Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:05

Wildgirl schreef:
Ik ben een vrouw, heteroseksueel en voel me vrouw.

Gelukkig maar. Dan hoef je niet te vechten om erkend te worden in een wereld waar nog veel mensen alles volgens 'het boekje' willen zien.
Je zegt dat het je niet uitmaakt, maar ik lees door je hele post heen toch iets anders.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:06

Jammer dat je het respectvol wilt houden maar ondertussen imo bepaalde groepen mensen wel een beetje nadelig bespreekt in je op. Misschien moet je eens andersom denken en is er vanuit deze gemeenschap juist behoefte om eindelijk eens een fatsoenlijke plek in de samenleving te krijgen ipv daar over vallen. In je OP pijnig je daar juist mensen mee, ook al is dat niet je bedoeling. Dus laat ze gewoon leven en in plaats van het te bashen. Want jouw uitspraken triggeren juist het standpunt voor deze gemeenschap, omdat je er anders tegenaan kijkt. Nee, niet iedereen voelt zich alleen man of alleen vrouw, jij wel, prima. Maar laat die anderen dan ook gewoon voelen hoe ze willen voelen. Dan is alles toch gewoon oké?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:07

Iedereen moet vooral doen en laten wat ze zelf willen. Man, vrouw, non-binair, trans, cis, één partner, vijf partners, geen partner, rokje aan boven je harige benen, je hoofd kaalgeschoren, 25 piercings in je gezicht, je hele lichaam één grote tattoo, androgyn kleden: prima, lekker doen.

Ik vind juist dat een groep hetero, witte, cis mensen zich ongeloveloos aanstelt. "We" moeten ons aanpassen. Wat moet jij aanpassen dan? "Ze" maken er zo'n statement van. Nou en, wat heb jij daar voor last van?
Dat mensen er over vallen dat er bij de HEMA geen meisjes- en jongenskleren meer verkocht worden, maar kinderkleren. Dat het kan zijn dat ze bij het handen wassen ineens iemand tegenkomen die niet dezelfde primaire geslachtskenmerken heeft als zijzelf. Dat ze geen "dames en heren" meer zijn, maar "beste reiziger". Dat je misschien wel aan iemand aan de kleding niet meer kan zijn of ze een piemel of een vulva hebben. Nou nou, poe poe, als we de schok maar te boven komen met z'n allen :roll: .

Als iemand met een baard en een adamsappel zich voorstelt als Henriëtte, en in een mantelpakje loopt, wat maakt het nou uit?

Wat maakt het eigenlijk uit of iemand een man of een vrouw of nog iets anders is? Daar heb jij toch geen donder mee te maken. Uiteindelijk gaat het er niet om of je een piemel of een vulva hebt, of je een baard of borsten groeit; volgens mij gaat het erom dat je een fatsoenlijk mens bent, met respect voor anderen en jezelf.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 17-05-23 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:07

Imo slaan we idd door.
Maar niet alleen bij dit onderwerp maar ook bij vele andere.
Niets kan meer gewoon alles moet in het extreme getrokken worden.

Dat er bij sommige onderwerpen acceptatie moet komen begrijp ik. Maar het in het extreme te trekken helpt daar niet aan bij. Integendeel denk ik.

Als ik een vrouw of een man zie denk ik niet, wat zou die zijn bij geboorte?
En als dat anders is vind ik dat prima. En hoop dat hij/zij dan nu gelukkig is in zoals hij/zij nu is :j
En als ik zelf niet aan het daten ben vraag ik me ook niet af waar deze persoon op valt.
En de rest dat laat maar lekker privé ipv overal te verkondigen.
Doe gewoon je ding, zonder het de wereld op te dringen....

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 18:08

Ibbel schreef:
Wildgirl schreef:
Maar, verwacht niet dat ik in jouw normering/hokjesgeest mee ga. Voor mij ben je een man. Accepteer en respecteer ik je niet? Jazeker wel maar laat mij mijn eigen criteria hanteren.
Niemand hoeft van mij te kiezen of mijn criteria te volgen. Zolang deze maar wel geaccepteerd worden.

Jij hanteert zelf hokjes maar zegt niet mee te gaan in de hokjesgeest van een ander? Waarom moet die ander wel jouw hokjes accepteren?

Iemand die zich geen man voelt, maar volgens z'n chromosomen wel een man is, noem jij een man, wánt chromosomaal is die dat, en jouw definitie heeft-ie maar te pikken?

Da's dan weinig inlevend...

Ik zat al op je bijdrage te wachten Ibbel, en dat is niet positief helaas.
Ook hier trek je mijn woorden uit de context. In de zin erboven, die je niet meequote, zeg ik namelijk dat ik alles best vind.
Zo ook wanneer iemand het dus niet eens is met mijn "hokjes" en andere "hokjes" heeft.
Helemaal geen bezwaar tegen. Noem jezelf zoals je, je wilt noemen maar leg mij niet op dat ik in jouw benaming/erkenning mee moet gaan.
Dat verwacht ik van niemand overigens, hetzelfde speelt ook wel eens met vegetarische mensen of veganisten om als voorbeeld te geven.
Best dat je geen vlees eet, maar ik wel. Einde verhaal.

@AnnedB, ik hoef ook helemaal niet erkend te worden. Het interesseert me geen fluit. Ik weet wie ik ben en dat is voor mij ruim voldoende.

@earth, dat is dus juist mijn hele punt!! Wat mij betreft mag iedereen zich voelen/ noemen zoals men wil, mij kom je daarin niet tegen! Echter, daar stopt het niet en dat vind ik moeilijk soms.

Anoniem

Re: Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:09

Een soortgelijke tekst had nog niet zo heel lang geschreven kunnen worden.

"Het valt me de laatste paar jaar steeds meer op.
Niet-blanke mensen willen dezelfde rechten krijgen als blanke mensen.
Niet-blanke kinderen krijgen dezelfde opvoeding als blanke kinderen en horen niet meer dat ze anders zijn.
Zo zorgt men juist voor een uitzonderingspositie en, hoge bomen vangen veel wind.

Na Google raad te plegen kwam ik erachter dat er inmiddels honderen niet-blanke mensen zijn die gelijke rechten willen.
Voor mij persoonlijk, is het heel simpel.
Je bent blank of niet-blank.
Dan kun je, je anders voelen, kleden. Dik. Dun.
Maar je bent nog steeds blank of niet-blank.

Is het een behoefte aan erkenning?
Is het willen shockeren?
Is het onzekerheid of juist zelfverzekerdheid??"

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:09

Is het ook gewoon niet ontzettend hip onder sommige groepen jongeren om iets anders dan hetero man/vrouw te zijn? Die ervaring heb ik met jongeren die ik ken. En dan zeg ik niet dat er niet meer is dan alleen man-vrouw, maar ik merk wel op dat het in sommige groepen bijna raar is als je gewoon vrouw of man en hetero bent.

Caboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:10

Captain schreef:
Ik sta er hetzelfde in als jij. Ik word voornamelijk heel moe dat de meerderheid zich aan moet passen aan een klein groepje welke het hardste schreeuwt.

Wat moet jij persoonlijk precies aanpassen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:10

Wildgirl schreef:
@AnnedB, ik hoef ook helemaal niet erkend te worden. Het interesseert me geen fluit. Ik weet wie ik ben en dat is voor mij ruim voldoende.
Good for you.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:13

Wildgirl schreef:
Ook hier trek je mijn woorden uit de context. In de zin erboven, die je niet meequote, zeg ik namelijk dat ik alles best vind.
Zo ook wanneer iemand het dus niet eens is met mijn "hokjes" en andere "hokjes" heeft.
Helemaal geen bezwaar tegen. Noem jezelf zoals je, je wilt noemen maar leg mij niet op dat ik in jouw benaming/erkenning mee moet gaan.

Je vindt alles best, maar je wilt niet iemand aanspreken/benoemen op de manier die hij/zij/X wil.
Dan vind je dus niet alles best.

Jammer dat je dat zelf kennelijk niet ziet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:14

Wildgirl schreef:
Ik zat al op je bijdrage te wachten Ibbel, en dat is niet positief helaas.
Dat verwacht ik van niemand overigens, hetzelfde speelt ook wel eens met vegetarische mensen of veganisten om als voorbeeld te geven.
Best dat je geen vlees eet, maar ik wel. Einde verhaal.

Maar wat is voor jou het probleem om als je over iemand praat niet over hem of haar te hebben, maar over 'die'? Om het niet over een man of een vrouw te hebben, maar over een persoon?

Want eigenlijk is het natuurlijk best raar om de wereld in te delen en te benaderen vanuit of je geboren bent met een piemel of een vulva

Verara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:15

Mijn kind is non-binair.
Ze (mag ik van haar zeggen) is biologisch een vrouw, en is dat lichamelijk ook heel duidelijk.
Daar heeft ze het flink moeilijk mee (gehad)
Ook is ze lesbisch, waarop ik gelijk grapte dat dát dan niet kan.
Altijd lachen thuis :D

Ik help haar en alle anderen hopen dat er meer acceptatie komt. Laten we nou vooral niet doen alsof er geen haat en geweld is naar -anders dan ik-

Hard schreeuwen is trouwens nou eenmaal de meest gangbare manier om gezien te worden. Je moet eerst gezien worden, om eventueel geaccepteerd te kunnen worden immers.
Er is een reden dat je als blanke cis man/vrouw vrijwel nooit de neiging voelt dat uit te dragen. Dan ben je immers de veilige meerderheid.

En mijn wens voor acceptatie geldt voor iedereen. Onafhankelijk van geslacht, ras, geloof of wat dan ook zijn we ten eerste allemaal gewoon mens.
Als we dat allemaal zouden inzien én accepteren, hoefde er niet gepraat te worden over in welk hokje je past.
Dan passen we allemaal in hetzelfde en enige hokje, mens.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:16

Ik vind vooral het proces interessant dat erkenning voor de één wordt gezien als bedreiging voor de ander. Waardoor voelen jullie je bedreigd en minder 'vrouw'?

Sowieso zijn jullie allemaal welkom om vragen te stellen in [MWS] Ik ben transgender, want ik zie vooral veel onwetendheid in de argumenten. :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:17

Citaat:
Nou hoor je mij niet ontkennen dat er geen racisme is op basis van gender of seksuele voorkeur echter, door zo 'door te slaan' in het vergrootglas wat men erop legt zorgt men juist voor een uitzonderingspositie en, hoge bomen vangen veel wind.

Iets gaat hier mis :+ Misschien toch ietsje beter nadenken voordat je een topic opent, want zo wordt het wel moeilijk een echt gesprek te voeren.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:20

Ik heb geen last van al die "nieuwe" hokjes. Ik kan me best voorstellen dat mensen die zich niet op de één of andere manier voelen passen in het "standaard"beeld daar wel nood aan hebben.
Ook begrijp ik dat er nood is om dit uit te dragen.
Het is erg gemakkelijk praten als je zelf niet in die situatie zit, laat staan als je in een land woont waar men minder tolerant is dan in onze landen.

Ik merk wel dat ik het zelf heel lastig vind soms om iets te verwoorden in een dergelijke discussie. Ik bedoel het dan niet verkeerd, maar soms wordt iets snel verkeerd opgenomen. Terwijl je gewoon niet thuis bent in alles en je dat imo ook niet hoeft te zijn. We zijn geen twee "kanten" die tegenover elkaar moeten staan.

Langs alle kanten doorslaan, hoeft niet voor mij. Dan richt ik dan zowel aan mensen die compleet het gevoel en de vrijheid van een ander negeren en dus niet de minste empathie kunnen tonen voor mensen die zich niet kunnen vinden in de klassieke hokjes, als de regelrechte aanval op de witte hetero (oude) man die hier in België zelfs tot in de politiek gelanceerd is.

Respect voor iedereen. En de vrijheid in denken en doen van iedereen, tot waar de vrijheid van een ander begint.

Waar ik zelf moeite mee heb, is het aanspreken met een meervoudsvorm. Dat snap ik niet en zal ik allicht nooit snappen (they/zij). Dat komt voelt voor mij aan alsof iemand een meervoudige persoonlijkheidsstoornis heeft. Maar dat ligt misschien aan mij.

DianaM, het is onder de pubers normaal dat ze op zoek zijn naar hun identiteit. Toen ik nog les gaf aan pubers, had ik ook klassen waarin bijna niemand zichzelf outte als hetero ;-) . Ik zie dat niet als aanstellerij of zo, maar als zoeken naar "wie ben ik en wat voel ik".

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:21

@Baileymix en @AnnedB heerlijke reacties, waarvan dank. Kan ik toch wat lachen in dit trieste topic.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:21

Ik snap ook dat hele probleem met aanpassen niet? Wat wordt er nu van je gevraagd wat blijkbaar zo enorm teveel gevraagd is?

Wat vraagt een klein groepje dan precies waar je zo'n enorm probleem mee hebt?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:23

Kijk tenzij ze je dagelijkse leven verstoren met constante demonstraties die voor je neus gebeuren, kan ik me enigszins indenken dat je er last van hebt(nog steeds niet helemaal maar goed). Maar dat lijkt me niet toch Wildgirl?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 18:24

@vjestagirl, in de basis niets. Als ik iemand een plezier kan doen door geen mannelijk of vrouwelijk voornaamwoord te gebruiken dan doe ik dat. Geen probleem.

Het probleem ontstaat wanneer 'men' van mij gaat verwachten dat ik dingen voor waarheid aanneem waar ik niet achter sta.
Wil je geaccepteerd worden? Accepteer mij dan óók. Dat is het issue.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:25

Wildgirl schreef:
@vjestagirl, in de basis niets. Als ik iemand een plezier kan doen door geen mannelijk of vrouwelijk voornaamwoord te gebruiken dan doe ik dat. Geen probleem.

Het probleem ontstaat wanneer 'men' van mij gaat verwachten dat ik dingen voor waarheid aanneem waar ik niet achter sta.

Maar wat wil je dan niet voor waarheid aannemen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:28

Over genderneutraal opvoeden is dit wel een heel erg interessant filmpje (3,5 minuut) waar onderzoekers jonge kinderen (te jong om zichzelf uit te spreken) hebben aangekleed in kleertjes die traditioneel voor het andere geslacht bedoelt zijn en ze in een ruimte vol met speelgoed gezet. Vervolgens hebben ze volwassenen gevraagd om met deze kinderen te gaan spelen.

Kijk hoe de volwassenen omgaan met deze kinderen: de kinderen die ze aanzien voor jongetjes krijgen robots in hun handen gedrukt, de kinderen die ze aanzien voor meisjes poppen. Dat doen die volwassenen niet opzettelijk, ze handelen vanuit hun onderbewuste.

Dit is dus waarom ouders hun kinderen gender neutraal opvoeden, zodat ze zelf kunnen beslissen wat ze willen, wat ze interessant vinden.

Verara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:31

Wildgirl schreef:

Welke dingen? Welke waarheid?
Ik geloof absoluut niet in God. Kan me ook niet, op geen enkele manier voorstellen waarom iemand dat wel zou willen.
Maar een ander (mijn beste vriendin bijvoorbeeld) mag zoveel in God geloven als ze maar wil. Ik wil zelfs prima geen godslasterende taal bezigen in haar bijzijn, en voor het eten mijn mond even houden.

Veel ingewikkelder hoeft het allemaal toch niet te zijn?
Je hoeft niet overal wat van te vinden.
Laatst bijgewerkt door Verara op 17-05-23 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Het plak eerst tig labeltjes op jezelf en gooi daar een "Maar ik ben wel volwaardig mens!!!!!!" boodschap achteraan verhaal ben ik ook inmiddels zat. Je bent ten eerste volwaardig mens, de franje is daarvoor geheel niet relevant. Het herrie maken over jouw specifieke franjes zit acceptatie flink in de weg.

Sunnda

Iemand vatte het imo perfect samen.
Er zijn twee geslachten: want als we over 100 jaar allemaal onder de grond liggen kunnen ze vertellen of je man of vrouw was aan je overblijfselen. Meer niet.

Verder heb ik geen enkel probleem met iemand anders aanspreken met hen of hun. Of wat dan ook om hen te steunen.
Zou wel fijn zijn als hen/hun ook kunnen accepteren dat een heel groot deel van de mensheid zich wel thuisvoelt bij man/vrouw en zo ook graag benoemt wordt. :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:32

Ik ben vrouw, lesbisch, polyamoreus en... ik vind seks met een man op zijn tijd best heel erg fijn.
Maakt dat me minder lesbisch?
Imo niet, ik zou nl absoluut geen relatie met een man willen, vroeger vaak zat geprobeerd en werd er alleen maar doodongelukkig van. :')
Ik heb een tijd getwijfeld of ik niet liever als man door het leven zou gaan, echter toen ik door borstkanker een borstamputatie ondergaan had bleek ik ontzettend depressief te worden zonder dat stukje van mijn vrouwelijkheid. :+
Boven dat alles ben ik Lor, welke labeltjes erop geplakt kunnen worden maakt niet uit.

Voor mij maakt het ook niet uit of je als man geboren zijnde vrouw blijkt te zijn of juist fluide of nonbinair oid, om veilig te zijn in het benoemen van geslacht zeg ik gewoon 'Pietje (of wat de naam ook mag zijn) komt een kopje suiker lenen' ipv hij/zij/hen/die.
Tenzij iemand gelijk aangeeft dat het hij, zij of hen is.
Wel wil ik graag weten wat je in je broek en evt shirt hebt zitten voor we het bed delen zodat ik voorbereid ben en niet in the heat of the moment :wow: doe omdat er wat anders onder je kleding zit dan verwacht. :P

De keer dat ik in de trein zat en een op het oog meisje liep te klooien met haar afzakkende binder heb ik (nadat hen de boel weer gefikst had) gevraagd of hen een ftm transgender was en toen werd er aangegeven 'nee, al snap ik je gedachte. Ik ben genderfluide geboren met het toegewezen geslacht vrouwelijk' en nadat ik een vraagteken op mijn gezicht had werd er uitgelegd wat het in diens geval inhield maar ook dat het vele vormen heeft.
Hen gaf later ook aan dat hen het heel fijn had gevonden dat ik zo nieuwsgierig was en tegelijkertijd zo respectvol en open, dat hen regelmatig stomme opmerkingen kreeg of rare blikken etc. :knuffel: