Ben jij extra verzekerd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 21:50

moyra schreef:
Ja ik ben extra verzekerd voor de fysio.
Ik heb 4,5 jaar met een hernia geleefd en met fysio dat kunnen pappen en nathouden. Uiteindelijk toch geopereerd. Inmiddels 6 maanden verder. Omdat ik een fysio met contract hebt vergoed de verzekering de eerste 20 behandelingen ook. De 18 behandelingen die in mijn pakket zitten blijven dus staan voor eventueel een andere aandoening.

Hiervoor had ik ook altijd al 9 behandelingen in mijn pakket zitten omdat je nooit weet of je het nodig hebt.

Post operatief is één jaar uit basisverzekering waarbij je de eerste 20 zelf betaald OF (indien je aanvullend verzekerd bent) met je aanvullende verzekering. Na die 20 wordt de rest (tot een jaar post operatief) uit de basis vergoed en geldt enkel je eigen risico (die na operatie wel al erdoor is). Dat heeft niks met gecontracteerd/niet gecontracteerd te maken dus die 18 behandelingen uit je aanvullende pakket worden hiervoor gebruikt. Kijk het even goed na voor je voor verrassingen komt te staan :)

Als je eind 2022 geopereerd bent en daar bvb al 4 behandelingen hebt gehad, betekent dat wel dat je in 2023 nog maar 16 zelf/uit aanvullende hoeft te "betalen".. Dan zit je aan de 20 en ga je over op volledige vergoeding.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 21:59

janderegelaa schreef:
Marije_jiplover schreef:
Ik heb weliswaar 6 fysio behandelingen in mijn pakket zitten.
Maar mijn fysio heeft geen contract met verzekeraars afgesloten (nog nooit geloof ik), dus ik moet altijd direct afrekenen en krijg achteraf ongeveer 60% terug.

Dat is uiteraard een keuze, deze fysio is het waard, zelfs al zou ik niets terugkrijgen blijf ik naar haar toe gaan.
Ik bezoek haar gemiddeld een keer of 4 per jaar, dit jaar ga ik de 6 zeker halen door een blessure.

Maar het zij zo.

Ik heb het pakket zo afgestemd, dat ik de pakketkosten zelf er wel uit heb, maar ook niet over verzekerd ben.
En soms moet ik dan wat bijleggen.

Mijn verzekering vergoedt niet gecontracteerde zorgverleners ook gewoon als die groep zorgverleners in mijn pakket zitten. Niet maar 60%.

Mijn verzekering vergoedt een maximum bedrag per behandeling en daar kan mijn fysio niet voor werken. Dan legt ze er geld op toe.
Daarom heeft ze geen contracten en is haar prijs fors hoger dan een gemiddelde fysiotherapeut.

Eerder kreeg ik nog ongeveer 80% vergoed, maar zij heeft haar tarieven oa vanwege de overige gestegen kosten (energie van haar pand bv) moeten verhogen en nu krijg ik nog maar 60% terug.

Maar in 1 behandeling kreeg zij ooit voor elkaar wat de fysio hier in het dorp niet voor elkaar kreeg in 20+ behandelingen en waar ik maar mee moest leren leven.
Jaren later kom ik voor iets heel anders bij deze fysio terecht en zij checkt altijd je hele lijf, niet alleen het lichaamsdeel waar jij zelf klachten aan ervaart en vervolgens heeft ze dat oude probleem in mijn enkel in 30 seconden los. Heb daarna nog flink mijn achillespees moeten trainen, want die was door de jarenlange blokkade in mijn enkel behoorlijk verkort.

Maar sindsdien ga ik alleen nog maar naar haar.
En ik betaal het verschil met liefde, ze is het waard en ik heb graag dat ze er een fatsoenlijke boterham aan verdient.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 22:20

Jep, om deze reden heb ik een uitgebreidere verzekering. Meerdere fysio behandelingen, alternatieve behandeling, mondzorg ook een deel.

Ik heb vorig jaar het niet gebruikt de fysio behandelingen. Maar ik weet dat ik soms echt veel nodig heb gehad in 't verleden dus ik hou ze er daarom in. Met m'n knie bv opeens maanden lang 2x per week.... Uiteindelijk ging dat van m'n eigen risico af (chronisch) maar had daarvoor wel alle behandelingen in 't pakket nodig.

Verder heb ik ook gekeken waar er steunzolen in de aanvullende verzekering zat. Want ik weet dat ik die ook nodig heb.

Jessix

Re: Ben jij extra verzekerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 22:46

Ja, met een rug als de mijne is dat ook geen overbodige luxe. Zowel fysio als alternatieve zorg zijn meeverzekerd. Maak op het moment alleen gebruik van de laatste, chiropractor.

Mondzorg heb ik er uit gehaald 2 jaar terug. Ik heb een goed gebit en als ik een keer pech heb dan kan ik het zelf goed betalen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 23:31

Nope, ik maak toch nooit gebruik van fysiotherapie, heb zelden iets aan mijn tanden en de medicijnen die ik gebruik moet ik toch zelf betalen.
Ik spaar het geld liever dan dat ik elk jaar veel extra betaal voor iets dat ik niet gebruik. Mocht er dan wel iets zijn heb ik mijn spaarrekening vetgemest om rekeningen buiten basispakket te betalen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 00:13

Ik heb wel een aanvullende verzekering maar voor fysio niet nodig omdat het vanuit de basisverzekering vergoed wordt 2x per week.
Eigenlijk maak ik veel te weinig gebruik van dingen die uit de aanvullende verzekering komen en zou ik daar best op kunnen gaan bezuinigen maar dan zit er altijd weer de twijfel, wat als...

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 03:03

blondies schreef:
moyra schreef:
Ik heb 4,5 jaar met een hernia geleefd en met fysio dat kunnen pappen en nathouden. Uiteindelijk toch geopereerd. Inmiddels 6 maanden verder. Omdat ik een fysio met contract hebt vergoed de verzekering de eerste 20 behandelingen ook. De 18 behandelingen die in mijn pakket zitten blijven dus staan voor eventueel een andere aandoening.

Hiervoor had ik ook altijd al 9 behandelingen in mijn pakket zitten omdat je nooit weet of je het nodig hebt.

Post operatief is één jaar uit basisverzekering waarbij je de eerste 20 zelf betaald OF (indien je aanvullend verzekerd bent) met je aanvullende verzekering. Na die 20 wordt de rest (tot een jaar post operatief) uit de basis vergoed en geldt enkel je eigen risico (die na operatie wel al erdoor is). Dat heeft niks met gecontracteerd/niet gecontracteerd te maken dus die 18 behandelingen uit je aanvullende pakket worden hiervoor gebruikt. Kijk het even goed na voor je voor verrassingen komt te staan :)

Als je eind 2022 geopereerd bent en daar bvb al 4 behandelingen hebt gehad, betekent dat wel dat je in 2023 nog maar 16 zelf/uit aanvullende hoeft te "betalen".. Dan zit je aan de 20 en ga je over op volledige vergoeding.

Vaak krijg je na een operatie een x periode onbeperkt fysio.
Dat heb ik na mijn knie operaties ook 2 maal gehad, 2 maal voor de periode van een jaar...

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 07:09

blondies schreef:
moyra schreef:

Ik stond er zelf ook van te kijken dat de eerste 20 ook vergoed werden zonder dat dit van het aantal aanvullende af ging. We zitten inmiddels halverwege het jaar na operatie maar mijn 18 behandelingen staan nog steeds als ongebruikt. Moet er wel bij vertellen dat ik een chronisch indicatie heb.

Citaat:
Zorgaanbieder waar Menzis wel een contract mee heeft:

Eenmalig de eerste 20 behandelingen als uw aandoening op bijlage 1 van het besluit zorgverzekering staat

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 07:54

Mondzorg tot 250 euro en 9 fysio behandelingen per jaar.
Mondzorg gaat er volgend jaar wel weer uit, ik had een verstandskies die al een poosje opspeelde en waarvan niet helemaal duidelijk was of de ander er dan ook direct uit moest. Ik heb verder een goed en sterk gebit en kan het verder ook wel zelf betalen, maar maak er dit jaar wel gebruik van ook door even extra te laten reinigen enzo.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 08:54

Ik heb geen fysio meer omdat mijn losse afspraken goedkoper zijn dan in het pakket.

Qua extra verzekering heb ik wel een extra aansprakelijkheidsverzekering ivm kitesurfen en mogelijke schade + risicosport. Deze verzekering dekt ook mijn reisverzekering.
Daarnaast een overlijdensrisico en tandartsverzekering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 09:24

Ik heb een uitgebreide aanvullende verzekering. Waar ik ondertussen de kosten eruit heb vanwege wat tandartskosten

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 12:08

Ik ben wel aanvullend verzekerd. Heb iets van 8 of 12 behandelingen. Maak ik ook elk jaar op :')

Tandarts niet meer aanvullend voor verzekerd. Dat kostte me per jaar meer aan de verzekering dan aan de tandarts zelf dus als ik iets heb betaald ik het zelf wel.

Eigen risico op €358,-.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 12:14

ik heb mondzorg tot 250, ik heb eigenlijk nooit wat en heb wel eens zitten twijfelen of ik die er uit ga doen.
maar ik heb 9 fysio behandelingen,plus nog 3 vanuit werk…en die 12 ben ik ook echt wel nodig!
en totaal betaal ik 160 per maand en krijg ik 155 zorgtoeslag.
dus nou ja dan laat ik die tandarts zo staan, betaal uiteindelijk maar 5 euro zelf :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 12:33

nee, vanwege de kosten alleen de goedkoopste basisverzekering die ik kon vinden. Met hoog eigen risico. Ik merk ook wel dat ik hierdoor wat zorg vermijdend ben geworden. :\

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 13:20

Ja. Ik heb een aanvullende verzekering voor fysio (waar ik meer gebruik van zou moeten maken als ik doe) en voor tandheelkunde (want zodra je het echt nodig hebt kan je het niet meer afsluiten). Ik ben gelukkig gezegend met een sterk gebit met dik glazuur en zou zelfs met minder frequente controles kunnen doen, maar ik wil mijn gebit graag goed houden daarom ga ik braaf ieder half jaar naar de tandarts. Wel heb ik aanleg voor paradontitis en mede door mijn dikke glazuur bolle tanden wat niet bevorderlijk is voor de paradontitis (of juist wel, maar net hoe je het bekijkt :+) dus ga ik ook braaf ieder half jaar naar de mondhygieniste.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 13:49

moyra schreef:
Ik stond er zelf ook van te kijken dat de eerste 20 ook vergoed werden zonder dat dit van het aantal aanvullende af ging. We zitten inmiddels halverwege het jaar na operatie maar mijn 18 behandelingen staan nog steeds als ongebruikt. Moet er wel bij vertellen dat ik een chronisch indicatie heb.

Citaat:
Zorgaanbieder waar Menzis wel een contract mee heeft:

Eenmalig de eerste 20 behandelingen als uw aandoening op bijlage 1 van het besluit zorgverzekering staat

Je leert mij wat :D

Ik ben zelf fysio en 0 chronische indicaties van menzis bij ons, dus wist niet dat zij met deze nieuwe constructie werken. Maakt het voor ons allemaal nog ingewikkelder aangezien vrijwel altijd bovenstaande constructie geldt. Ik vind het wel patiënt vriendelijk in ieder geval (overigens is menzis voor ons iets minder lief haha).

Ik weet geen andere verzekering die doet zo doet dus wel interessant...