Zijn er mantelzorgers hier ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tootje71

Re: Zijn er mantelzorgers hier ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-23 12:22

Zo denk ik ook inderdaad..vanmiddag familie overleg ever hoe en wat haar laatste wens is om nog even thuis te kunnen zijn. Ik ben schoondochter kan goed met haar overweg maar sommige dingen en daar ben ik heel eerlijk in kan ik niet. Zo laat ze haar ontlasting aan alle kanten lopen kans ze niets aan doen maar ik ben een watje maar kan het mensje niet afspoelen en verschonen :P . Ik vind het moeilijk je wilt aan haar wensen kunnen voldoen maar het moet ook te doen zijn. En ze is zo stug verteld weinig en is in staat zelf het proberen op te lossen maar daar is ze te zwak voor...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 12:41

@ragdollcat: weet niet hoeveel jij nu per uur verdient, maar ik kreeg in mijn PGB tijd 34€ per uur (ik was toen 20 jaar). Ik denk dat je daar best een stukje pensioen van weg kunt zeggen en prima van kunt rondkomen als je naast het mantelzorgen(PGB) kunt blijven werken bij je eigen werkgever.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 12:48

tootje71 schreef:
Zo denk ik ook inderdaad..vanmiddag familie overleg ever hoe en wat haar laatste wens is om nog even thuis te kunnen zijn. Ik ben schoondochter kan goed met haar overweg maar sommige dingen en daar ben ik heel eerlijk in kan ik niet. Zo laat ze haar ontlasting aan alle kanten lopen kans ze niets aan doen maar ik ben een watje maar kan het mensje niet afspoelen en verschonen :P . Ik vind het moeilijk je wilt aan haar wensen kunnen voldoen maar het moet ook te doen zijn. En ze is zo stug verteld weinig en is in staat zelf het proberen op te lossen maar daar is ze te zwak voor...

Voor persoonlijke verzorging kan een wijkverpleegkundige een indicatie opstellen + gelijk de zorg laten starten. Althans indien ze voldoende personeel hebben, een kwestie van een paar thuiszorgorganisaties bellen.

Dan kan jij de taken op je nemen die je wel voor haar kan doen zoals bv een maaltijd maken.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 12:51

Hutcherson schreef:
@ragdollcat: weet niet hoeveel jij nu per uur verdient, maar ik kreeg in mijn PGB tijd 34€ per uur (ik was toen 20 jaar). Ik denk dat je daar best een stukje pensioen van weg kunt zeggen en prima van kunt rondkomen als je naast het mantelzorgen(PGB) kunt blijven werken bij je eigen werkgever.

Misschien ook goed om rekening te houden met het feit dat een PGB-zorgverlener beperkt verzekerd is tegen ziekte.

Dit is maximaal 6 weken bij een loondienstcontract en bij een overeenkomst van opdracht is de zorgverlener niet verzekerd tegen ziekte.

Maar de tarieven bieden zeker de ruimte om een pensioenregeling + AOV af te sluiten!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 14:41

Hutcherson schreef:

Dan nog zitten er veel haken en ogen aan!

Ik begin er niet aan!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 18:17

Hoezo? Hulpbehoevende vraagt PGB aan bij zorgverzekeraar, die kijkt of het kan (of client capabel is en of de indicatie oke is) vervolgens wordt er een PGB potje klaargezet voor hulpbehoevende bij SVB. Je krijgt documenten en contracten opgestuurd waarmee je mensen kunt aannemen in jouw zorgteam. De contracten gaan naar SVB en die betaalde netjes loon uit aan medewerker. Bij heel veel bedrijven bouw je tegenwoordig geen pensioen meer op, moet je zelf doen. Vakantiegeld krijg je wel los. Bovendien kan je minder gaan werken bij je huidige job en dus betaald krijgen voor de MZ. Het hoeft geen fulltime job te zijn tot pensioengerechtigde leeftijd toch?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 19:23

tootje71 schreef:

In de palliatieve setting is er heel snel en veel te regelen, waaronder intensieve thuiszorg en vaak zelfs 24 uurszorg. Ik krijg ze indien gewenst in die setting zelfs vanaf de IC nog thuis in een weekend. Dat zou haar laatste wens dus niet in de weg moeten staan.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-23 21:26

gomir schreef:
tootje71 schreef:

In de palliatieve setting is er heel snel en veel te regelen, waaronder intensieve thuiszorg en vaak zelfs 24 uurszorg. Ik krijg ze indien gewenst in die setting zelfs vanaf de IC nog thuis in een weekend. Dat zou haar laatste wens dus niet in de weg moeten staan.

Dit is heel fijn om te lezen, dank je wel.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 15:53

Ik ben mantelzorger voor mijn 91 jarige schoonmoeder die bij ons in huis woont.
Naast dat 4 x per dag thuiszorg komt verzorgen mijn vriend en ik haar. Maar mijn vriend werkt fulltime buiten de deur en ik werk thuis ( eigen zaak) en buiten dat zorg ik voor haar.
Ik krijg daarvoor betaald uit haar PGB.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 15:55

Je mag niet eens fulltime werken en daarnaast betaald krijgen uit een pgb.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 15:57

baudyh schreef:

Want?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 18:27

Hutcherson schreef:
baudyh schreef:

Want?

Dat zijn de regels. Anders zouden mensen overbelast kunnen raken.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 18:31

Zo ken ik de regels niet hoor

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 23:08

baudyh schreef:
Hutcherson schreef:

Want?

Dat zijn de regels. Anders zouden mensen overbelast kunnen raken.

Haha. Waar staan die regels? :')

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 23:20

Mijn man helpt een oudere man die hij al heel erg lang kent, met werkzaamheden in zijn tuin en hulp met administratie.
Valt zoiets ook al onder mantelzorg? De man begint echt oud te worden en ik vermoed dat hij op niet al te lange termijn meer en andere zorg nodig zal hebben.
Hij wil wel graag thuis blijven wonen zolang het gaat.
Hoe zijn dit soort dingen mbt hulp in de huishouding en eventuele verzorging wanneer nodig te regelen?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 00:41

veneri schreef:
Mijn man helpt een oudere man die hij al heel erg lang kent, met werkzaamheden in zijn tuin en hulp met administratie.
Valt zoiets ook al onder mantelzorg? De man begint echt oud te worden en ik vermoed dat hij op niet al te lange termijn meer en andere zorg nodig zal hebben.
Hij wil wel graag thuis blijven wonen zolang het gaat.
Hoe zijn dit soort dingen mbt hulp in de huishouding en eventuele verzorging wanneer nodig te regelen?

Huishoudelijke hulp vraag je aan via de WMO van de gemeente.
Thuiszorg regel je via je zorgverzekeraar. Vaak komt er dan een wijkverpleegkundige van een organisatie om te indiceren welke zorg nodig is.
Hulp bij admin en tuin is zeker mantelzorg.(valt ook niet onder huishoudelijke hulp of thuiszorg, kan hooguit onder begeleiding maar dat krijg je niet zomaar)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 08:41

Petpa schreef:
Zo ken ik de regels niet hoor

Destijds bij het aanvragen van het pgb voor mijn schoonmoeder werd dit gezegd door het Zorgkantoor. Omdat mijn vriend al voor 40 uur op papier staat bij zijn werkgever mocht daar niet de uren van de vergoeding van het pgb bij.
Dit was 4 jaar geleden

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:22

Ik ben een flinke tijd mantelzorger geweest van mijn moeder, samen met mijn zus.
Daarnaast had mijn moeder ook thuiszorg. Dus die taken hadden wij gelukkig niet.
Wij hielden haar in de gaten, deden boodschappen, gingen mee naar het ziekenhuis.
En in haar slechte perioden bleven we bij haar in het ziekenhuis.

Wij deden dit allemaal naast onze gewone bezigheden. Ik had gelukkig een meelevende leidinggevende die mij in die tijd in staat stelde veel thuis te werken.

Haar laatste wens was thuis te zijn en daar te sterven. En dat is gelukt. Met 24 uurs thuiszorg.
De laatste 1,5 week van haar leven in ze thuis geweest.
We zijn met stichting ambulance wens (overigens ook een aanrader) een paar dagen naar Preston Palace geweest. Ze wilde er nog graag even met haar gezin tussen uit.
De 24 uurs zorg is toen zelfs mee geweest.

Daarna ging het hard.
Ze wilde Sinterklaas nog meemaken en de dag daarna is ze letterlijk ingestort.
Huisarts erbij voor Katheter en ze heeft wat morfine gehad, tegen de pijn.
Ze is daarna gaan slapen en nooit meer wakker geworden.

het was een heftige tijd. Maar ben blij dat we dit allemaal nog met en voor haar hebben kunnen doen.
Mijn moeder had overigens COPD.