Meer mensen die niet kunnen liegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:43

Eleeke schreef:
Er is een verschil tussen niet kunnen liegen en het geven van ongewenste ongevraagde informatie.

Bijvoorbeeld over het graf van moeder. Die persoon vroeg niet of je het ging bezoeken, hij vroeg advies over bloemen.

Dan was : mama hield erg van rozen een prima antwoord geweest.

Dat jij die niet komt bekijken is niet ter zake doende.

Als iemand vraagt wat vindt je van m'n nieuwe kapsel, en dan zeggen : niet mijn smaak...
Dat valt meer onder niet kunnen liegen naar mijn idee.
( Maar ook dan kun je eerlijk zijn en tegelijk enige takt vertonen)

Klopt zeker. Die takt mis ik dus vaak, omdat ik te open ben. Daar denk ik zeker vaker over nu.
Ging trouwens niet over bloemen maar echt over de aankleding van het graf: kwam er een steen? Struiken? Hij vroeg zeker wel mijn mening. Maar die opmerking.. die had ik dus niet moeten maken nee. Maar dat bedacht ik me te laat. Daarom ben ik heel blij wanneer dit meteen aangegeven wordt.
Maargoed, dat je iets beseft, betekent niet dat je er altijd naar kan handelen. Dat is dus weer het frustrerende: weer iemand gekwetst.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:45

Ik kan er wel omheen draaien in sociaal gewenste situaties. Alleen als ik iets heel stom vind dan is dat van mijn gezicht af te lezen. Dan wil ik er gewoon niets van zeggen (dan hoef ik ook niet te liegen namelijk) maar dan ziet iedereen wel aan mijn kop wat ik er van vind. :D

Ik krijg dat ook echt terug als feedback op mijn werk! :')

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:48

Whahahaha, zeer herkenbaar Jessix!
En dan ben ik al zo blij dat ik er niet wat uitfloepte, blijkt mijn eerste gezicht al alles gezegd te hebben :')

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:49

Ik herken het niet echt. Ik lieg niet veel, maar als het nodig is, kan ik het gelukkig wel overtuigend.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:53

Marocje schreef:
En dan ben ik al zo blij dat ik er niet wat uitfloepte, blijkt mijn eerste gezicht al alles gezegd te hebben :')

Ja echt! Ik probeer er serieus aan te werken, want het is zakelijk gezien beter soms beter om neutraal te zijn. Maar dat gezicht... |o

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 08:58

Eleeke schreef:
Er is een verschil tussen niet kunnen liegen en het geven van ongewenste ongevraagde informatie.

Bijvoorbeeld over het graf van moeder. Die persoon vroeg niet of je het ging bezoeken, hij vroeg advies over bloemen.

Dan was : mama hield erg van rozen een prima antwoord geweest.

Dat jij die niet komt bekijken is niet ter zake doende.

Als iemand vraagt wat vindt je van m'n nieuwe kapsel, en dan zeggen : niet mijn smaak...
Dat valt meer onder niet kunnen liegen naar mijn idee.
( Maar ook dan kun je eerlijk zijn en tegelijk enige takt vertonen)

Dit inderdaad. De voorbeelden die hier genoemd zijn hebben niks met liegen te maken, maar met gebrek aan takt en opmerkingen gewoon op een lompe manier maken.
Daar zijn wel cursussen voor over effectief communiceren. Hoe breng je vervelende boodschappen op een diplomatieke manier, dat soort dingen. Daarnaast heeft het te maken met mensen aanvoelen, sociaal wenselijk gedrag vertonen.

Dat is echt wezenlijk anders dan moeten liegen, ik snap ook niet goed hoe "niet kunnen liegen" je in de problemen kan brengen in het dagelijks leven. Ik geloof niet dat ik ooit hoef te liegen in mijn dagelijks leven (wat niet betekend dat ik niet soms een leugentje uit bestwil vertel), maar dat zijn opties die ook prima met een goede tactische communicatie opgelost kunnen worden.

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 09:08

hannelot schreef:
Ik kan (Jammer voor anderen leuk voor mijzelf) goed liegen. Het ergste is dat ik iemand nog recht aan kan kijken ook...

Het zegt niet dat ik er af en toe spijt van heb...

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 16:22

Jessix schreef:
Marocje schreef:

Ja echt! Ik probeer er serieus aan te werken, want het is zakelijk gezien beter soms beter om neutraal te zijn. Maar dat gezicht... |o

Haha, dat herken ik ook.

Ooit een keer bijna mijn baan kwijt geraakt door een "eyeroll". Heb echt mijn leidinggevende ervan moeten overtuigen dat het vanzelf gaat. :')

Sintara

Re: Meer mensen die niet kunnen liegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 16:34

Ik kan echt alleen liegen tegen vreemden, mensen die me kennen kunnen alles zo van mijn gezicht aflezen. Maar ook tegen vreemden kost het me heel veel moeite, vaak probeer ik er in zn geheel onderuit te komen om iets te zeggen. Dan kan ik ook niet per ongeluk iets 'gemeens' zeggen..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 16:52

Ik kan niet goed liegen en doe het ook niet snel en al helemaal niet goed. Ik heb ook echt een gruwelijke hekel aan mensen die liegen.

Maar ik heb wel geleerd uit beleefdheid iets aardigs te zeggen. Als ik iets niet mooi vindt, maar iemand vraagt; wat vindt je? Dan zeg ik bijv, het staat je leuk.

Iemand vroeg bijv op stal een keer; wat vindt jij? Toen ze ik; wil je dat echt weten? Ja, dat wilde ze echt weten. Dus toen zei ik wat ik vond en was mevrouw erg boos. Een kennis zei toen dat ik voortaan maar moet zeggen; wat vind je zelf?

Maar ook als ik niks zeg weten mensen heel goed dat ik iets niks vind. Ik zal nooit op fb iets liken wat ik niks vind en ben ook niet van het slijmen en overdrijven. Dus wat ik zeg is wel gemeend.

Maar ik kan nog steeds iets eruit floepen voor ik heb nagedacht. Vooral thuis waar ik niet op mn tenen loop, komt er vaak iets achter als: Zei ik dat hardop? En soms kijk ik gewoon heel onschuldig, dan kom ik er ook wel mee weg, haha

Het nadeel is wel dat ik slecht ben in vriendschappen bijv. Ik heb dus wel geleerd om gewenst gedrag te vertonen, maar kon dan echt uitgeput thuiskomen van school, logeren, ponykamp, schoolkamp etc.

Mijn zoon heeft een beetje hetzelfde. Als er bijv met spelen of stoeien iets kapot ging stond hij ook vooraan om te zeggen; dat heb ik gedaan en dan konden wij weer iets vergoeden.
Voor zijn werk moet hij wel aardig zijn, maar dat had en heb ik ook wel. Je moet dan acteren. Dat noem ik niet liegen, want je ontwijkt de situaties waarin je eerlijk moet zijn meestal.

Er zijn wel maar heel weinig mensen die er goed mee om kunnen gaan, dus ik heb wel wat banden verbroken. Liegen, slijmen etc, dat kost echt veel energie en krijg teveel strijd met mezelf.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 16:55

Ik kan me eigenlijk geen enkele normale situatie bedenken waarom je zou moeten kunnen liegen, behalve als je in de politiek zit wellicht.

Niet taktisch zijn heb ik ook wel eens last van maar dat heeft niets met liegen te maken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 17:23

Niet kunnen liegen lijkt me geen probleem. Bij de voorbeelden die genoemd worden zie ik ook geen slechte leugenaar maar iemand met sterk gebrek aan tact.

Ik lieg eigenlijk nooit, en kan het denk ik ook niet goed maar het brengt me nooit in de problemen.

Ik zou een cursus communiceren volgen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 18:12

verootjoo schreef:
Niet kunnen liegen lijkt me geen probleem. Bij de voorbeelden die genoemd worden zie ik ook geen slechte leugenaar maar iemand met sterk gebrek aan tact.

Ik lieg eigenlijk nooit, en kan het denk ik ook niet goed maar het brengt me nooit in de problemen.

Mensen liegen best veel hoor. Daar verkijk je je echt op. Mensen verzinnen bijv verhalen of versterken verhalen, maar dat is dan toch echt liegen. Vaak kan je die mensen er ook niet mee confronteren en raken ze verstrikt in hun leugens, gaan ruzie maken etc.

En ik kan niet liegen, maar zeker wel heel tactisch zijn, zeker op professioneel gebied.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 18:17

Oke, dan ontbreekt het mij aan takt. Ik heb bv wel gehad dat een collega vond dat ik eruit zag alsof ik alleen vis en sla at en het ook voor me had besteld.

Dan zien ze dus al direct aan mijn gezicht dat ik het te goor voor woorden vind, terwijl ik nog diep nadenk wat ik eens zal zeggen. En dan hoeft het al bijna niet meer :+ ...

Dit soort dingen gebeuren mij vaaaak

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 18:19

superpony schreef:
verootjoo schreef:

Mensen liegen best veel hoor. Daar verkijk je je echt op. Mensen verzinnen bijv verhalen of versterken verhalen, maar dat is dan toch echt liegen. Vaak kan je die mensen er ook niet mee confronteren en raken ze verstrikt in hun leugens, gaan ruzie maken etc.

En ik kan niet liegen, maar zeker wel heel tactisch zijn, zeker op professioneel gebied.

Ik zeg toch ook niet dat andere mensen niet liegen :?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 18:28

verootjoo schreef:
Ik zeg toch ook niet dat andere mensen niet liegen :?

Nee, maar je leest hier geen voorbeelden. Maar ik kan zelf niet goed liegen en ook niet zo 1,2,3 leugens verzinnen. Dat is nou net het probleem.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 18:46

Sizzle schreef:
Ik kan me eigenlijk geen enkele normale situatie bedenken waarom je zou moeten kunnen liegen, behalve als je in de politiek zit wellicht.

Niet taktisch zijn heb ik ook wel eens last van maar dat heeft niets met liegen te maken.

Liegen vind ik ook wel een zwaar woord. En omschrijft ook niet waar ik moeite mee heb. Het is meer dat ik liever een neutrale uitdrukking zou willen hebben in sommige situaties. Vooral zakelijk. Ik houd dan wijselijk mijn mond alleen mijn gezicht zegt wat anders.

Takt heb ik wel. Ik kan altijd wel iets positiefs vinden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 18:48

Waarom moet je geforceerd blij kijken bij iets wat je vies vind?
Gewoon eerlijk zijn, foutje kan gebeuren en volgende keer beter bij het bestellen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-04-23 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 18:48

Jessix schreef:
Sizzle schreef:

Liegen vind ik ook wel een zwaar woord. En omschrijft ook niet waar ik moeite mee heb. Het is meer dat ik liever een neutrale uitdrukking zou willen hebben in sommige situaties. Vooral zakelijk. Ik houd dan wijselijk mijn mond alleen mijn gezicht zegt wat anders.

Takt heb ik wel. Ik kan altijd wel iets positiefs vinden.

Ow ja, of je gezicht spreekt en iemand zegt; je vindt het niks he? En dan probeer je wanhopig toch te liegen.........Ik krijg dan een 10 voor inzet en een 3 voor de uitvoering zeg maar.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 18:49

Hmm, ik hou niet van liegen maar toch is het soms heel erg verstandig om te doen.
Ze zeggen eerlijkheid duurt het langst, maar geloof mij dat ik geregeld eerlijk ben geweest en alles kwijtraakte.
Ik gaf bij mijn verzorgpaard eerlijk aan aan de eigenaar dat ik het niet meer prettig vond met hem samen te rijden omdat zijn manier van rijden dieronvriendelijk was (slaan met metalen handvat van de zweep, onder buik schoppen als ie zn been niet optilde, praam erop bij minst geringste, schoppen als paard hem eraf gooide terwijl hij zelf niet kon rijden).
Daarna kreeg ik een smsje dat het rauw op zijn dak was gevallen en of ik van de week mn spullen wilde ophalen en afscheid wilde nemen.

Sindsdien leerde ik om gematigd eerlijk te zijn. En dat eerlijk helemaal niet het langste duurt. Ik had beter een smoes verzonnen dat ik niet meer op zijn rij-en lesdagen kon ivm werk.

Ik heb inmiddels geleerd om professioneel om de waarheid heen te draaien of te zeggen: dat gaat jou niks aan. Vinden mensen ook niet leuk, maar vaak beter dan liegen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 18:53

Gewoon geen reden is meestal prima hoor, hoef je niet te liegen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 19:36

Een voorbeeld:

Betaalautomaten -> Klant zegt, ik heb er een euro ingegooid en hij doet niks. Mijn euro is weg. -> ik kom en betwijfel of die klant er uberhaupt wel een euro in heeft gegooid -> wie eist bewijst en daar heb ik geen zin in voor een euro dus geef hem wat hij wilt en zeg dat het goed is -> klant zegt 'je gelooft me niet' ->ik zeg 'jawel ik geloof je wel'

Dan ben ik aan het liegen want ik geloof hem niet. Toch is het voor het werk beter om te liegen dan om te zeggen dat ik hem inderdaad niet geloof. Want dan wordt hij kwaad (agressie?) of moet ik de tijd nemen om camerabeelden of logfiles te checken en dat allemaal voor een euro...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 19:48

Sizzle schreef:

Op ' Hoe gaat het' reageer jij altijd oprecht?

Zoals de rest van de wereld zeg ik 'goed'
Maar het gaat niet altijd 'goed' als ik dat zeg, maar ik vertrouw degene niet dus ik zeg 'goed'. En het kapt de beleefdheden goed af.

Dan jok je dus ook.

Ik jok.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-04-23 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 19:49

Nielojram schreef:
Sizzle schreef:

Ik niet heb vandaag nog gezegd “ja goed” vlak nadat ik een ongeluk had. _O-

Maar je wil mensen ook niet laten schrikken. :=

Maar ik kan best goed liegen. :=

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 19:53

Nielojram schreef:
Sizzle schreef:

Dat vind ik altijd zo’n rot vraag. Ik wil dan eigenlijk niet zeggen dat het goed gaat terwijl dat niet zo is dus zeg meestal maar gewoon ‘het gaat’. Hangt er beetje tussenin. Mensen mogen wel eens stoppen met dat vragen want het is meestal uit beleefdheid :=