Zeer slechte en lichte slaper

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:41

Het heet Sedistress Sleep. Elke tablet bevat 500 mg Valeriaan extract (even de doos erbij gehaald).

Ik neem dit een uur voor bedtijd in en slaap dan écht door :oo
Overdag ervaar ik eigenlijk ook wel meer rust moet ik zeggen, althans, iemand merkte op dat ik meer ontspannen leek, ik weet niet of het toeval was.

Ik probeer het wel niet iedere dag te doen. Ben bang dat ik dadelijk helemaal niet meer kan slapen, al zegt mijn vriend dat dat onzin is omdat het geen medicijn is :+

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-23 19:47

Robin_S schreef:
Het heet Sedistress Sleep. Elke tablet bevat 500 mg Valeriaan extract (even de doos erbij gehaald).

Ik neem dit een uur voor bedtijd in en slaap dan écht door :oo
Overdag ervaar ik eigenlijk ook wel meer rust moet ik zeggen, althans, iemand merkte op dat ik meer ontspannen leek, ik weet niet of het toeval was.

Ik probeer het wel niet iedere dag te doen. Ben bang dat ik dadelijk helemaal niet meer kan slapen, al zegt mijn vriend dat dat onzin is omdat het geen medicijn is :+

Ja beste blijft natuurlijk uiteindelijk de oorzaak zien te vinden. Anders wordt je er zo afhankelijk van

scrabbel

Re: Zeer slechte en lichte slaper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:51

Als er geen sprake is van stress en voldoende ontspanning is het misschien ook verstandig om bloedonderzoek te doen. Een te snelle schildklier kan ook deze klachten veroorzaken

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:52

Ik lees mee voor tips.
Ook een slechte slaper. En ook als ik wel slaap laad ik amper op en maar zelden dat ik zeg, wauw lekker diep geslapen.
Het hele kruidvat ook al gehad.
Slik magnesium uur voor het slapen.

Binnenkort laat ik een daith piercing zetten voor de migraine.
Omdat deze de nervus vagus stimuleert hoop ik dat dit ook mee gaat veranderen.

Ik laat je weten als dat helpt :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:53

Haha nee dat hoop ik ook niet voor je, maar vanwege de warmte aanvallen s,nachts dacht ik, moet het even vragen.

Droomsap is ook een anti histamine.

Ik slaap zelf beter en dieper door Tai chi Tao. Ook zorgen dat je lichamelijk moe genoeg bent kan weleens helpen en een stille en donkere slaapkamer.
Ontspannen voor het slapen gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:56

Ik ben ermee geboren en mijn oudste dochter helaas ook.. ;(

Het maakt voor mij ook niks uit of ik overdag fysiek hard werk of heel de dag computer: de slaap verloopt hetzelfde. Heel vervelend, ik snap het probleem volledig :z

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:03

Ook ik ben een slechte slaper, als ik een nacht van 4 uur maak dan is het veel.

Nu komt het bij mij oa door een niet operabele cyste in mijn hersenstam ( ik ben er in het verleden wel aan geopereerd en dat heeft mij destijds ook zeker geholpen, helaas is de situatie nu veranderd/ verslechterd)waardoor oa mijn spieren constant aan staan en met name als ik slaap/rust ik volledig verkramp met als gevolg ontzettend veel pijn, hier gebruik ik al enige tijd spierverslappers op recept voor. Het helpt iets maar helaas net niet genoeg om fatsoenlijk te slapen.

Ik lees graag even mee en misschien heb ik ook nog iets aan de tips die jij krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:05

DuoPenotti schreef:
Ik lees mee voor tips.
Ook een slechte slaper. En ook als ik wel slaap laad ik amper op en maar zelden dat ik zeg, wauw lekker diep geslapen.
Het hele kruidvat ook al gehad.
Slik magnesium uur voor het slapen.

Binnenkort laat ik een daith piercing zetten voor de migraine.
Omdat deze de nervus vagus stimuleert hoop ik dat dit ook mee gaat veranderen.

Ik laat je weten als dat helpt :j

Dit wil ik ook heel graag weten :o +:)+ zowel voor de migraine als voor het slaapprobleem.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 20:07

Raam open op je slaapkamer is wel fijn.
Andere kamer waar minder herrie is waar je kan slapen?

Het piekeren stopzetten is moeilijk. Maar wel fijn als dat kan.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 22:13

Is een slaapcoach/therapeut niet wat? Zeker als je wakker wordt en dan al gaat nadenken over hoe je je morgen voelt, zie ik daar echt wel ruimte voor verbetering, en ook dat stukje over onveilig gevoel.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 22:44

Vanuit de Chinese geneeskunde zijn de klachten die je hebt goed verklaarbaar en samenhangend. Een goede acupuncturist of herbalist kan je hier echt mee helpen :)

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 23:05

Hoi TS, ik snap dat je via Bokt op zoek bent naar advies, maar het lijkt me sowieso niet onverstandig om eens bij de huisarts aan te kloppen w.b.t. het piekeren en onveilige gevoel.
Hoeveel uur maak je in totaal 's nachts? Hoe lang lig je in bed en hoeveel uur daarvan slaap je? Doe je overdag ook nog dutjes of lig je overdag nog op bed?

Wat algemene adviezen (wetenschappelijk bewezen, worden ingezet bij cognitieve gedragstherapie gericht op slapeloosheid) :
- Zorg voor regelmaat. Verleg dus niet je slaappatroon als je laat in slaap valt of veel wakker bent, sta dan nog steeds (ongeveer) op dezelfde tijd op.
- Ga pas naar bed als je slaperig bent, probeer minimaal 6u per nacht in bed te liggen.
- Indien je 's nachts langer dan 15-30 minuten wakker ligt, ga uit bed en doe een rustige activiteit zonder blauw licht (TV/telefoon/laptop) buiten bed. Ga weer naar bed zodra je je slaperig voelt worden.
- Vermijd dutjes overdag, probeer je bed enkel en alleen te associëren met slaap en seks, dus ook geen televisie kijken of op je telefoon scrollen in bed.
- Zorg voor een donkere slaapkamer, schone lakens en warme ledematen in bed. Het kan helpen om de klok om te draaien of weg te halen, zodat je niet geconfronteerd wordt met het tijdstip en daarvan gaat piekeren.
- Probeer overdag voldoende lichamelijke activiteit te krijgen (min. 40-60 minuten) en regelmaat op te bouwen in zelfzorg en eten. Na 20.00 geen complexe activiteiten of grote maaltijden meer.
- Na 18.00 geen alcohol, cafeïne (zit ook in bepaalde soorten thee) of frisdrank. Sowieso is alcohol en cafeïne af te raden bij slaapproblemen.

Het is goed om je te realiseren dat onze slaap bestaat uit verschillende cycli van 90-110 minuten per keer. Tussen die cycli is het heel normaal om kort wakker te zijn of in een lichte slaapfase te verkeren.

Slaapmedicatie is alleen helpend in het geval van ernstig disfunctioneren overdag en is slechts een tijdelijke oplossing (maximaal 2 weken) en kent veel negatieve effecten zoals afhankelijkheid van het middel en sufheid overdag.
Laatst bijgewerkt door xLoki op 29-08-23 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 23:07

michelle933 schreef:
MarliesV schreef:
Is er veel veranderd? Meer stress, andere baan, nieuwe relatie, dus dingen waar je over piekert?

Slaaptraining, je slaap ritme onder de loep nemen, is iets wat goed kan helpen.

Oordopjes zal misschien het wakker worden wat beperken, maar ik heb het idee dat er meer achter zit.

Nee niet dat ik weet. Ben ook bekend met nachtzweten, ene nacht wat erger dan andere nacht

Heb je toevallig ook overgangsklachten?

Ik heb zelf jaren gehad dat ik slecht/kort sliep. Maar dan ging ik gewoon na 02:00 slapen en om 06:00 uur lag was ik dan weer wakker.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 04:58

Ladyson schreef:
Is een slaapcoach/therapeut niet wat? Zeker als je wakker wordt en dan al gaat nadenken over hoe je je morgen voelt, zie ik daar echt wel ruimte voor verbetering, en ook dat stukje over onveilig gevoel.

Ja dat zou misschien ook nog kunnen. Heb je er ervaring mee ?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 04:59

Liannevh schreef:
Vanuit de Chinese geneeskunde zijn de klachten die je hebt goed verklaarbaar en samenhangend. Een goede acupuncturist of herbalist kan je hier echt mee helpen :)

Oh weetje toevallig iemand in de buurt van zuid holland?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 05:01

xLoki schreef:
Hoi TS, ik snap dat je via Bokt op zoek bent naar advies, maar het lijkt me sowieso niet onverstandig om eens bij de huisarts aan te kloppen w.b.t. het piekeren en onveilige gevoel.
Hoeveel uur maak je in totaal 's nachts? Hoe lang lig je in bed en hoeveel uur daarvan slaap je? Doe je overdag ook nog dutjes of lig je overdag nog op bed?

Wat algemene adviezen (wetenschappelijk bewezen, worden ingezet bij cognitieve gedragstherapie gericht op slapeloosheid) :
- Zorg voor regelmaat. Verleg dus niet je slaappatroon als je laat in slaap valt of veel wakker bent, sta dan nog steeds (ongeveer) op dezelfde tijd op.
- Ga pas naar bed als je slaperig bent, probeer minimaal 6u per nacht in bed te liggen.
- Indien je 's nachts langer dan 15-30 minuten wakker ligt, ga uit bed en doe een rustige activiteit zonder blauw licht (TV/telefoon/laptop) buiten bed. Ga weer naar bed zodra je je slaperig voelt worden.
- Vermijd dutjes overdag, probeer je bed enkel en alleen te associëren met slaap en seks, dus ook geen televisie kijken of op je telefoon scrollen in bed.
- Zorg voor een donkere slaapkamer, schone lakens en warme ledematen in bed. Het kan helpen om de klok om te draaien of weg te halen, zodat je niet geconfronteerd wordt met het tijdstip en daarvan gaat piekeren.
- Probeer overdag voldoende lichamelijke activiteit te krijgen (min. 40-60 minuten) en regelmaat op te bouwen in zelfzorg en eten. Na 20.00 geen complexe activiteiten of grote maaltijden meer.
- Na 18.00 geen alcohol, cafeïne (zit ook in bepaalde soorten thee) of frisdrank. Sowieso is alcohol en cafeïne af te raden bij slaapproblemen.

Het is goed om je te realiseren dat onze slaap bestaat uit verschillende cycli van 90-110 minuten per keer. Tussen die cycli is het heel normaal om kort wakker te zijn of in een lichte slaapfase te verkeren.

Slaapmedicatie is alleen helpend in het geval van ernstig disfunctioneren overdag en is slechts een tijdelijke oplossing (maximaal 2 weken) en kent veel negatieve effecten zoals afhankelijkheid van het middel en sufheid overdag.

Bedankt voor de tips! Ik werk van ma tm vrijdag van 05:00 tot 12:30u. Smiddags lig ik soms wel eens een tukkie te doen omdat ik het anders echt niet redt. :+

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 07:25

michelle933 schreef:
meggiemeg schreef:
Ik slaap de laatste 10-11 jaar erg slecht, gemiddeld een 3 tot 4 uur slaap verdeeld over de nacht. Ik word wakker door de pijn of omdat ik naar het toilet moet, de ene keer slaap je vrij vlot verder en de andere keer lig je maar zo 1½ uur wakker.. Ik neem tegenwoordig deze in: https://www.drogist.nl/valdispert-night ... gIAIPD_BwE, ik merk dat ik vrij snel en wat langer slaap. Ben ik het echt beu en erg moe en wil graag een goede nacht doorslapen neem ik droomcaps, ben er soms wel wat duf van maar op de zondag vind ik dat niet zo erg.

Bedankt ik ga er naar kijken! En de droomcaps wat houdt dat in?

https://www.dromenwinkel.com/c/droomcap ... gIA9fD_BwE Wordt ook veel gebruikt door mensen die in de nacht werken en dus overdag moeten slapen die vaak een wisselend rooster hebben.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 08:08

michelle933 schreef:
Liannevh schreef:

Oh weetje toevallig iemand in de buurt van zuid holland?

Gilles Stoop ken ik en zit in Rotterdam :) https://www.acupuncturist.nl/

Maar er zitten nog veel meer acupuncturisten in zuid Holland dus mocht hij niet echt in je buurt zitten is er vast wel een andere. Via de beroepsverenigingen kan je op aangesloten acupuncturisten zoeken:
https://www.acupunctuur.nl/
https://therapeuten.zhong.nl/index.mchi ... ut&id=1400

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:03

Goed/zo goed als mogelijk slapen begint met een goed matras.
Je zegt dat je zwetend wakker word?

Kijk of je een nieuw matras kunt komen extra voor mensen die nachts veel zweten.

En mijn eigen truc als ik moet slapen en het wil niet.
Een bruine boterham met kaas eten of een klein schaaltje brinta/havervlokken.
9vd 10 x ben ik daarna binnen een half uur foetsie

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:58

hagelslag schreef:

Kijk of je een nieuw matras kunt komen extra voor mensen die nachts veel zweten.

en 20 kilo rijker...dat hoef ik althans niet te verzinnen voor het slapen gaan zoveel koolhydraten.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 13:07

Zwetend wakker worden was bij mij over na overstap van een synthetisch dekbed naar een wollen dekbed.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 13:39

Heb je al eens een zwaartedeken geprobeerd?

2 van mijn kinderen liggen daaronder,mijn 17 jarige heeft er 1 van 7 kilo en hij wil niet meer zonder.
Hij zegt dat het hem helpt om lichamelijk te ontspannen en zijn 'gedachten stil' te zetten.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 13:53

Die heb ik inderdaad ook maar als het heel warm is dan gooi ik heb eraf.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 14:33

DuoPenotti schreef:
hagelslag schreef:

en 20 kilo rijker...dat hoef ik althans niet te verzinnen voor het slapen gaan zoveel koolhydraten.

oliebol. Daar komen de kilo's vandaan

Dit doe ik natuurlijk niet elke avond...
In het begin wel wat vaker.
Nu max 1x per 3 a 4 maand nog

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 17:39

Slmt9 schreef:
Zwetend wakker worden was bij mij over na overstap van een synthetisch dekbed naar een wollen dekbed.

Heb ik ook geprobeerd haha. Of in ieder geval van synthetische naar dons. Was geen succes :') zat ik dan met een duur dons dekbed