Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Laurora schreef:Zelf geen tandarts angst, maar mn vriend wel.
Ik heb hem leren kennen met belachelijke slechte tanden, en het heeft me tien jaar (!) gekost om hem naar de tandarts te krijgen.
Inmiddels was het zo slecht dat zn tanden bovenin al niet meer te redden waren, hij heeft sinds 2 maand een kunstgebit boven.
(slecht gebit komt trouwens veel voor in zijn familie, zowel zijn ouders als broer en grootouders hadden allemaal voor hun 30e een kunstgebit)
En hij kon niet blijer zijn.
Hij articuleert beter, hij durft te glimlachen, en hij heeft zo'n stralend mooie lach nu.
Voor hem was de oplossing een goede angst tandarts vinden die alles stap voor stap met hem besprak en alles op zijn tempo deed. Hij hád de mogelijkheid voor lichte narcose, maar is uiteindelijk toch voor de "gewone" verdoving gegaan en dat ging prima. Bovendien vond hij het erg fijn dat ik met elke afspraak mee ben geweest. (hoewel ik gewoon in de wachtkamer de quest zat te lezen)
Laat het vooral niet zo ver komen als bij mijn vriend! Hij had om de haverklap dikke ontstekingen en kon dan dagen niet normaal kauwen.
Ik weet dat dit makkelijker gezegd is als gedaan, maar je wil dat echt niet.
Edit: oh ik lees dat je inmiddels geweest bent! Wat knap!
Doorgaan zo!
Edit2: vriend was heeel erg bang voor pijn, en heeft een paar dagen vrij genomen rond de hele extractie, maar hij kon s avonds al direct weer eten en bleef maar roepen hoe erg het hem allemaal meeviel!
Petunia27 schreef:Wat fijn! Je kan super trots op je zijn! En wat moet het een heerlijk gevoel geven nu!![]()
Beetje mede dankzij dit topic ook maar aan de bel getrokken. Behoorlijk lange periode niet geweest en had alle scenario's al in m'n hoofd afgespeeld. Gelukkig viel het mee, overmorgen twee kleine gaatjes vullen. En wat polijsten. Het enige waar ik tegen op kijk is de prik van de verdoving, maar kijk er naar uit dat ik weer blij kan lachen
nimbletje schreef:Super goed dat je gegaan bent!
Ik ben afgelopen juni na 18 jaar weer voor het eerst naar de tandarts geweest. Heeft 3 jaar geduurd voordat ik durfde te bellen ☹ Maar ik heb gekozen voor de narcosetandarts. Kost wat maar ben wel in 1x klaar daardoor en durf nu weer naar de gewone tandarts. Ik schaamde me ook heel erg. Gelukkig zijn mijn tanden wel keurig maar heb 4 kiezen laten trekken en twee wortelkanaalbehandelingen gehad en 1 gaatje gevuld. Ruim 2,5 uur heeft het geduurd. Ik heb er niks van meegekregen. Napijn bijna niet gehad, ook geen dik gezicht of zwelling. 10 dagen zacht voedsel gegeten en maar 3 dagen paracetamol genomen. Wel 2 weken gespoeld met speciale spul. En na iedere maaltijd ook gespoeld met warm water en wat zout.
LWDaisy schreef:Zo, afspraak 6 van de 6 zit er op!!![]()
Ik was zo erg verdoofd dat ik mijn oog niet meer kon dicht knijpenHeeft heel lang geduurd voor dat weer uitgewerkt was haha.
Maar hey: I survived. Ik ben ZO ontzettend blij met het resultaat, ik heb mijn mooie tandjes weer terug!
En de controle over 6 maanden staat ook al ingepland - ik kijk er zelfs naar uit!
Ik had plantjes gekocht voor de tandarts en haar assistenten, die kanjers hebben mij zooooo goed geholpen
Hannanasjuh schreef:nimbletje schreef:Super goed dat je gegaan bent!
Ik ben afgelopen juni na 18 jaar weer voor het eerst naar de tandarts geweest. Heeft 3 jaar geduurd voordat ik durfde te bellen ☹ Maar ik heb gekozen voor de narcosetandarts. Kost wat maar ben wel in 1x klaar daardoor en durf nu weer naar de gewone tandarts. Ik schaamde me ook heel erg. Gelukkig zijn mijn tanden wel keurig maar heb 4 kiezen laten trekken en twee wortelkanaalbehandelingen gehad en 1 gaatje gevuld. Ruim 2,5 uur heeft het geduurd. Ik heb er niks van meegekregen. Napijn bijna niet gehad, ook geen dik gezicht of zwelling. 10 dagen zacht voedsel gegeten en maar 3 dagen paracetamol genomen. Wel 2 weken gespoeld met speciale spul. En na iedere maaltijd ook gespoeld met warm water en wat zout.
Mag ik vragen wat daarvoor de kosten waren? Mag ook in een pb.
Ik durf al 7 jaar niet echt naar de tandarts. Steeds doen ze alleen een controlle waarbij ik paniekaanvallen krijg en daarna nooit meer terug ga. Maar iedere keer hoor ik dus wel dat er wat werk aan isnu zit ik dus ook aan de narcose tandarts te denken maar zie een beetje op tegen de kosten.
_Mir schreef:Mag ik vragen waar jullie angst vandaan komt? Puur interesse
LWDaisy schreef:_Mir schreef:Mag ik vragen waar jullie angst vandaan komt? Puur interesse
Ik heb 5 jaar geleden een accidentje gehad, de nachtmerrie van zoveel mensen..
Onderweg naar mijn rookpauze liep in door de keuken, en voor de één of andere reden klapte ik mijn tanden op elkaar. Ik was niet aan het eten oid. Gewoon boem, tandjes op elkaar - en er braken er 2 af. Serieus.
Ik kon een dag later, vrijdag, bij de tandarts terecht, die heeft 1 tand kunnen redden en de andere moeten trekken. Gat werd dicht genaaid.
Een dag later: draad kwijt. Spoed gebeld, "niet erg". Goed uitspoelen. Heb ik gedaan, maar was hopeloos, dat gat stond helemaal open. Maandag huilend naar de tandarts gebeld, mega ontsteking natuurlijk. Ik mocht meteen terug komen. Ze hebben toen alles tot op het bot uitkrabben, 8x zo zwaar moeten verdoven, 4 handen tegelijk in mijn mond.
Dat was ZO'n ongelooflijk enge en pijnlijke ervaring.. Ik heb nog dagen pijn gehad en soep moeten eten.
Voorheen had ik nooit bang van de tandarts, ik viel daar letterlijk in slaap. Maar sinds dat accidentje.. Nee, ik herinner me vooral de pijn haha.
Hoewel dat niet de schuld van de tandarts was! Maarja, mijn hersenen linken het aan die goede mensen, ik kan er ook niets aan doen haha.
tokedri schreef:Omg weet je waarom dit zo kwam?