Ervaringen met VBAC?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LaDonna75

Re: Ervaringen met VBAC?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 08:45

Ik ben 2x per geplande sectio bevallen vanwege dwarsligging. Na de eerste wilde ik best vaginaal bevallen maar nr 2 lag ook echt dwars. Bij de oudste heb ik nog wel een versie gehad, althans een poging maar ze was niet tot draaien te verleiden. Bij nr 2 niet meer geprobeerd in overleg met de gynaecoloog.
Ik ben overigens zelf werkzaam als klinisch verloskundige dus begeleid geregeld vrouwen na een sectio, en denk er best veel van te weten ;)
vragen zijn dus welkom.

Laar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 09:22

flooooo schreef:
Ik heb pas met 36 weken een afspraak bij de gynaecoloog gepland staan, ben ook niet medisch, enkel de bevalling. Omdat het hier de vorige keer om een stuit ging vond ik het niet zo zinnig om al eerder te gaan praten. Blijkt dit namelijk weer een stuitligger ga ik direct voor sectio maar bij goede ligging twijfel ik.
Overigens mocht ik best eerder met de gyn gaan praten hoor als dat mijn verzoek was, alleen in mijn geval zag ik er het nut niet echt van in.
Had een voorspoedig herstel en was binnen 6 weken ook echt pijnvrij en toch vond ik het best pittig. Dat is deels de reden dat ik denk misschien toch maar een VBAC. Bovendien ook de ervaring.

Er komen hier heftige verhalen voor bij maar ik ben wel heel blij met de input allemaal! Geeft weer iets om over na te denken. Inleiden middels infuus doen ze hier in het zkh niet overigens, dat had ik al gevonden.

Bij een ks ivm stuit is de kans op een geslaagde vbac wel groter dan bij ks ivm niet vorderende bevalling (mits deze baby goed ligt natuurlijk). Er is een tool die gynaecologen ook gebruiken om de kans op een succesvolle vbac te berekenen, misschien heb je daar wat aan?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 09:55

flooooo schreef:
Ik heb pas met 36 weken een afspraak bij de gynaecoloog gepland staan, ben ook niet medisch, enkel de bevalling. Omdat het hier de vorige keer om een stuit ging vond ik het niet zo zinnig om al eerder te gaan praten. Blijkt dit namelijk weer een stuitligger ga ik direct voor sectio maar bij goede ligging twijfel ik.
Overigens mocht ik best eerder met de gyn gaan praten hoor als dat mijn verzoek was, alleen in mijn geval zag ik er het nut niet echt van in.
Had een voorspoedig herstel en was binnen 6 weken ook echt pijnvrij en toch vond ik het best pittig. Dat is deels de reden dat ik denk misschien toch maar een VBAC. Bovendien ook de ervaring.

Er komen hier heftige verhalen voor bij maar ik ben wel heel blij met de input allemaal! Geeft weer iets om over na te denken. Inleiden middels infuus doen ze hier in het zkh niet overigens, dat had ik al gevonden.

In mijn ziekenhuis hadden ze een folder en daar stond van alles de voor- en nadelen bij en de risico’s/kansen op welke complicaties etc.
Op die manier kan je gefundeerd een keuze maken. Misschien hebben ze dat bij jou ook wel?

Zelf vond ik het herstel van een keizersnede niks voorstellen. Vandaar dat ik de bij de tweede gelijk dat weer als voorkeur had. Ik had vriendinnen die na een gewone bevalling veel langer herstel hadden. Misschien was m’n referentiekader niet goed.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 18:59

Dat klinkt juist wel fijn toch Verootje? Ik heb geen idee wat normaal is. Ik heb vriendinnen die bevielen en letterlijk dezelfde dag alweer fluitend rondliepen, vriendinnen met een trauma na bevalling, vriendinnen met een gemiddelde bevalling. Maar ook een paar keer KS in de omgeving en ook daar heel wisselend herstel. 1 vriendin heeft 2 jaar later nog pijn en een ander voelde zich na een week wel weer relatief de oude. Ik mag ook zeker niet klagen, maar de eerste 2 weken kon ik verrekte weinig. En ik kan heel slecht veel liggen door neuropathie, medicatie mocht ik niet vanwege borstvoeding dus dat zal ook meespelen denk ik.
Laar, die tool neem ik ook mee. Ik heb inderdaad niets in de richting van een natuurlijke bevalling geprobeerd, hooguit wat voor weeën beleefd. :')
LaDonna, ik ben wel benieuwd wat jou ervaring is bij vrouwen die voor een 2de keer sectio krijgen qua herstel? Zwaarder of juist makkelijker? En heb je ervaringen met VBAC? Hoe zijn de resultaten? Wel een ontzettend gave baan zeg!

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 20:53

Heel gave baan inderdaad! Lekker afwisselend ook. En soms best pittig.
Het is heel wisselend hoe vrouwen de sc ervaren. Maar de meeste moeders die van hun 2e per sc bevallen, weten wat ze kunnen verwachten. Hoewel het dan nog wisselt. En na een vbac herstellen de meeste vrouwen sneller dan van een sc maar natuurlijk zijn ook daar uitzonderingen bij. Met een klein kindje thuis en een baby is het soms lastig rust nemen na een sc, ook iets om rekening mee te houden. Hulptroepen inschakelen dus! Want kraamzorg is echt weinig helaas.
De rekentool is wel een goed hulpmiddel maar ook niet meer dan dat; 70% kans op een sc is nog steeds 30% kans op vaginaal. Dus tja…

Overigens mag je ook met borstvoeding best vee medicatie wel, meer dan tijdens de zwangerschap. Paracetamol mag sowieso met bv en diclofenac ook, en dat is doorgaans voldoende qua pijnstilling.

BabiiVeeraa

Re: Ervaringen met VBAC?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 21:50

Is die rekentool ook zelf ergens te benaderen? :+

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 03:02

Hier was de 2de een keizersnede. Toen een inleiding op 20 weken (baby overleden) natuurlijk, maar uiteraard veel kleiner dus ook minder druk op het litteken. Nu weer zwanger en sta ook voor dezelfde keuze. Ik heb wel al besproken met de VK dat als deze baby te zwaar wordt ik gewoon een geplande keizersnede wil. VBAC weegt voor mij zwaarder in de vorm dat het de meeste voordelen heeft voor de baby en het het herstel na de keizersnede me slecht bevallen is. Was gewoon ingeleid en baby wou niet indalen en had ook al in het vruchtwater gepoept. Ze zeggen we dat het herstel dan zwaarder is omdat je ook gewoon weeën gehad hebt, wat bij een geplande keizersnede niet het geval is. Ook hebben wij als migranten geen groot netwerk aan opvang om ons heen dus dat maakt het gewoon zwaarder en ze kennen hier ook geen kraamhulp en dan al een 4-jarige thuis hebben is best zwaar. Ook wel een geluk dat ze al 4 Was want ik hoefde niet nog een peuter te verschonen b.v.

Mijn VK gaf aan dat ik zelfs als de vliezen gebroken zijn en ik dan alsnog besluit om een keizersnede te willen dit ook mogelijk is. Voor zover ik weet mag je gewoon oxytocine maar komt er bij een inleiding gewoon meer risico kijken.

Vriendin heeft 2x keizersnede gedaan en dat beviel haar prima. Ik heb zelfs 2 kennissen die van alle 4 hun kinderen per keizersnede bevallen zijn en daar niets aan overgehouden hebben. Een heeft daarna wel een correctie laten uitvoeren om haar "flap" weg te laten halen.

Laar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 09:27

BabiiVeeraa schreef:
Is die rekentool ook zelf ergens te benaderen? :+

Het wordt wel vbac calculator genoemd, zijn er verschillende te vinden waaronder deze: https://mfmunetwork.bsc.gwu.edu/web/mfm ... calculator

@daffie, support netwerk lijkt me heel belangrijk bij een ks als je al een kind hebt rondlopen inderdaad. Hoe oud is je jongste nu?

Gewicht van de baby is ook nog een factor, het zou volgens mij niet perse uit moeten maken, maar in mijn hoofd wordt het daar wel anders van. Deze baby zit nu op p97, dat doet mij ook neigen naar een ks nu. Ik heb overigens ongeveer 80% kans op succesvolle vbac volgens de calculator.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 16:34

Ik had bij nr 1 een spoedkeizersnede, kindje was een sterrekijker en zat een soortvan vast. Bij het tweede kindje (ze schelen 1,5 jaar) mocht ik kiezen of ik een keizersnede of een natuurlijke bevalling wilde, maar er werd vanuit het ziekenhuis behoorlijk gepusht op een vaginale bevalling. Ik moest echt als soortvan overhoring de nadelen van een keizersnede op noemen. Uiteindelijk de goede antwoorden gegeven schijnbaar, want ik mocht een keizersnede :Y) (die uiteindelijk nog 3 weken eerder dan gepland en met spoed werd uitgevoerd vanwege cholestase maar soit)
Ik kijk echt wel goed terug op de keizersnedes, herstel is in het begin even pittig maar ik was snel weer op de been.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 07:58

LaDonna75 schreef:
Heel gave baan inderdaad! Lekker afwisselend ook. En soms best pittig.
Het is heel wisselend hoe vrouwen de sc ervaren. Maar de meeste moeders die van hun 2e per sc bevallen, weten wat ze kunnen verwachten. Hoewel het dan nog wisselt. En na een vbac herstellen de meeste vrouwen sneller dan van een sc maar natuurlijk zijn ook daar uitzonderingen bij. Met een klein kindje thuis en een baby is het soms lastig rust nemen na een sc, ook iets om rekening mee te houden. Hulptroepen inschakelen dus! Want kraamzorg is echt weinig helaas.
De rekentool is wel een goed hulpmiddel maar ook niet meer dan dat; 70% kans op een sc is nog steeds 30% kans op vaginaal. Dus tja…

Overigens mag je ook met borstvoeding best vee medicatie wel, meer dan tijdens de zwangerschap. Paracetamol mag sowieso met bv en diclofenac ook, en dat is doorgaans voldoende qua pijnstilling.

Mij is verteld dat Amitriptyline, wat ik dus voor zenuwpijn gebruik, niet mag als je zwanger bent of borstvoeding geeft. Daarbij is het een best heftig middel en geeft het mij ook veel bijwerkingen dus wilde ik sowieso graag zonder net als zonder morfine infuus. Ik reageer gewoon mega heftig op medicatie helaas.
Hulp inschakelen is een hele goede! Dat heb je denk ik ook echt nodig met een tweejarige.
Qua herstel is dat ook 1 van de redenen om een VBAC te overwegen, waar houdt de tool rekening mee? Ik kan me voorstellen dat als je een Sectio krijgt vanwege te smal bekken (had mijn nichtje, die brak haar bekken bij de eerste) dat het niet zo nuttig is om dit in te vullen. :Y)

Daffie wat een heftig verhaal heb jij. :knuffel: Ik kan me voorstellen dat een spoed sectio sowieso zwaarder is omdat je ook al "bezig" bent geweest, ik denk sowieso een andere ervaring. Inleiden is het ziekenhuis hier geen voorstander van, dan kiezen ze bij 41 weken (uit mijn hoofd) voor toch een sectio maar volgens mij verschilt dat waar je bent.

Laar, P97 is heel groot toch? Mijn vorige was maar 6 pond met 39 weken dus dat viel mee. Deze wordt iets groter geschat maar nog niet mega, 7 pond ofzo. Verwacht ook niet opeens een reus te gaan baren. Ik ken vanuit mijn werk wel heftige natuurlijke bevallingen bij grote baby's maar dat is vaak de combinatie van hele grote baby (boven de 4500) en het niet weten van te voren.

Mloes, daar ben ik dus allergisch voor, ik wil zelf de keuze kunnen maken en goede voorlichting en afwegingen zijn belangrijk. Maar het verschilt ook mega per arts heb ik het idee hoor. Wat is snel weer op de been? Ik vond het vooral waardeloos de eerste week zo weinig met mijn baby te kunnen, het was vooral BV geven en de rest deed mijn man.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 21:18

flooooo schreef:
Mloes, daar ben ik dus allergisch voor, ik wil zelf de keuze kunnen maken en goede voorlichting en afwegingen zijn belangrijk. Maar het verschilt ook mega per arts heb ik het idee hoor. Wat is snel weer op de been? Ik vond het vooral waardeloos de eerste week zo weinig met mijn baby te kunnen, het was vooral BV geven en de rest deed mijn man.

Ik deed na 5 dagen ofzo weer het meeste zelf met de baby (de nachten en overdag). Ook na een kleine week weer een stukje met de kinderwagen, tot het eind vd straat maargoed haha
Bij de tweede heb ik bewust wat langer in het kraambed gelegen, iets meer rust en bewuster van genoten.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 08:15

Hier 1 x spoed ks na inleiden bij 42 weken. Baby bleek te groot.

Bij de 2e bleek al snel dat die baby nog groter werd geschat en toen adviseerde de gynaecoloog een ks, maar als ik perse zou willen mocht ik het natuurlijk proberen.

Ik heb toen gekozen voor een geplande ks bij 40 weken, zodat mijn lijf en de baby de kans hadden zelf nog wat te doen. Ipv 38 weken wat het ziekenhuis aangaf.

Baby is uiteindelijk met die geplande ks geboren, was inderdaad nog groter dus had ook niet gepast.

Ik vond het hebben van een geplande geboortedatum wel echt een van de ergste dingen die er bestond (hormonen haha), nog erger dan nooit een natuurlijke bevalling ervaren.

Qua herstel was het bij de eerste echt verschrikkelijk. Ben je al 24 uur in touw geweest. Bij de tweede bijna geen last gehad!