Mensen vallen tegenwoordig overal maar dood neer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 21:09

Evamarie schreef:
Urbanus schreef:

*benieuwd

Hoe kijk jij hier dan zelf naar?

Ik sta er met een groot vraagteken in en kan er dus geen helder antwoord op geven.

Ik denk dat de voorbeelden die je aanhaalt bij uitstek situaties waar je geen lijn in kunt vinden. Mensen raken vermist. Rijden dronken een sloot in. Zwervers overlijden aan een overdosis in de berm. Hardlopers blijken soms onderliggende hartziektes te hebben waardoor ze tijdens een inspanning overlijden.

En soms lijkt het alsof dat allemaal tegelijk komt, of wordt dat zo gebracht in de media. Er sterven gemiddeld 400 mensen per dag. Het merendeel zal daar oud en/of ziek van geweest zijn. Maar zelfs als dat in 90% van de gevallen zo is blijven er nog 40 mysteries over....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 21:18

Evamarie schreef:
Urbanus schreef:

*benieuwd

Hoe kijk jij hier dan zelf naar?

Ik sta er met een groot vraagteken in en kan er dus geen helder antwoord op geven.

Op welke vraag zoek je precies antwoord?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 21:24

Of het je ook opvalt, of er specifieke oorzaken aan hangen. Hoe je erover denkt. Het kan van alles zijn.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 21:27

Charaz schreef:
Ik stem voor de corona prik! *ik voel een reltopic aankomen*

:))

Ik denk persoonlijk dat er gewoon meer online gezet wordt en dat het niet per se vaker gebeurt. En al zou dat wel zo zijn, dan verdenk ik eerder onze slechte leefstijl dan een coronaprik van 2 jaar geleden :D

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 21:27

Dat die nieuwsberichten elke keer bij je verschijnen komt door het algoritme. Klik of lees een tijdje die nieuwsberichten niet, dan loopt het aantal overledenen een heel eind terug. 8-)

Tja en de oorzaak... er zijn zo ontzettend veel oorzaken te bedenken. Mensen zijn gewoon kwetsbaar. Als ik kijk naar mijn eigen ervaringen in mijn directe omgeving/familie dan zijn er best wat vreemde doodsoorzaken geweest (overigens allemaal gebeurt vóór 2019). Waaronder een goede vriendin die ik al mijn hele leven kende, ging met haar hondje wandelen (in een rustige woonwijk) en kwam niet thuis. Ze vonden haar dood in een sloot waar slechts 10 cm water in stond. Een vriend van mijn man ging een rondje met de hond en fiets en die vonden ze dood in de berm naast zijn fiets. Een kerngezonde nicht van mijn man is op jonge leeftijd overleden, dood gevonden in bed (is waarschijnlijk een epileptische aanval geweest). Een neef van mij vonden ze dood langs de spoorlijn, na een avondje stappen, hij ging vroeger naar huis dan de rest. Ze waren allemaal tussen de 20 en 50 jaar oud.

In mijn beleving gebeurt dit dus altijd al en gebeurt het nu niet meer dan vroeger. Al deze gevallen zijn overigens nooit in een nieuwsbericht geplaatst. Tegenwoordig gebeurt dat wel, mede doordat er veel meer nieuws geplaatst wordt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 21:36

Evamarie schreef:
Of het je ook opvalt, of er specifieke oorzaken aan hangen. Hoe je erover denkt. Het kan van alles zijn.

Het is mij niet bijzonder opgevallen terwijl ik een fervente krantenlezer ben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 21:38

Evamarie schreef:

Maar suggereer je dan dat het nu vaker gebeurt dan eerder? Of wat zou dan op moeten vallen?

Het gebeurt namelijk niet meer dan bv een decennium terug dus dat vind ik niet opvallend.

Specifieke oorzaken zijn niet altijd bekend, maar ‘zomaar’ overlijden is meestal plotseling hartfalen of al langer bestaand, of vaatlijden, zoals een aneurysma die springt en ergens in het lichaam een bloeding veroorzaakt, of bloedpropjes.
Dat allemaal is best snel fataal.
Maar is van alle tijden en niet van nu.

Hoe ik erover denk: verdrietig dat het gebeurt, zeker als het ongewenst is en op jonge leeftijd, maar that’s life. Tel je zegeningen, voor neger weet kan het afgelopen zijn.

MoniqueT

Re: Mensen vallen tegenwoordig overal maar dood neer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 21:47

Interessant. Vooral op Twitter wordt de suggestie gewekt dat de 'coronaprik' doden bij bosjes veroorzaakt. Mooi dat hier een aantal mensen duidelijk maken hoe het werkelijk zit.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 21:48

Evamarie schreef:
De laatste tijd valt het mij op dat er regelmatig weer een nieuw nieuwsbericht verschijnt:

*knip*

Hoe kijken jullie hier naar?

Het is nieuws dat lekker veel clicks en reacties oplevert, dus het wordt lekker veel gepost door nieuwssites ondanks dat er geen onverklaarbaar verschil is t.o.v. vroeger. Bijvoorbeeld een sporthart is iets van alle tijden, net als mannen die denken dat ze na een paar drankjes nog in de gracht kunnen piesen.

Of is dat niet wat je bedoelde?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 21:53

Evamarie schreef:
De laatste tijd valt het mij op dat er regelmatig weer een nieuw nieuwsbericht verschijnt:

Overleden persoon uit water gehaald.
Overleden persoon gevonden in de berm.
Hardloper (35 jr) overleden tijdens run.
Drenkeling gevonden.
Jongeman overleden. (oorzaak onbekend)

Allemaal relatief jonge mensen.

Hoe kijken jullie hier naar?

Veel depressiviteit?
Vervuilde aarde?
Coronaprik?
Toeval?
Tijd v.h jaar?

Als je de cijfers afzet tegen de gegroeide bevolking en de aanwezige leeftijdsgroepen is er niks "meer".

Ik denk dat social media er eerder een rol in speelt en het sneller in de publiciteit komt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 21:54

Ik zeg ook coronaprik.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 22:15

Goed onderbouwd ook :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 23:14

Tegenover die man die een tik van de giek van een zeilboot kreeg, overboord sloeg en verdronk (dom ongeluk dus), staat de happy ending van een man die omgeslagen was met z'n catamaran, naar een duwboot (onbemand) is gezwommen, daar een nacht zeiknat heeft doorgebracht en de volgende morgen gered is (mooi wonder).

Dus het is maar net waar je op let.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 23:22

Intressant jullie input te lezen. Het relativeerd!

Bedankt :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 05:30

Voor mij is de reden vrij duidelijk; social media. Er vallen niet of nauwelijks meer doden, maar kranten verdienen in deze tijd aan de kliks en minder aan de abonnementen, dus krijg je clickbait en een explosie aan kleine, nietszeggende artikelen. 15 jaar geleden stierf de 20 jaar oude zoon van een kennis, gewoon vanuit het niets in zijn bed, hartstilstand. Dat haalde toen de krant niet. Ook mijn tante, zomaar overleden op vakantie, dat werd echt niet gepubliceerd.

Daarnaast zijn de mensen om ons heen, onze familie en kennissen, ouder geworden en daarmee neemt de kans toe dat iemand die je kent plotseling overlijdt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 06:39

Komt door 5G!
Dat heb op facebook gestaan :j

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 06:45

Confirmation bias.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 09:03

marleen_usar schreef:
Ik zeg ook coronaprik.

Leg uit
Waarom zijn er dan nog zoveel mensen in leven? Of komt dat door de bepaalde chips die in het vaccin zijn gestopt? :+

Er spelen een heleboel oorzaken mee, ziektes, depressies.

Maar als je ouder wordt gaat het ook meer opvallen. Vroegah toen je jonger was was het niet zo opvallend. Tegenwoorig is het meer in het nieuws

Wel denk ik dat de coronapandemie voor veel mensen de reden is geweest om er een eind aan te breien. De afgelopen 3 jaar is voor niemand makkelijk geweest en veel mensen zijn in complete afzondering gegaan. Maar daar zijn geen gegevens van dat corona de oorzaak is van het aantal zelfmoorden.
Laatst bijgewerkt door purny op 16-05-23 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 09:10

Een oom van mij viel dood neer op het tennisveld.
De broer van een tante als 19 jarige dood in bed gevonden. (geen drugs alcohol oid)

Beide heel ver voor corona en social media. Denk dat weinig mensen het wisten als vrienden en familie.
Beide dus hartproblemen zonder dat ze het wisten.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 09:11

Citaat:
Komt door 5G!
Dat heb op facebook gestaan :j

:D Ja, dat zal het zijn!

Citaat:
Dat die nieuwsberichten elke keer bij je verschijnen komt door het algoritme. Klik of lees een tijdje die nieuwsberichten niet, dan loopt het aantal overledenen een heel eind terug. 8-)

:j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 09:44

Net als zoveel dingen waarvan men denk dat het in deze tijd meer of erger is denk ik dat het vooral komt door de (sociale) media. Je hoort, ziet en leest nu gewoon meer.

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 09:48

Suzanne F. schreef:
Dat is van alle tijden hoor. Elke dag vallen er mensen dood neer. Jong en oud.

Ik voel een ChatGPT’tje aankomen.

Hoeveel mensen gaan er elke dag dood?
Maak een analyse van doodsoorzaak en leeftijdsgroep.
Schrijf een conclusie van de analyse.

Echter heeft ChatGPT alleen maar informatie tot 2021 en zal die dus sowieso niet de Coronapandemie meenemen, überhaupt dus niet de afgelopen twee jaar.

Buiten dat vind ik dit een suggestief topic en is de vraag niet concreet waardoor ik nu al afhaak. Het lijkt mij geen discussie waar een duidelijke conclusie uit komt. Het enige antwoord wat ik kan geven is we zijn met 8 biljoen mensen, media zit tegenwoordig overal bovenop (vroeger had je alleen nog de krant of de lokale dorpsgek, om het zo maar te zeggen) en elke scheet komt in het nieuws. Ik denk niet dat het meer is dan normaal, ik denk wel dat er meer focus op ligt dan vroeger.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 09:56

En dan heb je ook nog van die mensen die bij elk sterfgeval het vaccin de schuld geven. Of dat men plotseling overlijd.
Elke dood is plotseling voor de buitenwereld. En zelfs voor familie is het plotseling.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 10:11

marleen_usar schreef:
Ik zeg ook coronaprik.

Zo'n loos antwoord. Zie het zo vaak voorbij komen. Iemand overleden, is toevallig gevaccineerd DUS het komt door de corona vaccinatie.
Er wordt even vergeten dat je met vaccinatie ook nog corona kon krijgen. Er wordt even vergeten dat corona zelf ook voor flink wat problemen zoals hartklachten en myocartis kan zorgen.

En het belangrijkste, het overgrote deel van de bevolking is gevaccineerd tegen corona.
Dus wanneer iemand nu komt te overlijden is de kans heel groot dat die persoon ooit een corona vaccinatie gekregen heeft.
De kans dat je iemand treft die die vaccinatie gekregen heeft Is heel groot. Logisch. Betekend NIET dat diegene ook dood gegaan is DOOR de vaccinatie.

Bijna iedereen in nederland is bijvoorbeeld gevaccineerd tegen pokken. De kans is dus super groot dat iemand die overlijdt ooit gevaccineerd is tegen pokken. Dan ga je toch ook niet zeggen: dat komt door die pokken vaccinatie?

Maar nee, tegenwoordig is elke dode die genoemd wordt gestorven aan de vaccinatie. Iemand heeft een hersenbloeding gekregen, oh, diegene heeft vaccinatie gekregen DUS komt het daardoor. Echt te dom voor woorden.

Mensen moeten zich eens inlezen op BETROUWBARE sites. Er zijn NIET meer mensen met hersenbloedingen, hersenbloedingen en hartinfarcten, stilstanden enz als anders. Die cijfers zijn hetzelfde gebleven.

Wat ook even vergeten wordt is dat mensen vatbaarder zijn voor van alles. 2 jaar lang maatregelen en nauwelijks tot niet ij contact gekomen met virussen. Dat doet wat met je imnuunsysteem. Je kan dan van een simpel virusje al doodziek worden.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 10:13

In 2022 waren er in Nederland 169 938 sterfgevallen. Dat zijn er gemiddeld 3 250 per week.