Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
DuoPenotti schreef:@ts
Ik vind zelf die bloemkool puree als vervanger voor aardappelpuree echt zo'n mind fu.ck
Je proeft het niet, zo stom, ik dacht eerst dat bloemkool smaak duidelijk zou zijn maar is niet zo.
Op die manier heeft je vriend ineens wel een flink portie groente op.
Eleeke schreef:De wetenschap is het daar niet helemaal mee eens.
Maar het klopt zeker dat je lichaam eiwitten gaat verbranden -> en dus spieren
Hoe hard loop je ?
En je loopt natuurlijk maar een korte afstand, dat doe je binnen het uur, dan zijn er wel wat koolhydraten in je lichaam om te verbranden vanuit je spierglycogeen.
Je eet natuurlijk geen 0 koolhydraten.
Natuurlijk kun je op vetverbranding hardlopen, maar niet heel hard. Dat is fysiek gewoon onmogelijk.
Je lichaam heeft meerder batterijen die energie produceren.
De batterij die je 10seconde energie geeft( er komt een tijger achter je aan en je kan harder rennen dan ooit )
Je glycogeen batterij - fikse inspanning en na een uur a anderhalf heb je die leeg ( als je niet aanvult )
en dan vetverbranding waarmee je uuuuuren door kan gaan ( theoretisch dagen en dage, alleen je spieren worden op een gegeven moment moe... maar het is niet de energie voorziening die een probleem geeft)
Eulogy schreef:Ik stel voor dat je vriend voor zichzelf kookt en dat jij gewoon normaal groenten en wat minder vlees en saus eetWil hij dit zelf ook of komt het vooral bij jou vandaan? Het klinkt namelijk alsof het vooral zijn probleem is en dat jij prima "gezonder" zou kunnen eten/koken.
Al vind ik de groenten die jij noemt ook niet echt lekker, ik hou meer van aubergine, courgette, champignons en zo. Ik zou zelf ook gewoon Allerhande en zo gebruiken, daar kom ik altijd wel op uit als ik nieuwe recepten zoek (de AH app althans) en dan beetje filteren op calorieën en groenten.
Bienotje schreef:Liefst zou ik elke dag patat eten! Maar doe dat dus niet, omdat het ongezond isGeld dus ook voor kroketten en saus overgoten gerechten. Af en toe en niet elke dag en met een paar andere simpele keuzes klinkt het alsof jullie daar al snel in kunnen minderen, als jullie zouden willen.
Verder vraag ik me wel gelijk af wat voor recepten je nu dan hebt?
Je kunt bv. ook prima zelf ragout maken en eten ipv kroketten op tafel zetten. Of bloemkool even gratineren met klein beetje geraspte kaas ipv gelijk een sloot saus erbij. Pastasaus (meer saus, minder pasta en extra groenten). Rijst half bloemkoolrijst, half gewoon. Spaghetti deels vervangen door courgetti.
LWDaisy schreef:Bienotje schreef:Liefst zou ik elke dag patat eten! Maar doe dat dus niet, omdat het ongezond isGeld dus ook voor kroketten en saus overgoten gerechten. Af en toe en niet elke dag en met een paar andere simpele keuzes klinkt het alsof jullie daar al snel in kunnen minderen, als jullie zouden willen.
Verder vraag ik me wel gelijk af wat voor recepten je nu dan hebt?
Je kunt bv. ook prima zelf ragout maken en eten ipv kroketten op tafel zetten. Of bloemkool even gratineren met klein beetje geraspte kaas ipv gelijk een sloot saus erbij. Pastasaus (meer saus, minder pasta en extra groenten). Rijst half bloemkoolrijst, half gewoon. Spaghetti deels vervangen door courgetti.
Vandaag wil ik aspergeragout maken! Verklap ik thuis nog niet haha, dan heb ik drama op voorhand![]()
Ik wou een super smakelijke foto posten, maar ik krijg de melding "uploadplatform is niet geladen"![]()
Verder heb ik klaarstaan:
- witlof en zalm
- kippenbouten met gegrilde groenten (oven)
- hamburgerbowl
- biefstuk met champignons en spinazie
- ketopizza met parmaham en mozarella
- ovenschotel met pittige boontjes en gehakt
- ovenschotel met andijvie en kip
- geroosterde spruitjes met kip en knoflookboter --> deze ga ik voor mij en mijn mama klaarmaken, spruiten zijn écht een brug te ver voor mijn vriend haha
- rode kool ovenschotel met gehakt
- kabeljauw met mosterdtopping --> twijfelgeval voor mijn vriend, die "lust" geen mosterd
- moussaka
- Peruaanse kip met pikante saus
- gyrosbowl
- aubergine bruschetta topping
- gevulde champignons bolognese
- toastjes met oranje spread
- garnalen in knoflook --> voor mij alleen haha
- gevulde tomaten met ei
- burrito's van kool
- kipsaté's
- ratatouille
- gevulde tomaten met spinazie en feta
- melanzane parmigiane
- andijviestamppot --> kijk ik erg naar uit!
- witlof gevuld met gehakt
- aubergine pizza
- gegrilde asperges met parmezaanse kaas
- gevulde aubergines met gehakt
- courgette enchiladas
- kha brood bakken
- wrap met kip en groenten
- komkommerrolletjes met zalm
Ik kom nog véél meer tegen dat mij overheerlijk lijkt - maar die vent he..Alles met bloemkool bijvoorbeeld probeer ik niet te veel te doen, tenzij ik het kan verstoppen in een boel ander eten, want daar is ie geen fan van. En ikzelf vermijdt broccoli, ik vind het echt gewoon niet lekker
![]()
Wij eten normaal best vaak puree of kroketjes. En dan kom ik héél snel in de verleiding om daar een saus bij te maken. Boterlooksaus, vleessaus, champignonsaus, .. Mayonaise ed eet ik zelden, ik beweer zeker niet dat ik het nooit eet, maar veel vaker niet dan wel.
En brood he. Ik ben een broodboerin haha. Ik zou perfect de rest van mijn leven nog enkel brood kunnen etenIk lust wel veel qua brood, dus volkoren is voor mij geen probleem. Maar opnieuw - die vent. Die eet alleen wit tijgerbrood
![]()
Verder hebben we ook een airfryer staan, ben ik wel fan van.
Porties zijn hier ook "een probleem" voor mijn vriend - ik kook altijd massaal veel, en als hij het lekker vind kan hij gerust 2x opscheppen. Zijn lievelingseten is spaghetti, dat zijn altijd minstens 2 borden en een hele zak kaas. Mac&cheese maak ik ook altijd met massa's kaas haha. Zware kost dus. Mijn favo ovenschotel is ook zo'n baksteen: aardappelpuree, gehakt, appelmoes. Oh, en chili con carne maak ik ook graag, maar dan vooral omdat ik zo graag tzatziki lust, uiteindelijk eet ik dat meer tzatziki dan chili![]()
Qua beweging - ik heb geen stappenteller, maar werk als huishoudhulp dus loop wel heel de dag rond.
Ik mis het dagelijkse uurtje werk op de wei wel sinds mijn paardje er niet meer is - maar ik ben te lui om iets anders te gaan doenIk download zometeen even een stappenteller om een idee te hebben van wat ik op een dag doe.
MarliesV schreef:Porties zijn niet het 'probleem' , gewoon langzaamaan gaan minderen in hoeveel je kookt, tot je op een 'normale' portie zit voor 2 mensen.
Dat is even wennen maar als je altijd zoveel en zo zwaar eet, heeft je lijf dat ook als standaard en zit je dus niet snel 'vol' van gezonder eten en vooral minder zwaar eten.
Niet gelijk alles omgooien, eerst of gezonder of minder gaan eten, beide tegelijk gaat op weerstand stuiten en dan bereik je niets.
DuoPenotti schreef:Dat niet vol zitten van gezonder eten vind ik overigens niet.
Nu aten wij niet zo ongezond als ts en haar vriend.
Maar mijn vriend is een grote eter. Met een lintworm want komt niets aan.
Maar hij heeft juist graag de koolhydraatarme recepten. Want dan daarna niet na een uur weer honger wat na friet of pizza oid wel weer is.
Hij eet overdag overigens wel gewoon brood.
DuoPenotti schreef:Dat niet vol zitten van gezonder eten vind ik overigens niet.
Nu aten wij niet zo ongezond als ts en haar vriend.
Maar mijn vriend is een grote eter. Met een lintworm want komt niets aan.
Maar hij heeft juist graag de koolhydraatarme recepten. Want dan daarna niet na een uur weer honger wat na friet of pizza oid wel weer is.
Hij eet overdag overigens wel gewoon brood.
DuoPenotti schreef:Klopt. Dat is het. En de meeste mensen krijgen echt wel snaai buien na een te suikerrijke maaltijd.