Gebroken ribben: opereren of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vilheide

Re: Gebroken ribben: opereren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 12:19

Ik mag zelfs vanavond al naar huis! Pijnbestrijding is nu alleen nog maar paracetamol en naproxen.

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 12:22

Oh fijn! KLinkt als een goede keuze :)

Piacente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 14:40

Hoi allemaal, een ouder topic dit, maar toch een vraag hier: voor de mensen die geopereerd zijn, na hoeveel tijd merkten jullie dat het minder pijn deed en wat zijn jullie ervaringen met paardrijden na de operatie?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 16:22

Ik ben nu bijna 3 jaar geleden geopereerd en doe alles weer.
Ik heb daarna heel lang niet meer gereden, maar na ongeveer 3-4maanden was ik redelijk pijnvrij.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 20:11

Ik ben niet helemaal pijnvrij maar het is prima te doen. Paardrijden heb ik na mijn operatie helemaal niet meer gedaan en inmiddels paardloos. Maar verder doe ik alles.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 21:08

Ik zit sinds kerst met twee gebroken ribben en dat gaat niet bepaald de goede kant op. Ik kijk het twee maanden aan en dan trek ik aan de bel. Ik ga door slaapgebrek inmiddels als mummie door het leven.

Piacente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 21:13

Nu zes maanden geleden geopereerd, maar helaas niet pijnvrij. Met rijden hangt het behoorlijk af van welk paard ik rijd. Maar misschien duurt het langer om pijnvrij te worden?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 21:20

Ben je in het maasstad geopereerd placenta? Anders daar navragen?

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 21:33

Ik heb in oktober 4 ribben gebroken en één klaplong gehad daardoor. Door een ongelukje met mijn paard. Ik heb 4 dagen in het ziekenhuis gelegen. Ze hebben daar aangegeven dat het maanden gaat duren voordat je pijnvrij ben en het kan 9 maanden duren voordat ze goed stevig zijn weer. Nu heb ik een beetje mazzel na 2 weken leek het al 6 weken op de foto. Maar mij is geadviseerd heel rustig aan te doen. Ik ben wel vrij van medicatie en redelijk pijnvrij. Slapen met een klein kussentje bij mijn ribben heeft goed geholpen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 21:50

@Shafrane ik doe maar net of ik jouw berichtje niet heb gelezen.
Ik ben een buikslaper en dat gaat nu dus niet dus ik moet op mijn andere zij slapen want door ernstig rugletsel kan ik niet op mijn rug liggen.
Ik heb mijn bed bodem aan het hoofdeind een stuk omhoog zodat ik niet op mijn buik kan draaien en toch een beetje comfortabel kan liggen voor zover dat mogelijk is.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 22:05

Gebroken ribben kosten tijd, heel veel tijd. Heb meermaals ribben gebroken gehad, en dat heeft meermaals maanden geduurd voordat ik weer op de “goede” kant kon liggen zonder al teveel pijn en nog langer voordat ik pijnvrij kon paardrijden of gewicht kon tillen.

Piacente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:18

secricible schreef:

Nee. Ik heb na mijn operatie helaas geen controles meer gekregen. Ook mijn schouderblad heeft een rare vorm gekregen, volgens mijn arts is dat post-operatief

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:27

Piacente schreef:
secricible schreef:

Nee. Ik heb na mijn operatie helaas geen controles meer gekregen. Ook mijn schouderblad heeft een rare vorm gekregen, volgens mijn arts is dat post-operatief

Sinds mijn gebroken ribben komen de spieren er rond regelmatig vast te zitten en die trekken ook aan het schouderblad. Een goede fysio kan daar wel wat mee normaal als de breuken genezen zijn.

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 15:12

Mijn operatie in het Erasmus is zeer geslaagd, nergens last meer van en doe alles weer.
Ik had vier ribben gebroken waarvan er 2 niet heelden. Deze zijn aan elkaar gezet. De botranden zijn schoongemaakt, waardoor het ook weer aan elkaar gegroeid is. Dubbel stevig nu dus :) Bij controle werd gezegd dat de plaatjes er dan ook evt weer uit konden, maar laat maar lekker zitten. Heb nergens last van.

Met dit weer (kou, vocht) ben ik wel stijf/gevoelig op de zelf geheelde breuken. Blijkbaar geen goede doorbloeding geloof ik. Maar de "gerepareerde" ribben zijn helemaal goed. Duurde denk ik een half jaartje voor ik echt weer helemaal pijnvrij was. Drie maanden na de operatie weer rijden en heb gehuild van blijdschap. Geen constante pijn of pijn achteraf na het rijden.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 16:20

@Bami, dat zul je altijd wel houden met oude breuken. Ik heb zelf behoorlijk wat botten gebroken in mijn leven, iets met broze botten en een eerst doen en dan denken mentaliteit als kind. Zodra het koud wordt dan kan ik weer exact aanwijzen waar de breuken zitten.

Mijn ribben doen echt vreselijk pijn op het moment. Ik slik al twee keer per dag morfine (voor mijn rugletsel) maar daar breekt hij toch wel flink doorheen.