Tekort aan ijzer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:13

Je kunt stommere dingen doen dan een glas sinasappelsap drinken.

Maar 'neem vitamine C in bij ijzergebrek' gaat over grotere doses dan dat ene glas.
Denk aan één of twee gram per dag (2 à 4 tabletten 500 mg).

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:18

Sherivey

Re: Tekort aan ijzer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:21

Ik zorg er altijd voor dat ik geen caffeïne of zuivel neem als ik mijn ijzertablet inneem. Dat vermindert de opname.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:25

Sherivey schreef:
Ik zorg er altijd voor dat ik geen caffeïne of zuivel neem als ik mijn ijzertablet inneem. Dat vermindert de opname.

Ook handig om te weten want ik heb het vandaag met kwark ingenomen |o
Niet meer doen..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:56

Mij is geleerd: innemen op een lege maag (twee uur na de maaltijd).

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:58

Heb je verder nog andere lichamelijke klachten.
Als je een tekort aan iets hebt, heb je eigenlijk een opname probleem in je darm. Dan kun je nog zoveel pillen, supplementen etc tot je nemen maar als het niet wordt opgenomen heb je er niets aan.
Wel eens last van je onderrug?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 11:47

sasja0705 schreef:
Hier, ik was ontzettend moe en had gigantisch hoofdpijn.
In de beginfase van mijn overgang heb ik heel veel bloedingen gehad (ipv 1x in de maand een week ongesteld, was ik 1x in de maand voor 2 dagen NIET ongesteld) ... over maamdem bouwde zich dus lichte bloedarmoede maar vooral ijzer te kort op.
Was een aantal keren bij de dokter omdat ik dus moet was en hoofdpijn maar die wilde niet prikken en had geen idee.
Toevallig heb ik dan eens Floradix mee genomen ( van wege baat het niet...) en bingo, binnen 3 dagen ervan af. Sindsdien slik ik extra ijzer in combi met vitamin C (wordt het beter opgenomen, zeggen ze)
Mijn overgang is nog lekker bezig (incl heftig bloeden) maar dat is al een hele verademing

Ik heb die floradix ook maar eens besteld. Maar nu vroeg ik me af of je die dan ook 2x per week neemt ipv de aangeraden 2x per dag. Om de redenen die hier in het topic werden genoemd, dat het schijnbaar beter wordt opgenomen als je maar 2 keer per week neemt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 11:57

Ik heb ook snel een tekort ik haal het het uit mijn voeding, zoals iedere dag spirulina en andere voedingsmiddelen.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 12:41

Een tweetal waardes waren bij mij verder gezakt ik weet zo niet welke en mijn ijzer nog steeds iets te laag na 4 weken opnieuw bloed te hebben laten prikken. Ik slik nu 2x per week ferro en gaat goed. Slik het 2 uur na mijn ontbijt met water .
Floradix zou ik niet weten maar wat ik hoorde , geen idee of dat klopt , is dat het wel stuk lager gedoseerd is dan ferro dus dan zou je kunnen aannemen dat het iedere dag innemen geen kwaad kan . Maar goed dat is mijn redenatie.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 14:07

Ik had ijzer tabletten van de tuinen, maar daar zitten zware metalen in want slecht is voor mijn schildklier.

fjordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 14:28

Ik had vorig jaar ijzertekort. Van de internist moet ik foliumzuur slikken ipv ijzer. Schijnbaar zijn er 4 indicatoren voor ijzertekort.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 15:00

Ik heb ijzer tekort en vitamine B12 tekort gehad.
Die pijn in je benen kan goed door B12 tekort komen.
Meestal merk je nog niet zoveel na 1 injecties, dit heeft echt weken en veel spuiten nodig voor je echt verbetering merkt..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 15:03

Ik moet morgen bloed geven om onder andere mijn ijzer gehalte te laten meten.

Ben erg vermoeid en heb meer last van mijn menstruatie de laatste maanden. Dus lees hier even mee in afwachting van de uitslagen....

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 15:34

Cantodea11 schreef:
Ik heb vreselijke pijn vermoeide benen komt dat iemand bekent voor?

Ik heb dat soort klachten ook gehad in combi met vermoeidheid; bloed laten prikken; tot mijn grote grote verbazing kwam er toen hooikoorts uit? In de winter. Dus had het totaal niet verwacht...
Toen ben ik hooikoortsmedicatie gaan slikken en waren de klachten opgelost.... maar kan natuurlijk van alles zijn.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 15:35

Ik ben heel erg benieuwd naar de oorzaken. Momenteel ook veel minder energie; recent bloed laten prikken en daar is niks uit gekomen. Ijzer en B enzo was allemaal goed.
Ik slik momenteel ook Floradix maar merk weinig verschil.

Waar ik normaal rond 21.00/21.30 moe begin te worden; is het nu echt rond 18.30/19.00 al en kan ik dan wel meteen slapen. Doe ik niet, weet ook dat je actief moet blijven en dat de klachten dan minder zouden moeten worden. Heb het druk genoeg; avondje op de bank is maar sporadisch. Maar wel stuk minder energie. Sta 's ochtends ook niet altijd fit (meer) op.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 09:08

Hoe is je D heb je dat ook laten testen, als dat te laag is kan je ook moe zijn.