Dikke knie na val, waar aan denken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 09:15

Nee is bijna 5 jaar geleden dus dat is inmiddels wel over :j

Mondy

Re: Dikke knie na val, waar aan denken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-23 09:18

Oh haha dat zou idd wel mogen nu. Gelukkig

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 16:16

Zo dat is zo te zien een flinke smak geweest zeg. Voor nu is het vooral rusten, je been hoog leggen en zorgen dat de zwelling eruit gaat. Mocht je daarna klachten houden zou ik een goede fysio bezoeken en laten controleren op bandenletsel. Een goede fysio kan voelen of je daar letsel hebt. Dan eventueel via huisarts een verwijzing voor een mri. Banden en meniscus is op een foto niet te oordelen.

Ik heb zelf ongeveer hetzelfde gehad. Been zag er ook zo uit. In de acute fase is er een foto gemaakt in het ziekenhuis, daar was niets op te zien. Uiteindelijk op de MRI bleek ik een gescheurde buitenband, gescheurde voorste kruisband en 2 gescheurde meniscussen te hebben. Ben inmiddels 3,5 week geleden geopereerd (bij Bergman, echt een aanrader!) en nu aan het herstellen en revalideren.

Hopelijk valt het bij jou mee. Sterkte en beterschap in ieder geval!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-23 22:18

Net even ingelezen op de pagina van de Bergman. Mocht t nodig zijn dan vraag ik daar de doorverwijzing naartoe !
Dank jullie voor die tip :j

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 23:07

Ziet er heftig uit!

Zit op dit moment in het gips met een dubbele tibiaplateau fractuur. Mijn knie is eigenlijk bijna niet dik geweest, en ook niet blauw. Alleen mijn kuit is flink blauw geweest door vermoedelijk een spierscheur.

Lijkt bij jou toch meer op bandenletsel of meniscus. Dat schijnt direct erg dik en blauw te worden.
Hopelijk ku n je snel achterhalen wat er aan de hand is!

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 23:21

Een kennis van mij was ook gevallen en knie ook heel dik en blauw en was een bonebruise. Die is er nu al 6 maanden bezig met herstellen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 23:31

Ik was heel simpel de laatste tree vergeten vorig jaar. Daarbij knie gebroken, het tibiaplateau.
Knie was niet blauw of opgezwollen. En op foto’s was niets te zien. Wel op de MRI daarna.
MRI is heilig en veel meer op te zien.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-23 07:04

Ben sowieso nog wel even zoet als ik jullie berichten zo lees...

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 07:28

Hier een 2.5 jaar geleden geopereerd geweest aan mijn knie. Hebben ze een 1/3 van de knieschijf weggehaald.

Daarna wat complicaties gehad door een verkeerd zittende brace die drukplekken gaf op mijn been (ik had gewoon een blauwscheenbeen ervan).
En na 10 dagen met een brace te hebben gelopen (moesten er eigenlijk 14 zijn, maar ik kon het niet meer uithouden van de pijn). Nog 6 weken op krukken doorgelopen. Helaas had ik ook de vette pech nadat mijn been 10 dagen gestrekt was, ik hem niet meer kon buigen. Ik heb er welgeteld 4 maanden over gedaan samen met de hulp van de fysiotherapeut voor ik mijn been weer een beetje normaal kon gebruiken. De eerste weken heeft min moeder mij zelfs nog moeten helpen met de onderbroek aan te doen.... Nu 2.5 jaar laat later kan ik mijn knie weer optimaal gebruiken maar het is en blijft een zwak punt. Wat ik je wil aangeven is, neem nog liever 3 weken te lang de rust dan een week te kort. Knieën zijn ontzettend gevoelig, en eenmaal er wat aan hebben, is het heel lastig voor het weer 100% te krijgen. En ik ben nu 24 jaar oud en ik ervaar nog veel ongemakken aan mijn benen, van de week nog de hele dag spierspasmen gehad, tot het vermoeiende er aan toe. Maar dat ter zijnde.

Neem alle tijd die je nodig hebt en doe rustig aan! Heel veel sterkte en beterschap in het herstel, je been ziet er heftig uit. Ik hoop voor je dat het gauw wat beter aanvoelt. Dikke knuffel en veel succes!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 10:49

Othelloster misschien een mini beetje hoop aan de horizon. Ik heb ook een periode van 1,5 - 2 jaar krukken en 3 operaties gehad aan mn knie. De laatste operatie is nu zo'n 8 jaar geleden en ik merk nog steeds vooruitgang. Kan sinds een half jaar mn knie volledig buigen, doet nog wel zeer maar het lukt. Merk ook dat het steeds iets minder zeer doet.

Nu gaan we er natuurlijk helemaal vanuit dat het voor TS wat beter afloopt. Het feit dat TS volledig kan buigen, strekken en erop lopen etc zijn goede tekenen :).

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-23 11:02

Oei, 1/3 weggehaald ? Dat is best heftig ook qua bewegen lijkt me :(:)
Fijn dat er dan ook de ervaring van Kasmir tegenover staat... hopelijk gaat het voor jou dan ook die kant op uiteindelijk.

Knieën kunnen goede rotzakken zijn als er iets mis is lees ik wel.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 11:04

Hier jaren geleden door val van paard ook een acuut dikke knie. Op foto’s niks te zien maar door de zwelling konden ze verder ook niks doen. Toen de meeste zwelling weg was een MRI laten maken....achterste kruisband finaal afgescheurd en scheurtje in meniscus.

Ze wilden er in het zkh niks aan doen maar bleef pijn houden en na beweging een enorm dikke knie. Dus bij Bergman een second opinion gevraagd en uiteindelijk daar een nieuwe achterste kruisband gehad en een stukje van de meniscus weggehaald.

Daarna nog aanhoudend gedoe met de knie, bleken ook de buitenste kniebanden zo opgerekt te zijn dat ze niet veel meer deden dus later in het zkh nog weer geopereerd en nieuwe banden er in gezet.

Knie blijft helaas nog steeds een ding en blijft nog dik worden, slijtage achter de knieschijf denken ze nu.

Maar tot ik er niet meer op kan staan/lopen is het mij prima.

Hou vooral de pijn in de gaten en laat bij twijfel een MRI maken.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-23 20:39

Had je nadat de zwelling weg was ook nog pijn en daarom de mri of die sowieso ?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 19:07

Sowieso een MRI en de operaties omdat ik pijn bleef houden

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 14:59

Tramadol heb ik iig afgeschreven... wat een rotspul is dat ! Gisteren er ontzettend ziek van geworden (was 2e x dat ik pakte avond vantevoren) heb een dag nodig gehad om bij te trekken.

Hematomen zijn goed weg aan t trekken. Mijn scheen is nu minder gevoelig pijn zit 'm nu juist weer in binnenkant enkel, idd toch daar last van gehad.

Zwelling is op meeste plaatsen ook echt een stuk minder. Deel van binnenkant knie nog steeds hetzelfde. Al lijk ik er wel minder pijn aan te hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 08:51

Ik ging ook niet zo geweldig op tramadol, werd er echt geweldig duf van kon mn ogen amper open houden. Het was standaard een dutje na een tramadolletje. Na mn laatste operatie waarbij ik het ook in mn rug kreeg door een stom ongelukje kreeg ik oxycodon + oxycotin en dat ging echt een stuk beter maar zeker niet aan te bevelen want dat is zeer verslavend alhoewel ik echt nergens last van had.

De hematomen zullen wel gevoelig zijn idd, zeker omdat er zwelling bij komt kijken. Het is mooi aan het afzakken nog even geduld :). Is de pijn aan de binnenkant van je knie constant of (erger) bij bepaalde bewegingen?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 09:13

Jeetje wat een knie!! Ik heb ook een dikke knie gehad na een val van m'n paard. Naar SEH gegaan. Wilde ze me eerst wegsturen omdat ik er nog op kon staan. Toen toch foto's gemaakt en bleek ik een hoekje van mn tibiaplateau afgebroken te hebben.
Is daar goed naar gekeken bij jou op de foto's? Omdat jij het alleen over je knieschijf had in je OP.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 10:19

Kasmir schreef:
Ik ging ook niet zo geweldig op tramadol, werd er echt geweldig duf van kon mn ogen amper open houden. Het was standaard een dutje na een tramadolletje. Na mn laatste operatie waarbij ik het ook in mn rug kreeg door een stom ongelukje kreeg ik oxycodon + oxycotin en dat ging echt een stuk beter maar zeker niet aan te bevelen want dat is zeer verslavend alhoewel ik echt nergens last van had.

De hematomen zullen wel gevoelig zijn idd, zeker omdat er zwelling bij komt kijken. Het is mooi aan het afzakken nog even geduld :). Is de pijn aan de binnenkant van je knie constant of (erger) bij bepaalde bewegingen?

Pijn is niet continue en eigenlijk ook niet altijd bij beweging. Meer als er druk op komt (bijvoorbeeld erop liggen, daarom nog kussentje eronder) of bij aanraking. Savonds soms bij teveel doen wel flink last, ook dat lijkt minder te worden.
Heb het idee dat het minder zeer doet dan eerst.
Tramadol schijnt ook verslavend te zijn, voor mij iig niet haha.

Needje schreef:
Jeetje wat een knie!! Ik heb ook een dikke knie gehad na een val van m'n paard. Naar SEH gegaan. Wilde ze me eerst wegsturen omdat ik er nog op kon staan. Toen toch foto's gemaakt en bleek ik een hoekje van mn tibiaplateau afgebroken te hebben.
Is daar goed naar gekeken bij jou op de foto's? Omdat jij het alleen over je knieschijf had in je OP.

Als het goed is is naar alles rondom knie/tibia gekeken.
Ik noemde idd alleen knieschijf,daar ging in eerste instantie de focus naar uit maar ze hebben alles bekeken. Was wel een flinke zwelling waardoor foto in 1 hoek echt lastiger was maar begreep dat het wel gelukt was.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:26

OK gelukkig.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 13:54

Dan gaat het in ieder geval nog steeds vooruit, kan me voorstellen dat de knie gedurende de dag wat meer volloopt met vocht waardoor je s avonds meer last hebt. Nog even geduld en dan kun je hem fatsoenlijk laten uittesten wat met de knie gelukkig heel goed te doen is :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 14:06

Mondy schreef:
zonnebloem18 schreef:
Oh bizar, dit is precies hoe de knie van mijn moeder er uit zag. Dat trok alleen helemaal richting haar kuit.

Na 2 weken kan ze nu met krukken weer redelijk bewegen, het ziet er nog steeds heel bont uit.

Edit: bij haar ook niks te zien op de foto's.

Oei wat was er gebeurd ?
Gelukkig kan ze beter bewegen nu.

Bedankt voor de reacties al ! Iets smeren is wel een goede :j
MRI hou ik in gedachten, vind dat een lastige wanneer dat zou moeten of nodig is.

BigOne schreef:
Wat ik dan niet snap, waarom hebben ze je bij de eerste controle in dat gangenstelsel niet direct naar de SEH gebracht. Een knie of enkel letsel is van de buitenkant zelfs door een arts vaak niet goed te beoordelen zonder foto/scan dus ergens vind ik het niet slim dat diegene die er naar gekeken heeft je gewoon door heeft laten gaan.

Omdat het er toen nog niet zo heftig uit zag op zwelling na en ik verder wel alles kon. Ok rennen niet en er echt op leunen niet maar dat is vaker na een keer een flinke smak te maken.
We hadden geen van alle door dat het hierop zou uitdraaien. Zeker omdat de eerste testjes daar ook prima leken.
Foto kon ook pas nadat zwelling wat meer weg was.

Ik zou in dit geval voor een MRI gaan. Die kan door de zwelling heen. Een gewone RX en zelfs een CT toont met deze zwelling geen meniscus letsels vrees ik.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 14:42

Meniscus en banden kan idd niet met RX. Mri was mij gezegd dat dat pas (goed) kon als de zwelling weg of iig aanzienlijk verminderd is.

Zo fijn hoe iedereen meedenkt <3

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 14:53

Ben je al bij de fysio geweest? Die kan testen of je banden niet aangedaan zijn. Met deze bloeduitstorting ben ik bang dat je kruisbanden aangedaan kunnen zijn.

Sterkte en beterschap!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 16:11

Twee maanden geleden had ik net zo'n schilderij op mijn been. Aanrijding gehad met de fiets en keihard gevallen. Knie dik en na drie dagen ook bont en blauw, liep ook door tot in mijn tenen. Mijn scheenbeen werd ook heel pijnlijk , waarschijnlijk ook door het vocht wat naar beneden zakte. Mijn enkel en voet werden ook dik, door alles wat zakte. Ik ben gelijk dezelfde dag nog naar de fysio geweest omdat ik wilde weten of mijn knie verder heel gebleven was. Gelukkig wel. Bij het derde bezoek is mijn been creatief ingetapet om zo het vocht af te voeren. Dat hebben ze in totaal 3x gedaan en dat heeft echt goed geholpen. Zelf heb ik (voordat ik er tape op kreeg) 3x mijn onderbeen in de groene klei gezet. Nu (10 weken later) is mijn knie nog steeds dik en pijnlijk ( als je erop drukt of als ik mijn knie stoot) . Dit is een fikse bloeduitstorting die dus gestold is en mijn lichaam moet dat zelf opruimen. De fysio heeft ook een aantal keer een bindweefselmassage gedaan om dit te helpen opruimen zeg maar. De fysio kon daarna niks meer voor mij doen, dus dit heeft gewoon tijd nodig. Ik kan mijn knie wel buigen en strekken, kan gewoon fietsen, lopen, ook trappen op en af, kan alleen niet op mijn knieën liggen. Ik moet ook nergens tegen aanstoten. Paardrijden gaan we hopelijk komend weekend weer eens proberen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 17:33

Levita schreef:
Ben je al bij de fysio geweest? Die kan testen of je banden niet aangedaan zijn. Met deze bloeduitstorting ben ik bang dat je kruisbanden aangedaan kunnen zijn.

Sterkte en beterschap!

Banden zijn bij huisarts getest voor zover t ging, was nog te veel zwelling om echt meer te kunnen zeggen. Fyshio wacht ik daarom even af tot iets minder zwelling op die plek.

Misty12 schreef:
Twee maanden geleden had ik net zo'n schilderij op mijn been. Aanrijding gehad met de fiets en keihard gevallen. Knie dik en na drie dagen ook bont en blauw, liep ook door tot in mijn tenen. Mijn scheenbeen werd ook heel pijnlijk , waarschijnlijk ook door het vocht wat naar beneden zakte. Mijn enkel en voet werden ook dik, door alles wat zakte. Ik ben gelijk dezelfde dag nog naar de fysio geweest omdat ik wilde weten of mijn knie verder heel gebleven was. Gelukkig wel. Bij het derde bezoek is mijn been creatief ingetapet om zo het vocht af te voeren. Dat hebben ze in totaal 3x gedaan en dat heeft echt goed geholpen. Zelf heb ik (voordat ik er tape op kreeg) 3x mijn onderbeen in de groene klei gezet. Nu (10 weken later) is mijn knie nog steeds dik en pijnlijk ( als je erop drukt of als ik mijn knie stoot) . Dit is een fikse bloeduitstorting die dus gestold is en mijn lichaam moet dat zelf opruimen. De fysio heeft ook een aantal keer een bindweefselmassage gedaan om dit te helpen opruimen zeg maar. De fysio kon daarna niks meer voor mij doen, dus dit heeft gewoon tijd nodig. Ik kan mijn knie wel buigen en strekken, kan gewoon fietsen, lopen, ook trappen op en af, kan alleen niet op mijn knieën liggen. Ik moet ook nergens tegen aanstoten. Paardrijden gaan we hopelijk komend weekend weer eens proberen.

Oei dan heb je een beste klap gemaakt ! Op je knie na alles wel ok ?
Hopelijk kan je van het weekend weer rijden :(:)
Hier een brace/drukverband erom tegen de zwelling ipv tape.
Groene klei, nog niet eerder zo gehoord. Hielp dat ?