xLoki schreef:Hoi TS, ik zie dat er al het een en ander geopperd is over de calprotectinewaarden. Ik herken de klachten van je zoontje heel erg in wat ik had in 2018 toen ik een ontsteking aan mijn dikke darm had. Ik had onwijze pijnaanvallen rechts naast mijn navel. Het gevoel alsof een paard mij in mijn buik schopte. Als ik had gegeten begon de pijn na ongeveer een uur sterk toe te nemen. Drempels in de auto waren om te gillen, zoveel pijn. Bij lichamelijk onderzoek mega loslaatpijn. Mijn calprotectine en ontstekingswaarden waren toen ook verhoogd, maar niet schokkend. Waar bij mij de diagnose gesteld kon worden was uiteindelijk op de echo. Ze waren druk op zoek naar mijn blindedarm met de echo (net zoals bij jouw zoon), maar toen ik er zelf op bleef doordrammen dat het écht niet mijn blindedarm was (ben zelf verpleegkundige, kon mijn klachten totaal niet rijmen met blindedarmontsteking), hebben ze de rechterkant van mijn buik (dikke darm) op de echo gezet en daar was toen een forse ontsteking te zien. Wat mij toen als eerste verlichting heeft gegeven was een heel beperkt en vezelarm dieet, want verplaatsing van voedsel door mijn dikke darm was ontzettend pijnlijk. Dus weinig eten en alleen maar dingen als witte boterhammen etc. Heb nog een tijdje allerlei medicamenten geprobeerd (duspatal, movicolon, buscopan, tempocol), maar niks hielp. Wat mij echt er bovenop heeft geholpen is het fodmap dieet. Is vreselijk lastig om vol te houden, maar het heeft mijn darmen voldoende rust gegeven om te kunnen herstellen. Weet nu ook wat mijn triggers zijn als ik een opvlamming voel aankomen en magnesiumhydroxide tabletten helpen me tijdens opvlammingen. Mijn officiële diagnose is PDS, omdat mijn calprotectine nu weer normaal is en ik niet vaak genoeg opvlammingen heb voor Crohn of CU. Maar ik ben er nooit achter gekomen wat de boel getriggerd heeft in 2018, want het is daarna nog meerdere keren (in lichtere mate) een teruggekeerd…
Jeetje wat een verhaal joh...
Het klinkt wel heel herkenbaar ja