Amitriptyline bij pijn, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 17:38

Nou vind het inderdaad een vrij onaardig (overkomend, misschien niet zo bedoeld) opmerking.

Ik gebruik zwaar prednison en ben echt flink aangekomen. En ieder pondje door het mondje, zeker bij "gezonde" mensen. Maar ik hoef maar naar een kroket te kijken en ik ben al dikker...

maralyn

Re: Amitriptyline bij pijn, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 17:39

Toen ik nog veel amytrip gebruikte kwam ik ook aan en zeker niet door ieder pondje... Ging door het mondje.

Alsof mijn metabolisme langzamer ging werken...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 17:41

Prednison hier was in een week plus 25 kilo. En weer min 20 en weer plus en weer min. En door maar genoeg daarvan te krijgen heeft mij dat uiteindelijk plus 30 blijvende kilos opgeleverd en een model dat aan alle kanten door de plus min plus min grondig te lijden heeft gehad.

Dus door je eetpatroon kom je aan is helaas met dergelijke medicatie vaak niet te voorkomen zelfs met een streng dieet. -O- sterker nog in het ziekenhuis bij de heel hoge dosis via infuus startten ze standaard met een extreem streng zoutloos, suikerarm, vetvrij dieet in pogingen de extreme gewichtstoename wat te remmen maar dat hielp voor misschien 100 gram of zo :+

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 17:50

Hoeveel mg slikken jullie eigenlijk? Ik heb echt de 150mg nodig om het gewenste resultaat te krijgen, zal voor iedereen wel anders zijn, met mijn huisarts een opbouw plan gemaakt

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 19:08

Ik slik 50 mg. Van mijn huisarts had ik mogen opbouwen tot 100 mg/dag, maar hij raadde dat niet aan vanwege het evt. afvlakken van mijn emoties bij hogere doseringen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 19:45

Ik zag op 100mg per dag maar ik werd daar niet blij van. Ik was heel vlak qua emoties, qua pijn deed het helemaal niets en mijn gebit is dus totaal verwoest. Ik heb nu een ander medicijn dat wel de scherpe randjes van de pijn kan halen zonder alle bijwerkingen. Nu zit ik in een langdurig traject om mijn gebit te herstellen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 20:03

Ik heb het ook gebruikt, hielp wel iets, maar niet voldoende, ik kon er juist niet door slapen en ik kwam veel aan, slikte het bij de pregabaline.
En 1 medicijn met bijwerkingen vind ik wel genoeg.
Dus ik ben er mee gestopt.
Welk medicijn gebruik jij nu Tazzy?
Ik moet binnenkort weer terug naar de pijnpoli en hoop een medicijn te krijgen zonder zo veel bijwerkingen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 20:15

Ik heb heel lang Oxycontin gebruikt maar ben nu over naar morfine. Dat doet wel iets minder voor de pijn maar het heeft aanzienlijk minder bijwerkingen dan de oxy, dat is ook troep hoor.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 21:39

Ja dat heb ik ook gehad, maar vind het te veel kans op verslaving geven.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 22:05

Tazzey schreef:
Ik zag op 100mg per dag maar ik werd daar niet blij van. Ik was heel vlak qua emoties, qua pijn deed het helemaal niets en mijn gebit is dus totaal verwoest. Ik heb nu een ander medicijn dat wel de scherpe randjes van de pijn kan halen zonder alle bijwerkingen. Nu zit ik in een langdurig traject om mijn gebit te herstellen.

Dat is ook rot! Ik heb die bijwerkingen niet gelezen of niet gezien maar ben je klaar mee :(

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 06:34

Hier tijdelijk gebruikt ivm acute zenuwpijn dus ongeveer 2 weken. Maar geen bijwerkingen gehad.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 08:20

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Mede door dit topic heb ik besloten om er niet aan te beginnen. Ik kan mij geen slaperigheid en extra kilo's veroorloven.

Ik ga cbd olie proberen maar dan in een hoog percentage, dus niet wat je bij de kruidvat ofzo kan kopen. Hopelijk helpt het.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:00

Petrichor schreef:
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Mede door dit topic heb ik besloten om er niet aan te beginnen. Ik kan mij geen slaperigheid en extra kilo's veroorloven.

Ik ga cbd olie proberen maar dan in een hoog percentage, dus niet wat je bij de kruidvat ofzo kan kopen. Hopelijk helpt het.

Hoop het dat dit voor je zal werken :j

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:33

Ik hoop dat het werkt,laat maar weten, misschien is het dan wel wat voor mij ook.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:46

Er is nog een middel, dat weinig tot geen bijwerkingen kent, maar voor heel mensen wel werkt: PEA. Ik heb inmiddels het hele assortiment medicatie va de neuroloog tegen zenuwpijn gebruikt., en ik vond het allemaal niks. Je werd er vaak dikker van, slaperig, niet mezelf, vlak, vergeetachtig enz. Ik heb de PEA maanden lang dagelijks geslikt en nu neem ik het wanneer ik het nodig acht. Ik ben erg bezig met het nemen van vitamines en aminozuren etc. en dat werkt -bij mij- zo veel beter dan de zware medicatie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:48

... en als ik het topic zo doorlees, is er niemand die amytriptyline als zalf gebruikt.

Onbekendheid, of een keuze...?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:51

Dat bijna niemand die zalf gebruikt, is omdat je het alleen kunt krijgen als je onder behandeling staat van dat betreffende instituut.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 10:22

Ik vraag me af of dit zo is.

Via het instituut kun je de zalf krijgen, dat klopt.

Het wordt 'magistraal bereid' door een apotheek.
Niet hun eigen apotheek, maar Tiofarma in Oud-Beijerland.

... dus ik verwacht dat met een paar belletjes naar deze apotheek en de eigen voorschrijvende arts het te regelen is.

En op de website wordt genoemd dat je voorschrijvende arts via hen een recept voor jou kan regelen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 01-09-23 10:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 10:34

RanjaRietje schreef:
Hoeveel mg slikken jullie eigenlijk? Ik heb echt de 150mg nodig om het gewenste resultaat te krijgen, zal voor iedereen wel anders zijn, met mijn huisarts een opbouw plan gemaakt

Ik slik momenteel 35 mg per dag. En dat gaat nu goed sinds februari.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 10:52

Janneke2 schreef:

Via het instituut kun je de zalf krijgen, dat klopt.

Het wordt 'magistraal bereid' door een apotheek.
Niet hun eigen apotheek, maar Tiofarma in Oud-Beijerland.

... dus ik verwacht dat met een paar belletjes naar deze apotheek en de eigen voorschrijvende arts het te regelen is.

En op de website wordt genoemd dat je voorschrijvende arts via hen een recept voor jou kan regelen.

Ja, dat is zo. Ik heb samen met de artsen in het revalidatiecentrum en ook de neuroloog gekeken of de zalf een optie was maar dat kon alleen als ik onder behandeling van het instituut was.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 11:04

Tazzey schreef:
Janneke2 schreef:

Ja, dat is zo. Ik heb samen met de artsen in het revalidatiecentrum en ook de neuroloog gekeken of de zalf een optie was maar dat kon alleen als ik onder behandeling van het instituut was.

Dank je wel voor de informatie.
... en als je al bij andere artsen onder behandeling bent,
en als dat zinnetje op de website dat je eigen arts een recept kan regelen een eufemisme is voor 'kom bij ons langs'
... dan is dat wel een drempel.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 08:17

Hier helaas ook veel last van bijwerkingen van de amitriptyline en de nortriptyline is ook geen succes, morgen maar weer bellen wat we nu gaan proberen...

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 12:00

Ik ben bekend met zenuwpijn in mijn onderrug na een ongeval. Hiervoor heb ik ik Amitriptyline gebruikt nadat reguliere pijnmedicatie (zowel NSAID's als opiaten) echt helemaal niets deden. Het hielp en helpt me fantastisch maar ik neem het in overleg met mijn neuroloog op zo nodig basis wanneer de pijn echt heel heftig is, ik kan dan namelijk minimaal een dag helemaal niets, net als veel anderen in dit topic val ik dan in slaap en ben ik nergens toe in staat zo suf. Overigens heb ik wel eens een dubbele dosering genomen in overleg en ging ik daar echt heel gek van doen. Dus helpt het? ja bij mij wel maar de bijwerkingen zijn niet niks.