Doen jullie weleens dutjes?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Doen jullie weleens dutjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:10

Ja. Waarom niet? Als ik moe ben ga ik gerust in de middag lekker een tukkie doen, heerlijk! Ik zou niet weten waarom ik dat niet zou doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:16

Als ik moe ben, ga ik overdag lekker slapen.

De ervaring leert dat ik dan 'snachts nog beter slaap.
(Al die adrenaline om wakker te blijven helpt niet.)

En bedenk: in het dag/nachtritme van de mens zit nog steeds een siësta: 'de diersoort mens' komt nu eenmaal uit Afrika.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:23

Ik ook. Liefst even rond 1500 uur. 45 minuten is genoeg.

Slaap daardoor ook beter in de nacht. Gek genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:24

Uurtje knorren na het avondeten, heerlijk.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:26

Ja hoor, doe ik wel eens in het weekend of vakantie. Zo'n 20 minuten, meestal rond een uur of drie, vier. Ik val dan ook gewoon prima in slaap 's avonds.
Ik slaap genoeg 's nachts, zo'n zeven en een half, acht uur.
Ben 42 trouwens.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:30

ja, als ik de kans krijg wel.
Mijn wekker gaat elke ochtend om 4.30, dus ik heb te weinig slaap 's nachts, dat probeer ik overdag wel in te halen, maar dat lukt lang niet altijd. Eerder naar bed gaan 's avonds zou beter zijn, maar dat is lastig. streven is 21.30, maar meestal is het wel een uur later voor ik echt slaap.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:38

Absoluut. Zonder dutjes red ik het avondeten niet.
Ben 34 jaar en heb MS. Grote veroorzaker van mijn vermoeidheid en dus mijn dutjes.

Vandaag geen dutje kunnen doen en sta nu bijna op omvallen.
mijn slaapcyclus duurt 3 kwartier. dus of na 3 kwartier wakker worden of ik maak er 1.5 uur van anders word ik idd verrot wakker.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:40

Ik heb trouwens 2 auto immuun ziektes en vermoeidheid hoort daar helaas ook bij. Ik werk gewoon 40 uur dus 's avonds na het eten tijdens het kijken van ER :+ val ik vaak even in slaap.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:42

Ik ben 24 en slaap gedurig even smiddags. Ik moet extreem veel leren en dan is dat echt even rustmomentje voor mn hoofd. Ik kan 20 minuten liggen en weer klaarwakker wakker worden

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:44

Het is wetenschappelijk bewezen dat een ‘powernap’ van 20 minuten de productiviteit verbeterd...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:47

Morganlefay schreef:
Uurtje knorren na het avondeten, heerlijk.

Couldn’t agree more!

Ik hou van tukkies doen.
In de zomer doe ik ze vaak op lounge bank.
De zon piekt er dan net onderdoor.

In de winter gewoon op de bank in de huiskamer met een dekentje.

Eigenlijk doe ik bijna dagelijks wel een dutje. Soms 20 minuten soms 2 uur.

Alleen op vakantie dan niet. Dan slaap ik zo mij mogen omdat ik alles wil beleven.

Ro0sje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:49

Je kunt je afvragen hoe het komt dat je zo moe bent overdag. Vaak heeft dat te maken met het voedingspatroon. Veel suikers/koolhydraten zorgen voor een snelle suikerdip waardoor je dus moe wordt. Hoeft niet altijd zo te zijn, sommige mensen zijn gewoon hele makkelijke slapers (lijkt me heerlijk)

Ik slaap nooit overdag. Maar toen mijn kinderen nog klein waren, en vaak s nachts wakker, deed ik overdag wel eens een powernap van een uurtje. Best lekker.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:53

Oh ja heerlijk! :j Niet op werkdagen natuurlijk, kan moeilijk op mijn werk gaan slapen. :+ Maar in het weekend als ik verder geen plannen heb dan ga ik soms echt wel naar bed voor een uurtje. Soms omdat ik echt moe ben, soms omdat ik er gewoon echt heel erg veel zin in heb om lekker te slapen. :') Ik moet alleen niet na het avondeten nog gaan dutten, dan kom ik als het echt moet niet meer in slaap.

moonsparkle schreef:
Ik ben wel gerustgesteld dat meer mensen dat doen. Maar lukt het jullie dan ook om de dag goed door te komen wanneer je geen dutje hebt gedaan? Het kan natuurlijk sowieso niet elke dag.

Ik slaap ongeveer van 23 tot 6.30/8 afhankelijk van of ik vrij ben.
Ja dat gaat hier prima. Daarom het liefst voor het avondeten, daarna gelijk koken, keuken opruimen, alles klaarmaken voor de volgende dag etc.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:54

Née doe ik niet. Dan wordt ik wakker met vreselijk hoofdpijn waar ik dan de rest van de dag mee kamp.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:55

Ik krijg spontaan zin in een dutje :))

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:56

Er is ooit onderzoek naar gedaan en mensen zijn eigenlijk 'bifasische' slapers. Komt omdat we van origine jagers zijn, en prooien jaag je in de ochtend- en avondschemering.
Dus de Mediterrane methode: vroeg wakker, in de ochtend werken, 's middags siesta (ook omdat het dan te warm is) en dan 's avonds tot laat weer doorgaan, zou eigenlijk het natuurlijke waak/slaappatroon van Homo sapiens zijn.
Lang verhaal kort: twee keer per etmaal slapen is prima, en als je dan 's nachts minder slaapt is dat óók normaal.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:58

Ik leef echt voor dutjes. De beste vind ik die van anderhalf uur. Zo rond 16u op vrije dagen en op werkdagen begin ik met werken om 7.30 en ben ik tussen half 5 en 5 thuis en dan vind ik een dutje voor het eten heeeeerlijk

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:58

Heel soms , maar vroeger veel meer met name na een lange schooldag even een halfuurtje. Werd daarna altijd wakker met enorme misselijkheid en een hele droge keel en voelde mij vaak ook heel raar in mijn hoofd met combinatie hoofdpijn. Dit trok wel weer weg en daarna voelde ik mij wel weer wat beter en had ik meer energie.

Tegenwoordig kom ik er echt niet meer aan toen. Nu slaap ik 's nachts sinds kort ook langer en beter en heb ik ook niet meer de behoefte om even een halfuurtje op bed te liggen.

En ik heb het nu wel zo druk dat ik eigenlijk veel bezig ben. Vaak in de avond als ik vrij ben zit ik alleen op mijn kamer met een dekentje over lekker filmpjes te kijken of te gamen. Dat is ook wel een soort van dut moment voor mij. In ieder geval geen mensen ( behalve de app) om mij heen. Dat is voor mij ook wel een echt oplaadmoment die ik ook wel nodig ben. Ik baal er soms wel van als ik die s 'avonds niet kan inplannen omdat ik dan moet werken.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 19:28

Ik kan niet eens dutten. Mij lukt het niet om overdag te slapen dus dan lig ik alsnog 30 min wakker. Zou het soms wel heerlijk vinden :o

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 19:28

Toevallig vanmiddag nog gedaan. Op werkdagen gaat het niet, maar op een vrije dag vind ik het heerlijk om met een boekje op de bank te gaan liggen en halverwege ergens weg te dommelen. Vanmiddag was t ongeveer een half uurtje in de tuin op een kleedje, werd wakker toen de kat bovenop mij sprong.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 20:18

Het beste van wonen in Spanje, de siësta

Ik slaap niet elke middag, maar op hele warme, hele koude of wat lamme dagen duik ik mijn bedje in. Mijn man doet dag wel elke dag waar mogelijk, maar hij slaapt vaak slecht door zijn chronische pijn.

Ik probeer wel elke dag even een half uurtje op de bank te dutten als ik de siesta mis.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 20:21

Echt nooit. Ik kan alleen 's nachts slapen. Overdag sta ik altijd aan :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 20:22

Ik ook! Dutjes zijn life! <3 Ik krijg het zelfs klaar om op het werk tijdens de pauze een dutje te doen op de bank. Vind ik echt heerlijk.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 20:22

Sinds mijn hersenschudding heb ik niet echt een keuze. Ik ben dan zo moe dat ik zittend in slaap val. Staan helpt maar je kan niet de hele tijd staan. :+

Dus heb vanmiddag na een flinke wandeling vanmorgen even 30/40 minuutjes geslapen en toen had ik de kracht pas om te koken. :=

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 20:25

KimD schreef:
Ik ook! Dutjes zijn life! <3 Ik krijg het zelfs klaar om op het werk tijdens de pauze een dutje te doen op de bank. Vind ik echt heerlijk.

Dit zou ik ook kunnen!
Ik kan echt overal slapen.

Misschien doordat ik vroeger altijd bij bruiloften gewoon op en onder een paar jassen werd gelegd. Of je ouders waren borrelen bij vrienden en dan werd je in een volwassen bed gelegd met 3 andere kinderen die je niet kende op een slaapkamer die je niet kende.