Mantelzorgen hoort erbij... Ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Mantelzorgen hoort erbij... Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 18:00

Ik heb geen kinderen, dus wie mij moet mantelzorgen? Geen idee.

Mijn vader bleef in een hartinfarct, dus daar viel weinig aan te zorgen, mijn moeder werd dement.
Daar heb ik wel hemel en aarde moeten bewegen om haar in een verpleeghuis te krijgen, maar weinig aan gemantelzorgd, daar waren we allebei trouwens niet blij van geworden.

Mocht mijn man wat gaan mankeren en zorg nodig hebben, dan is dat een ander verhaal. Maar mocht hij dement worden dan denk ik dat ik zeer opgelucht zou zijn als hij opgenomen zou worden. Dementie ga je als mantelzorger vroeg of laat aan onderdoor...

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 18:10

Ik zou het voor mijn ouders wel doen ja. Voor mijn broer ook. Idem partner.

Maar ik denk dat mijn mama dat sowieso niet zou willen haha. Die zegt altijd "rij mij maar de Schelde in, als ik ooit zo wordt".

Natuurlijk hangt het ook wel van "de reden" af. Iemand die fysiek niet goed meer uit de voeten kan, kan je volgens mij makkelijker helpen dan iemand die dementeert oid.

Ik heb in ieder geval ook geen kinderen en mijn partner is 14 jaar ouder, dus ik mag later mijn eigen boontjes doppen :')

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 18:27

Mantelzorg is denk ik ook breder. Ik help mijn hoog bejaarde buren regelmatig met zaken die zij niet kunnen. Dus alles wat internet, pc, internet, WiFi, mailbox of digitaal is. Dus bijv hun digi d helpen instellen. Ze hebben geen kinderen. Een andere buur helpt hen met de belastingaangifte.
Ik woon alleen, toen ik door ziekte niets kon hebben naast mijn ouders ook vrienden eten gekookt, naar de apotheek geweest, gras gemaaid. Dus mantelzorg kan ook buiten familie geregeld worden denk ik, ik zag dat nog niet langskomen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 18:32

Ja, dat vindt onze regering ook. Als je geen kinderen hebt, moet de buurvrouw maar voor je zorgen. Lekker wel... Ik moet er niet aan denken.
Overigens noem ik iemand helpen met z'n DigiD of z'n aangifte geen mantelzorg.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 18:51

Wij zijn mantelzorgers voor mijn vader.Wel heeft hij douchehulp.Mijn vader zegt wel dat als de zorg zwaarder word hij naar een verzorgingshuis gaat.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 18:52

Heb het eens opgezocht en ik denk dat als je naar de definitie kijkt de digitale dingen onder vrijwilligers zorg vallen en dus niet mantelzorg. Dus kan je denkwijze volgen Ibbel.

Mantelzorg is alle hulp aan een hulpbehoevende door iemand uit diens directe sociale omgeving. Ook minder intensieve hulp, de hulp aan huisgenoten en de hulp aan instellingsbewoners vallen hieronder. Mantelzorg is hulp die verder gaat dan de zogenoemde ‘gebruikelijke hulp’.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 18:55

Britta31 schreef:
Wij zijn mantelzorgers voor mijn vader.Wel heeft hij douchehulp.Mijn vader zegt wel dat als de zorg zwaarder word hij naar een verzorgingshuis gaat.

Helaas zijn er in Nederland alleen nog plekken in verpleegtehuizen voor de allerzwaarste gevallen. En ondanks oversterfte en Corona zijn er te weinig plekken wat soms voor echt mensonterende toestanden zorgt. Tijd dat het ouderwetse bejaardentehuis terugkomt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 18:59

Goof schreef:
Ik zou met liefde dingen regelen, boodschappen doen, de praktische zaken ondersteunen etc.
Ik zou alleen geen zorg (fysieke zorg) willen bieden en ook mijn ouders niet in huis willen nemen.

Precies dat!
Ik sta er zelfde in, voor mijn moeder!
Voor als het zover komt!

Kleine dingetjes fysieke zorg oke… maar niet groot.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 19:07

Ligt er aan voor wie. Voor mijn man en dochter zou ik heel ver gaan. Voor mijn ouders ben ik op een bepaald vlak al mantelzorger en zou ik niet nog veel meer willen doen, sowieso geen dagelijkse zorg. Mijn schoonouders redden zich nu prima, maar buiten dingen regelen, boodschapjes doen enz. zal ik niet meer doen. Mijn man zou misschien wel iets meer willen doen, maar het moet ook allemaal maar te combineren zijn met werk, eigen huishouden enz.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 19:08

Sowieso is wonen en zorg nu losgekoppeld. Dus je huurt een woning en koopt los daarvan zorg in, dus het klassieke 'verzorgingstehuis' bestaat ook niet meer. Je hebt alleen nog 'verpleegtehuizen' - ziekenhuis-light dus eigenlijk.
Degenen die het bejaardentehuis hebben opgedoekt, het verzorgingstehuis ook hebben afgeschaft én de thuiszorg hebben uitgehold, hebben kennelijk geen zorg-/hulpbehoevige familie...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 19:11

BigOne schreef:
Britta31 schreef:

Helaas zijn er in Nederland alleen nog plekken in verpleegtehuizen voor de allerzwaarste gevallen. En ondanks oversterfte en Corona zijn er te weinig plekken wat soms voor echt mensonterende toestanden zorgt. Tijd dat het ouderwetse bejaardentehuis terugkomt.

Precies
Steeds meer ouderen, wat doet Nederland, bejaardenhuizen ruimen.
Echt niet normaal toch.
Nu zie je overal die autootjes van thuishulp rond rijden Hier een kwartier in de auto, daar weer 10 minuten.
Ze zouden in het bejaardenhuis veel meer mensen kunnen helpen.
En de idioot die ooit bedacht heeft dat dit goedkoper zou zijn, die mag wel eens terug naar de basischool en gaan rekenen.

In het ziekenhuis weet de transferverpleegkundige soms niet wat te doen met de mensen. Niet goed voor naar huis maar verder is er geen plek.

Schandalig.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 19:56

Mijn oom woont in een seniorencomplex van de sociale woningbouw, eigenlijk een samenwerking van zorg & wonen. Er zit een kapper, tandarts en een klein winkeltje. Tevens worden activiteiten georganiseerd en de thuiszorg/wijkverpleging heeft er een kantoor. In feite is het een soort bejaardentehuis, je betaalt net je huur aan de woningbouw.

Voor de zorg is het idd efficiënter en omdat de zorg in het gebouw zit is het ook gemakkelijker om een keertje extra te komen controleren of alles goed gaat.

Het douchen/medische dingen pakt het zorgteam dus op, werkt allemaal goed met korte lijntjes tussen artsen en familie, een tante doet zijn was. Mijn vader of ik rijden hem naar afspraken toe of boodschappen en ik zorg dan nog dat de rekeningen betaald worden. Zo kan iemand toch langer thuis wonen met links en rechts wat ondersteuning en zonder al teveel druk op mantelzorgers.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:00

Miepmiept schreef:
Mijn oom woont in een seniorencomplex van de sociale woningbouw, eigenlijk een samenwerking van zorg & wonen. Er zit een kapper, tandarts en een klein winkeltje. Tevens worden activiteiten georganiseerd en de thuiszorg/wijkverpleging heeft er een kantoor. In feite is het een soort bejaardentehuis, je betaalt net je huur aan de woningbouw.

Voor de zorg is het idd efficiënter en omdat de zorg in het gebouw zit is het ook gemakkelijker om een keertje extra te komen controleren of alles goed gaat.

Het douchen/medische dingen pakt het zorgteam dus op, werkt allemaal goed met korte lijntjes tussen artsen en familie, een tante doet zijn was. Mijn vader of ik rijden hem naar afspraken toe of boodschappen en ik zorg dan nog dat de rekeningen betaald worden. Zo kan iemand toch langer thuis wonen met links en rechts wat ondersteuning en zonder al teveel druk op mantelzorgers.

Dat is dus het 'nieuwe systeem' - wonen en zorg ontkoppeld.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:04

Née het hoort er niet gewoon bij.

Ik ben zelf mantelzorger voor mijn broertje.
Dit is mijn eigen keuze ( en die van mijn broertje )
Mijn zorg is niet zozeer lichamelijke zorg.
Maar meer opvoedend en zorg voor zijn geld/verzekeringen enz.

Mijn broertje is al 30, dus opvoeding klinkt raar. Maar hij is alleen lichamelijk die leeftijd.
Dus opvoeding blijft zijn hele leven.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:11

Het zal er echt bij gaan horen.. met de vergrijzing komt het er op neer dat we straks 1 op de 3 mensen in de zorg nodig hebben. Die mensen zijn er gewoon weg niet.

Dus als er geen mensen zijn, dan zullen we wel moeten. De vooruitzichten zijn op dat gebied echt heel triest.

En de thuiszorg nu is al heel erg overbelast. Mijn vader kwam er niet eens meer tussen.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:12

Voor mijn gezin en mijn schoonouders wil en zal ik mantelzorg verlenen, 3 jaar geleden ook bijna 3kwart jaar gedaan in de vorm van elke dag een extra warme maaltijd koken en boodschappen doen voor mijn schoonvader wegens ziekte van mijn schoonmoeder.
Wij wonen naast elkaar ( boerderij) daardoor ook niet te maken met reistijd.

Ook fysieke zorg zal ik voor hun doen als het nodig is. Wellicht kijk ik er anders naar daar ik werkzaam ben in de zorg,
maar ik kan er heel goed inkomen dat je als niet zorgverlener moeite hebt met bepaalde zorghandelingen, zoals het wassen,verzorgen van wonden etc.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:18

Ik denk dat het afhangt van situatie tot situatie.
Ik heb wel ooit het verwijt gekregen dat ik geen zorg had opgenomen voor mijn grootvader. Tja, we zagen elkaar altijd al maar een paar keer per jaar, we mochten aanvankelijk niet weten dat hij ziek was, ik woon niet bepaald in de buurt en bovendien ben ikzelf tot op zekere hoogte afhankelijk van anderen, zo ook om tot bij hem te raken.
Het is niet voor iedereen mogelijk om mantelzorger te zijn (wat de reden daarvoor ook is) en ik persoonlijk vind ook niet dat je verplicht bent om voor iemand te zorgen “omdat hij/zij familie is”. Wil en kan je die zorg graag bieden? Prima. Maar het moet ook mogelijk zijn om aan te geven dat je dat niet wil/kan.

In onze maatschappij wordt het wel sterk aangemoedigd dat je voor familie met een zorgnood zorgt (praktisch dan wel financieel). Het wordt wel lastig in situaties waarin beide partijen hulp nodig hebben (bv owv ouderdom en handicap of ziekte). Tegen de ouders wordt dan gezegd: laat je kinderen maar voor je zorgen en tegen de zoon/dochter met een ziekte of handicap wordt gezegd: je ouders kunnen / moeten toch voor je zorgen (en er wordt dus geen rekening gehouden met het “totaalplaatsje”)

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:22

Wij hebben het wel gedaan voor mijn moeder die al op vroege leeftijd Alzheimer kreeg.

Ze heeft altijd goed voor ons gezorgt dus dit was het minimale wat we terug konden doen.

Mijn vader is een heel ander verhaal.
Daar zou ik geen seconde tijd in steken aangezien andersom het ook niet kon.
Nou is die in Maart overleden dus daar hoef ik mij niet druk meer over te gaan maken.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:30

Ik denk dat we er niet aan ontkomen als ik de cijfers bekijk. Ben zelf werkzaam in de zorg en hou me ook bezig met toekomstbestendige zorg thuis, helaas kan de zorg zoals het nu gaat niet heel erg lang meer doorgaan door de vergrijzing en de vele zorgmedewerkers die de zorg verlaten en het gebrek aan ‘vers bloed’ in de zorg.
Hoe dat komt is een discussie voor elders.

Ontopic: voor mijn kinderen, moeder en zusjes zou ik zeker mantelzorgen, ook fysiek. Mijn ene zusje woont ruim een uur rijden verderop dus dat wordt praktisch wat lastiger maar het gaat om het idee.
Mijn vriend woont niet bij mij maar zou ik zeker voor zorgen.

Mijn vader niet. Jaren geleden het contact verbroken. Zo ook mijn zusjes en moeder. Dus als die zorg nodig heeft wordt het verrekte lastig voor hem.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:36

Ja er is idd de vergrijzing en te weinig zorgmedewerkers. Het idee is dat niet meer alle zorgvragen beantwoord kunnen worden in de toekomst.
Maar of mantelzorg dan de oplossing is…? Daar heb ik toch ook zo mijn bedenkingen bij. Het is niet voor niets dat mensen de zorg achter zich laten en/of dat een heleboel mensen thuis komen te zitten met bv een burn-out. Politici zouden zich best eens afvragen hoe dat komt en wat ze daaraan gaan doen ipv de druk nog te verhogen door mensen te pushen én (fulltime) te gaan werken én mantelzorger te zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:42

Vergrijzing en te weinig zorgmedewerkers , je hoort het om de haverklap. Maar door de ellendige marktwerking in de zorg zie je op sommige plekken op 100 adressen vlakbij elkaar bijna 100 verschillende zorgorganisaties langs hollen.
De hele marktwerking heeft voor veel meer kosten gezorgd ipv bespaard. Inmiddels zijn er meer mensen die aan de zorg verdienen dan mensen die zorg verlenen .

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 20:58

Ik heb al een aantal periodes mantelzorg gedaan. Maar er zijn natuurlijk wel grenzen aan wat mogelijk is.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 21:47

Ik woon voor mn eigen familie te ver weg, zowel mn ouders als mn oma zitten op 80 km.
Ik werk nachten en onregelmatig, naast mn eigen werk, slaap, leven zou ik niet weten wanneer ik naar hen toe zou kunnen.

In ieder geval niet met grote regelmaat.
Hopelijk tegen die tijd gaan mn broer of schoonzus helpen.

Ik werk in de zorg dus kwa lichamelijke verzorging zou ik het best kunnen.
Maar het ligt eraan of mijn ouders het zouden willen.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 00:50

Ik woon veels tever af voor mantelzorg naar bv mijn ouders/broer, rest van de familie Dan zou ik reistijd ruim 3 uur kwijt zijn, met heen en terug.
En met ook dat er steeds moeilijker aan huizen te komen is, is bv dichterbij wonen ook geen optie.
Zelf heb ik geen kinderen dus zou er later ook alleen voorstaan.

Dat de zorg zo steeds slechter wordt, kijk eens hoeveel mensen alleen al op bokt op de vvd hebben gestemd..Dat schiet niet op wil je wel goede sociale voorzieningen!

Uiteindelijk is het aan de kiezer wat die wil. Huizen en zorginstellingen of bv aan rijke boeren en groot vervuilers flink compensatie uitgeven.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 01:25

Mijn ouders hebben het geluk gehad een huis te kunnen kopen met op hetzelfde terrein een huisje voor oma. Mocht oma er niet meer zijn en mijn ouders hulp nodig hebben dan zal 1 van de kinderen in het voorste huis gaan wonen en zij in oma haar huisje.