ze dronken/aangeschoten zijn. Ik voel me dan niet meer zo veilig ofzo. Nu heeft mijn vriendengroep ook wel geholpen: die dronken ook niet of nauwelijks.

Ik heb mezelf wel aangeleerd dat ik iig 1 wijntje moet kunnen drinken bij speciale gelegenheden. Bij kerst ofzo. Of toen ik in een Frans kasteel werkte en werd uitgenodigd voor een diner bij de graaf en de gravin. Op dat soort momenten kun je toch eigenlijk geen nee zeggen :P.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 22:42

Ik (25) drink één, twee keer in het jaar. Vind de smaak van alcohol echt heel vies. Wijn, bier; alles waar je het ook maar een béétje proeft; bah.

Die twee keer in het jaar mag ik dus ook bijna niet meetellen, maar dan is het bijv met een avondje stappen als ik niet bob of cocktails met vriendinnen. Dan is het wel gelijk goed drinken. Ik merk onwijs dat mijn grenzen en schaamte verlegt worden/weg zijn met alcohol op en soms is dat simpelweg even fijn. Doe ik het ervoor? Nee. Heb ook absoluut geen behoefte aan drank.