Onverklaarbare buikpijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 17:50

janderegelaa schreef:
Maar als jouw zoontje die waarde heeft dan heeft hij echt Crohn of Colitis Ulcerosa.

Toen mijn man en ik deze waarde zagen verschijnen in zijn dossier, dachten wij dit ook! Alles viel zeg maar op zn plek
Ik heb toen de dag erna meteen contact gezocht met de kinderarts, en die vertelde dus dat het niet hoog genoeg was
Dit heeft wel alle tijd door mijn hoofd gespeeld, en nu jouw reactie erbij zet mij weer naar die kant

Ik ga hier morgen meteen mee aan de slag, ik ben blij toch bevestiging van mijn vermoeden te krijgen

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 17:51

180 is inderdaad echt wel een goede indicatie dat er iets van onsteking in de darmen aan de gang is!
Kan ik bevestigen als Crohn patient. Vraag anders eens een second opinion aan.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 17:51

Ah ik vind dat zo irritant, als er een uitslag net te laag is. Zijn bij mij ook fouten mee gemaakt.
Simpel voorbeeld: normaalwaarden waren 100 - 300 en die van mij was 85 ofzo. Ja te laag, maar toch écht aanwezig.
Heb je de precieze waarde van Crohn?
Werkelijk geen idee wat de behandeling zou zijn voor Crohn maar misschien is het mogelijk om een behandeling daar voor te starten, 'laagdrempelig' of alleen een stap (ligt er aan hoe ver je arts wil gaan natuurlijk) zodat je mogelijk dan kan zien of het beter gaat?

Is er een uitgebreid ontlastingsonderzoek gedaan?
En ik zou ook vragen om een MRI. Kunnen ze zoveel meer op zien dan een echo.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 17:57

Nyaleti schreef:
Ah ik vind dat zo irritant, als er een uitslag net te laag is. Zijn bij mij ook fouten mee gemaakt.
Simpel voorbeeld: normaalwaarden waren 100 - 300 en die van mij was 85 ofzo. Ja te laag, maar toch écht aanwezig.
Werkelijk geen idee wat de behandeling zou zijn voor Crohn maar misschien is het mogelijk om een behandeling daar voor te starten, 'laagdrempelig' of alleen een stap (ligt er aan hoe ver je arts wil gaan natuurlijk) zodat je mogelijk dan kan zien of het beter gaat?

Geloof dat 50-100 normaal is
Hij heeft diverse ontlasting onderzoeken gehad, voor parasieten, bacteriën en virussen
Maar geen heel uitgebreide test

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 18:19

Voor calpro is de normaal waarde onder de <50, al gaan ze voor ibd uit voor een waarde onder de 100. Dat de waarde wat hoger is betekent niet gelijk dat hij Crohn/ibd heeft. Zijn waarde is zeker verhoogd maar niet extreem hoog. Mijn laatste waarde van mijn calpro was bijvoorbeeld 1367 (onderzoek loopt nog momenteel)
Het kan ook een ontsteking zijn als gevolg van een bacterie bijvoorbeeld . Ik zou eens overleggen over een colonoscopie, daarmee word Crohn gediagnosticeerd inprincipe.

Edit: zie dat zijn ontlasting ook getest is daarop, maar mijn mdl arts zegt dat uit een kweek toch nog iets van een bacterie als oorzaak kan komen.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 18:24

love_mandy schreef:
Voor calpro is de normaal waarde onder de <50, al gaan ze voor ibd uit voor een waarde onder de 100. Dat de waarde wat hoger is betekent niet gelijk dat hij Crohn/ibd heeft. Zijn waarde is zeker verhoogd maar niet extreem hoog. Mijn laatste waarde van mijn calpro was bijvoorbeeld 1367 (onderzoek loopt nog momenteel)
Het kan ook een ontsteking zijn als gevolg van een bacterie bijvoorbeeld . Ik zou eens overleggen over een colonoscopie, daarmee word Crohn gediagnosticeerd inprincipe.

Edit: zie dat zijn ontlasting ook getest is daarop, maar mijn mdl arts zegt dat uit een kweek toch nog iets van een bacterie als oorzaak kan komen.

Ik ga overleggen voor verder onderzoek
Alle ontlasting is op kweek geweest zover ik begrepen heb...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 18:40

Joanne1987 schreef:
Nyaleti schreef:

Hij heeft diverse ontlasting onderzoeken gehad, voor parasieten, bacteriën en virussen

Onder de 50 is normaal maar het zegt feitelijk niets want ik ben met 112 zieker dan veel mensen met 1000. Colonscopie bij de MDL arts is het beste. Een MRI is best belastend want hij moet wel eerst een liter van die vieze kartonnen zooi opdrinken.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 18-04-23 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 18:45

Joanne1987 schreef:
Dat hebben ze met de laatste bloedtesten ook meegenomen, kwam ook niks uit
Vergeten te vermelden
Er is ook zo veel gebeurd al...

Overgevoeligheden hoeven niet zichtbaar te zijn in het bloed!
Bij mij kwam er niets uit terwijl ik op van alles reageer, ik zou echt een dieet inzetten dan.
Mijn allergologe hoopte dus in mijn bloed wat te vinden maar helaas.
Dan moet je antistoffen hebben die maakt niet iedereen aan.
Dan heb je dus zo’n test waarbij ze zo’n raster op je rug zetten met de stoffen verdunt.

Maar ik zou tegen gluten moeten kunnen maar dan ben ik echt hondsberoerd hoor.
Over zuivel maar te zwijgen, een week ziek.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 19:02

Joanne1987 schreef:
Nyaleti schreef:

Ik heb ook een simpel voorbeeld gepakt om het te verduidelijken wat ik bedoelde. Het is niet op Crohn gericht of op een andere ziekte (waar ze bij mij toen een fout mee maakte, weet ik de waardes niet meer van)

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 19:05

Als ik dit zo lees zou ik toch aandringen op endoscopie. Dus darm onderzoek en dan wel via mond en anus.
Ik zou willen weten hoe het er binnen uitziet. Ik hou niet van zeggen dat de uitslagen niet hoog genoeg zijn.
Is hij ook getest op het gen van coeliakie? Er zijn namelijk ook mensen waarbij het alleen aantoonbaar is door een darmonderzoek.

Ik hoop voor jullie dat jullie het snel vinden. Buikpijn is niet leuk (helaas hier ook onverklaarbare buikpijn)

Sterkte

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 19:16

Hoi TS, ik zie dat er al het een en ander geopperd is over de calprotectinewaarden. Ik herken de klachten van je zoontje heel erg in wat ik had in 2018 toen ik een ontsteking aan mijn dikke darm had. Ik had onwijze pijnaanvallen rechts naast mijn navel. Het gevoel alsof een paard mij in mijn buik schopte. Als ik had gegeten begon de pijn na ongeveer een uur sterk toe te nemen. Drempels in de auto waren om te gillen, zoveel pijn. Bij lichamelijk onderzoek mega loslaatpijn. Mijn calprotectine en ontstekingswaarden waren toen ook verhoogd, maar niet schokkend. Waar bij mij de diagnose gesteld kon worden was uiteindelijk op de echo. Ze waren druk op zoek naar mijn blindedarm met de echo (net zoals bij jouw zoon), maar toen ik er zelf op bleef doordrammen dat het écht niet mijn blindedarm was (ben zelf verpleegkundige, kon mijn klachten totaal niet rijmen met blindedarmontsteking), hebben ze de rechterkant van mijn buik (dikke darm) op de echo gezet en daar was toen een forse ontsteking te zien. Wat mij toen als eerste verlichting heeft gegeven was een heel beperkt en vezelarm dieet, want verplaatsing van voedsel door mijn dikke darm was ontzettend pijnlijk. Dus weinig eten en alleen maar dingen als witte boterhammen etc. Heb nog een tijdje allerlei medicamenten geprobeerd (duspatal, movicolon, buscopan, tempocol), maar niks hielp. Wat mij echt er bovenop heeft geholpen is het fodmap dieet. Is vreselijk lastig om vol te houden, maar het heeft mijn darmen voldoende rust gegeven om te kunnen herstellen. Weet nu ook wat mijn triggers zijn als ik een opvlamming voel aankomen en magnesiumhydroxide tabletten helpen me tijdens opvlammingen. Mijn officiële diagnose is PDS, omdat mijn calprotectine nu weer normaal is en ik niet vaak genoeg opvlammingen heb voor Crohn of CU. Maar ik ben er nooit achter gekomen wat de boel getriggerd heeft in 2018, want het is daarna nog meerdere keren (in lichtere mate) een teruggekeerd…

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 19:31

maj0 schreef:
Als ik dit zo lees zou ik toch aandringen op endoscopie. Dus darm onderzoek en dan wel via mond en anus.
Ik zou willen weten hoe het er binnen uitziet. Ik hou niet van zeggen dat de uitslagen niet hoog genoeg zijn.
Is hij ook getest op het gen van coeliakie? Er zijn namelijk ook mensen waarbij het alleen aantoonbaar is door een darmonderzoek.

Ik hoop voor jullie dat jullie het snel vinden. Buikpijn is niet leuk (helaas hier ook onverklaarbare buikpijn)

Sterkte

Volgens mij is dat getest ja
Maar ons ziekenhuis dossier is veranderd, je kan de uitslagen aangevraagd door een arts van buiten dat ziekenhuis niet meer in je dossier zien
En het ziekenhuis dat het aangevraagd geeft, heeft momenteel nog geen online dossier

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 19:32

xLoki schreef:
Hoi TS, ik zie dat er al het een en ander geopperd is over de calprotectinewaarden. Ik herken de klachten van je zoontje heel erg in wat ik had in 2018 toen ik een ontsteking aan mijn dikke darm had. Ik had onwijze pijnaanvallen rechts naast mijn navel. Het gevoel alsof een paard mij in mijn buik schopte. Als ik had gegeten begon de pijn na ongeveer een uur sterk toe te nemen. Drempels in de auto waren om te gillen, zoveel pijn. Bij lichamelijk onderzoek mega loslaatpijn. Mijn calprotectine en ontstekingswaarden waren toen ook verhoogd, maar niet schokkend. Waar bij mij de diagnose gesteld kon worden was uiteindelijk op de echo. Ze waren druk op zoek naar mijn blindedarm met de echo (net zoals bij jouw zoon), maar toen ik er zelf op bleef doordrammen dat het écht niet mijn blindedarm was (ben zelf verpleegkundige, kon mijn klachten totaal niet rijmen met blindedarmontsteking), hebben ze de rechterkant van mijn buik (dikke darm) op de echo gezet en daar was toen een forse ontsteking te zien. Wat mij toen als eerste verlichting heeft gegeven was een heel beperkt en vezelarm dieet, want verplaatsing van voedsel door mijn dikke darm was ontzettend pijnlijk. Dus weinig eten en alleen maar dingen als witte boterhammen etc. Heb nog een tijdje allerlei medicamenten geprobeerd (duspatal, movicolon, buscopan, tempocol), maar niks hielp. Wat mij echt er bovenop heeft geholpen is het fodmap dieet. Is vreselijk lastig om vol te houden, maar het heeft mijn darmen voldoende rust gegeven om te kunnen herstellen. Weet nu ook wat mijn triggers zijn als ik een opvlamming voel aankomen en magnesiumhydroxide tabletten helpen me tijdens opvlammingen. Mijn officiële diagnose is PDS, omdat mijn calprotectine nu weer normaal is en ik niet vaak genoeg opvlammingen heb voor Crohn of CU. Maar ik ben er nooit achter gekomen wat de boel getriggerd heeft in 2018, want het is daarna nog meerdere keren (in lichtere mate) een teruggekeerd…

Jeetje wat een verhaal joh...
Het klinkt wel heel herkenbaar ja

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 19:52

Ik zou gewoon zelf starten met het uitsluiten van voedingsintoleranties. Te beginnen met gluten en lactose. Kan geen kwaad om te proberen
Gewoon een poosje niet meer eten en kijken wat er gebeurt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:28

Dorine92 schreef:
Ik zou gewoon zelf starten met het uitsluiten van voedingsintoleranties. Te beginnen met gluten en lactose. Kan geen kwaad om te proberen

Dat kun je wel doen maar je kunt beter eerst ontstekingen uitsluiten dmv colonscopie. Dieet maakt namelijk niets uit bij IBD.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:35

Joanne1987 schreef:
Luxorvalkje schreef:
Compleet andere route. Maar wat vind die ergotherapeut?

Dat hij spanning in zijn buik vasthoud en een vrij hoge ademhaling heeft
Op de hogere plek waar hij pijn had voelde ze een blokkade, die heeft ze weggewerkt. Maar dit kon ook spier blokkade zijn, niet zo zeer evt ontlasting

Ik zou hier in ieder geval ook nog op doorpakken, nu of later. Spanningsklachten kunnen flinke pijnen opleveren en hij heeft de rest van zijn leven er baat bij als hij lager leert ademhalen en beter leert ontspannen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 23:03

Joanne1987 schreef:
Inwendig darmonderzoek is niet gedaan
Hij heeft alleen een kinderarts en nefroloog gezien, geen internist
Zal deze optie eens aankaarten

Internisten gaan geen 9-jarigen zien, dat is bij uitstek het domein van de kinderarts en zo te lezen is daar de nodige expertise al ingeschakeld. Evt kan er nog overlegd worden met een kinder-MDL-arts als er idd twijfel is over een IBD.

Bij mij schoot ACNES ook door mijn hoofd, vooral omdat dat vaak gemist wordt.

En ik zou de ziekte van Berger ook niet helemaal afschrijven als oorzaak (hoewel spanning zich ook kan uiten als buikpijn), want volgens mij zijn de nieuwste inzichten dat dit zich toch ook gedraagt/kan gedragen als een systeemziekte en dat buikpijn/darmbetrokkenheid hier ook bij voor kan komen. Dat geeft ontsteking in de darmwand als ik de literatuur zo even vluchtig bekijk en dat kan dus ook een verklaring zijn voor de verhoogde calprotectine. Waarbij ik geen idee heb of bij kinderen de normaalwaardes net zo zijn als bij volwassenen en of de normaalwaarde per ziekenhuis nog kan verschillen. Ik behandel alleen volwassenen en vraag deze test ook bijna nooit aan.
*dat was opvallend eenvoudig te vinden aangezien er een gevalideerde richtlijn blijkt te zijn voor IBD bij kinderen. Grens om de ziekte onaannemelijk te maken ligt voor kinderen niet op 50, maar op 100; >250 is een darmonderzoek geïndiceerd. Daartussen (100-250) kan gekozen worden voor follow-up (lab + klachten) of voor een inwendig onderzoek, afhankelijk van waar in het individuele geval de voorkeur naar uitgaat.*

Suggesties voor diagnostiek waag ik me niet aan vanachter een computer. De onderzoeken die hier geadviseerd worden zijn best belastend voor een 9-jarige en die inschatting laat ik bij zijn artsen die hem ook kunnen nakijken en het hele verhaal kennen.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 23:19

Onze jongste zoon heeft heel lang last gehad als hij gluten at.
Hij werd dan misselijk of kreeg diarree, maar bij diverse testenkwam er geen coeliakie uit.
Daarbij had hij regelmatig last ven een darminvaginatie/ darmkoliek.
Symtomen waren/ zijn dezelfde als een blindedarmontsteking, en is alleen tijdens een aanval met een echo te bepalen.
Bij ons in het ziekenhuis kenden ze het eerst niet eens, en ik werd er door een vriendin op geattendeerd die op een kinderafdeling in een academisch ziekenhuis werkt.
Kind heeft diverse keren letterlijk over de grond gerold van de pijn.
Nu is hij 13jaar, en sinds 2 jaar hebben we geen aanvallen meer gehad.

Farjen

Re: Onverklaarbare buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 23:35

Ik moest denken aan darminvaginaties, maar dingen zoals pijn bij autorijden heb ik dan weer vaak gehoord bij appendicites..

Hoe is het nu met zijn urine? Nog bloed? Hoe hebben ze dat behandeld?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 01:02

Wat ontzettend naar voor je zoon.

Ik was al volwassen toen ik de diagnose Colitis Ulcerosa kreeg. Ik was eigenlijk helemaal niet ziek en had ook geen buikpijn. Maar toen ik eenmaal in het ziekenhuis liep en eigenlijk al iets te lang ermee liep, kwamen de pijnen wel, vooral na het naar het toilet gaan.

Mijn ontstekingswaardes waren nooit extreem hoog en ik had ook nooit koorts, maar bij elke scopie was het een ellende van ontstekingen en bloed.
Natuurlijk zijn het geen leuke onderzoeken, maar soms is het maar doorlopen en zoeken ook heel frustrerend.

Onze zoon had jong veel buikpijn, dus ik was wel bang dat hij ook "iets" mankeerde, hoewel ik als kind nooit klachten heb gehad.
Hij is niet uitgebreid onderzocht, maar heeft wel 2x met uitdroging in het ziekenhuis gelegen en 1x een verstopping gehad.

Ik sla niet snel een andere weg in, maar hij heeft een tijdje aan kinderyoga gedaan. Hij vond het niet echt leuk en ik heb er zelf ook niks mee, maar wilde het toch proberen, omdat hij een enorme binnenvetter is oa.
Of het heeft geholpen, of dat hij nooit meer naar yoga wilde weet ik niet, maar na die ene serie van x aantal lessen, ging het wel beter.

Nu volwassen had hij andere vage klachten en uit onderzoeken kwam steeds niks. Omdat ik meerdere auto immuun ziekte's heb, ben ik wel bang, maar dat willen ze nog niet onderzoeken. Nu werd hem aangeraden melkproducten te vermijden en dat leek een tijd wel wat te doen.
Nu heeft hij een nieuwe huisarts en die wi toch een keer verder kijken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 04:09

janderegelaa schreef:
Dorine92 schreef:

Dat kun je wel doen maar je kunt beter eerst ontstekingen uitsluiten dmv colonscopie. Dieet maakt namelijk niets uit bij IBD.

Nou, dat is toch ook een antwoord? Misschien helpt het wel, misschien niet, maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 07:33

Farjen schreef:
Ik moest denken aan darminvaginaties, maar dingen zoals pijn bij autorijden heb ik dan weer vaak gehoord bij appendicites..

Hoe is het nu met zijn urine? Nog bloed? Hoe hebben ze dat behandeld?

Bloed heeft hij altijd in zijn urine, ivm ziekte van Berger
Hier kijken we niet meer van op. Is vorige week wel voor de zekerheid nog op kweek gezet, maar was verder schoon

Dank jullie weer voor de input, ook van jou Gomir, goed onderbouwd.

Hij is gisteren avond misselijk/niet lekker geworden kon er moeilijk door slapen. Net wel even wakker gemaakt maar geeft aan alleen maar te willen slapen en nog steeds niet lekker, dus ik laat hem liggen

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 08:08

Ladyson schreef:
Joanne1987 schreef:
Dat hij spanning in zijn buik vasthoud en een vrij hoge ademhaling heeft
Op de hogere plek waar hij pijn had voelde ze een blokkade, die heeft ze weggewerkt. Maar dit kon ook spier blokkade zijn, niet zo zeer evt ontlasting

Ik zou hier in ieder geval ook nog op doorpakken, nu of later. Spanningsklachten kunnen flinke pijnen opleveren en hij heeft de rest van zijn leven er baat bij als hij lager leert ademhalen en beter leert ontspannen.

Enig idee waar de spanning vandaan kan komen? Ik zou ook wel, naast een medisch traject, willen proberen of goed leren ademen de klachten kan verminderen. En eens nagaan of er op school, bij sport/hobby, vriendschappen iets is dat hem spanning oplevert.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 08:31

Zelf zou ik naast het reguliere traject OOK naar een klassieke homeopaat gaan die vergoed wordt via aanvullende verzekering. Hij is nog zo jong vaak kunnen ze veel oplossen daar via de klassieke homeopathie het lichaam wordt aangezet zich zelf te genezen.
Dus ik zou voor en/en gaan want daar ik veel positief resultaat van heb gezien. Sterkte. Klinkt naar.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 08:48

JorineV schreef:
Enig idee waar de spanning vandaan kan komen? Ik zou ook wel, naast een medisch traject, willen proberen of goed leren ademen de klachten kan verminderen. En eens nagaan of er op school, bij sport/hobby, vriendschappen iets is dat hem spanning oplevert.

Allemaal meermaals langs gegaan, en komen steeds op niks uit.
Ik moet wel zeggen dat ik snel last heb van spanningsbuikpijn, hebben bij mij in verleden ook PDS geopperd
Hoog ademen doe ik ook, onbewust, ook zonder spanning
Uiteraard loopt hij nog wel bij de therapeut en die denkt super mee!

We hebben sinds enige tijd ook homeopathische druppels tegen spanning, ook op haar aanraden.

Heb inmiddels de assistente van de huisarts gesproken, zij vond de waarde ook wel reden voor verder onderzoek. Ze raadde aan het eerst even via de kinderarts te proberen, maar ik kreeg weinig medewerking van de persoon die ik daar sprak, was ook een assistent. Terug naar de assistente van de huisarts gebeld, die zorgt dat de huisarts zelf belt straks om de verwijzing in orde te maken.