To smeren of not to smeren?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:19

Cer schreef:
Mkango schreef:
Same. :j Mijn eerste criterium is "reef safe" (en imo zou iedereen die in zee zwemt dat moeten smeren, ook als je alleen in Nederland zwemt), en dat zijn over het algemeen sowieso al de kwalitatief betere merken.

Ik zwem nooit (meer) in zee, maar kijk ook naar dit soort ingredienten.. want douchen, water, etc.. En als je toch aan googlen bent.. :j
Welk merk gebruik jij?
Avène gebruik ik. :j

Urbanus

Berichten: 44992
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 13:20

mystery1980 schreef:
ja zonnebrand creme is slecht voor je en nee dat betekent niet dat je zonder smeren lekker in de zon kan gaan bakken.

De waarheid ligt ergens in het midden, ik smeer zeker niet als het niet nodig is. Ik kom regelmatig in de zon zonder creme maar zorg wel dat ik niet verbrand. Gebruik regelmatig kokosolie als alternatief, maar dat is wel vergelijkbaar met een hele lage factor dus de zon moet niet te fel zijn of ik moet niet te lang buiten blijven. Moet ik onverhoopt lang in de felle zon buiten zijn, smeer ik wel zonnebrandcreme, in dat geval is het minder slecht om te smeren dan om mn huid compleet te laten verbranden.

Soms kies ik als alternatief ook nog voor een petje of luchtige kleding die wat meer bedekt.


Waarom is het slecht?

Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:24

StonedRomy schreef:
Ik smeer met factor 50+ ieder uur.

Niet dat dat veel werkt. Alleen factor 70 doet iets voor mijn huid, maar die is niet verkrijgbaar in Nederland.


Dat meen je!!?? Ik ben een echte bleekscheet en als baby al een ernstige zon allergie gehad. Roc 50 is een hele fijne voor me, heb je Roc al eens geprobeerd?

Mando

Berichten: 15776
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:24

Als wij op vakantie zijn in Egypte dan smeer ik SF 30 en hier in NL gebruik ik 10.
Ik verbrand niet snel ondanks dat ik blond ben en veel buiten ben.

Vroeger als jong meisje ging er gewoon een pot blauwe nivea op mijn huid want daar werd je mooi bruin van.(zei oma)

Als ik eenmaal kleurtje heb dan vergeet ik vaak te smeren of ik gebruik olie met accelerator van AG.

Ibbel

Berichten: 49314
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:25

'Niet verbranden' is niet voldoende om het risico op huidkanker te verminderen. DNA schade (en dus de kans op huidkanker) treedt altijd op bij bestraling met UV. Daar hoef je niet eerst voor te verbranden.

Dus niet smeren 'omdat je toch niet verbrandt' is geen argument. En ook als je (al) bruin bent, houdt dat de UV niet (voldoende) tegen. De flauwekul over 'wennen aan de zon' klopt dus ook niet.

mystery1980
Berichten: 4256
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:31

[/quote]
en waarom is het dan slecht voor je?[/quote]

Omdat er schadelijke chemische stoffen in zitten, dat verschilt ook weer per merk wat er voor schadelijks in zit. Wat ik veel gedaan heb omdat ik van bijna elke zonnebrandcreme knal rood werd is ingredienten nalezen op de fles en dan op internet nakijken wat het precies is en of het kwaad kan. Heb ik veel mee ontdekt. Vaak zijn de hoeveelheden niet zo groot, maar toch reageerde mijn huid erop. En op de lange duur, als je veel smeert is dat bij veel mensen zo. Enkel omdat het langzaam gaat en je eraan went valt het je niet op.

Nu is het ook zo dat ik ook geen reguliere gezichtscreme, nachtcreme, cleaner, make up, shampoo, douchegel oid gebruik. Wel alles op natuurlijke basis. Als je leest wat er allemaal in die producten zit ben je er ook snel klaar mee namelijk.

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:34

Ik ben sowieso anti troep. Dus ik heb van die smeerbare deo zonder meuk (gewoon op basis van wat oliën en dat soort dingen), shampoo zonder meuk, slik geen pil, hoef geen tampons met landbouwgif in m’n lijf (dus menstruatiecup gekocht) en ik eet zo min mogelijk bewerkt voedsel. Ik smeer geen dag/nacht en weet ik veel wat voor crèmes en gebruik geen bodylotion, maar alleen gewoon olie.
Ik koop make-up zonder troep erin, en ja, ik hoef dus ook geen standaard zonnebrandcrème want ook daar zit giga veel troep in. Ik smeer eigenlijk nooit, ik begin gewoon op tijd met kort blootstellen en dan went je huid vanzelf. Je moet gewoon zorgen dat je nooit verbrandt.
Hier in Nederland lukt dat prima als je niet expres hele dagen gaat bakken op het strand, als je maar zorgt dat je je kunt bedekken wanneer nodig.
Voor het buitenland waar de zon sterker is, heb ik een zonnebrandcreme die naar mijn idee behoorlijk goed in elkaar zit (weinig meuk erin). Hij heet sol de Ibiza en zit in een blik. Die gaat altijd mee op vakantie, maar vaak kies ik ervoor me te bedekken ipv te smeren.
Ik doe dit ook tegen muggen. No way dat ik Deet op mijn huid ga smeren. Zo ongezond! Dan bedek ik me dus liever, en ja, ook als het warm is

linoleum

Berichten: 6504
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:34

Water is een chemische stof. Ook maar niet meer douchen dan?

Niks mis met chemische stoffen in huidverzorging. Maar het kan wel zijn dat iemand op een bepaalde stof reageert (wat net zo goed een natuurlijke stof kan zijn, genoeg irriterende en giftige stoffen in de natuur te vinden). Dat betekent echter niet dat alle spf voor iedereen slecht is.
Laatst bijgewerkt door linoleum op 03-05-23 13:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:34

Nouja, er waren vroeger ook mensen die zeiden dat je van olijfolie lekker bruin werd en dat kon gebruiken als zonnebrand creme.

En er is een hele beweging die gelooft dat je niet hoeft te eten en drinken omdat je kunt leven van zonlicht (breatharianism ofzo) .

Imo is dit weer gewoon een groepje rare mensen met rare overtuigingen :=

Ik het wel snap als je kritisch bent op sommige ingrediënten.

Maar zonnebrand in z'n totaliteit afserveren... Meh.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:36

|(

Iedere dag met 50 smeren. Tegen huidkanker én tegen rimpels. Die angst voor zogenaamde 'chemicaliën' ook altijd...

Morganlefay

Berichten: 8727
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:37

Ik smeer met 50 en ga tussen 11 en 15 toch echt als het even kan ver uit de buurt van de zon of een dikke parasol boven mijn hoofd.
Ik heb een lanoline allergie in mijn gezicht en dat houdt in dat ik zo ongeveer niets behalve shea kan smeren.

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:38

Maar dat er genoeg zonnebrandcremes zijn waar "troep" in zit (en de definitie van troep moet je dan voor jezelf bepalen) vind ik wat anders dan zeggen dat de functie van zonnebrandcreme (je lijf beschermen tegen de zon) slecht is, omdat het "informatiestromen blokkeert en saboteert".
Dan is niet de zonnebrandcreme slecht, maar zitten er slechte stoffen in sommige zonnebrandcremes. En daar de oplossing voor is andere zonnebrandcreme kiezen, danwel niet de zon in gaan. En dus niet je kinderen in de zon laten spelen en ze niet insmeren.

Amber_anne

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:42

Ik zie veel mensen factor 50 roepen terwijl het verschil tussen 30 en 50 minimaal is

Ook is een duurdere zonnebrand niet beter dan een goedkope versie

Aight
Berichten: 3194
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:44

ik snap ook wel dat je kritisch bent op sommige ingrediënten. Met name etherische olieën in skincare doen echt meer kwaad dan goed (en dat wordt dan allemaal verkocht onder de noemer ''natuurlijk'' :( )

Minerale zonnebrand (die trekt niet in je huid maar zorgt als ware voor een beschermend laagje bovenop je huid) kan dan wel een alternatief zijn. Alleen geven die vaak een witte waas.

De komende jaren gaan we een explosieve toename van het aantal huidkanker patiënten zien. Omdat ''vroeger'' idd het insmeren met olijfolie, kokosolie, nivea, etc. gedaan werd en thuiszonnebaden ook veel vaker voorkwam. Zoals in het artikel beschreven wordt leven de mensen die dit als kind/jongvolwassene deden langer dan vroeger en stapelt huidbeschadiging (en de kans op kanker) alleen maar op. Dus dat je verbrandt bent als kind, op je 30e of welke leeftijd dan ook, de kans dat die beschadigde cellen gaan muteren wordt alleen maar groter als je ouder wordt.

https://www.catharinaziekenhuis.nl/kome ... uidkanker/

Ik volg op insta ook een influencer die haar kind/zichzelf niet insmeert. Heel erg vind ik dat als ''invloedrijk'' persoon om die misinformatie te verspreiden...

mystery1980
Berichten: 4256
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:45


Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:49

Menino schreef:
En er is een hele beweging die gelooft dat je niet hoeft te eten en drinken omdat je kunt leven van zonlicht (breatharianism ofzo) .

het is een dag vol leermomenten :')

Uiteraard worden producten veiliger, vroeger vond met sigaretten ook helemaal prima. Of de cola met de coke erin..
maar ondertussen is er best veel bekend en kunnen er best bewuste keuzes gemaakt worden.
Niet in de zon gaan is inderdaad ook een optie :j

Urbanus

Berichten: 44992
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 13:54


mystery1980
Berichten: 4256
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:58

Urbanus schreef:
mystery1980 schreef:
Ik heb inmiddels ook eea gelezen van Han van der Rhee (boek zonnen mag) en Frank Veldman.
Interessant stuk:
https://akashablends.com/blogs/akashabl ... zond-leven


Griezelige man, heb z'n insta bekeken.


Wat vind je er griezelig aan, insta heb ik niet dus kan niet even kijken.

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:59

mystery1980 schreef:
Ik heb inmiddels ook eea gelezen van Han van der Rhee (boek zonnen mag) en Frank Veldman.
Interessant stuk:
https://akashablends.com/blogs/akashabl ... zond-leven

Ik zou dit niet gaan promoten hier, straks gaan er meerdere mensen denken dat dit goed is.

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 14:00

Ik vraag mij altijd af sinds wanneer mensen op Instagram meer weten dan de mensen die er daadwerkelijk voor gestudeerd hebben in het vak werken.

Loop zelf regelmatig bij de dermatoloog, iets met een huid met moedervlekken en pigmentvlekken en goed in de gaten houden. Maar die wijst mij er elke keer weer op dat ik echt goed moet smeren. Was zelf afgelopen februari in Sri Lanka en heb daar met factor 60 gesmeerd. Was ik bruin? Nope. Was ik verbrand? Ook niet :D (bij factor 50 fikte ik wel weg. Normaal kan ik thuis met factor 15 toe.)

Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 14:01

ah, weer zo'n zelfbenoemde expert. Maar hij weet het leuk te brengen dus er zullen vast velen zijn die zijn verkoopverhaaltje geloven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 14:02

mystery1980 schreef:
Ik heb inmiddels ook eea gelezen van Han van der Rhee (boek zonnen mag) en Frank Veldman.
Interessant stuk:
https://akashablends.com/blogs/akashabl ... zond-leven

Hij zegt best dingen enzo, maar ook wel een hoop wat heel voornaam klinkt zonder bronnen, en waarvan ik me afvraag hoe voornaam het nog klinkt met bronnen.

Het doet me qua retoriek iig wel erg denken aan complotretoriek (dat quasi-wetenschappelijke, en inspelen op dingen die iedereen weet, maar er dan net een twist aangeven.) Wil niet beweren dat dat zo is....
Maar zonder wetenschappelijke bronnen kun je er eigenlijk niet zo heel veel mee.

Verder vond ik het best een genuanceerd verhaal tot het eindigde met #iksmeernietmeer . Dat kan niet goed gaan als zo'n hashtag trending wordt, dus ik snap niet waarom je dat zou willen/proberen.

mystery1980
Berichten: 4256
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 14:02

Brainless schreef:
mystery1980 schreef:
Ik heb inmiddels ook eea gelezen van Han van der Rhee (boek zonnen mag) en Frank Veldman.
Interessant stuk:
https://akashablends.com/blogs/akashabl ... zond-leven

Ik zou dit niet gaan promoten hier, straks gaan er meerdere mensen denken dat dit goed is.


Misschien moet ieder dat gewoon zelf bepalen en zelf nadenken en onderzoeken wat hij/zij ervan vind?
Een beetje diversiteit van informatie vind ik juist altijd hardstikke fijn.

mystery1980
Berichten: 4256
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 14:04

Menino schreef:
mystery1980 schreef:
Ik heb inmiddels ook eea gelezen van Han van der Rhee (boek zonnen mag) en Frank Veldman.
Interessant stuk:
https://akashablends.com/blogs/akashabl ... zond-leven

Hij zegt best dingen enzo, maar ook wel een hoop wat heel voornaam klinkt zonder bronnen, en waarvan ik me afvraag hoe voornaam het nog klinkt met bronnen.

Het doet me qua retoriek iig wel erg denken aan complotretoriek (dat quasi-wetenschappelijke, en inspelen op dingen die iedereen weet, maar er dan net een twist aangeven.) Wil niet beweren dat dat zo is....
Maar zonder wetenschappelijke bronnen kun je er eigenlijk niet zo heel veel mee.

Verder vond ik het best een genuanceerd verhaal tot het eindigde met #iksmeernietmeer . Dat kan niet goed gaan als zo'n hashtag trending wordt, dus ik snap niet waarom je dat zou willen/proberen.



leuke om zelf bronnen erbij te zoeken en dan te beoordelen hoe betrouwbaar die onderzoeken zijn.

rien10
Berichten: 14959
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 14:04

mystery1980 schreef:


en waarom is het dan slecht voor je?[/quote]

Omdat er schadelijke chemische stoffen in zitten, dat verschilt ook weer per merk wat er voor schadelijks in zit. Wat ik veel gedaan heb omdat ik van bijna elke zonnebrandcreme knal rood werd is ingredienten nalezen op de fles en dan op internet nakijken wat het precies is en of het kwaad kan. Heb ik veel mee ontdekt. Vaak zijn de hoeveelheden niet zo groot, maar toch reageerde mijn huid erop. En op de lange duur, als je veel smeert is dat bij veel mensen zo. Enkel omdat het langzaam gaat en je eraan went valt het je niet op.

Nu is het ook zo dat ik ook geen reguliere gezichtscreme, nachtcreme, cleaner, make up, shampoo, douchegel oid gebruik. Wel alles op natuurlijke basis. Als je leest wat er allemaal in die producten zit ben je er ook snel klaar mee namelijk.[/quote]


Er zitten stoffen in waarop jouw huid reageert met rood worden. Dat is iets anders dan "schadelijke stoffen". Denk aan gluten intolerantie. Er zijn mensen die heftig reageren op gluten. Dat is voor hun een "schadelijke stof" Voor mij niet, ik kan het gewoon eten.