Hoe omgaan met niet empathische vriendin?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Re: Hoe omgaan met niet empathische vriendin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 23:37

Misschien weet je vriendin gewoon niet hoe ze er mee om moet gaan en doet ze op haar manier haar best? Ze vraagt hoe het met je paard gaat, ze stuurt een like, vraagt je mee te wandelen.
Sommige mensen weten gewoon niet zo goed, hoe in zo een situatie te handelen, dat wil niet meteen zeggen dat ze niet empathisch zijn. Misschien zit ze er thuis wel mee en weet ze gewoon niet zo goed hoe te reageren. Heb je het zelf al aan haar gevraagd, zo van joh, ik had iets meer reactie van je verwacht, misschien komt ze met een verklaring of is ze opgelucht dat je er over begint.

En het verschilt ook he per persoon, ik heb aardig wat dood mee gemaakt, maar ik zit dus totaal niet op empathische mensen te wachten, ik word liever met rust gelaten, ik vind het om die rede ook lastig om heel empathisch naar anderen te zijn. Maar ik ken ook de mensen die me als een gek hebben gemeden, niet omdat ze niet empathisch waren, maar ze gewoon totaal niet wisten hoe met de situatie om te gaan. Voor mij banketstaaf, van hun niet slecht bedoeld.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 23:58

Lieve TS, gecondoleerd met het verlies van je maatje.. Heel veel sterkte toegewenst.

Ik begrijp jou volkomen. Volgens mij zitten wij aardig op 1 lijn betreffende dit onderwerp. Een sterkte-wens vanuit haar zou ik op zijn minst verwachten in deze situatie. Ik vind je er nog best netjes onder. Voor mij zou dit reden zijn om iets meer afstand te nemen qua vriendschap.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 00:01

Coentjuh schreef:
Lieve TS, gecondoleerd met het verlies van je maatje.. Heel veel sterkte toegewenst.

Ik begrijp jou volkomen. Volgens mij zitten wij aardig op 1 lijn betreffende dit onderwerp. Een sterkte-wens vanuit haar zou ik op zijn minst verwachten in deze situatie. Ik vind je er nog best netjes onder. Voor mij zou dit reden zijn om iets meer afstand te nemen qua vriendschap.

Zou je je vriendin niet eerst vragen waarom ze zo reageert?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 05:31

Nature93 schreef:
@Ilse. Maar wat verwacht jij dan van een vriendschap? Dat het enkel gezellig en lol maken is?

Deels.
Ik verwerk mijn verdriet zelf liever alleen, dus ik vind het lastig om in te schatten wat vrienden van mij verwachten in zo’n situatie. Ik heb er zelf bijvoorbeeld een hekel aan als een zwaar onderwerp (van mij), terug blijft komen, ik heb vanuit m’n vrienden dan liever afleiding en lol.
Andersom geef ik het tegenwoordig meestal aan, dat ik daarin oppervlakkig ben vanwege mijn eigen manier met omgaan met moeilijke periodes, maar dat ik absoluut wel meeleef en er voor ze wil zijn.
Overigens zou ik in jouw geval wel uitgebreider geappt hebben, of waarschijnlijk een kaartje gestuurd hebben aangezien appen ook zo afstandelijk voelt ofzo.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 06:24

Ik snap TS ook wel, je mag van vrienden toch wel wat verwachten?

Ik moet zeggen dat ik de laatste jaren ook wel vriendschappen heb laten varen omdat ik het idee heb dat ik er meer in moet investeren dan ik terug krijg! Wat niet wil zeggen dat alles op een weegschaaltje gelegd moet worden, maar als de weegschaal uitslaat naar de andere kant dan haak ik ook af!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 06:35

Ik zou in deze situatie ook de minder empathische vriendin zijn. Ik vind dat je heel zwaar tilt aan iets wat zij gewoon anders aanpakt dan jij. Heel eerlijk? Ik ben al verbaasd dat jij van heel veel andere mensen kaartjes en berichtjes krijgt. Probeer daar dankbaar voor te zijn en zelf het verdriet wat je hebt te verwerken. In plaats van te focussen op die ene misser.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 07:19

Ik ben jou vriendin denk ik. Ik ben eigenlijk heel empatisch, maar door mijn ADHD komt dat nooit zo goed uit de verf.
Ik kan op 1 dag 10 keer denken oh ik moet X even een appje sturen om te vragen hoe het gaat, maar puntje bij paaltje gebeurt het niet. Niet omdat ik dat niet wil, maar omdat ik het vergeet te doen. En als ik dan 3 dagen niets geappt heb dan baal ik van mezelf omdat ik nog niet geappt heb en als na een week X een keer appt dan schaam ik me zo dat ik er niet meer over durf te beginnen.
Het is echt geen onwil en in mijn hoofd ben ik er heel erg mee bezig, maar zodra ik mijn telefoon pak en ik heb een ander appje/ mailtje whatever, dan ben ik vergeten wat ik wilde appen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 07:21

Allereerste, sterkte met het verlies van je paard.

Daarnaast, niet iedereen is hetzelfde. Misschien weet je vriendin niet hoe ze ermee om moet gaan. Of misschien is ze gewoon niet iemand die anderen hun hemd van het lijf appt/ belt/ vraagt in dit soort situaties.
Misschien doet het haar een hoop, maar weet ze het niet te verwoorden.

Toen mijn paard overleed, kreeg ik een hoop reacties met sterkte en mensen die steeds zeiden van "ach, meid, wat erg!". Dat werkt bij mij dus averechts. Ik heb juist liever dat mensen heel praktisch zijn.
De wereld gaat door. En ook al stond mijn wereld even stil door het verdriet om mijn paard, de hele dag vertellen over wat er gebeurd was, maakte het niet beter.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 07:24

Niet alle vriendinnen zijn geschikt om je paarden hart bij te luchten. Vooral vriendinnen die zelf geen honden of paarden hebben kunnen dat verdriet niet zo goed bevatten. En ik begrijp het wel. De liefde voor je dier is bijzonder en intens. En het is niet dat je geen andere vriendinnen hebt. Je hebt een hoop warme reacties gehad. Deze lijkt meer geschikt om de draad weer op te pakken. Dat maakt haar nog geen slechte vriendin. Meer iemand om andere dingen mee te doen of te delen.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 07:29

Doubtless schreef:
Ik zou in deze situatie ook de minder empathische vriendin zijn. Ik vind dat je heel zwaar tilt aan iets wat zij gewoon anders aanpakt dan jij. Heel eerlijk? Ik ben al verbaasd dat jij van heel veel andere mensen kaartjes en berichtjes krijgt. Probeer daar dankbaar voor te zijn en zelf het verdriet wat je hebt te verwerken. In plaats van te focussen op die ene misser.

Mee eens. Sowieso ben ik al een hele slechte apper, maar als er in mijn leven iets aan de hand is wil ik zelf ook graag met rust gelaten worden. Ik zou bij sommige wel vragen hoe het gaat en of sterkte wensen maar wat ik nog meer zou moeten doen zou ik niet weten hoor. :+

Het klinkt voor mij trouwens alsof je vriendin niets met paarden heeft, klopt dat? Dan begrijpt ze misschien ook niet dat je een hele goede band met zo'n dier kan hebben?

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 07:51

Ik heb paardenvrienden en gewone vrienden en Family.. als mijn paard dood gaat zal de ene heft reageren als jou vriendin.. want al is het niet wat je hoopt, ze heeft gevraagd hoe het met je is, en ook hoe het ineens zo snel is gegaan… ( I zou bij bepaalde mensen die vragen al heel bijzonder vinden).. mijn paardenvrienden op sportstal zouden mij een dikke knuffel geven , zouden er aan denken stuk van de staart af te knippen en er wellicht zelfs voor mij zijn op moment suprême. Maar ook niet dagenlang vragen hoe het met mij is, maar eerder zorgen voor afleiding dmv een ander paard om te rijden aanbieden.. ( ook misschien niet wat je wilt) .. mijn vriendin waar ik al 30 jaar vriendinnen mee ben die zelf ook paarden heeft zou als jou vriendin reageren… niks mis mee, we zijn hoe we zijn.. een paard is niet voor iedereen hetzelfde waard..
In mijn kringen zou ook niemand kaartjes of zo sturen.. ik zou het niet tussen een vriendschap in laten staan, en als je er erg mee zit het misschien met een kop koffie gewoon bespreekbaar maken..

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 07:57

Misschien voelt ze jouw verdriet wel, en leeft ze mee, maar weet ze gewoon niet zo goed hoe ze met jouw verdriet om moet gaan. Dat is voor veel mensen namelijk best lastig; omgaan met de emoties van anderen (en daarmee vaak ook van zichzelf). Empathie hebben is wat anders dan compassie (kunnen) tonen.
In mijn ervaring blijven vriendschappen met mensen die dit soort dingen moeilijk vinden ook redelijk aan de oppervlakte.
Ik ken jouw vriendin natuurlijk niet verder dus dit hoeft helemaal niet het geval te zijn maar even om een andere invalshoek uit te lichten.

Uit jouw bericht haal ik juist dat ze het wel probeert. Compassie en empathie ziet er voor iedereen anders uit. Misschien helpt het om uit te spreken wat je van haar nodig hebt.

Veel sterkte met het verlies van je paard Y;(

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 08:19

@TS: het is denk ik ook goed om je te beseffen dat jouw behoefte om de last van jouw leed en verdriet met vrienden te willen dragen niet de standaard is. Er zijn ook legio mensen die dat zelf doen. Vanuit dat oogpunt is de reactie van die ene vriendin ook beter te plaatsen.

Ik zou je vriendschap hierom zeker niet om zeep helpen. Een vriendin waar je zo frequent contact mee kunt hebben en leuke dingen gaat doen is óók veel waard. Ook als je dat contact als oppervlakkiger ervaart dan contact met anderen.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 08:24

Wintu schreef:
Coentjuh schreef:

Zou je je vriendin niet eerst vragen waarom ze zo reageert?

Ook mijn idee inderdaad :j Aangezien je veel tijd met haar spendeert en uit je verhaal blijkt dat jouw verwachtingen tegen over haar wat hoger liggen, ga ik er vanuit dat jullie een goede vriendschap hebben. In een goede vriendschap zou je dit ook prima bespreekbaar moeten kunnen maken :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 08:31

Ik heb het idee dat je van een mug een olifant maakt.

Zo'n 2 jaar geleden heb ik mijn pony in laten slapen die ik al meer dan 20 jaar had. Volgens mij kreeg ik ook niet zoveel berichtjes hoor.

Zoals het klinkt in mijn ogen heeft je vriendin voldoende empathie getoond, maar verwacht jij van haar gewoon nog meer dan dat

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 08:36

Iedereen gaat op een andere manier met emoties om.
Zeker met dieren ben ik behoorlijk nuchter. Ja, natuurlijk vind ik het vreselijk als mijn paard dood gaat, maar het is zelfs niet in mezelf opgekomen dat mensen daar bijv. een kaartje voor zouden sturen (is ook niet gebeurd).
Zo moest laatst een stalgenoot naar de kliniek (geplande afspraak voor kies extractie) en hoorde ik dat mensen daar een heel emotioneel gesprek over voeren en aanbieden haar te brengen omdat auto rijden in zo‘n situatie lastig is en zo.
Echt nog NOOIT in me opgekomen. Ik stap namelijk gewoon in de auto met een paard dat uit zijn hoofd staat te bloeden zonder emotionele stress op dat moment.
Dat buiten mijn eigen gevoel om „gemaakt“ meevoelen is dus wat ik dan echt heel actief moet doen en niet zo eenvoudig is.

Met directe familie is dat een totaal ander niveau voor mij. Maar ook daar ben ik waarschijnlijk in verhouding enorm introvert in als je het met anderen vergelijkt.

Echter betekend dat niet dat ik geen empatie hebt. Dat het er niet fysiek vanaf spat staat daar los van.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 08:47

Van een iets andere kant bekeken: ze heeft het bericht van jou op FB of Insta moeten lezen.
Als voor mij iets belangrijk is, en ik wil graag dat vriendinnen dat weten, dan app ik ze.
(toen ik mijn paard onlangs heb laten inslapen, heb ik degenen waarvan ik vond dat ze het van mij moesten weten, een berichtje gestuurd voordat ik het op social media zette)

Dus misschien vind zij het ook wel lastig.

En verder gaat iedereen daar inderdaad anders mee om. Ik zou ook geen kaartjes verwachten bij een overleden paard. En ze zelf dus ook niet sturen :o .

Het is ook niet dat ze er niet naar vraagt, of het helemaal negeert.
Dus ik zou er zeker niet de vriendschap voor verbreken. Wat mij betreft haal ik uit verschillende vriendschappen verschillende dingen. In sommige vriendschappen heb je meer emotionele support, in sommige meer praktische, in andere juist weer een gedeelde interesse. Daarmee zijn ze allemaal waardevol, en toch allemaal verschillend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 08:53

Zeker bij zo'n goede vriendin zou ik het bespreken en niet meteen afstand nemen oid :n En de post van Goof over verwachtingen vind ik ook erg goed :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 08:59

Wat vervelend voor je, zowel paard als de gevoelens die er nu bij komen kijken.... :(:)

Ik begrijp wat je bedoelt. Het zou fijn zijn geweest als je een soort warme plek bij haar zou kunnen vinden gezien hoeveel tijd jullie toch met elkaar doorbrengen. Maar je weet natuurlijk niet wat zij verder denkt / voelt enzo, zoals anderen ook al zeggen.

Ik was verbaasd om te lezen dat anderen zelfs kaartjes sturen enzo! Heel lief natuurlijk, maar imo niet gebruikelijk voor een dier.
Wat dit soort dingen betreft heeft iedereen andere behoeftes, en is het ook lastig in te schatten soms wat de achterblijver het liefste wil.

Op zich zou je aan de hand van je verhaal nog best de situatie voor kunnen stellen als dat zij toch heel fatsoenlijk haar best heeft gedaan...? Interesse getoond toen je haar appte dat het niet goed ging. Op Instagram laten weten dat ze het gezien heeft (werk je daar ook met smileys zoals bij Facebook of niet? Een duimpje omhoog zou ik wel een lüllige reactie vinden namelijk als je ook z'n knuffelhartje kan plaatsen :(:) ), aangeboden om te gaan wandelen, later nog gevraagd hoe het ging....

Het zou zelfs zo kunnen zijn dat iemand in haar positie de indruk zou kunnen krijgen dat je het er niet (met haar) over wil hebben. Want je appte wel dat het niet goed ging met paard. Maar appte niet dat hij overleden was, dat deelde je "voor iedereen" op Instagram. Dat kan overkomen als "ik wil het er niet (met jou) over hebben".

Toen je vervolgens dan wel haar persoonlijk een berichtje stuurde en ze aanbood om even te gaan wandelen, heb je dat ook afgeketst lijkt het...? Dus dat kan dan zo'n zelfde signaal afgeven, toch?

Ik vind het wel netjes dat ze een paar dagen later wederom de moeite doet om te vragen hoe het gaat.
Al met al kan alles best opgevat worden als "de opening" bij jou laten liggen, dat je zelf aan kan geven als je er over wil praten ofzo. Wat door veel mensen juist wèl als heel fijn wordt ervaren :)

Ik denk dat het verstandig is om inderdaad vast te houden aan dat ze het niet slecht bedoelt heeft.
Misschien staat zij er anders in. Geeft ze je juist expres de ruimte om er zelf over te beginnen. Is ze juist dermate diep dat ze niet goed weet hoe het aan te pakken. Of misschien is ze inderdaad wat minder diep maar heeft ze toch op haar manier haar best gedaan. Ook dat is geen probleem want dan kan ze nog steeds een fijne vriendin zijn voor de dingen die je al samen deed, ook zonde om iemand weg te duwen omdat diegene niet perfect is toch...? Want dat is niemand :)

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 09:39

Heel veel sterkte met het verlies van je paard.

Ik ga ook mee met het bericht van Goof.
Ik vind het vaak moeilijk wat wel en niet te verwachten van een vriendin. Of wat ze van mij verwachten.

Verder heb ik het andersom aan de hand gehad.
Ik heb vorig jaar mijn paard laten inslapen en een tijdje erna kreeg ik een berichtje van een vriendin waarom ik niets had gezegd/contact met haar had gezocht om er over te praten. Zo kan het dus ook.
We zijn allemaal verschillend en ik denk dat je niet teveel moet verwachten van een ander, want dat loopt vaak uit op teleurstellingen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 10:05

Veel sterkte met het verlies van je paard.
Als ik het zo lees heeft je vriendin wel al meerdere keren gevraagd hoe het met je gaat en heb je met haar al gesproken over het overlijden. Het kan natuurlijk zijn dat je meer van haar verwacht of je gewoon niet gesteund voelt in je verdriet, maar dan moet je dat naar haar uitspreken.

Zij zit anders in elkaar dan jij. Je kan nooit verwachten dat mensen op eenzelfde manier reageren, maar je kan wel aangeven wat jij op dat moment nodig hebt.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 10:52

Nature93 schreef:
Palmera schreef:
Ik lees eigenlijk dat jouw vriendin gewoon interesse toonde. Ze vroeg waarom het ineens zo slecht ging, vroeg voor een wandeling (om eens rustig te praten/er voor je te zijn?) en appte hoe het ging.

Dat is toch interesse?

Ja, dat ze vandaag vroeg hoe het ging vind ik wel heel fijn.

Maar stel het zou anders om zijn; Dan had ik zelf in de week dat het slecht zou gaan met haar dier misschien een paar keer gevraagd hoe het zou gaan? Als ik zou lezen dat haar dier was overleden had ik direct een bericht gestuurd om haar sterkte te wensen..

Zie je het verschil?

Ja dat ben jij, maar veel mensen zijn niet zo.
Ik ben in dit geval ook jou vriendin. Niet omdat het me niet interesseert, maar heel eerlijk vergeet ik het ook vaak. Dan lig ik in bed, of zit ik in de auto en denk ik; straks even een berichtje sturen. En vervolgens is het zo weer een week verder.
Mijn vrienden weten dat van mij, en dat ik dat dus echt vergeet en nemen mij dat niet kwalijk. Wel ben ik iemand die snel op de stoep staat als het nodig is en dan ook alles laat vallen waar het kan.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 11:02

zonnebloem18 schreef:
Ik ben jou vriendin denk ik. Ik ben eigenlijk heel empatisch, maar door mijn ADHD komt dat nooit zo goed uit de verf.
Ik kan op 1 dag 10 keer denken oh ik moet X even een appje sturen om te vragen hoe het gaat, maar puntje bij paaltje gebeurt het niet. Niet omdat ik dat niet wil, maar omdat ik het vergeet te doen. En als ik dan 3 dagen niets geappt heb dan baal ik van mezelf omdat ik nog niet geappt heb en als na een week X een keer appt dan schaam ik me zo dat ik er niet meer over durf te beginnen.
Het is echt geen onwil en in mijn hoofd ben ik er heel erg mee bezig, maar zodra ik mijn telefoon pak en ik heb een ander appje/ mailtje whatever, dan ben ik vergeten wat ik wilde appen.

Ik heb een ADHD-vriendin en die app ik dan gerust 'dank voor de succeswensen!'. Kunnen we allebei om lachen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 11:07

Mijn paard overleed 5 mei vorig jaar.
Ik kreeg de mooiste dingen opgestuurd van mensen die ik 20 jaar niet gezien heb ( stuurde een glazen kubus met zijn hoofd erin gegraveerd als waxine lichthouder) en een schilderij ( uit amerika van iemand die ik alleen op fb ken) Dat vond ik heel bijzonder en apart.

Verder kaartjes van stalgenootjes en bloemen.

Maar ook , niks, alleen een "sterkte" op FB erover, óók prima want dat zijn mensen die niets met paarden of dieren uberhaupt hebben..... en dat geeft niks. Sommige mensen staan er gewoon anders in qua huisdieren/paarden en dat begrijp ik.

Denk dat je er niet over in moet zitten, weet zeker dat je vriendin het nooit zo bedoelt heeft.
En is het het waard om hierom een vriendschap te verliezen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 11:10

Nature93 schreef:
Palmera schreef:
Ik lees eigenlijk dat jouw vriendin gewoon interesse toonde. Ze vroeg waarom het ineens zo slecht ging, vroeg voor een wandeling (om eens rustig te praten/er voor je te zijn?) en appte hoe het ging.

Dat is toch interesse?

Ja, dat ze vandaag vroeg hoe het ging vind ik wel heel fijn.

Maar stel het zou anders om zijn; Dan had ik zelf in de week dat het slecht zou gaan met haar dier misschien een paar keer gevraagd hoe het zou gaan? Als ik zou lezen dat haar dier was overleden had ik direct een bericht gestuurd om haar sterkte te wensen..

Zie je het verschil?

Ja ik zie het verschil. Namelijk: jij bent jij, en zij is niet jij. Zij is zichzelf en ze reageerde dus ook op haar manier.
Jij wilt dat jouw vriendin reageert op jouw manier. Maar zo werkt dat niet. Ergens in het topic vraag je je af of dit een beetje puberaal is. Ja, dat vind ik wel.