Lucide dromen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 22:55

Victory-Boy schreef:
Oh, ik wist niet dat dit een ding was? Zo goed als al mijn dromen kan ik sturen, ik bepaal ook regelmatig waar ik over ga dromen. Dacht eigenlijk dat dat normaal was? Ik weet wel dat mijn vriend bijna nooit weet waar hij over gedroomd heeft, terwijl ik het (bijna) altijd heel gedetailleerd onthoud.

Ik heb het ook zo. Word soms wakker van een nare droom en probeer dan in het verder slapen en dromen er een goede twist aan te geven. Dat lukt soms, soms ook niet, maar in beide gevallen weet ik dan nog heel goed wat er allemaal gebeurde.

Verder merk ik dat tijdens mijn dromen er bijna altijd hele luide muziek klinkt. Btje dance-achtig. Denk wel eens, als ik die droommuziek in realiteit zou kunnen omzetten, had ik inmiddels net zo beroemd geweest als Tiesto of Armin :D

En ja, gevlogen heb ik ook, zo tof!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 23:36

Ik wou dat ik mijn dromen kon sturen, ik heb regelmatig nachtmerries en ik kan dromen tot in details navertellen. Ik heb er alleen nooit invloed op.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 23:39

Leuk topic om te lezen en te volgen. Ik ben een frequent dromer en heb mij wel eens wat laten informeren over lucide dromen maar nog nooit die mate van sturing kunnen ervaren. Ik droom in kleur, onthoud (voor mijn gevoel) de meeste dromen in detail en ervaar bij wakker worden soms nog het gevoel wat ik had tijdens de droom. Ik kan mijzelf wakker maken uit de droom of wakker worden en verder gaan in dezelfde droom. Maar sturen, controle of invloed? Ik probeer het elke bewuste keer weer. Maar nog niet gelukt te vliegen o.i.d.
Ik kan dromen over iemand, een gezicht zien die niet klopt bij die persoon en mijzelf corrigeren, dan zeg ik tegen mijzelf "dit klopt niet" alleen wordt ik dan wakker. Tips zijn welkom, blijven proberen ;)

Ik heb soms ook moeite met dromen en werkelijkheid. Ervaren jullie dit wel eens? Je hebt een gezegde "o dan heb ik dat vast gedroomd". Dit ervaar ik regelmatig. Ik ben er dan echt van overtuigd iets gezegd of gemeld te hebben. Soms best vervelend.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 23:40

Ik heb dit ook wel eens gehad, alleen het echt sturen van de droom is mij nog niet gelukt. Ik heb ook wel eens slaapverlamming, dat is dus doodeng. Dan ben je in principe wakker maar je kunt niet bewegen, niets zeggen, niet wakker worden.. Dat heb ik nu al een hele poos niet gehad, ik hoop dat dat zo mag blijven. Wel heb ik de laatste tijd weer vaker nachtmerries, dat is ook niet super fijn.. Maar terug naar het topic, ik zou best willen leren hoe je de lucide dromen kunt sturen. Het blijft tot nu toe altijd bij beseffen dat ik droom en dan eigenlijk vrij snel wakker worden. Mensen, dieren en soms ook plaatsen herkennen in een droom en dit na tijd nog herinneren heb ik ook wel, is dat dan heel bijzonder? Ik dacht dat iedereen dat wel had..

axel_1997

Re: Lucide dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 00:43

Ik heb tijdens het wakker worden wel eens een lucide...ish droom. Ik kan alleen nooit zeggen waar de droom eindigt en de dagdroom verder gaat. Tenminste een deel moet echt een droom zijn. Want de details vervagen altijd heel snel. Tenminste een klein deel kan ik sturen. Maar ik kan me ook niet herinneren of ik in het deel dat ik kan sturen weet dat het een droom is.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 07:00

Robin_S schreef:
herr_balou schreef:
Ik ben altijd heel nieuwsgierig naar wat mijn brein voor beelden maakt. De enige beïnvloeding die ik doe, is als het een verkeerde/nare kant op gaat, dan 'denk' ik: "Hè? Ja, maar dáár heb ik geen zin in! Volgende! Misschien iets met onderwerp X, Y of Z?". Of ik word zoals Qimm wakker.

Dat is inderdaad al bewust dromen! Nu gewoon even de knop omzetten op zo'n moment, ergens op focussen en dit proberen wijzigen (ik vind het weer en het licht het makkelijkst)

Ik hoef helemaal niet te oefenen om het kunnen, ik kan het uitstekend maar lees mijn eerste zin nog eens plus mijn reactie op Suzanne F.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 07:37

Ik word wel altijd wakker op het engste moment in mijn dromen. Dan ga ik eruit en naar het toilet. Dromen sturen lukt echter niet. Ik kom wel vaak op dezelfde plekken terug in mijn dromen en dromen herhalen zich.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 08:00

verootjoo schreef:
Suzanne F. schreef:
Dat is al een vorm ervan. Dat kan je nog verder ontwikkelen. Het is te trainen.

Waarom zou je dat willen? Oprechte vraag hoor, niet vervelend bedoeld.

Ik vind het juist fijn dat ik rust heb ‘s nachts. Vroeger had ik dit ook, maar tegenwoordig weet ik meestal niet meer wat ik heb gedroomd en dat bevalt me erg goed.

Wat heb je aan lucide dromen?

Omdat je alles kan dromen wat je wilt. The sky is the limit. En dat zelfs niet in een droom. Alles is mogelijk. Lucide dromen is geweldig. Alles wat je maar wilt is mogelijk. Je kan vliegen, je kan een unicorn zijn, je kan naar andere zonnestelsels, alles waar je maar blij van zou worden.
Dus waarom zou je het niet willen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 08:03

herr_balou schreef:
Suzanne F. schreef:
Dat is al een vorm ervan. Dat kan je nog verder ontwikkelen. Het is te trainen.

Heb ik ook gedaan maar ik vond mijn dromen minder interessant én ik werd niet meet uitgeslapen wakker. Ik vind het juist boeiend om los te laten.

Je moet uiteraard doen waar jij je goed bij voelt. Maar als je dromen minder interessant zijn dan droom je niet lucide. Want dan kan je alles zijn en overal zijn waar je maar wilt.
Zover gaat het bij mij ook nog niet. Ik kan maar kleine dingen sturen, geen hele droomwerelden creeeren.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 09:16

Ik heb het een paar keer gedaan toen ik er wat meer mee bezig was. Super gaaf! :j Nu helaas geen tijd om dit te gaan oefenen want je moet er toch overdag ook mee bezig gaan als je het een beetje wilt opbouwen als je dat van nature niet hebt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 09:25

Het lukt me helaas niet goed. Als ik een nare droom vaker heb, dan kan ik het herkennen en het verloop veranderen, maar dat kost wel veel moeite. Het lukt me nog niet om echt iets te kiezen om te doen/dromen. Wel vind ik het heerlijk om onbekende huizen of mooie plekken te bezoeken/verkennen, maar dat kies ik dan niet bewust. Dat overkomt me en dan buit ik het uit, haha. Ervoor kiezen om verder te dromen lukt ook wel. Dan is het verhaal nog niet af. Alleen heb ik zelf niet het idee dat ik het dan kan sturen.

Ik heb wel eens gelezen dat het niet mogelijk is om klok te kijken, geld te tellen of grote lappen tekst te lezen in je droom, maar ik heb al wel eens een tentamen moeten maken over Harry Potter en daarbij kon ik twee van die dingen zeker wel. :+ Ik ben helemaal geen fan, maar kon wel alle vragen en mijn antwoorden herhalen toen ik wakker werd. Vaak bedenk ik dingen in mijn droom die ik wakker nooit kan verzinnen. Mijn woordenschat in het Engels is dan ook groter. :Y)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 09:56

Ik heb dit als tiener geoefend. Eerst trainen om dromen te onthouden, en toen dat lukte getraind om bewust te zijn dat je droomt. Moest je telkens als je naar je handen keek of ging zitten jezelf afvragen of je droomde.

Is uiteindelijk 2x gelukt, de eerste keer besefte ik dat ik droomde maar deed ik er niks mee, de tweede keer maakte ik een salto van de trap af omdat het kon :')

Reden om dit te trainen was dat ik graag verhalen schreef maar geen fantasie meer had, terwijl mijn dromen soms fascinerend en boeiend waren. Om die reden zou ik het ooit wel weer willen oppakken.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 10:40

Suzanne F. schreef:
herr_balou schreef:
Heb ik ook gedaan maar ik vond mijn dromen minder interessant én ik werd niet meet uitgeslapen wakker. Ik vind het juist boeiend om los te laten.

Je moet uiteraard doen waar jij je goed bij voelt. Maar als je dromen minder interessant zijn dan droom je niet lucide. Want dan kan je alles zijn en overal zijn waar je maar wilt.
Zover gaat het bij mij ook nog niet. Ik kan maar kleine dingen sturen, geen hele droomwerelden creeeren.

Ik geloof dat je me niet begrijpt, ik vind dromen vrij laten veel boeiender omdat het meer over mijzelf en de omgeving leert. Dat sturen vond ik heel saai worden want ja alles kan, 0 beperkingen, super saai - vind ik. Juist het vrij laten gaan en bijsturen op de momenten dat het niet goed voelt is veel interessanter.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 10:41

Oké, ik snap het. Dank voor de extra uitleg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 10:43

newt schreef:
Leuk topic om te lezen en te volgen. Ik ben een frequent dromer en heb mij wel eens wat laten informeren over lucide dromen maar nog nooit die mate van sturing kunnen ervaren. Ik droom in kleur, onthoud (voor mijn gevoel) de meeste dromen in detail en ervaar bij wakker worden soms nog het gevoel wat ik had tijdens de droom. Ik kan mijzelf wakker maken uit de droom of wakker worden en verder gaan in dezelfde droom. Maar sturen, controle of invloed? Ik probeer het elke bewuste keer weer. Maar nog niet gelukt te vliegen o.i.d.
Ik kan dromen over iemand, een gezicht zien die niet klopt bij die persoon en mijzelf corrigeren, dan zeg ik tegen mijzelf "dit klopt niet" alleen wordt ik dan wakker. Tips zijn welkom, blijven proberen ;)

Je bent er toch al erg dichtbij dan zo te lezen :)

Bij mij hielp het dat ik het concept 'lucide droom' had leren kennen. Toen ik mijn eerste droom besefte dacht ik dus ook meteen in termen van 'dit is een lucide droom', en niet 'ik droom'.

(Geen idee of dat bij anderen ook zo is)

Maar door dat te weten/beseffen, vond ik het makkelijk om iets te wijzigen, omdat ik zeker wist dat dat kon.

Je moet het concept lucide droom dus eerst verinnerlijken volgens mij. Maar verder heb ik geen tips :o ben er zelf nog niet super ervaren in, zeker in vergelijking met sommigen hier!

In ieder geval, ik wist vroeger vaak dat ik droomde maar het kwam toen echt nooit in me op om dingen te gaan proberen. Dus je dagelijks bewustzijn moet het eerst wel weten.

Ik zou ook eerst beginnen met iets kleins als het je lukt om in de droom te blijven.

Bij vliegen komt teveel kijken: je moet in de droom durven blijven, je moet jezelf overtuigen dat je zal kunnen vliegen, je moet jezelf echt in een vliegende beweging kunnen zetten etc... ik vond dat al vrij moeilijk :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 10:49

xIrlijn schreef:
Ik heb dit als tiener geoefend. Eerst trainen om dromen te onthouden, en toen dat lukte getraind om bewust te zijn dat je droomt. Moest je telkens als je naar je handen keek of ging zitten jezelf afvragen of je droomde.

Is uiteindelijk 2x gelukt, de eerste keer besefte ik dat ik droomde maar deed ik er niks mee, de tweede keer maakte ik een salto van de trap af omdat het kon :')

Reden om dit te trainen was dat ik graag verhalen schreef maar geen fantasie meer had, terwijl mijn dromen soms fascinerend en boeiend waren. Om die reden zou ik het ooit wel weer willen oppakken.

Gaaf dat je de 2de x al een salto kon maken! Dat is een avontuurlijkere variant op het vliegen :D

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 10:52

Ik heb tot 9 jaar geleden heel veel lucide dromen gehad. Ik was me er ook bewust van en kon alles veranderen en navertellen. Ik vloog ook in mijn dromen.

Toen heb ik 2 operaties laten uitvoeren die mijn slaap apneu hebben verholpen en nooit meer een lucide droom gehad.

Ik kon vroeger 12 uur slapen en nog gebroken mijn bed uit komen. Nu slaap ik gewoon veel beter.

Soms vind ik het wel jammer, maar het goede slapen is me veel meer waard. :D

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 11:05

Het dromen kunnen sturen heb ik niet altijd gehad. Wel altijd van jongs af aan dromen ( meerdere per nacht ) onthouden. En dat er in mijn droom tegen mijzelf gezegd werd als het eng werd, rustig maar het is een droom.

Als ik tijdens een droom wakker wordt om b.v even naar de wc te gaan, kan ik ook zo weer verder dromen waar het gestopt is, omdat ik wil weten hoe het afloopt.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 11:53

Ik probeer ook wel eens situaties uit in een droom. Als ik in het echte leven twijfel wat te doen of welke keuze ik moet maken, dan droom ik het gewoon. Ik probeer dan wat uit en kijk wat de consequenties/gevolgen zijn.

Ik droom ook elke nacht meerdere keren. Zeker nu met het warme weer. Soms is het fijner om gewoon met je verstand op 0 te slapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 16:05

supertammy schreef:
Ik probeer ook wel eens situaties uit in een droom. Als ik in het echte leven twijfel wat te doen of welke keuze ik moet maken, dan droom ik het gewoon. Ik probeer dan wat uit en kijk wat de consequenties/gevolgen zijn.

Ik droom ook elke nacht meerdere keren. Zeker nu met het warme weer. Soms is het fijner om gewoon met je verstand op 0 te slapen.

Lijkt me best handig om op die manier problemen min of meer op te kunnen lossen :)

Ik droom ook meerdere keren per nacht (maar zelden lucide), vind het zelf inderdaad best vermoeiend. Nooit veel over nagedacht, maar er zijn inderdaad mensen die gewoon slapen. Lijkt me heerlijk!

Ik droomde vannacht bijvoorbeeld over een nogal nare man die me na een ongeval probeerde te misleiden door de verzekeringspapieren verkeerd in te vullen. Hierdoor voel ik me al heel de dag onbewust bedrogen :') gaat helemaal nergens over maar ja, je houdt het niet tegen!

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 16:09

Ik kan het als ik me er overdag genoeg mee bezig hou, maar ik merkte wel dat ik er niet bepaald uitgerust van wakker werd. Dat is wel iets wat ik echt nodig heb, dus inmiddels ben ik er al even niet meer mee bezig.

Wordt het voor jullie minder vermoeiend als jullie er beter in geoefend zijn? :)

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 18:51

Interessant topic. Ik herinner mij altijd mijn dromen nog als ik wakker wordt, maar nadat ik uit bed ga zijn de meeste wel weer kwijt. Ik heb enkele verschillende "werelden" waar ik vaak naar terugkeer. In die werelden ken ik de weg en weet ik vaak wel dat het een droomwereld is. Echt bewust dingen wijzigen of iets denk ik dan alleen nooit aan, ik doe gewoom mijn ding alsof ik wakker ben xD

Wel ook één wereld waarin ik standaard kan vliegen. Nadeel is alleen dat ik in die wereld altijd ergens voor op de vlucht ben. Het gevoel van vliegen vind ik dan alsnog geweldig, maar het gejaagde gevoel houd ook aan als ik wakker wordt.

Soms droom ik ook zo realistisch dat ik als ik wakker wordt mijzelf echt moet overtuigen dat het een droom was. Dus heb een beetje beide kanten op. Deze realistische dromen zijn ook altijd negatief (bijvoorbeeld dat mijn katten overlijden of iets dergelijks). Zou fijn zijn als die dromen ook meer lucide worden of dat ik mij in die dromen ook bewust wordt dat ik droom.

Ik blijf dromen zeer fascinerend vinden, al merk ik (zoals meerdere hier) dat de nachten dat ik droom vaak ook de nachten zijn waarna ik doodop wakker wordt.

Ik lees hier voorlopig even mee. Heel benieuwd naar de ervaringen van anderen met lucide dromen!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 18:53

Suzanne F. schreef:
verootjoo schreef:

Waarom zou je dat willen? Oprechte vraag hoor, niet vervelend bedoeld.

Ik vind het juist fijn dat ik rust heb ‘s nachts. Vroeger had ik dit ook, maar tegenwoordig weet ik meestal niet meer wat ik heb gedroomd en dat bevalt me erg goed.

Wat heb je aan lucide dromen?

Omdat je alles kan dromen wat je wilt. The sky is the limit. En dat zelfs niet in een droom. Alles is mogelijk. Lucide dromen is geweldig. Alles wat je maar wilt is mogelijk. Je kan vliegen, je kan een unicorn zijn, je kan naar andere zonnestelsels, alles waar je maar blij van zou worden.
Dus waarom zou je het niet willen?

Omdat ik het te druk vind ‘s nachts om zelf bepalen hoe mijn droom gaat en ik lekkerder slaap en vooral uitgeruster wakker wordt als ik me niet bezig hou met dromen :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 19:19

Ik heb bijna elke nacht een lucide droom! Ik vind het zo fijn dat ik al m’n impulsen los kan laten gaan. Ik heb wel eens mensen geslagen want het kan :') zo pak aan, zak! Ik kan ook naar andere dromen vliegen soms. In de zomer heb ik wel minder lucide dromen dan de winter helaas. Maar ik ga weer eens oefenen

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 19:28

Hmm, ik word inderdaad meestal moe wakker, heb ook een energietekort. Nooit geweten dat dat mogelijk door het dromen komt.

Ik vind het nog steeds zo raar dat niet iedereen zijn of haar dromen kan sturen of bepalen. Ik dacht echt dat dat heel normaal was, dat dat juist is wat dromen is. :')

Toen ik klein was had ik wel jarenlang dezelfde droom (gelukkig ook wel andere dromen tussendoor), die kan ik me nog steeds herinneren. Dat was een soort nachtmerrie en die kon ik ook niet sturen. Ik werd elke keer op hetzelfde moment wakker en die droom is ook nooit "afgemaakt". En het rare is .... mijn moeder had een paar keer dezelfde droom als ik, maar dan door de ogen van iemand anders.