xLoki schreef:Hoi TS, ik snap dat je via Bokt op zoek bent naar advies, maar het lijkt me sowieso niet onverstandig om eens bij de huisarts aan te kloppen w.b.t. het piekeren en onveilige gevoel.
Hoeveel uur maak je in totaal 's nachts? Hoe lang lig je in bed en hoeveel uur daarvan slaap je? Doe je overdag ook nog dutjes of lig je overdag nog op bed?
Wat algemene adviezen (wetenschappelijk bewezen, worden ingezet bij cognitieve gedragstherapie gericht op slapeloosheid) :
- Zorg voor regelmaat. Verleg dus niet je slaappatroon als je laat in slaap valt of veel wakker bent, sta dan nog steeds (ongeveer) op dezelfde tijd op.
- Ga pas naar bed als je slaperig bent, probeer minimaal 6u per nacht in bed te liggen.
- Indien je 's nachts langer dan 15-30 minuten wakker ligt, ga uit bed en doe een rustige activiteit zonder blauw licht (TV/telefoon/laptop) buiten bed. Ga weer naar bed zodra je je slaperig voelt worden.
- Vermijd dutjes overdag, probeer je bed enkel en alleen te associëren met slaap en seks, dus ook geen televisie kijken of op je telefoon scrollen in bed.
- Zorg voor een donkere slaapkamer, schone lakens en warme ledematen in bed. Het kan helpen om de klok om te draaien of weg te halen, zodat je niet geconfronteerd wordt met het tijdstip en daarvan gaat piekeren.
- Probeer overdag voldoende lichamelijke activiteit te krijgen (min. 40-60 minuten) en regelmaat op te bouwen in zelfzorg en eten. Na 20.00 geen complexe activiteiten of grote maaltijden meer.
- Na 18.00 geen alcohol, cafeïne (zit ook in bepaalde soorten thee) of frisdrank. Sowieso is alcohol en cafeïne af te raden bij slaapproblemen.
Het is goed om je te realiseren dat onze slaap bestaat uit verschillende cycli van 90-110 minuten per keer. Tussen die cycli is het heel normaal om kort wakker te zijn of in een lichte slaapfase te verkeren.
Slaapmedicatie is alleen helpend in het geval van ernstig disfunctioneren overdag en is slechts een tijdelijke oplossing (maximaal 2 weken) en kent veel negatieve effecten zoals afhankelijkheid van het middel en sufheid overdag.
Bedankt voor de tips! Ik werk van ma tm vrijdag van 05:00 tot 12:30u. Smiddags lig ik soms wel eens een tukkie te doen omdat ik het anders echt niet redt.