Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
meggiemeg schreef:Ik ben van mening dat je altijd de wens moet respecteren van de overledene. Bij mijn schoonvader is werkelijk nergens geen rekening mee gehouden, dat vond ik zo raar, totaal geen respect voor zijn wensen. Ik heb zeker respect voor haar wensen, heb het ook zo gedaan, alleen heb ik wel de vraag waarom gun je een ander niet iets zoals afscheid nemen zoals zij dat willen, bijvoorbeeld het sturen van een kaart of een telefoontje kunnen plegen naar diegene die achter blijft of een kaarsje branden. Door niets te laten weten ontneem je dat kleine gebaar wat best belangrijk kan zijn voor diegene.
Citaat:Je zou voor een stuk verwerking misschien alsnog een soort condoleancemiddag of -avond 'after the fact' kunnen organiseren met familie en vrienden. Om herinneringen op te halen, of gezamenlijk te vloeken op je moeders eigenwijsheid, of een borrel te drinken, of whatever.
Tieneke schreef:Ik denk dat je blijft hangen bij het "waarom niet gunnen", maar misschien dat ze zichzelf echt niet graag zag en ook niet vond dat anderen tijd aan haar moesten besteden, aan het rouwen. Gewoon stilletjes verdwijnen. Het is allemaal een kwestie van perspectief.
Je zoekt antwoorden die je niet gaat krijgen, maar dat is net het lastigste, dat loslaten.
tienus63 schreef:Gecondoleerd en sterkte om dit alles een plekje te geven.
Misschien kon je moeder het niet aan om het verdriet van je zien als ze alles wel zou bespreken met je. Of was ze bang dat je haar op andere gedachten zou brengen.
Ik heb het hele proces ook van nabij meegemaakt in persoonlijke kring.
Overledene heeft heel veel moeten doorstaan voordat we eindelijk toestemming werd gegeven.
HA wilde niet mee werken, het enige wat die zei u kunt stoppen met eten en drinken.
Proces met expertisecentrum ging in ons geval heel respectvol. Zij hebben gesprekken met overledene en naasten gevoerd.
Soms werden er vragen gesteld waar de naaste of overledene niet bij mocht zijn, zodat ze zeker wisten dat ze een oprecht antwoord hoorden.
We mochten de rouwkaart van de overledene wel meenemen op de vooravond. Dat hebben we maar niet gedaan. En we hebben de kaarten ook pas laten drukken toen het achter de rug was.
Rouw bloemen zijn bij leven besteld, dat was vreemd.
Buren hadden wel in de gaten dat er iets aan de hand was, maar nog geen bericht van overlijden ontvangen.
Op de ochtend van euthanasie is de favoriete thuiszorg langs gekomen om overledene lekker te douchen. Kleding setjes lagen klaar. Uiteindelijke keuze heeft overledene gemaakt met de hulp.
Op het moment zelf was alleen de arts en partner erbij. Dus met infuus naald inbrengen.
Overledene zat op het favoriete plekje in huis en is met een grote glimlach vertrokken toen de verdoving erin ging.
Alles ging heel respectvol. Schouwarts stond stand-by in de buurt, maar stond niet in de gang te trappelen.
Die werd ook respectvol door de arts buitenshuis gebeld en de arts gaf zowel voor als na de handeling alle ruimte aan de naasten.
Begrafenisondernemer wist ook van de hoed en de rand van en die kwam vlot met de kist.
Overledene is samen met de kinderen in de kist gelegd.
Al met al kijken we als naaste ‘plezierig’ terug op alles.
Enige smet is de hele lange weg er naar toe en het mensonterende antwoord van de huisarts, stop maar met eten en drinken.
Dat is afschuwelijk voor degene met doodswens en voor de naasten.
meggiemeg schreef:Tieneke schreef:Ik denk dat je blijft hangen bij het "waarom niet gunnen", maar misschien dat ze zichzelf echt niet graag zag en ook niet vond dat anderen tijd aan haar moesten besteden, aan het rouwen. Gewoon stilletjes verdwijnen. Het is allemaal een kwestie van perspectief.
Je zoekt antwoorden die je niet gaat krijgen, maar dat is net het lastigste, dat loslaten.
Klopt, de antwoorden gaan niet komen, dat zal vanzelf wel slijten, kost tijd. Ik hoop er alleen wel van te leren om de mensen om mij heen niet zo achter te laten en het anders aan te pakken.
meggiemeg schreef:Maar waarom dan wel aan je omgeving vertellen dat er niemand aan je denkt, zelfs je eigen dochter niet, dat ze niet aan je denkt met feestdagen? Terwijl we haar wel degelijk altijd weer elk jaar weer opbelden en haar uitnodigde, het is niet zo dat ik om de hoek woon en er dus even naar toe kon lopen, zit al snel een 15 tot 20 minuten in de auto enkele reis.
meggiemeg schreef:Dat ze op zijn minst toch even aan anderen had gedacht, dat je anderen een vorm van afscheid gunt. Al is het maar een advertentie, dat mensen weten dat je er niet meer bent. Ze was het daar dan uiteindelijk wel mee eens maar ze wilde helemaal niets behalve er stil tussen uit piepen. Het liefste had ze me niet verteld, dus heeft mijn zwager dat maar gedaan.
scrabbel schreef:Zonder haar te kennen denk ik dat ze zich te slecht voelde. Isolatie is onderdeel van een zware depressie. Daarnaast speelt misschien de angst om zich verder te hechten. Om mensen hebben betekend ook nog meer pijn als ze weg vallen. Voor mensen die dit gevoel niet kennen is het lastig te begrijpen.
Ik wens je veel sterkte in de verwerking. Misschien is het mogelijk om binnenkort een herdenking te organiseren, zodat je op deze manier steun kunt vinden bij anderen. Samen kunt praten over haar keuzes en het leed delen.