Tips en adviezen om thuis te sporten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 06:10

Welke sportscholen heb je al geprobeerd? Mijn ervaring is dat er onwijs veel verschil zit tussen sportscholen. Je hoeft mij ook niet naar een basicfit of ander groot concern te sturen. Daar voel ik me zo akward dat ik al snel stop.

Maar bij een kleinschaligere sportschool met de mogelijkheid tot begeleiding voel ik me wel fijn. Daar hangt vaak toch een andere sfeer. En dan heb ik een stok achter de deur. Want thuis sporten dan denk ik eerder dat komt morgen wel. Of ik kan geen fijne workout vinden. Bij de sportschool heb ik een app waar m'n schema's in staan en ik ga altijd na m'n werk als het rustig is.

En je geeft ook aan dat je beginner bent. Juist dan zou ik wel naar een sportschool gaan zodat je onder begeleiding de oefeningen juist leert doen. Ik dacht eerst bij bepaalde oefeningen dat ze helemaal niet zwaar waren. Tot ik gewezen werd op m'n houding. Toen voelde ik het opeens wel :')

Je kunt ook met je hond gaan hardlopen. Al heb ik ooit gelezen dat wandelen op een actief tempo effectiever is om vet te verbranden. Ik zou ook zeker krachttraining gaan doen.

Supervixen

Re: Tips en adviezen om thuis te sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 06:47

Hardlopen verbrand je zeker vet mee, als je dat op laag tempo doet. Op hoog tempo verbrand je meer koolhydraten.
Maar om af te vallen kun je beter je eetpatroon veranderen, dan gaan sporten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 07:04

Ik wandel, je gaat de deur uit en begint. Soms sta ik eerder op en wandel ik in de buurt van het werk tot het echt tijd is om naar binnen te gaan, ik wandel in een van de pauzes. Zo loop je al zonder dat het voelt of het veel tijd kost.

Voor dagen met harde regen heb ik een hometrainer staan, gewoon zo'n fitnesfiets.

Mij helpt het dat ik bijvoorbeeld juist niet tussen zo en zo laat iets moet doen elke dag. En wandelen vind ik ook heerlijk ontspannen werken.

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 07:27

Ik ben begonnen met wandelen, probeer dagelijks 10.000 stappen. Ben 40 Kilo afgevallen (ook mijn eetpatroon aangepast)en ben nu heel voorzichtig gestart met hardlopen. Aan de hand van een schema van internet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 07:36

Ik zelf vind spinnen erg leuk en dat is ook echt iets wat lekker intens is en je na een uurtje echt het gevoel hebt dat je flink gesport hebt. Ik heb dat "digitaal" gedaan met zo'n dvd op een tv scherm. Dus mijn tip is om een spinningfiets te kopen (2e hands goed te krijgen) zo'n dvd en lekker voor de tv gaan zitten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 10:26

Wat soms ook zoden aan de dijk zet: in je dagelijks leven mbt dagelijkse klussen meer 'zelf doen'.

Denk aan traplopen ipv de lift (op Klaas' zijn werk namen de jonkies de lift en de 'ouwe bokken' de trap <<) .)

En fietsen naar het werk en /of naar stal, evt per e-bike of speedpedelec.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 11:31

Heb het afgelopen jaar fanatiek gesport op de sportschool. Maar het kost me gewoon teveel tijd, dus nu toch afgehaakt :+ . Ik hoefde niet af te vallen, mijn conditie is ook prima, gezond eten doe ik ook, maar wilde wat gespierder/sterker worden. Ondanks dat het lekker voelde, besteed ik mijn tijd liever aan mijn paarden :D .

Heb jaren fanatiek hardgelopen, maar heb artrose, dus dat mag niet meer.

Op YouTube staan gelukkig veel pilates filmpjes, verder loop ik veel ('s avonds na het eten, bv even een uur lopen ipv series kijken :o ) of lekker het bos in, de hei op, een strandwandeling. En standaard dagelijks buikspieroefeningen e.d.
Ik pak de fiets vaker, loop naar mijn fysio ipv met de auto, neem de trap ipv de lift, dat soort dingen. Dansen doe ik ook graag, avondje uit of feestje of gewoon in de woonkamer, haha....

Klussen bij mijn paarden, dat doe ik dagelijks, maar dat is voor mij niet voldoende. Er is genoeg te bedenken, als je creatief bent ;) !!

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 11:37

Ik gebruik de app 'FitOn', werkt goed en er zijn veel verschillende 'lessen' beschikbaar!

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 11:44

Ik volg op youtube Up to the Beat Fit. Heel erg leuk, motiveert je om te bewegen ook al doe je de pasjes nog niet goed. En als je het met wat meer regelmaat wilt doen dan bieden ze ook voor 27 euro per maand een kalender aan (gewoon los te bestellen op hun site) en dan krijg je per dag een combinatie van video's.

Ik ben er in coronatijd mee begonnen en vind het nog steeds leuk, terwijl ik totaal geen sporter ben en motivatie soms van erg ver moet komen.

capopjekop

Op tiktok worden trouwens ook leuke trainingsroutines gedeeld. Alleen wel opletten dat je niet alles leuk gaat vinden en dan net zoals mij eindigt met een trampoline waar je vervolgens 2x op gesprongen hebt :')

Desireeeee

Als je het niet erg vind om er geld aan uit te geven, dan zou ik echt de EvolveYou app proberen! Dat zijn complete workout schema's voor beginners van week tot week. Er zijn verschillende trainers die een home-programma hebben. Je hebt programma's voor conditie, maar ook een combinatie tussen conditie en kracht.

Het is een relatief kleine investering als je er 2-4x per week mee gaat sporten. Deze app is voor mij dé reden dat ik door de jaren heen consistent ben gebleven met sporten. Het neemt alle gedachten van "wat ga ik vandaag doen" en "wat is het effectiefste om mijn doelen te bereiken". Al die energie en tijd kan je steken in het sporten zelf.

Laat het me gerust weten als je wat meer info wilt, dan stuur ik je graag bijv. wat foto's toe!

En daarnaast hebben al die trainers ook een personal training certificaat en staat er een video + geschreven tekst bij hoe je de oefening moet doen. Tiktok of Instagram filmpjes volgen vind ik altijd een beetje tricky, je weet nooit of ze het gewoon hebben verzonnen. :=

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 22:55

liesJ schreef:
Ik vind gro with jo erg leuk en dan de dans workouts. Niet echt bijzondere oefeningen maar je wordt er onwijs vrolijk van en na een workout ben ik echt kapot

Daarnaast wandel ik vaak een ronde van 6 km.

Ik ben zelf nu ook begonnen in sportschool maar blijf gro with jo doen omdat het me onwijs vrolijk maakt

Hier ook een fan van "Grow with Jo" op youtube :j Je kunt workouts doen voor zowel beginners als gevorderden en je wordt echt meegezogen in haar enthousiasme en vrolijkheid :D Ze heeft veel workouts zonder gewichten etc, maar ook met.

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 00:28

Body project!

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:57

SassyMoon schreef:
Body project!

I second that! En op de website staan nog wat meer gratis video's dan op youtube, je hoeft dus niet perse een betaald lidmaatschap af te sluiten.

Ik heb dat inmiddels wel en sport sinds corona gewoon lekker thuis, scheelt een hoop tijd qua op en neer rijden. Daarnaast pak ik nog wel eens een youtube workout van Walk at Home, Gro with Jo, Reps to the Rythm (met wat geluk inclief rondlopende katten op de achtergrond) of OptimaVita.