Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sabri schreef:Bij Eds van het hypermobiele type(dus heds) heb je vaak ook geen losse huid. Wel een huid die gauw blauwe plekken krijgt. Je zou de Beighton score kunnen testen hoe hoog je scoort. Hypermobiel in grote delen van je gewrichten is eigenlijk hetzelfde als Heds. Heet dan ook wel HMS. Beide zijn hetzelfde beestje met een andere naam. Alleen bij Eds heb je nog andere subtypes.
Kun je toevallig ook met je tong je neus aanraken?(teken van Gorlin, kan ook op EDS duiden).
Hutcherson schreef:Bij EDS spelen vaak ook dingen als darmproblemen, hartproblemen (vaak minimaal of wel iets van een ruisje of lekkende klep maar meestal niet meer dan hartkloppingen af en toe), pijn met (lang) zitten in onderrug(SI) en last van nek met bijkomende hoofdpijn af en toe. Moeilijk reageren op medicatie of verdoving (moet altijd bijgespoten worden).
tengeltje11 schreef:Hutcherson schreef:Bij EDS spelen vaak ook dingen als darmproblemen, hartproblemen (vaak minimaal of wel iets van een ruisje of lekkende klep maar meestal niet meer dan hartkloppingen af en toe), pijn met (lang) zitten in onderrug(SI) en last van nek met bijkomende hoofdpijn af en toe. Moeilijk reageren op medicatie of verdoving (moet altijd bijgespoten worden).
Waar kan je daar concreet meer info over vinden? Want herkent me in alles, alleen moeilijk om correcte en concrete info te vinden online?
tengeltje11 schreef:Hutcherson schreef:Bij EDS spelen vaak ook dingen als darmproblemen, hartproblemen (vaak minimaal of wel iets van een ruisje of lekkende klep maar meestal niet meer dan hartkloppingen af en toe), pijn met (lang) zitten in onderrug(SI) en last van nek met bijkomende hoofdpijn af en toe. Moeilijk reageren op medicatie of verdoving (moet altijd bijgespoten worden).
Waar kan je daar concreet meer info over vinden? Want herkent me in alles, alleen moeilijk om correcte en concrete info te vinden online?
MyWishMax schreef:Hele grote kans dat dat ook zo is. Sinds mijn vader gestopt is met een bepaalde medicatie voor luchtwegen zijn die blauwe plekken ineens niet meer zo extreem.
dalena schreef:Geen hypermobiliteit volgens mij. Wel lekkende hartklep, darmproblemen, hoofdpijn en rugpijn. Moet dinsdag toch bij de huisarts zijn voor hart dus zal het dan eens benoemen
MyWishMax schreef:Nee, maar dat is wel het risico van zulke dingen opschrijven in een topic, dat mensen gaan denken dat ze iets hebben. Terwijl het niet de criteria zijn voor een diagnose. En alsnog is Heds een diagnose die ze pas mogen stellen als alle andere varianten uitgesloten zijn met gen onderzoek en andere soortgelijke ziektes ook. Zelfs als je er rekening mee houdt dat veel mensen pas laat een diagnose krijgen is het nog steeds een vrij zeldzame afwijking met een lange symptomenlijst waar veel mensen wel een paar dingen van hebben, maar die het niet hebben.
Gelukkig maar, want het is echt niet tof en ook geen genezing mogelijk.
MyWishMax schreef:dalena schreef:Geen hypermobiliteit volgens mij. Wel lekkende hartklep, darmproblemen, hoofdpijn en rugpijn. Moet dinsdag toch bij de huisarts zijn voor hart dus zal het dan eens benoemen
Zonder hypermobiliteit is er al geen sprake van. Daarom zei ik dat dat lijstje wat neergezet is helemaal niet handig is, want het zijn geen hoofd symptomen of überhaupt criteria voor eds en op basis daarvan kan je dus werkelijk niks zeggen.