Revalidatie na enkelbreuk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cbrmuisje

Re: Revalidatie na enkelbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 23:55

Ha ts.

Ik zal even beginnen met eerlijk te zijn dat ik halverwege opgehouden ben met het lezen van alle reacties.. maar even door gegaan per naar dit veld .

Ik vraag me af of je wel zo'n groot tegenstrijdig advies hebt gekregen.. de kans dat je artrose ontwikkeld in een gewricht wat wel degelijk een andere stand heeft gekregen is eigenlijk niet meer dan normaal. Daar hoef je alleen niet perse ook last van te krijgen.. maar mocht je naar 10 of 20 jaar eerder last van deze hebben is de kans groot dat het hier mee te maken heeft.

Betreffende de schroeven: ze gooien ze er eerst in om het allemaal te stutten uiteraard zo goed mogelijk, maar er moeten er altijd wel wat uit.. als dat gedaan is, is eigenlijk het standaard advies om ze te laten zitten gezien de ervaring betreffende de risico's. Als we dan terug kijken naar ervaring op langer termijn zie je vaak dat meerdere mensen na een tijdje toch nog een deel laten verwijderen door bijv stands beperkingen. Echter vraag ik me af bij de beweging die jij omschrijft of dat niet veel extra belasting op verkeerde plekken zou geven..

Kun je hardlopen..dat is echt afhankelijk van hoe de schroeven zitten en bij hoe veel belasting de verwacht is dat ze schade kunnen geven.

Ik zal morgen nog even verder lezen .

(Fysio in een revalidatiecentrum)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 09:54

Om inderdaad even op andere gedachtes te brengen wat betreft het laten zitten van ijzerwerk
Bij mij werd duidelijk gezegd een half jaar om de boel goed aan elkaar te krijgen en daarna eruit omdat het bewegingsapparaat anders te veel werd beperkt.
Ken iemand die de pen uit een dijbeen heeft laten halen vanwege (laat maar) diverse klachten, oa vooral niet de medische adviezen te volgen.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 10:26

mandymonica schreef:
Radiostilte schreef:
Ik heb mijn enkel gebroken op meerdere plaatsen. Wat mij wel echt geholpen heeft/verlichting gaf was al het ijzerwerk er weer uit halen. Dat nam bij mij toch best veel bewegingsvrijheid weg en gaf daarnaast best veel irritatie waardoor het zwelling en pijn gaf. Hij is mooi 100% geworden zoals het was. Maar het ijzerwerk er weer uit laten halen heeft het wel 2 x zoveel beter gemaakt. Ik had trouwens wel een fysio die dit al vrij snel in de gaten had, ik was meer degene die zijn kop in het zand stak en dacht dat alles erbij hoorde en wel beter zou gaan.

Mijn fysio is juist meer van "laat maar zitten". Osteo wil het er dan juist weer uit hebben. Bij de chirurg is het blijkbaar net hoe zijn pet staat. En ik denk dat het me wel belemmert in mijn beweging, maar ik heb er geen pijn van. Dus moet ik mijn zegeningen tellen en het zo laten of voor het gehoopte stukje bewegingsvrijheid de operatie en het infectierisico aangaan... Dat is uiteindelijk een afweging die ik zelf moet maken, maar graag wel een beetje onderbouwd :)

Wat lastig die tegenstrijdige adviezen. Ik kan je we uitleggen waarom mijn fysio vrij snel opperde om het ijzerwerk er weer uit te halen. Nadat bij mij het gips eraf is gehaald kon ik vrij snel weer lopen. Wellicht kwam dat omdat ik mij toendertijd door het loopgips niet veel heb laten beperken en best veel gebruikt/gelopen heb met goed hooghouden er tussen door. En ik mentaal ook totaal niet spannend vond om mijn enkel weer te gebruiken zonder gips. Gelijk nadat ik in het ziekenhuis geweest was om het gips eraf te laten halen moest ik langskomen. Om te zien hoe het lopen ging en kreeg ik tips. De eerste keer ging al boven verwachting van ons beiden goed. En een week later toen ik daar kwam ging het ook al veel beter. Daarom dacht ik zelf (en wellicht de fysio ook) dat ik eigenlijk een hele goede start maakte na uit het gips komen. Langzaamaan begonnen we met verschillende oefeningen om mijn enkel sterker, stabieler maar ook soepeler te krijgen en maakte ze het ook manueel los. Maar al na een paar weken bleek mijn enkel vrij snel reactie te geven op de gevraagde oefeningen. En met reactie bedoel ik pijn en zwelling. Aangezien ik best een vliegende startte maakte vonden wel allebei toen het gips eraf was viel dit best tegen. Toen heeft de fysio eigenlijk vrij snel al een keer gezegd: misschien moet al dat ijzer er wel uit bij jou. Maar dat heb ik toen een beetje langs mij heen laten gaan. Ze heeft toen nog weken/maanden geprobeerd om vooruitgang in mijn enkel te krijgen door het steeds anders aan te pakken, langzamer tempo, andere oefeningen, anders losmaken met massage etc. Daar was ik mij toen niet van bewust maar dat legde ze later uit. Maar alles bleef die reactie geven en ik bleef maar op het zelfde punt hangen. Toen heeft ze echt tegen mij gezegd: dat ijzer moet eruit, punt.

Ik zag er zelf dus heel erg tegenop dat ze dat er weer uit moesten halen. Wellicht toch mentaal dat ik dacht dat ijzer geeft mij steun/houd het bij elkaar. Maar ik zag ook echt op tegen de pijn. Dat komt wellicht omdat ik de eerste 2 weken echt veel pijn heb gehad. Omdat bij mij ook alle banden etc beschadigd waren was de zwelling eerst te groot. En heb ik 10 dagen in gips gezeten voordat ik geopereerd werd. Echter was mijn enkel niet gelijk goed gezet wat al pijn gaf, dat is later opnieuw gedaan wat iets hielp. En begon het gips gewoon te strak te zitten door de zwelling etc. En ook de operatie zelf en de eerste paar dagen had ik echt veel pijn ondanks allerlei pijnmedicatie.

Maar ik moet zeggen zo operatie om het ijzer er weer uit te halen viel mij echt 1000% mee. Ja ze halen dat ijzer wel uit je enkel. Maar je voelt daar in je enkel weinig van daarna. Ik had meer last van de snijwond in de huid die ze maakte om erbij te komen. Maar ook dat viel mee en was zo genezen.

Bij mij is niet echt verder gepraat over instabiliteit van de enkel of infectiegevaar. Ijzer is er bij mij wel een jaar later pas uitgegaan. Maar dan is je enkel qua bot wel goed genezen. Bot is geloof ik ook echt 1 van de weinige structuren die weer echt een beetje wordt zoals het was. Een pees ofzo blijft altijd zwakker na genezing. Dus volgens de artsen zou het qua instabiliteit niks uit maken meer na een jaar. En tja infectiegevaar heb je altijd kans op bij een operatie. Dat is nu niet groter.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 11:34

Precies radiostilte, iedere operatie heeft infectiegevaar. Daarom willen artsen zo veel mogelijk onnodige operaties voorkomen. Maar je bepaalt uiteindelijk zelf of je het nodig vindt en het risico waard vindt. Ik vind niet dat artsen dat voor je mogen bepalen.

Edit: kleine nuance, tenzij je een irreëel risico neemt.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 13:28

germie schreef:
Hier een enkelbreuk meer dan 30 jaar geleden. Ze wilden er pinnen inzetten, maar ik heb dat geweigerd. Ik was 13, maar vond het onzin. En voila, het was ineens niet meer nodig (het was ook echt niet gebeurd, als ik iets niet wil is het menens en dat wisten mijn ouders ook toen al). Vervolgens was 5 weken gips de ellende, en ik zou er 3 weken niet op mogen lopen. Na een week zat ik weer op de fiets naar school, 15km enkele reis en binnen 1.5 week liep ik er gewoon op. En ook hardlopen en paardrijden, want ik moest wel conditie houden. Ik deed zelfs weer mee met gym op school met mijn voet in het gips.
Na 5 weken en 1 dag (dus 1 dag te lang gips gehad) gips er af en mocht ik 4 weken niet sporten, maar ik had 4 dagen later een hardloopwedstrijd over 3km. Die wedstrijd heb ik gelopen, maar deed er wel 16minuten en 14 seconden over, dus erg traag voor mijn doen toen.
Ik denk dat ik een jaar lang af en toe wel wat gevoeld heb, maar voel er nu niets meer van. De steunkous die ik toen meekreeg heb ik nooit gedragen, niet nodig gehad, was echt onzin.

Wat ik er van geleerd heb:
-volg je eigen gevoel. Ik weet achteraf zeker dat 3 weken tape deze breuk ook genezen had zonder enige restschade.
-Opereren niet doen als het niet goed voelt. Bij mij was het dus geheel overbodig, maar toch wilden ze het doen.

Wat ik van anderen weet is dat je altijd, maar dan ook altijd pinnen er weer uit moet laten halen. Die gaan gewoon problemen opleveren. Ik had een duikbuddy en die moest ze er 6 weken in hebben, die heeft hemel en aarde bewogen om ze er uit te krijgen, want ze wilden ze ook laten zitten.
Dat er uit halen stelt niets voor in zijn ogen. 's morgens gebeurd, 's middags liep hij met 50kg op zijn rug naar het water om te gaan duiken.

Een second opinion was 30 jaar geleden zo gedaan, dat is dezelfde dag gedaan. Maar het was ook echt menens, ik was 13, maar ik kon spontaan weer lopen op die gebroken enkel omdat ik zo boos was. Dus er was echt niet geopereerd.

Artsen luisteren vaak erg slecht is mijn ervaring en zijn niet blij met een second opinion. Ik kan hier meerdere voorbeelden van noemen.
Vorig jaar met die hondenbeet bij mij, die huisarts bleef haar eigen kop volgen en niet luisteren. Ik heb hierdoor dus nog steeds last van peesontstekingen, ook staan er pertinente onwaarheden in het dossier. Dat dossier gaat nog weg zodra alles met de rechtsbijstand is afgehandeld, en dan gaat ook het ziekenhuisdossier weg, dan is er nooit wat gebeurd, dat heb ik ook nodig voor de verwerking. Dan ben ik nooit ergens geweest. Maar toen dus een vriend van mij die wondverpleegkundige is zei dat de huisarts het verkeerd aanpakte, toen werd die huisarts gewoon boos, terwijl het echt gewoon netjes gezegd is. Die was gepikeerd en voelde zich gepasseerd. Maar die vriend is wel voor mij de redding geweest.
Nadat ik eindelijk was doorverwezen hadden ze me in het ziekenhuis willen laten lopen met die wond en dat ik dat elke dag maar met een katheter moest spoelen. Ik vond dat niets, en heb dat direct aangegeven, mijn vraag over hoe lang moet ik dat dan doen werd niet beantwoord. Ik heb 2 weken lang elke dag gebeld met deze vraag omdat ik geen antwoord kreeg. ER staat in het dossier dat ik elke dag dezelfde vraag stelde en dat ik lastig was aan de telefoon. Nee, dat was ik niet, ik heb gewoon recht op een antwoord, en de vraag was logisch. Uiteindelijk bleek dat ze rustig nog 6 maanden hadden willen afpakken van mijn leven, dat ik rustig minstens 6 maanden had moeten spoelen met zo'n stomme katheter, 6 maanden mijn leven stil moest zetten, 6 maanden me moest schamen met en wond. Ja, ik mocht er mee naar een zwembad, maar niemand zal blij zijn met een wond waar gewoon achter de zwemmer geel vocht op de grond valt. Ik had het wel bijna gedaan. Ik heb ook op het punt gestaan om er een einde van te maken, want dit is geen leven. Dit is geen oplossing voor mij. Uiteindelijk is de wond gereinigd en direct na het reinigen was het rare gevoel van de wond weg, en hoefde ik niet meer te spoelen en kon ik het gewoon laten genezen. Dus ze hadden mij aan het lijntje willen houden. Waarschijnlijk is het goedkoper, en bij 5% van de mensen groeit het spontaan dicht in die 6 maanden. Bij de rest moest alsnog hetzelfde gebeuren als wat bij mij gedaan is. Ik heb dus uiteindelijk na heel veel doorvragen wat cijfers gekregen.

Mijn vader had iets gehad, maar ik weet zeker dat een kortdurend probleem met het hart was, een ritmestoornis, want ik heb zelf een hartslag van over de 200 gevoeld, maar ze doen dan ook een eeg en een mri, en volgens de neuroloog was er een afwijking op de eeg (dus niet ecg, die is ook gemaakt, maar konden ze niets op vinden) die zou kunnen wijzen op epilepsie. Dus mijn vraag was: zou kunnen wijzen op, wat betekent dat? Ja, er is wat te zien, dus wij houden het op dat er sprake is geweest van een eerste epileptisch insult. Ik zo, hoeveel procent van de mensen zonder epilepsie heeft dan diezelfde zgn. afwijking? Dat was nooit onderzocht. Nou zeg ik, dan weet ik het goed gemaakt, u beweert dat iedereen heeft fout heeft, want dat staat er nu letterlijk, dus dan gaat het dossier nu weg, dan is er geen ambulance geweest, geen ritmestoornis, geen eeg, geen ecg, geen mri en dan rijdt mijn vader mij direct zelf weer naar huis (je krijgt het advies om 3 maanden niet te rijden, is overigens een advies, nooit een verbod, dat heb ik ook uitgezocht, je bent gewoon verzekerd ook). Die man schrok zo van mijn kennis en bewering op dit gebied dat er ineens een second opinion geregeld kon worden. Er werd een 2e arts bijgehaald en na overleg bleek er toch een onderzoek mogelijk te zijn, een kanteltafeltest. Die kon pas enige weken later uitgevoerd worden, maar daar is toen wel degelijk een hartprobleem uit naar voren gekomen. En daarmee bleek dat ik toch gelijk gehad had. Maar het werd wel even door 1 persoon zo beweerd (niet door de huisarts overigens, niet door het ambulancepersoneel, maar wel door een neuroloog).

Dus een second opinion kan geregeld worden, maar je moet wel zelf heel duidelijk en stevig in je schoenen staan. De houding van 'ik betaal, dus ik bepaal' werkt goed in deze als je weerstand ondervindt. Het principe van 'de dominee en de huisarts spreek je altijd met u aan' geldt in deze geemancipeerde maatschappij kennelijk nog steeds, artsen staan graag boven de rest en houden niet van mondigheid. Maar ja en amen knikken is gewoon niet verstandig. En als artsen wel open staan voor een andere mening, dan is er vaak geen tijd voor. Je kunt ze dus ook niet alles kwalijk nemen. Ze moeten zeg maar een protocol volgen omdat de verzekeringen dat bepaald hebben.

Verder, niet hardlopen vind ik behoorlijk bijzonder. Artrose betekent in beweging blijven. Iets wat weer hersteld is, is weer hersteld. Belasten maakt alles sterker. Als er een zgn. standafwijking is, dan zou een fysio dat ook moeten kunnen zien. Dus vraag daar ook naar. Zooltjes kunnen vaak nuttig zijn, maar voor wandelen heb je weer andere zooltjes nodig dan voor hardlopen. Dus dat loopt enorm in de papieren, want met 1 paar ben je er niet. Ik heb voor wandelen 1 paar zolen laten maken, maar voor hardlopen gewoon een loopanalyse laten doen en zo schoenen gekocht. Want anders is het niet te betalen al die zolen voor elke sport weer 1 paar en 1=geen. Ik weet niet of je dat kunt betalen, want je krijgt het vaak niet van de verzekering. Dus hou daar wel rekening mee.

Kortom, ik zou toch netjes vragen om een second opinion. En komt er weerstand, dan moet je ook wat meer voor jezelf opkomen. Ik kan gelukkig nog steeds zeggen dat ik nooit in het ziekenhuis gelegen heb en nooit geopereerd ben en dat hou ik graag zo, dit is te danken aan mijn eigen gevoel volgen. Ik heb zeer slechte ervaringen met artsen en heb gemerkt dat ze niet open staan voor mensen die zelf ook meedenken en meelezen. Honingzalf bij wondzorg is bijvoorbeeld bij mij een ding geweest, ik geloof daar wel in, die arts niet.

Zooltjes zou ik mogelijk wel overwegen, zeker als je gewoon wilt hardlopen. Maar ik denk dat je dan voor wandelen aan zooltjes moet denken en juist bij hardlopen niet, want die schoenen zijn al veel zachter. Voor elke schoen en sport is het waarschijnlijk onmogelijk om zooltjes te laten maken. Niet hardlopen als het nu wel goed voelt zou ik niet doen. Je weet nooit of je artrose krijgt en je gaat ook nooit weten of het wel of niet van de breuk komt. Ik zou daar niet bang voor zijn. Je leeft nu en je weet niet eens of je er over 10 jaar nog bent, ook al ligt dat wel in de planning. Nu wat laten wat je echt wilt voor later lijkt me niet verstandig.

Dat artsen vaak gaan voor niet 100% herstel is denk ik het gegeven dat veel mensen ook niet echt tot het uiterste willen gaan. Een 1% geen herstel is bij mij ook niet bespreekbaar. Zoiets siert je dat je dat ook niet wilt. Maar veel mensen gaan snel bij de pakken neerzitten en accepteren het dat ze iets niet meer geheel kunnen. En daardoor ontstaat ook het beeld dat bij een blessure X of Y je niet meer 100% zult herstellen. Terwijl dat mogelijk wel kan. En ik denk dat geld een rol speelt, je krijgt helaas niet meer de beste zorg, maar de zorg die het minste kost of waar het meeste aan verdiend wordt. Helaas.

In ieder geval succes en sterkte met het vinden van een second opinion. En ik zou dus naar zooltjes kijken. En zorgen dat die pinnen er wel z.s.m. uitgaan. Het maakt een gewricht niet zwakker ofzo. Na 3-6 weken is een breuk geheeld en weer sterk. Er is natuurlijk wel een kleine kans op een infectie, maar de voordelen wegen op tegen de nadelen. Slechts een enkele keer zit er iets geheel ingekapseld in een stuk bot waardoor het er niet uit kan.

Hoe vaak blijf je dat verhaal van je enkel nog benoemen ? Sorry maar je hebt gewoon geluk gehad dat het toch goed genezen is toen en
het is zeker geen voorbeeld voor andere om er zo mee om te gaan . Het kan dan ook heel
anders aflopen .
En ik vind het oprecht triest dat je er over denkt een einde aan je leven te maken omdat je een wond hebt waar je dingen die je graag doet niet kan doen . Het leven heeft nog meer te bieden .
Ik vraag mij echt af hoe het bij jou zou gaan als je echt een ernstige ziekte zou krijgen waarvoor je behandelingen zou moeten die tijdelijk je leven stil zetten .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 14:03

Ik ken er nog zo een, lief mooi meisje/vrouw.
Humerus dwars door midden, moest met een pen worden gezet.
Mevrouw wilde dat niet want dan kreeg ze littekens. Na meer dan 2 jaar zat ze met een onbruikbare(goede) rechterarm ondanks dat ze uiteindelijk een pen liet zetten.
Heb dr ooit de charmante littekens van mijn enkel laten zien.
Oef wat lelijk, ja en ik kan er alles mee, moet alleen smorgens even niet als een malle de trap af rennen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 15:54

Ik brak mijn kuitbeen er ging een plaat op, het lopen moest ik weer leren. Ik had loop angst ontwikkeld omdat ik op een hele rare manier mijn kuitbeen brak. Het lopen was pas na 3 jaar weer normaal, ik kwam bij de fysio en mijn rechterkant, dus rug/ bekken zat vast. Nu dat los is gaat het goed en zeggen mensen niet meer wat heb bij nou?
De plaat is er uit want als ik mijn been stootte ging ik door de grond.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:21

genja schreef:
Hoe vaak blijf je dat verhaal van je enkel nog benoemen ? Sorry maar je hebt gewoon geluk gehad dat het toch goed genezen is toen en
het is zeker geen voorbeeld voor andere om er zo mee om te gaan . Het kan dan ook heel
anders aflopen .

Pardon? Er wordt gevraagd naar ervaringen, en ik heb helaas er ervaring mee. Een trauma misschien wel. En dus deel ik dat. Niet meer en niet minder. Gewoon zoals anderen hier ook reageren. En andere reageren normaal, net als ik. Ik heb mijn gevoel gevolgd, iets wat altijd mag. Het kan natuurlijk ook een keer fout gaan, maar dat hoeft zeker niet. En hier is duidelijk dat een second opinion nodig was en wel direct en dat is dus gedaan. En dat was ook een vraag, hoe lang of hoe gaat een second opinion. Dus ik heb hierin ook gewoon mijn ervaringen benoemd. Zo ook de andere ervaringen met een second opinion en van een bekende die dus die pinnen er z.s.m. uit heeft laten halen. En dus dezelfde dag het gewoon voluit belast heeft (50kg op de rug gedragen).

Natuurlijk heeft elke operatie een risico. Dat moet je gewoon je realiseren. Maar als je het wilt dan moeten ze het wel doen. En normaal gesproken is het gewoon direct daarna volledig belastbaar en heb je geen beperkingen. Misschien dat het wondje wat droog moet blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:28

germie schreef:
genja schreef:
anders aflopen .

Pardon? Er wordt gevraagd naar ervaringen, en ik heb helaas er ervaring mee. Een trauma misschien wel. En dus deel ik dat. Niet meer en niet minder. Gewoon zoals anderen hier ook reageren. En andere reageren normaal, net als ik. Ik heb mijn gevoel gevolgd, iets wat altijd mag. Het kan natuurlijk ook een keer fout gaan, maar dat hoeft zeker niet. En hier is duidelijk dat een second opinion nodig was en wel direct en dat is dus gedaan. En dat was ook een vraag, hoe lang of hoe gaat een second opinion. Dus ik heb hierin ook gewoon mijn ervaringen benoemd. Zo ook de andere ervaringen met een second opinion en van een bekende die dus die pinnen er z.s.m. uit heeft laten halen. En dus dezelfde dag het gewoon voluit belast heeft (50kg op de rug gedragen).

Natuurlijk heeft elke operatie een risico. Dat moet je gewoon je realiseren. Maar als je het wilt dan moeten ze het wel doen. En normaal gesproken is het gewoon direct daarna volledig belastbaar en heb je geen beperkingen. Misschien dat het wondje wat droog moet blijven.

Daar wil ik wel wat over kwijt.
Na 3 keer het een en ander gebroken te hebben weet ik dat de botten niet de issue zijn maar de weke delen dus pezen, spieren, bloedvaten en zenuwen.
Bij het breken van een femur ga je niet dood aan de breuk maar aan het feit dat je leegbloed vanwege schade aan ader/slagader.
Beschadigingen aan zenuwen? denk dat je daar zelf wel het antwoord op weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:30

germie schreef:
Hier een enkelbreuk meer dan 30 jaar geleden. Ze wilden er pinnen inzetten, maar ik heb dat geweigerd. Ik was 13, maar vond het onzin. En voila, het was ineens niet meer nodig (het was ook echt niet gebeurd, als ik iets niet wil is het menens en dat wisten mijn ouders ook toen al). Vervolgens was 5 weken gips de ellende, en ik zou er 3 weken niet op mogen lopen. Na een week zat ik weer op de fiets naar school, 15km enkele reis en binnen 1.5 week liep ik er gewoon op. En ook hardlopen en paardrijden, want ik moest wel conditie houden. Ik deed zelfs weer mee met gym op school met mijn voet in het gips.
Na 5 weken en 1 dag (dus 1 dag te lang gips gehad) gips er af en mocht ik 4 weken niet sporten, maar ik had 4 dagen later een hardloopwedstrijd over 3km. Die wedstrijd heb ik gelopen, maar deed er wel 16minuten en 14 seconden over, dus erg traag voor mijn doen toen.
Ik denk dat ik een jaar lang af en toe wel wat gevoeld heb, maar voel er nu niets meer van. De steunkous die ik toen meekreeg heb ik nooit gedragen, niet nodig gehad, was echt onzin.

Wat ik er van geleerd heb:
-volg je eigen gevoel. Ik weet achteraf zeker dat 3 weken tape deze breuk ook genezen had zonder enige restschade.
-Opereren niet doen als het niet goed voelt. Bij mij was het dus geheel overbodig, maar toch wilden ze het doen.

Wat ik van anderen weet is dat je altijd, maar dan ook altijd pinnen er weer uit moet laten halen. Die gaan gewoon problemen opleveren. Ik had een duikbuddy en die moest ze er 6 weken in hebben, die heeft hemel en aarde bewogen om ze er uit te krijgen, want ze wilden ze ook laten zitten.
Dat er uit halen stelt niets voor in zijn ogen. 's morgens gebeurd, 's middags liep hij met 50kg op zijn rug naar het water om te gaan duiken.

Een second opinion was 30 jaar geleden zo gedaan, dat is dezelfde dag gedaan. Maar het was ook echt menens, ik was 13, maar ik kon spontaan weer lopen op die gebroken enkel omdat ik zo boos was. Dus er was echt niet geopereerd.

Artsen luisteren vaak erg slecht is mijn ervaring en zijn niet blij met een second opinion. Ik kan hier meerdere voorbeelden van noemen.
Vorig jaar met die hondenbeet bij mij, die huisarts bleef haar eigen kop volgen en niet luisteren. Ik heb hierdoor dus nog steeds last van peesontstekingen, ook staan er pertinente onwaarheden in het dossier. Dat dossier gaat nog weg zodra alles met de rechtsbijstand is afgehandeld, en dan gaat ook het ziekenhuisdossier weg, dan is er nooit wat gebeurd, dat heb ik ook nodig voor de verwerking. Dan ben ik nooit ergens geweest. Maar toen dus een vriend van mij die wondverpleegkundige is zei dat de huisarts het verkeerd aanpakte, toen werd die huisarts gewoon boos, terwijl het echt gewoon netjes gezegd is. Die was gepikeerd en voelde zich gepasseerd. Maar die vriend is wel voor mij de redding geweest.
Nadat ik eindelijk was doorverwezen hadden ze me in het ziekenhuis willen laten lopen met die wond en dat ik dat elke dag maar met een katheter moest spoelen. Ik vond dat niets, en heb dat direct aangegeven, mijn vraag over hoe lang moet ik dat dan doen werd niet beantwoord. Ik heb 2 weken lang elke dag gebeld met deze vraag omdat ik geen antwoord kreeg. ER staat in het dossier dat ik elke dag dezelfde vraag stelde en dat ik lastig was aan de telefoon. Nee, dat was ik niet, ik heb gewoon recht op een antwoord, en de vraag was logisch. Uiteindelijk bleek dat ze rustig nog 6 maanden hadden willen afpakken van mijn leven, dat ik rustig minstens 6 maanden had moeten spoelen met zo'n stomme katheter, 6 maanden mijn leven stil moest zetten, 6 maanden me moest schamen met en wond. Ja, ik mocht er mee naar een zwembad, maar niemand zal blij zijn met een wond waar gewoon achter de zwemmer geel vocht op de grond valt. Ik had het wel bijna gedaan. Ik heb ook op het punt gestaan om er een einde van te maken, want dit is geen leven. Dit is geen oplossing voor mij. Uiteindelijk is de wond gereinigd en direct na het reinigen was het rare gevoel van de wond weg, en hoefde ik niet meer te spoelen en kon ik het gewoon laten genezen. Dus ze hadden mij aan het lijntje willen houden. Waarschijnlijk is het goedkoper, en bij 5% van de mensen groeit het spontaan dicht in die 6 maanden. Bij de rest moest alsnog hetzelfde gebeuren als wat bij mij gedaan is. Ik heb dus uiteindelijk na heel veel doorvragen wat cijfers gekregen.

Mijn vader had iets gehad, maar ik weet zeker dat een kortdurend probleem met het hart was, een ritmestoornis, want ik heb zelf een hartslag van over de 200 gevoeld, maar ze doen dan ook een eeg en een mri, en volgens de neuroloog was er een afwijking op de eeg (dus niet ecg, die is ook gemaakt, maar konden ze niets op vinden) die zou kunnen wijzen op epilepsie. Dus mijn vraag was: zou kunnen wijzen op, wat betekent dat? Ja, er is wat te zien, dus wij houden het op dat er sprake is geweest van een eerste epileptisch insult. Ik zo, hoeveel procent van de mensen zonder epilepsie heeft dan diezelfde zgn. afwijking? Dat was nooit onderzocht. Nou zeg ik, dan weet ik het goed gemaakt, u beweert dat iedereen heeft fout heeft, want dat staat er nu letterlijk, dus dan gaat het dossier nu weg, dan is er geen ambulance geweest, geen ritmestoornis, geen eeg, geen ecg, geen mri en dan rijdt mijn vader mij direct zelf weer naar huis (je krijgt het advies om 3 maanden niet te rijden, is overigens een advies, nooit een verbod, dat heb ik ook uitgezocht, je bent gewoon verzekerd ook). Die man schrok zo van mijn kennis en bewering op dit gebied dat er ineens een second opinion geregeld kon worden. Er werd een 2e arts bijgehaald en na overleg bleek er toch een onderzoek mogelijk te zijn, een kanteltafeltest. Die kon pas enige weken later uitgevoerd worden, maar daar is toen wel degelijk een hartprobleem uit naar voren gekomen. En daarmee bleek dat ik toch gelijk gehad had. Maar het werd wel even door 1 persoon zo beweerd (niet door de huisarts overigens, niet door het ambulancepersoneel, maar wel door een neuroloog).

Dus een second opinion kan geregeld worden, maar je moet wel zelf heel duidelijk en stevig in je schoenen staan. De houding van 'ik betaal, dus ik bepaal' werkt goed in deze als je weerstand ondervindt. Het principe van 'de dominee en de huisarts spreek je altijd met u aan' geldt in deze geemancipeerde maatschappij kennelijk nog steeds, artsen staan graag boven de rest en houden niet van mondigheid. Maar ja en amen knikken is gewoon niet verstandig. En als artsen wel open staan voor een andere mening, dan is er vaak geen tijd voor. Je kunt ze dus ook niet alles kwalijk nemen. Ze moeten zeg maar een protocol volgen omdat de verzekeringen dat bepaald hebben.

Verder, niet hardlopen vind ik behoorlijk bijzonder. Artrose betekent in beweging blijven. Iets wat weer hersteld is, is weer hersteld. Belasten maakt alles sterker. Als er een zgn. standafwijking is, dan zou een fysio dat ook moeten kunnen zien. Dus vraag daar ook naar. Zooltjes kunnen vaak nuttig zijn, maar voor wandelen heb je weer andere zooltjes nodig dan voor hardlopen. Dus dat loopt enorm in de papieren, want met 1 paar ben je er niet. Ik heb voor wandelen 1 paar zolen laten maken, maar voor hardlopen gewoon een loopanalyse laten doen en zo schoenen gekocht. Want anders is het niet te betalen al die zolen voor elke sport weer 1 paar en 1=geen. Ik weet niet of je dat kunt betalen, want je krijgt het vaak niet van de verzekering. Dus hou daar wel rekening mee.

Kortom, ik zou toch netjes vragen om een second opinion. En komt er weerstand, dan moet je ook wat meer voor jezelf opkomen. Ik kan gelukkig nog steeds zeggen dat ik nooit in het ziekenhuis gelegen heb en nooit geopereerd ben en dat hou ik graag zo, dit is te danken aan mijn eigen gevoel volgen. Ik heb zeer slechte ervaringen met artsen en heb gemerkt dat ze niet open staan voor mensen die zelf ook meedenken en meelezen. Honingzalf bij wondzorg is bijvoorbeeld bij mij een ding geweest, ik geloof daar wel in, die arts niet.

Zooltjes zou ik mogelijk wel overwegen, zeker als je gewoon wilt hardlopen. Maar ik denk dat je dan voor wandelen aan zooltjes moet denken en juist bij hardlopen niet, want die schoenen zijn al veel zachter. Voor elke schoen en sport is het waarschijnlijk onmogelijk om zooltjes te laten maken. Niet hardlopen als het nu wel goed voelt zou ik niet doen. Je weet nooit of je artrose krijgt en je gaat ook nooit weten of het wel of niet van de breuk komt. Ik zou daar niet bang voor zijn. Je leeft nu en je weet niet eens of je er over 10 jaar nog bent, ook al ligt dat wel in de planning. Nu wat laten wat je echt wilt voor later lijkt me niet verstandig.

Dat artsen vaak gaan voor niet 100% herstel is denk ik het gegeven dat veel mensen ook niet echt tot het uiterste willen gaan. Een 1% geen herstel is bij mij ook niet bespreekbaar. Zoiets siert je dat je dat ook niet wilt. Maar veel mensen gaan snel bij de pakken neerzitten en accepteren het dat ze iets niet meer geheel kunnen. En daardoor ontstaat ook het beeld dat bij een blessure X of Y je niet meer 100% zult herstellen. Terwijl dat mogelijk wel kan. En ik denk dat geld een rol speelt, je krijgt helaas niet meer de beste zorg, maar de zorg die het minste kost of waar het meeste aan verdiend wordt. Helaas.

In ieder geval succes en sterkte met het vinden van een second opinion. En ik zou dus naar zooltjes kijken. En zorgen dat die pinnen er wel z.s.m. uitgaan. Het maakt een gewricht niet zwakker ofzo. Na 3-6 weken is een breuk geheeld en weer sterk. Er is natuurlijk wel een kleine kans op een infectie, maar de voordelen wegen op tegen de nadelen. Slechts een enkele keer zit er iets geheel ingekapseld in een stuk bot waardoor het er niet uit kan.

Wat wil je nu? Een lintje dat je zo “stoer” bent geweest en niet hebt geluisterd naar alle doktersadvies? Daarbij heb ik het gevoel dat ik dit bericht echt even met een korreltje zout moet nemen.

Bewegen wil ook niet zeggen dag hardlopen goed is. Hardlopen is een behoorlijk belastende sport waar je best wel wat klappen op je gewrichten krijgt. Bewegen is goed ja. Maar hardlopen is daar weer een ander uiterste van.

Pinnen er uit laten halen is ook iets wat je goed moet overwegen. Fysio van mij raadde het niet aan. Zij heeft het regelmatig fout zijn gaan. Zelfs iemand die er daarna blijvend slechter aan toe was dan toen de pinnen er nog in zaten

@TS: neem bovenstaand bericht van germie aub niet te serieus. Dit zijn echt de meest slechte adviezen die je kunt krijgen naar mijn mening. Ik heb van Germie wel meerdere bizarre berichten voorbij zien komen. Inmiddels begin ik wel te twijfelen aan de waarheid van deze berichten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:39

Waarom moet je zo negatief en agressief reageren op mijn bericht en doe je dat niet op anderen? Je kunt toch ook gewoon het negeren?

En wie zegt dat een advies slecht is? Je hebt het zelf niet meegemaakt en je moet alles per situatie bekijken, dat is ook wat ik altijd schrijf. Dan kun je zelf kijken of het in het straatje past of niet. Verder is het een eigen ervaring, en daar wordt om gevraagd. Net als hoe het zit met een second opinion. Niet meer en niet minder. Het is dus gewoon een leven en laten leven en dan hoef je niet negatief, boos of agressief te reageren. Er wordt gewoon een nette ervaring gegeven. En daar kun je wat mee doen, het hoeft niet. Het is geen wet die je moet volgen.
En er is niets onwaar aan. Maar het is niet meer op te vragen, het dossier is al weg, wegens verjaring. Maar ik weet toch echt zeker dat het niet onwaar is of verzonnen. De mensen die me kennen en er bij waren zullen het bevestigen.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 09:24

Morganlefay schreef:
Lees dit topic maar eens.
[MWS] Ervaringen gebroken kuitbeen
Die van mij in 86 flink gesloopt gehad.
Bimalleolaire enkel fractuur links type C volgens Weber met fracturatie van de malleolus tertius en malleolus lateralis>osteosynthese.
Half jaar een plaat en 5 parkers.
Daarna een jaar bezig geweest om het heel spul weer een beetje bewegelijk te krijgen.
Door de enorme zwelling lagen pezen en spieren verkeerd en zijn na veel fysio op zijn plaats terecht gekomen.
Oorspronkelijk lagen de hechtingen netjes achter onderste stukje van het kuitbeen maar zijn uiteindelijk met een gigantisch bocht over het kuitbeen terechtgekomen.
Voet is wat stijver, heb in twee tenen minder gevoel en een zenuw ligt net onder het huidoppervlak wat veel overlast geeft.
Maar ik heb mijn voet nog, mede omdat ik dikke laarzen droeg toen ik de trapper van mijn fiets erop kreeg. Ben nl met fiets en al omgevallen vanwege de gladheid en een slechte conditie van straat, veel hobbels en kuilen.

Dank je voor de tip naar dat topic Morganlefay! Ik ben in de periode dat ik pootje net in het gips had zitten veel op zoek geweest naar dit soort info van ervaringsdeskundigen, maar was zo weinig te vinden! Terwijl het heel fijn is om te lezen en een beetje te weten waar je aan toe bent soms (zoals met het los- en weer vastmaken van het gips bij een check of de zwelling afneemt, ik vond dat toen heel raar, ook omdat het gips daarna eigenlijk niet meer lekker zat. En dat je zo'n napijn na de operatie kan hebben := , daar kan ik ook over meepraten zeg maar....)

Maar die ellende vergeet je op de een of andere manier toch ook weer. Dat is goed geregeld in een mensenhoofd, je weet het allemaal nog wel, maar je kan het gelukkig niet meer invoelen, het wordt abstracter.

Inmiddels gaat het me meer om de revalidatie en hoeveel er te bereiken is. Nu ik alle foto's van andere breuken zie, snap ik trouwens wel waarom de dames van de gipskamer na de eerste foto's een welgemeend "ach meisje toch..." zeiden toen ze ze zagen (terwijl ze denk ik ook nog eens jonger waren dan ik :') ). Toen had ik zelf nog geen idee hoe heftig het was. Zal eens kijken of ik ze ter lering ende vermaeck ook nog kan plaatsen verderop.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 09:44

LV19952 schreef:
@TS: neem bovenstaand bericht van germie aub niet te serieus. Dit zijn echt de meest slechte adviezen die je kunt krijgen naar mijn mening. Ik heb van Germie wel meerdere bizarre berichten voorbij zien komen. Inmiddels begin ik wel te twijfelen aan de waarheid van deze berichten.

Ieder bericht is wat mij betreft waardevol. Soms voor mezelf, soms voor iemand anders, soms de schrijver ervan. Het is sowieso interessant om ervaringen te lezen, maar niet iedere ervaring is gelijk een leidraad voor de situatie van een ander. Ik denk dat het me wel lukt om de voor mij passende verhalen te scheiden van degene die in ieder geval voor mij minder toepasselijk zijn.

En er zijn altijd extremen. De één leeft gezond en sportief, krijgt rond zijn 30ste een diagnose voor een vervelende, agressieve, progressieve ziekte en haalt zijn 32ste verjaardag niet |( . Een ander doet schijnbaar al het mogelijke om de gezondheid te schaden en is dik in de 70 nog zo fit dat ik verwacht dat de 100 haalbaar is :? Iedere breuk is anders, iedere behandeling is anders, ieder lichaam is anders. Ik hoop qua gezondheid gewoon die middenmoter te zijn ;-) En wijzer te worden door het lezen van vooral veel ervaringen, waarvan de een beter plaatsbaar is in mijn eigen situatie dan de ander.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 10:07

Even zoeken, maar hier wat beeldmateriaal voor de liefhebber ;-)

Vers na de val, nog niet gezet. Kan de foto van een uur later zo gauw niet vinden, jammer, want dat is al een verbazingwekkend verschil: zo netjes gezet!

Afbeelding

Direct na het plaatsen van het ijzerwerk.

Afbeelding

Huidige situatie, een week geleden. De 2 onderste schroeven die van kuit- naar scheenbeen gaan zijn begin april verwijderd.

Afbeelding

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:25

Ik heb mijn linkerenkel (kuitbeen) jaren geleden gebroken. Helaas had ik ook mijn banden gescheurd, dus ik ben in de loop van de jaren erna vaak door mijn enkel gezwikt. Uiteindelijk geopereerd, banden weer vastgemaakt en een afgebroken stukje bot met een schroef vastgezet.
Maar altijd problemen blijven houden, chronische ontstekingen van het gewrichtskapsel, spuiten gehad, kijkoperaties. Orthopeed kon geen verklaringen geven voor de ontstekingen, toen ik vroeg of zo vaak spuiten in het gewricht geen kwaad kon zei hij: tja, water is niet giftig, maar als je de Nijl leeg drinkt ga je wel dood. Echt, wat een legendarisch antwoord. :')
Paar jaar geleden werd de pijn weer te erg, ik kan mijn been niet recht naar voren buigen, dus ga steeds meer "naar buiten" lopen. Dus toch maar weer naar het ziekenhuis, waar de chirurg zei: je botten staan te dicht op elkaar, dat veroorzaakt de pijn. Weer een kijkoperatie (operatie nr 5) waarbij hij een deel van het bot heeft afgeslepen. Maar weer geen uitleg over waarom het bot ineens zo dicht op elkaar zit. Waar is het kraakbeen dan?
Eerste foto was er geen artrose, later ineens wel, en kreeg ik de opmerking: ga er maar vanuit dat je niet meer pijnvrij zult lopen. Tja, lekker dan. Na de operatie een jaar pijnvrij geweest, heerlijk. Inmiddels ben ik weer terug bij af.

Ondertussen bij een ongeluk bij de paarden mijn rechterenkel ook gebroken, 3 breuken in het kuitbeen. Geopereerd en plaat met schroeven erin. Volgens de orthopeed moest dit er na een jaar weer uit, want als er nu weer wat gebeurt zou er teveel schade ontstaan door alle schroeven. Maar na alle ellende met mijn andere enkel laat ik het mooi zitten. Is nu een jaar of 8 geleden, en nergens last van. +:)+

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 20:54

cbrmuisje schreef:
Ha ts.

Ik vraag me af of je wel zo'n groot tegenstrijdig advies hebt gekregen.. de kans dat je artrose ontwikkeld in een gewricht wat wel degelijk een andere stand heeft gekregen is eigenlijk niet meer dan normaal. Daar hoef je alleen niet perse ook last van te krijgen.. maar mocht je naar 10 of 20 jaar eerder last van deze hebben is de kans groot dat het hier mee te maken heeft.

Als een arts in april ongeveer zegt: "áls je over 10 of 20 jaar eerder last krijgt in het rechter- dan in het linkerbeen, dan kan je er vanuit gaan dat dat nog een gevolg is van deze breuk" en daarnaast dat het been gewoon volledig belast mag worden ("het kan toch niet meer stuk"). Terwijl hij 5 maanden later aangeeft dat ik er op moet rekenen dat ik over 10 jaar klachten heb en ineens leefregels mee gaat geven (type beweging, schoeisel), dan vind ik dat toch wel enigszins tegenstrijdig?

Ik weet inmiddels ook dat bij de ene mens nauwelijks artrose zichtbaar hoeft te zijn, terwijl er wel sprake is van pijnklachten. En dat bij een ander je op basis van foto's zou zeggen dat er heftige pijn ervaren zou "moeten" worden, terwijl die persoon (vrijwel) nergens last van heeft. Maar tot welke type ik behoor, weten we helaas nu natuurlijk nog niet :P