Hpv virus al na eerste uitstrijkje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:42

michelle933 schreef:
veerledec schreef:
Op zich ergens logischer dat je het virus op je dertigste hebt, dan op je vijftigste met al decennia een stabiele relatie :). Daarom hoef je op latere leeftijd (bij HPV vrij) minder vaak te testen.

Ik heb al 6 jaar dezelfde partner.
Moet mijn vriend zich ook laten testen erop?

Geen gek idee...!

(Het zou kunnen zijn dat hij jou besmet heeft, mogelijk heeft zijn lichaam het inmiddels opgeruimd - maar testen kan geen kwaad.)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:52

Sasqiua schreef:
Winged schreef:
HPV zelf stelt niet heel veel voor. Als het goed is ruimt het lijf het ook zelf weer volledig op. Het is juist goed dat je test want daarmee houd je je eigen gezondheid goed in de gaten. HPV is ook totaal niet leeftijdsgebonden en kan worden overgedragen via seks. Het is een bacterie.

Het uitstrijkje bij de HA kan verder kijken of de HPV ook nog invloed heeft op de PAP. Over de PAP heeft de rijksoverheid een duidelijk schema: https://www.rivm.nl/bevolkingsonderzoek ... wijsschema

Zelf had ik HPV met nacontrole na destijds een halfjaar omdat de PAP ook wat afwijkends had. Na dat halfjaar weer geweest en PAP was goed en de hpv verdwenen.

De test zelf valt echt hartstikke mee

Lol. Humaan papillomavirus en jij noemt het een bacterie.

Een bacterie en virus zijn twee totaal verschillende dingen.

Och sorry hoor maak even een foutje. Moet dat nou weer op zo'n toon?

Hieperdi

Re: Hpv virus al na eerste uitstrijkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 19:57

Ja ik vind t wel vreemd want heb al 6 jaar relatie met mijn vriend. Dan zou het virus al 6 jaar in mijn lijf moeten zitten. En nee ben niet met een ander naar bed geweest :+ :')

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 20:00

michelle933 schreef:
Ik bedoel meer van hoelang duurt dat dan voordat die virus wordt opgeruimd?
Vind t gewoon apart dat het gelijk al bij mijn eerste uitstrijkje is

Waarom is dat apart? Je krijgt HPV van onbeschermde seks, niet van het uitstrijkje.
Ik heb een aantal jaar geleden hoog risico HPV gehad, na ruim een jaar had m’n lijf dat zelf weer netjes opgeruimd. Heb nooit klachten gehad.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 20:37

Maak zo snel mogelijk afspraak bij de huisarts vooral voor je eigen gemoedsrust. En geef tijdens het maken van de afspraak meteen aan dat je graag wat meer uitleg wilt dan kunnen ze extra tijd inplannen

Testen bij mannen doen ze eigenlijk zelden omdat het weinig zin heeft . Mannen krijgen er namelijk zelden klachten van .

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 20:41

Het kan bij mannen ook kanker veroorzaken zoals peniskanker, anuskanker, mond- en keelkanker…

Mijn man is ook niet getest, ik heb eigenlijk geen idee of ze ook kunnen testen voor het kanker is bij mannen

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 20:45

Vanillia schreef:
michelle933 schreef:
Ik bedoel meer van hoelang duurt dat dan voordat die virus wordt opgeruimd?
Vind t gewoon apart dat het gelijk al bij mijn eerste uitstrijkje is

Waarom is dat apart? Je krijgt HPV van onbeschermde seks, niet van het uitstrijkje.
Ik heb een aantal jaar geleden hoog risico HPV gehad, na ruim een jaar had m’n lijf dat zelf weer netjes opgeruimd. Heb nooit klachten gehad.

Nee dat snap ik! Maar ben al 6 jaar met mijn partner. Dan zou ik het al 6 jaar onder me moeten hebben dan denk ik

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 20:47

... lijkt me van wel, dat je een man kan testen.

Efkes heel plastisch: 1 dag niet wassen onder de voorhuid,
bij de huisarts efkes uit de kleren en voorhuid terugschuiven,
borsteltje er over,
borsteltje uitstrijken op glasplaat,
't is beurt'.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 20:53

Wil idd nog niets zeggen.

Hier gaat het controle uitstrijkje altijd via de gyn. Jaren terug ook een brief dat er afwijkende cellen waren.
Dus nieuwe controle en nieuw uitstrijkje, en dat was wel goed.

Maar na mijn laatste bevalling weer een slecht uitstrijkje en dat was wel niet goed en toen ook een stukje baarmoederhals weggenomen.

Daarna altijd weer goeie uitstrijkje gehad.

Gewoon afspraak maken met je ha idd, dan weet je vlug hoe of wat en ben je gerustgesteld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:04

michelle933 schreef:
Ja ik vind t wel vreemd want heb al 6 jaar relatie met mijn vriend. Dan zou het virus al 6 jaar in mijn lijf moeten zitten. En nee ben niet met een ander naar bed geweest :+ :')

Dat is correct.
Het kan zelfs 10-15 jaar duren voor je positief test of een afwijkende uitslag hebt.
Daarom hoeft het ook maar 1x in de 5 jaar.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:13

Janneke2 schreef:
... lijkt me van wel, dat je een man kan testen.

Efkes heel plastisch: 1 dag niet wassen onder de voorhuid,
bij de huisarts efkes uit de kleren en voorhuid terugschuiven,
borsteltje er over,
borsteltje uitstrijken op glasplaat,
't is beurt'.

Maar wat als het in de mond/keel zit? Wat ik vind op google is dat er eerst effectief een afwijking moet zijn voor ze kunnen testen… dat dit enkel met biopten kan…

Op een site van vlaanderen staat dat dit niet op voorhand getest kan worden…
Afbeelding

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 21:43

Sizzle schreef:
michelle933 schreef:

Dat is correct.
Het kan zelfs 10-15 jaar duren voor je positief test of een afwijkende uitslag hebt.
Daarom hoeft het ook maar 1x in de 5 jaar.

Ahaa vandaar! Ik had namelijk gelezen dat het lichaam er gemiddelt 2 jaar over doet om de infectie te bestrijden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:46

Dat klopt ook :)
Zodra het „actief“ wordt duurt het meestal ongeveer een jaar voor je weet negatief bent.

Probeer je niet druk te maken. Het is een goed idee om even naar de doctor te gaan die het even in de gaten houdt. Niemand vind uitstrijkjes leuk maar probeer aan iets anders te denken. Soms moet iets nou eenmaal even (zoals een gaatje vullen bij de tandarts…ook niet leuk).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:50

Het is eigenlijk wel zeker dat je vriend het heeft dus testen heeft geen zin lijkt me. En het KAN inderdaad kanker veroorzaken maar in de meeste gevallen gebeurt dit niet. Heel veel mensen dragen het virus bij zich. Maar 6 jaar is inderdaad wel lang. Meestal ruimt het lichaam het zelf al eerder op. Dat kan je wel navragen bij je huisarts. Er vanuitgaande dat jullie monogaam zijn in de relatie dan.

Uitstrijkje zelf is peanuts hoor. Doet geen pijn.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 21:57

Suzanne F. schreef:
Het is eigenlijk wel zeker dat je vriend het heeft dus testen heeft geen zin lijkt me. En het KAN inderdaad kanker veroorzaken maar in de meeste gevallen gebeurt dit niet. Heel veel mensen dragen het virus bij zich. Maar 6 jaar is inderdaad wel lang. Meestal ruimt het lichaam het zelf al eerder op. Dat kan je wel navragen bij je huisarts. Er vanuitgaande dat jullie monogaam zijn in de relatie dan.

Uitstrijkje zelf is peanuts hoor. Doet geen pijn.

Mag hopen van wel voor hem :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:59

Bij mij was het pas gevonden na 10 jaar vaste relatie.
Het kan vrij lang „onder de radar“ blijven.

„HPV can lay dormant for many years after you contract it, and you may never experience symptoms“.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 22:10

Sizzle schreef:
Bij mij was het pas gevonden na 10 jaar vaste relatie.
Het kan vrij lang „onder de radar“ blijven.

„HPV can lay dormant for many years after you contract it, and you may never experience symptoms“.

Oke dankjewel sizzle!
Had jij nog een ingreep nodig?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 22:22

Bedankt overigens allemaal!
Ik ga het de aankomende 2 weken proberen het naast me neer teleggen, zal voor mijn persoonlijkheidje wel moeilijk worden omdat ik altijd al snel over dingen in zit. En vaak een echte denker ben. Iets met adhd.
Ondanks dat het me niet lekker zit
We blijven positief

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 22:32

Sterkte komende weken. Onzekerheid is altijd ruk!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 22:51

Nee, moest 2x extra controle en een biopt, maar daarna was alles prima.

Mijn gyn noemde het een griepje van de baarmoeder.
Voor de meeste mensen is dat ook zo. Uiteraard kan er in een klein percentage wel iets afwijkends zijn, maar dan kun je het juist maar beter eerder dan later weten.
Hoe eerder je gaat, hoe sneller je onzekerheid weg is.

„men lijdt het meest door het lijden wat men vreest“

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 23:24

Ik had hpv en pap 3A bij de eerste keer. Daarna was de pap naar 1 gegaan geloof ik en daarna positief voor hpv , terwijl ik al enige tijd niet seksueel actief was. Moet over paar weken weer en ben benieuwd of de hpv nog aanwezig is, al lang niet seksueel actief geweest dus zou wel gek zijn als mijn lichaam het niet zelf heeft opgeruimd…

Maak je niet druk TS, de kans dat je een hogere pap krijgt is minimaal. Dit virus krijgt bijna iedereen

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 23:26

Sizzle schreef:
Nee, moest 2x extra controle en een biopt, maar daarna was alles prima.

Mijn gyn noemde het een griepje van de baarmoeder.
Voor de meeste mensen is dat ook zo. Uiteraard kan er in een klein percentage wel iets afwijkends zijn, maar dan kun je het juist maar beter eerder dan later weten.
Hoe eerder je gaat, hoe sneller je onzekerheid weg is.

Ja helemaal mee eens! Mijn hersens zitten mijzelf soms echt in de weg. Is het niet dit is het wel weer dat. Zat al langere tijd aan meditatie tedenken om rust te creëren in mijn hoofd en lijf.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 23:27

Rennie89 schreef:
Ik had hpv en pap 3A bij de eerste keer. Daarna was de pap naar 1 gegaan geloof ik en daarna positief voor hpv , terwijl ik al enige tijd niet seksueel actief was. Moet over paar weken weer en ben benieuwd of de hpv nog aanwezig is, al lang niet seksueel actief geweest dus zou wel gek zijn als mijn lichaam het niet zelf heeft opgeruimd…

Maak je niet druk TS, de kans dat je een hogere pap krijgt is minimaal. Dit virus krijgt bijna iedereen

Klopt maar heb al 5/6 jaar vaste partner. En t virus zou gemiddelt maar max 2 jaar in t lijf zitten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 23:37

Hier ook gehad bij eerste uitstrijkje en destijds al 8 jaar met dezelfde partner. Ik had pap3b en heb een ingreep gehad, toen heeft t nog 2 jaar geduurd voor alles volledig normaal was.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 00:45

Daarom doe ik ook niet mee aan die onderzoeken. :)