Stoppen met de pil

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 14:56

verootjoo schreef:
Dorine92 schreef:
Je kunt ook de sensiplan cursus doen. Is een hele veilige natuurlijke anticonceptiemethode, veiliger dan de pil. En met de kennis die je daar opdoet, weet je ook exact wat je moet doen als je wél zwanger wilt worden

Misschien even bij wat abortusklinieken navragen hoe goed dit werkt om zwangerschap te voorkomen :o pas nog in het nieuws geweest.

Zulke ‘natuurlijke anticonceptie’ is ontworpen om zwanger te worden en niet om zwangerschap te voorkomen.
Het is zeker niet veiliger dan de pil, spiraal, condoom.

Het werkt prima als je het niet erg vindt om toch zwanger te worden maar niet als je echt niet zwanger wilt worden.

Dat ging niet over sensiplan. De ellende is dat ze alle natuurlijke anticonceptiemethoden op 1 hoop gooien. Wat ze eigenlijk zeggen kun je hiermee vergelijken: “Pillen slikken tegen zwangerschap is onbetrouwbaar”. Ehh nee... er zijn pillen die wél werken tegen zwangerschap (de anticonceptiepil), en er zijn pillen die niet werken tegen zwangerschap (vitamine C pil).
Zo is het ook met natuurlijke anticonceptie. Voor het zingen de kerk uit is niet betrouwbaar. Heel veel van die apps zijn ook niet betrouwbaar.
Maar sensiplan dus wel. Ga maar op de lijst van de World Health Organization kijken, daar staat ie gewoon tussen met hele goede veiligheidspercentages.
Helaas wordt geprobeerd dit zoveel mogelijk onder stoelen en banken te steken. Want ja, al die pillen leveren centjes op.
Je staat echt onzin te verkondigen en ik snap het, want je weet niet beter. Maar het is wetenschappelijk bewezen dat sensiplan behoorlijk veiliger is dan een condoom (in de praktijk ruim 9% veiliger) en ook iets veiliger dan de pil.
Ik zelf ben een kinderhater en ik wil nooit, maar dan ook nooit van m’n leven zo’n parasiet in m’n baarmoeder hebben groeien. Dus dat ik met mijn volledige verstand (WO opgeleid dus niet dom, onwetend of wereldvreemd) aan deze methode doe zegt best wel wat :D
Ik zou zeggen doe de cursus en laat daarna weten of je er nog steeds zo in staat.
Toen ik erover dacht om de cursus te doen, heb ik eerst geïnformeerd bij mijn huisarts. Die kende het niet. Daarna heb ik wat balletjes opgegooid bij verschillende mensen. Die zeiden je bent gek, spelen met vuur, bla bla bla.

Ik ben uit nieuwsgierigheid toch de cursus gaan doen, met 1 hoofddoel en 1 eventueel “bonus”doel:
1. Ik wilde gewoon weten wat het inhield en er een mening over vormen
2. Als het toch mogelijk zou zijn om ook maar één dagje per cyclus zéker te weten dat ik van onbeschermde seks niet zwanger zou raken, dan zou dolgelukkig zijn.

Meteen al tijdens de eerste bijeenkomst werd me verteld dat mijn tweede doel echt een mega simpel doel was, en dat ik gegarandeerd veel meer van zulke dagen zou krijgen, waarbij ik me er 100% veilig bij zou voelen, omdat het eigenlijk allemaal geen hogere wiskunde is. Je lichaam geeft heel duidelijk aan wat er gebeurt.
Dit is gebleken tijdens de cursus. Je leert veel en je kunt zelf bepalen hoe je de methode toepast. Je krijgt alle info en je beslist zelf. Je kunt kiezen voor 100% betrouwbaarheid of een klein percentage onder de 100 maar alsnog boven de pil. Je bepaalt zelf en je weet PRECIES wat je doet. De methode zit echt goed in elkaar en er zijn tig regels en procedures die je moet leren. Dit is dan ook de veiligheid van de methode. En het mooie is: als je tijdens de vruchtbare dagen alsnog seks wilt hebben, kun je altijd nog terugvallen op de onbetrouwbaarheid van 10% van het condoom. Maar de grap is: doordat je de cursus hebt gedaan, wordt het condoom betrouwbaarder. Je wéét immers: als ie vandaag scheurt is er kans dat ie raak is.
Echt... éérst weten waar je het over hebt, dan pas oordelen. Ik ben wel de laatste die zwanger wil worden, en ik kan je zeggen dat op de manier waarop ik ervoor kies deze methode toe te passen, is de kans op zwangerschap 0,0 procent. Het enige gevaar wat ik nog loop is wanneer ik in de vruchtbare periode terugval op het condoom die jij zo top vindt :+ want die is niet 100% betrouwbaar

Vrouwen/meiden die nieuwsgierig zijn mogen altijd contact met me opnemen trouwens. Ik wil er met alle liefde over vertellen en ik hoop dat zoveel mogelijk vrouwen over deze optie te weten komen, want de alternatieven zijn wat mij betreft eigenlijk allemaal ruk

veerledec

Re: Stoppen met de pil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 15:03

Je hoeft toch geen cursus te volgen om de temperatuurmethode te volgen?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 15:17

veerledec schreef:
Je hoeft toch geen cursus te volgen om de temperatuurmethode te volgen?

Het is niet hetzelfde als de temperatuurmethode. Die is niet betrouwbaar genoeg. Je temperatuur kan ook stijgen door koorts, stress, andere omgeving, alcohol, het tijdstip waarop je opstaat, enz enz enz. Dat leer je dus allemaal tijdens de cursus
En het zijn ook zulke methodes die ervoor zorgen dat, wanneer de mensen bij de NOS aan de gang gaan, er wordt gezegd dat natuurlijke methodes onbetrouwbaar zijn. Dus let op: ik sta PERTINENT NIET achter de temperatuurmethode en ik zal dan ook iedereen MET KLEM afraden deze toe te passen als je geen kinderen wilt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 15:37

Ik begrijp wat Dorine bedoelt, ik dacht dat dat natural family planning heette.
Het is een prima methode, en in ieder geval het bestuderen waard als je veel problemen ervaart met hormonale anticonceptie.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 15:39

Ok, het is de temperatuurmethode+. Ik zie vooral een leuk verdienmodel met die cursussen en die 'dat leer je pas tijdens de cursus'. Ik heb me ooit ook verdiept in de temperatuurmethode en dan krijg je al die extra checks en waarschuwingen ook mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 15:43

Dat standpunt begrijp ik ook veerle, maar alle anticonceptie zijn een verdienmodel :o draait uiteindelijk allemaal om geld. Hoe duur zijn condooms? Ik vind dat echt een schande voor de jeugd. Zou overal gratis verkrijgbaar moeten zijn. Of is dat inmiddels wel het geval? :)

En feit blijft dat een vrouw onvruchtbare dagen heeft in de cyclus. Als je daar wat mee kan, waarom niet dan :) Voor sommigen is het echt een laatste manier om het zo te gaan doen, maar wel een goede, één die bij je lichaam past.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 15:45

Robin_S schreef:
Ik begrijp wat Dorine bedoelt, ik dacht dat dat natural family planning heette.
Het is een prima methode, en in ieder geval het bestuderen waard als je veel problemen ervaart met hormonale anticonceptie.

Klopt het heette vroeger natural family planning en het heeft uiteraard heel lang geduurd om alle foutjes (die met deze onderwerpen ook meteen een mega fout tot gevolg hebben :+ ) eruit te krijgen. Pas toen het systeem helemaal waterdicht was zijn ze sensiplan gestart, omdat ongelukken die zijn gebeurd tijdens het uitvogelen, ooit onder de naam van natural family planning zijn gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 15:46

Interessant, dat wist ik niet!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 15:50

veerledec schreef:
Ok, het is de temperatuurmethode+. Ik zie vooral een leuk verdienmodel met die cursussen en die 'dat leer je pas tijdens de cursus'. Ik heb me ooit ook verdiept in de temperatuurmethode en dan krijg je al die extra checks en waarschuwingen ook mee.

Dat moet je zelf weten als je je eigen onderzoek wilt doen, maar daar vind ik het niet veilig meer. Er zijn zoveel dingen waar je rekening mee moet houden, waar je zelf niet aan denkt... nee, ik sta er helemaal niet achter zonder cursus. Het is het geld echt waard. Met zulke onderwerpen wil je gewoon geen “oeps ja dit ben ik op Google nooit tegengekomen”-taferelen. Want dan word je inderdaad zwanger en precies daarom komen al die meiden bij de abortuskliniek. De betrouwbaarheid van de methode zit hem juist voor een heel groot deel in die cursus! Ze rammen alles wat je moet weten gestructureerd je hersenpan in tot je het kan dromen.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 16:10

Ik vind zelf dit een heel mooi overzicht. Het Isala beschrijft heel duidelijk welke verschillende vormen van anticonceptie er zijn, wat de voor en nadelen zijn en (helemaal onderaan) in hoeverre ze betrouwbaar zijn. https://www.isala.nl/patientenfolders/6024-anticonceptie/ .

De methode waar Dorine het over heeft, NFP, daarvan is aangetoond dat het in de dagelijkse praktijk voor 98% betrouwbaar is. De pil is dit voor 94-98%. Een condoom voor 86%. De cijfers betreffen de "dagelijkse praktijk". De betrouwbaarheid bij de laatste twee ligt hoger bij "optimaal gebruik". 99,5% voor de pil en 97% voor het condoom. Feit blijft dat geen enkele vorm van anticonceptie een zwangerschap voor 100% uitsluit, ook NFP/Sensiplan niet.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 17:07

Sourire schreef:
Feit blijft dat geen enkele vorm van anticonceptie een zwangerschap voor 100% uitsluit, ook NFP/Sensiplan niet.

Dit is gewoon echt niet waar. Je bent maar 12 uur per maand vruchtbaar, en als je die kans niet benut, ben je klaar voor die maand. Ei weg= 0,0 kans op zwangerschap. Ik snap niet dat mensen dit niet kunnen begrijpen.
Bij sensiplan ligt het er dus aan welke keuzes je maakt. Veel vrouwen willen naast de periode na hun eisprong, ook de periode vóór hun eisprong optimaal benutten. En dit is waar het (weliswaar hele kleine) risico ligt. En het is aan jou of jij dit minimale risico wilt nemen. Maar als je voor 100% veilig wilt gaan, kan dit gewoon. Je lichaam is heel duidelijk in wat het aan het doen is, en dit kun je dus gewoon zien. En jij neemt zelf de beslissing of je 100% zekerheid wilt, of een héél klein risico wilt nemen.
Bij de pil heb je deze keuze niet eens. Je kunt vandaag zwanger worden van de seks die je 3 dagen geleden hebt gehad als jij vandaag de hele dag alles wat je lichaam binnen komt (en daarmee dus ook de pil), weer uitkotst.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 17:15

Dorine sorry maar je verkondigd echt onzin. Sperma kan tot 7 dagen overleven dus er zijn zeker 8 dagen in de cyclus waarin je niet veilig onbeschermde seks kan hebben. Ik geloof wel in het principe van NFP/Sensiplan en ik geloof ook zeker dat het relatief betrouwbaar is. Zoals die 98% ook bevestigd. Maar 98% is geen 100%. Je hoeft maar één foutje te maken of je lijf even verkeerd te interpreteren en het zou mis kunnen gaan. Dat je veel leert om dit te voorkomen neem ik direct aan. Maar verkondigen dat het 100% veilig is is gewoon feitelijk onjuist. 98% is een heel hoog percentage, vergelijkbaar of zelfs hoger dan veel soorten hormonale anticonceptie dus inderdaad echt betrouwbaar. Maar stop met verkondigen dat een zwangerschap onmogelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 17:16

Dorine bedoelt dat van zodra het ei weg is, je lichaam heeft verlaten, dat je voor de rest van die cyclus 0% kans hebt op zwangerschap. Dat klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 17:18

En als je echt 100% zekerheid zou willen, dat je dan enkel seks hebt nadat het ei je lichaam heeft verlaten.

Vrouwen die voor hun eisprong vrijen, houden risico.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 17:20

Maar het is nooit met zekerheid te zeggen dat het ei uit je lichaam is, 100% betrouwbaarheid is gewoon niet te halen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 17:44

Robin_S schreef:
Dorine bedoelt dat van zodra het ei weg is, je lichaam heeft verlaten, dat je voor de rest van die cyclus 0% kans hebt op zwangerschap. Dat klopt.

Klopt jij leest inderdaad precies wat ik heb opgeschreven

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 17:45

Robin_S schreef:
En als je echt 100% zekerheid zou willen, dat je dan enkel seks hebt nadat het ei je lichaam heeft verlaten.

Vrouwen die voor hun eisprong vrijen, houden risico.

Dit inderdaad

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 17:46

Britt_xxx schreef:
Maar het is nooit met zekerheid te zeggen dat het ei uit je lichaam is, 100% betrouwbaarheid is gewoon niet te halen.

Dat is dus wél met zekerheid te zeggen. Alleen dat weet jij niet omdat je de methode en de nodige informatie niet kent

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 17:50

Sourire schreef:
Dorine sorry maar je verkondigd echt onzin. Sperma kan tot 7 dagen overleven dus er zijn zeker 8 dagen in de cyclus waarin je niet veilig onbeschermde seks kan hebben.

Jij bent degene die onzin verkondigt. Sperma kan geen 7 dagen leven. En daarnaast is leren lezen ook een vak. Ik heb helemaal nergens iets gezegd over hoe lang je geen seks kunt hebben, dus hoe kan ik hier dan onzin over verkondigd hebben? :+

Dat niet kunnen lezen is overigens ook de reden dat er mensen bij de abortuskliniek belanden, en is ook de reden waarom het volgen van de cursus cruciaal is voor de betrouwbaarheid van de methode. Er kijkt al die tijd iemand met je mee. Voor als je niet kunt lezen.
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 06-08-23 18:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 17:54

Sourire schreef:
Je hoeft maar één foutje te maken of je lijf even verkeerd te interpreteren en het zou mis kunnen gaan. Dat je veel leert om dit te voorkomen neem ik direct aan. Maar verkondigen dat het 100% veilig is is gewoon feitelijk onjuist. 98% is een heel hoog percentage, vergelijkbaar of zelfs hoger dan veel soorten hormonale anticonceptie dus inderdaad echt betrouwbaar. Maar stop met verkondigen dat een zwangerschap onmogelijk is.

De hele methode zit zo in elkaar dat er nog room for error is en er nog extra zekerheidsmarges zijn. En bepaalde cruciale dingen zijn onmogelijk fout te interpreteren. Ik heb nergens gezegd dat de methode an sich 100% betrouwbaar is, ik heb alleen gezegd waar het restje onbetrouwbaarheid zit, en dat dat laatste restje onbetrouwbaarheid vermeden kan worden door middel van je eigen keuzes.

Wat ik je nu vertel is ook gewoon verifieerbaar. Het betrouwheidspercentage is uiteraard uit onderzoeken afkomstig. En in deze onderzoeken zie je gewoon dat de weinige “ongelukjes” ALLEMAAL in de periode vóór de eisprong gebeurd zijn. Dus ook vanuit de onderzoeken kun je hiermee zien dat de betrouwbaarheid verhoogt naar 100% als je enkel de periode ná de eisprong benut voor onbeschermde seks

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 18:48

Ik ben verder niet tegen hoor, ik heb het zelf ook gedaan (zonder cursus), maar wel in combinatie met een sperma-onderzoek (kan je gewoon via de HA regelen), en dat laatste kan ik iedereen wel aanraden, want voor hetzelfde geld maak je je voor niks druk om anticonceptie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 18:49

Robin_S schreef:
Hoezo is buikpijn niet normaal tijdens de menstruatie? Oprechte vraag :)

Gewoon, dat is zo.
Het komt vaak voor.
Dat kan te maken hebben met je onderrug niet correct gebruiken (ooit had ik een nieuwe fiets en treuzelde wat met het zadel goed af te laten stellen - AU!!!).

En uiteraard zijn er meerdere oorzaken mogelijk, maar laat je dus niet op de mouw spelden 'dat het normaal is' of dat dat bij menstruatie hoort.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 18:52

Robin_S schreef:

Nope.

Onder invloed van heftige emoties van het type 'wauw, knappe knul...!!!' is een tweede eisprong mogelijk.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 18:59

Janneke2 schreef:
Robin_S schreef:

Nope.

Onder invloed van heftige emoties van het type 'wauw, knappe knul...!!!' is een tweede eisprong mogelijk.

Dit is regelrechte onzin

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 19:02

veerledec schreef:
Ik ben verder niet tegen hoor, ik heb het zelf ook gedaan (zonder cursus), maar wel in combinatie met een sperma-onderzoek (kan je gewoon via de HA regelen), en dat laatste kan ik iedereen wel aanraden, want voor hetzelfde geld maak je je voor niks druk om anticonceptie.

Dat is wel slim inderdaad. In mijn geval was het niet nodig want alle mannen waarmee ik deze methode heb toegepast, hebben al kinderen