Het risico van PFAS/Teflon/GenX/PFOA

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 11:07

prompter schreef:
Het grootste probleem is nog dat je niet weet welke schade dit op lange termijn aanbrengt. Deze stoffen zijn - net als asbest - niet afbreekbaar, dus ze blijven oneindig in het milieu.

Er zijn inmiddels methoden gevonden om ze te verwijderen en daarmee is ook al gestart.

Ik vind dit inderdaad ook de asbest van de huidige tijd. Naar spulletje.
In de gereguleerde gebieden (gezondheidszorg) zal het dadelijk sneller verboden zijn want dat is al aan de gang. Dat is dan weer krom omdat dit in verhouding maar een kleine vervuiler is in verhouding tot consumer producten en een aantal producenten in het nauw brengt die we niet zomaar kunnen missen.

Het EU initiatief is al vrij ver gevorderd inmiddels gelukkig.
https://echa.europa.eu/hot-topics/perfl ... icals-pfas

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 11:22

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 11:27

tamary schreef:
Cer schreef:
ik zoek op internet voor regenjassen zonder troep.. dat is ook nog niet zo eenvoudig..

Olie jas of wax jas voorbeeld :
https://www.agradi.nl/randols-regenjas- ... -bruin.htm
https://www.agradi.nl/randols-regenjas- ... -bruin.htm

Fijne jas en in de winter en op koude dagen prima, maar wat onhandig op een fiets, en voor een meer warme dag echt niet geschikt.
Best zware jassen ook, ik heb ze veel aangehad tijdens het werk als herder.
Wel goed waterdicht, en je kunt ze nabehandelen met wax.

Mungbean

Re: Het risico van PFAS/Teflon/GenX/PFOA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 11:30

Dat is inderdaad wel de rotte realiteit: ik kijk niet echt met weemoed terug aan mijn waxjassen tijd.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 12:21

Tijdje terug was er op NG een Engelse documentaire over de plastic soup. Ik vond het schokkend om te zien. Vooral dat zeedieren dus gewoon verhongeren doordat hun maag e.d. gewoon vol zit met plastic. Doe je als consument je uiterste best om je afval goed te scheiden zodat plastic weer hergebruikt kan worden, verdwijnt het gewoon naar India.
Als je weet hoeveel plastic er wekelijks aan land gebracht wordt door de Nederlandse vissers die het als bijvangst in hun netten hebben en dat is alleen nog maar het grovere spul.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 14:37

8nnemiek schreef:
pmarena, ik heb ook wel eens gekeken naar waterfilters, maar ik twijfel er aan of het iets doet. Als ik zie dat het filter dat we voor onze zeilboot nodig hebben het water met 6 bar druk door een membraan moet persen en er nog steeds wat mineralen en zout doorheen komen kan ik me niet voorstellen dat een normaal filter iets van chemicaliën eruit kan halen. Ook omdat ons drinkwater schijnbaar al het beste ter wereld is, en zelfs de drinkwaterbedrijven krijgen het niet eruit.

Ons drinkwater kan wel tot het beste ter wereld behoren, maar de mensen van de drinkwaterzuivering luiden toch regelmatig de noodklok dat ze dit er niet goed uit kunnen filteren. Het is ook geen kwestie van "als professionele installaties het niet kunnen, dan een huishouden zeker niet" maar juist andersom :)

Wij hebben een (omgekeerde) osmose apparaat in het gootsteenkastje hangen die echt veel rottigheid er uit filtert. Dat werkt voor een huishouden prima, met een 10 liter tankje waar de hele dag dan steeds wat water aan toegevoegd wordt . Alleen datzelfde systeem is op de grote schaal van een waterzuiveringsbedrijf niet haalbaar begrijp ik. Je verspilt er ook best veel water mee, dat is het nadeel. Er wordt veel water gebruikt en weggegooid zeg maar -O-

Ik heb ter info nog even een post van mij in een ander topic, van een poosje geleden opgezocht. Daar staan wel interessante links in :j

Citaat:
Als je er echt graag meer over wilt weten dan is dit nog wel een goede denk ik:
https://www.drinkwaterplatform.nl/7-vra ... rinkwater/

Die PFAS-achtige stoffen zijn mij wat te risicovol nog qua wat ze er allemaal nog niet over weten, en wij wonen hier toch vlak onder de industrie, paar jaar geleden de alarmklokken geluid over de waterkwaliteit aan deze kant van het land.

In dat stuk (en dit: https://www.drinkwaterplatform.nl/water ... -en-onzin/ ) zeggen ze ook dat de kwaliteit van drinkwater in Nederland heel goed is. Dat de verontreinigingen die er in zitten, nog binnen de gezondheidskundige grenswaarde zitten. Maar ook dat ze eigenlijk niet zo heel zeker zijn of dat wel goed klopt, en tegelijk zeggen ze ook dat we teveel PFAS binnen krijgen. Het komt op mij een beetje over als natte vinger werk waar men nog niet genoeg onderzoek naar heeft gedaan. En daar nog druk mee bezig is.

Citaat:
Moeilijk te zuiveren
Drinkwaterbedrijven willen het liefst geen PFAS in hun drinkwater, maar de stoffen zijn moeilijk te zuiveren met traditionele zuiveringstechnieken. Van der Aa: “Zandfilters halen de deeltjes er nauwelijks uit, met actieve koolfiltratie kun je enkele tientallen procenten verwijderen. Alleen met membraanzuivering, zoals omgekeerde osmose, haal je het overgrote deel PFAS uit het water. Maar dat is wel een dure techniek die veel energie verbruikt. Weinig drinkwaterbedrijven maken dan ook gebruik van membraantechnologie.”

En dat kan je nu juist wel prima doen in je eigen keukenkastje, voor een paar honderd euro heb je zo'n systeem.

Nadeel ervan kan zijn dat je filters verontreinigen omdat je geen onderhoud pleegt / ze niet op tijd vervangt. Maar daar ben je zelf bij. Net zoals bij het goed vastmaken van een autostoeltje of helm, of bij het op de juiste manier smeren / gebruiken van zonnebrandcrème.

Ander nadeel kan zijn dat je zowat alles er uithaalt, dus ook veel mineralen. Maar ook daar ben je zelf bij, die mineralen hoef je niet per-sé via je kraanwater binnen te krijgen. Er zijn zat mensen die zelden of nooit kraanwater drinken. Als je je bewust bent van het verwijderen van mineralen kan je prima in de gaten houden dat je die dan wel op een andere manier binnen krijgt.

Als je het gewoon met gezond verstand toepast dan is het best een fijn idee dat je waarschijnlijk nog heel wat door de waterzuivering "gemiste" dingen er uit filtert. Ook eventuele rommel van wellicht oude / beschadigde ondergrondse drinkwaterleidingen die het water naar je kraan brengen. Echt schoon water is ook wel handig her en der in huis. En zoals gezegd: het smaakt gewoon lekkerder (vind ik, anderen vinden het juist weer van niet, heel persoonlijk).

En het staat je vrij om gefilterd water af te wisselen met gewoon water, dan heb je toch een paar glazen minder potentieel hormoonverstorende stoffen binnen gekregen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 14:46

Hier ook sinds een paar jaar anti-aanbak vrij (is niet allemaal hetzelfde materiaal heb ik begrepen) en alle pannen vervangen door ijzeren exemplaren. Als je ze goed oliet na het wassen (zonder zeep!) vind ik ze prima.

Drinkwaterfilter zit ik ook naar te kijken nadat ik er achter kwam dat hier nog deels asbesthoudende leidingen liggen en ik het drinkwater sowieso niet heel florissant vind (maar ik woonde hiervoor op de Veluwe waar het drinkwater waanzinnig goed en lekker is).

De vervuiling van de uiterwaardes en recentelijk nog het verondiepen met granuliet ... ik ben daar best van geschrokken hoe makkelijk er kennelijk over werd/wordt gedacht "dat het wel mee zal vallen met het effect op milieu en volksgezondheid".

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 20:53

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 06:37

Ik maak me ook flink zorgen om al doe pfas toestanden. Wij wonen op vlakbij de Westerschelde.

Hier is niet lang geleden een dijk doorgestoken vanwege uitruil.
Volgens de minister viel het allemaal wel mee met het water..

Maar de mail waarin ik haar uitnodigde om lekker een zelf gevangen visje uit de westerschelde rte komen eten daar kreeg ik toch geen reactie op.

Ik vraag me ook af hoe het hier met ons drink en grondwater zit. Maar je krijgt nergens antwoorden

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 07:43

Wat ik nu niet zo goed begrijp: Is anti aanbak nu sowieso giftig of alleen als het stuk/bschadigd is? Een airfryer schijnt die troep ook in te zitten. Is het nu verstandiger om een andere te kopen of is het alleen schadelijk als er krassen op zitten?

En bakpapier schijnt ook slecht te zijn? Is er een alternatief?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 08:28

Er bestaat bakpapier zonder en er bestaan ook siliconen matjes zonder het spul

Wij gaan ook de pannen vervangen, ik voer de katten uit een ovenschaal dus daar heb ik gister een nieuwe voor gekocht.

Ik vroeg me na aanleiding van de docu nog niet af. Ze hadden het over het pfas(?) gehalte in iemands bloed die in de fabriek werkte en van mensen die daar in de buurt werkte. Wat zou het gehalte zijn van iemand uit een ander deel van Nederland, zit dat wel op een veilig niveau of heb je dan ook kans op verhoging door het gebruik van producten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 08:40

Ik ga dit bak/vershoudpapier halen binnenkort, bij de DM in Duitsland. Eens testen of het werkt. Je moet zo’n papier wel invetten voor gebruik. https://www.dm.de/profissimo-frischhalt ... _container

En ik zit er over te denken om de grill en wafelijzer enzo ook maar de deur uit te doen, en lekker ouderwets met gietijzer te gaan werken. Dat moet je inbranden maar werkt daarna eigenlijk prima. Ik heb ook blauwstalen bakvormen, die zijn zo fijn! Papiertje erdoor, en ze kunnen terug de kast in.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 10:07

Is t ook schadelijk als t niet beschadigd is eigenlijk?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 11:13

Ze zeggen dat het dan veilig is.. Maar dat spul is zo kwetsbaar, en om nu elke keer met een vergrootglas kleine krasjes te gaan zoeken.. :+
En hoe veilig is ‘veilig’? Krijg je dan net niet genoeg binnen om er ziek van te worden?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 11:34

Geen idee, ik vind het ook lastig om relatief goede spullen weg te gooien en nieuwe te kopen..

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 11:36

Je kunt ze altijd doneren. Er zijn genoeg mensen die pannen gebruiken die erg beschadigd zijn. Dan zijn hele pannen alsnog beter

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 11:40

Ik vind het dan weer onnodig om gelijk het ergste te denken van normaal gebruik. Immers is teflon al zo lang in gebruik.
Ik denk dat ik met file rijden of een dagje stad meer schadelijke zooi binnen krijg zeg maar.
Als het op gebruikt is overweeg ik een beter alternatief. Goede dingen weggooien is ook niet duurzaam.
Ik eet ook nog wel eens vis ookal is dat tegenwoordig schadelijk dan gezond.

Het is alleen zo jammer dat het weer zo‘n typisch doofpot verhaal is.

Overigens zijn er ook nieuwe onderzoeksinitiatieven gestart naar nanodeeltjes in cosmetica.

Ro0sje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 11:46

Ik woon dus in de nieuwbouw wijk achter dupont/chemours.

Het erge is, er komt nog een volledig nieuw stuk vol met nieuwe woningen op bevuilde grond.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 11:51

Dat is het vervelende vind ik, tegenwoordig is alles zo vervuild. Voedsel, cosmetica, pannen, de lucht etc. etc. en dan worden er testen gedaan per product wat de toegestane max hoeveelheid is etc. maar er wordt geen rekening gehouden met al die gifstoffen bij elkaar en wat die doen in een lichaam. En dan worden mensen ziek...

Wat dat betreft leven we niet in een beste tijd..en ja vroeger hadden ze ook longschade van open haardvuren etc. maar nu met de industriele revolutie zit er nog veel meer zooi overal in, en in de lucht en grond en zo langzaam is de mens zichzelf en de Aarde kapot aan het maken.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 11:52

@Roosje: onbegrijpelijk dat dit allemaal volgens de regels mag in Nederland.
Ik zou zelf nooit op zo'n nieuwbouwlocatie willen wonen.

Alles nieuw aan en in huis is mooi, maar dit zijn dingen die mensen soms niet weten voordat ze gaan verhuizen.

Dan maar mijn oude huis waar het verduurzamen moeizaam en duur is, maar waar ik wel van weet dat er geen chemie onder of rond ons huis was...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 11:59

Mensen worden gemiddeld wel ouder dan 100 jaar geleden..
als t zo grootschalig is zou je ook weer denken dat iedereen vergiftigd is?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 12:02

Elisa, volgens mij is dat niet „langzaam“ :P

Ik denk dat onze ouders/grootouders direkter te maken hadden met accuut schadelijk stoffen zoals roet en zo. We zitten nu met meer lange termijn problemen die pas later zichtbaar worden.

Je kunt prima oud worden met dingen die niet accuut schadelijk zijn (iets met opa is 100 geworden ondank dat hij rookte). Dat maakt het nog niet wenselijk.

Tegelijkertijd heb ik niet het idee dat de meerderheid van de mensheid echt oprecht iets anders wil.
Kijk maar eens naar de urenlange rijen op straat toen Schein zijn vestiginging Parijs opende. Allemaal in de rij voor slechte kwaliteit waarvan we weten dat het een waterprobleem, afvalprobleem en mensen rechten probleem veroorzaakt.
Maar dat is een ander probleem.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 12:06

De consumptiemaatschappij draagt denk ik bij aan een heleboel problemen op een heleboel vlakken.

En ja inderdaad..het gaat niet langzaam, het gaat behoorlijk snel zo...

Ik denk dat veel mensen jonger chronisch ziek worden en de zorg wordt steeds beter en beter, mensen werken ook niet zo hard meer als vroeger.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 12:10

Kwam deze laatst tegen, vind hem wel passend :D

Afbeelding

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 12:19

“Wij” weten dat van Shein.. maar weet iedereen dat? Snapt iedereen de consequenties? En net als met micro plastic, waarom mag t überhaupt? Waarom doet een fabrikant het? En waarom kopen mensen het? Er zitten heel veel facetten aan denk ik?

Ik vind ook iets van hoe ‘mensen’ psychisch evolueren, maar dat zeg ik niet vaak hardop :+

Vwb harder werken vroeger.. ja als je dat niet deed ging je dood. Er is best gestreden om mensen die niet hard kunnen werken, toch voorzieningen te geven .. bijvoorbeeld?
Laatst bijgewerkt door Cer op 18-06-23 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt