Ervaringen gastroscopie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 02:54

Ik heb aangegeven dat ik echt een roesje nodig had, al bij het maken van de afspraak en erbij gezegd dat ik extreem fobisch ben voor dingen in mijn keel.
Maar ter plekke op de uiteindelijke afspraak wilden ze het me eerst niet geven, omdat ik de eerste patiënt was en er niemand op de uitslaapkamer zou zijn.

Ik heb nog even braaf meegewerkt, tot de slang er aan kwam en toen wilde ik weg, ik bood nog aan een andere afspraak te maken, maar daar wilden ze niet aan. Toen heb ik zo’n heisa geschopt en geschreeuwd dat ze me uiteindelijk een roesje gegeven hebben.

En daar heb ik nu ook nog steeds herinneringen aan, wel in een soort droomstaat, maar ik kan de beelden nog zien. Ook heb ik een aantal keren de man met de slang weggeduwd. De verpleegster heeft uiteindelijk mijn armen op mijn rug vastgehouden.

Net voor ik de plek verliet vroeg de dokter nog of ik “altijd zo moeilijk ben”.
Nee, nooit, je kunt me zoveel pijn doen als je wil en ik geef geen kik, maar zoals ik al zei, ik ben extreem fobisch/angstig voor dingen in mijn keel. Ik heb ook een heftige emetofobie gehad (nog wel een beetje, maar in die tijd was dat nog sterker aanwezig).

Het was voor mij een extreem traumatische ervaring, ik heb er nog steeds last van en lees nu in deze reacties iemand die helemaal onder mocht. Dat zou ik persoonlijk echt aanraden. Ik wist niet dat dat kon.

Ik zeg dit niet om je bang te maken, maar voor ik de afspraak zou hebben ben ik ook ervaringen gaan zoeken en de verhalen lopen erg uiteen.
Ik had ook een collega die dit onderzoek makkelijk zonder roesje deed bijvoorbeeld. Dus het verschilt per persoon en hoe erg je er tegenop ziet denk ik.

Ik merkte wél wat tijdens het roesje, maar misschien door de adrenaline of misschien hebben ze me toch niet zoveel gegeven? Ik weet het niet.

Ik heb ook veel verhalen van mensen gelezen die juist niets merkten of in elk geval niks herinneren. Dus zeg het maar.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 07:03

Ik heb al best vaak een gastroscopie gehad, toevallig gisteren nog. Alle keren werd alleen mijn keel verdoofd. Het inbrengen vind ik even vervelend omdat ik dan toch moet kokhalzen, maar als de slang eenmaal door is, vind ik het allemaal wel weer meevallen. De biopties voelen dan weer vreemd, dat gepluk ergens van binnen..
Na oploop heb ik altijd wel een dag of 2 wat last van mijn keel en is mijn slokdarm een beetje gevoelig.

Arianne_94

Re: Ervaringen gastroscopie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 07:19

Als je vragen heb mag je altijd een pb doen. Ik ben namelijk endoscopieverpleegkundige :o

Ik sta naast de dokter om je gerust te stellen

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 08:02

Arianne_94 schreef:
Als je vragen heb mag je altijd een pb doen. Ik ben namelijk endoscopieverpleegkundige :o

Ik sta naast de dokter om je gerust te stellen

Weet dat dit heel fijn is!! Mijn ervaring was echt niet prettig, maar dat geruststellen werkte wel!

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 08:56

Hier 2 keer zonder roesje. Pure hel. Ik bleef maar kokhalzen en kreeg dan leuk t commentaar diep ademhalen. Hou 2 seconden dat ding stil dan kan ik ademhalen. Volgende week krijg ik hem met roesje maar ben benieuwd. Ik kijk er echt ontzettend tegen op -O-

Na de 2de scopie vroeg de arts nog doodleuk waarom ik huilde :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 09:04

billy3105 schreef:
Hier 2 keer zonder roesje. Pure hel. Ik bleef maar kokhalzen en kreeg dan leuk t commentaar diep ademhalen. Hou 2 seconden dat ding stil dan kan ik ademhalen. (...)

Na de 2de scopie vroeg de arts nog doodleuk waarom ik huilde :')

Dezelfde malloot als ik...?

Wat helpt is je hoofd 'achterover' leggen, het achterhoofd naar je kraag, neus in de lucht idee.
Dan is je slokdarm het rechtste.

Sterkte volgende week!

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 09:25

Ik heb in het ziekenhuis vaak patienten moeten wegbrengen naar dit onderzoek
De meeste(n) kozen voor een roesje
Mocht ik dit zelf ook moeten ondergaan, dan zou dat ook mijn keuze zijn.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 09:44

moonsparkle schreef:
amber15 schreef:
Ik heb aangegeven dat ik erg opzag tegen de gastro. Hij is bij mij daarom onder diepe sedatie gedaan. Ik heb de hele tijd geslapen en niks van het onderzoek meegekregen.
Met een roesje ben je wat slaperig. Sommige mensen slapen echt, sommigen krijgen het onderzoek wel mee. Als ik jou was, zou ik gewoon even bellen en om een diepe sedatie vragen.

Droom je dan ook? Tegelijk ben ik namelijk ook bang omdat ik vaak nachtmerries heb waar ik heel moelijk uit kan komen soms enkel als het slecht afloopt dan schrik ik normaal wakker, maar wat als ik er dan niet uit kan komen? Of kun je dan niet dromen?

Nee. Je bent gewoon echt weg. Het ene moment val je in slaap en het volgende moment kom je bij. Met een diepe sedatie dan. Met een roesje ben je wat duf en meer ontspannen. Ik kan met een roesje het grootste deel van het onderzoek gewoon herinneren. Maar ook met een roesje droom je niet. Tenminste, ik niet.

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:00

Ik zou zeggen nooit meer!
Heb eigenlijk weer dezelfde klachten als een tijd geleden, maar durf niet naar de dokter te bellen. Dan mag ik weer zo'n onderzoek.
Wat een hel was dat. Met een roesje, maar ik bleef kokhalzen. Ik was ook totaal niet weg. Kon alles horen wat ze zeiden. Na onderzoek zeiden ze doe maar 10 min je ogen dicht. Nou het was een prachtig plafond. Heb maar telefoon gepakt want was klaar wakker.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:18

Ik snap niet dat er hier mensen zijn die het accepteren om het zonder een roesje te doen terwijl ze aangegeven hebben dat niet te willen. Dan zeg je toch gewoon nee?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:21

Ik heb er zelf voor gekozen :j
Had al een aantal dagen niet gegeten en barstte toen van de honger dus dacht als ik nou geen roesje neem kan ik des te sneller een broodje eten :')

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:22

janderegelaa schreef:
Ik snap niet dat er hier mensen zijn die het accepteren om het zonder een roesje te doen terwijl ze aangegeven hebben dat niet te willen. Dan zeg je toch gewoon nee?

Ik kreeg bij beide het antwoord ‘dat is nu niet mogelijk’ ‘ en het valt echt wel mee’ dan sta je vast

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:22

janderegelaa schreef:

Nou ja bij mij was het zo dat ze probeerden je er in te praten “het valt allemaal wel mee” en “het is zo gebeurd” en ze zeggen dan dat een roesje erger is.
Dus ik snap wel dat mensen er dan in meegaan, maar ik raakte volledig in paniek toen ik de slang aan zag komen en ik die in mijn mond moest gaan nemen.

En toen alsnog moest ik helemaal door het lint gaan voor ze me een roesje gaven. Ze wilden me dus ook niet laten gaan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 10:24

Is er bij jullie wel iets uit het onderzoek gekomen? Was je a achteraf zeg maar blij dat je het hebt gedaan?

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:27

moonsparkle schreef:
Is er bij jullie wel iets uit het onderzoek gekomen? Was je a achteraf zeg maar blij dat je het hebt gedaan?

Nee, helemaal niks. Dus alleen enorm veel spijt

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:27

moonsparkle schreef:

Hier mijn eerste onderzoek gehad nadat ik enorme buikpijn had en intussen uitgedroogd was door het niet kunnen drinken. Hier kwamen maagzweren uit. De 2de was voor het plaatsen van een sonde omdat ik nog steeds niet voldoende kon eten.
Dus ja ik was wel blij dat ik hem had, niet blij met de uitslag, want buiten symptoom bestrijding doen ze niks aan de maagzweren. Maandag dus de 3de scoop in 8 weken tijd om te kijken of ze afnemen. Als ik mijn pijn voel heb ik het vermoeden van niet. Ik heb veel onzekerheid wat het vervolg plan gaat zijn -O-
Ik val nog ongeveer 0,5 tot 1 kilo af per week, ziekenhuis zegt dan doodleuk bellen als de klachten toenemen. Moet vanaf woensdag nog steeds terug gebeld worden :7 }:0

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:29

billy3105 schreef:
janderegelaa schreef:

Ik kreeg bij beide het antwoord ‘dat is nu niet mogelijk’ ‘ en het valt echt wel mee’ dan sta je vast

Ik ga dan gewoon weg, of ik ga niet. Dan ga ik wel naar een ander ziekenhuis.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:32

Als je klachten heftig genoeg zijn is dat geen optie. Ik kon werkelijk niet meer lopen (of in een ziekenhuis bed door de lift) van de pijn. Ik heb toen nog wel gezegd dat ik humaner ben voor mijn dieren dan die monsters voor ons

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:46

Ik was er niet zo erg aan toe, maar gewoon weggaan was voor mijn gevoel geen optie.

Die artsen doen dit onderzoek constant en er is waarschijnlijk nog nooit iemand aan doodgegaan en ze zijn wel wat moeilijke patienten gewend, dus in hun beleving is het onderzoek zo voorbij.

Dus je wordt er wel zo ingepraat dat je niet weggaat

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:54

janderegelaa schreef:

Sterker, bij mijn moeder in het ziekenhuis destijds gaven ze aan dat een roesje GEEN OPTIE was. Kon niet, was onmogelijk om dan het onderzoek te doen. Dit heeft er in geresulteerd dat zij 2 maanden later eindelijk mocht komen toen ze iemand bereid hadden gevonden het wel met roesje te doen en zij slokdarmkanker bleek te hebben. Als ze eerder was gezien had de behandeling zeker meer kans van slagen gehad.

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 11:00

Ik heb het een paar jaar terug ook gehad.

Had aangegeven enorm bang te zijn voor ziekenhuizen en artsen. En nog erger naalden. Dus ik kreeg enkel een verdoving van mijn mond/ keel. Het was even vervelend toen de slang erin ging, enorm liggen kokhalzen. En de boeren die je laat zijn ook niet echt fijn. Maar de verpleegsters waren echt super lief en hebben mijn goed ondersteund en er doorheen gepraat. Was echt wel prima zo.

Ik was blij dat ik daarna bijna direct weg kon en geen naald heb gezien :')

De uitslag was een middenrif breuk waardoor de maag klep (?) niet goed sluit en als ik teveel maagzuur aanmaak dit de slokdarm kan inkomen. Dat veroorzaakte bij mij de pijn.

Sterkte TS en hopelijk kan je iets vinden wat bij jou past. Ik denk dat het ook persoonlijk is. Ik vind naalden echt te eng dus vond het prima zo zonder. Daar kan iemand tegenover staan die juist liever er niet helemaal, of niet bij is.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 11:05

Gelukkig vind ik naalden helemaal niet eng

Maar ik twijfel of ik er goed aan heb gedaan dit topic te starten, ik ga nu nog meer twijfelen maar ben ook blij met de eerlijke ervaringen. Bij mij was gezien op een slik video dat het eten heel lang in mijn slokdarm bleef hangen, maar ik heb ook geen idee of dat het iets kan betekenen en of er iets gevonden zal worden. Toen ik belde zeiden ze ook dat het geen prioriteit had met in plannen dus dan denk ik ergens straks doe ik het voor niks :o

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 11:08

Iedereen ervaart de dingen anders, ligt aan best wat factoren denk ik ook.

Ik zou doen waar jij je goed bij voelt. Soms is het lastig met allemaal verhalen.
Sterkte hopelijk kunnen ze je helpen met je klachten.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 11:08

Ik lag al on het ziekenhuis, ik was uitgedroogd, dus ik kreeg een echo en de gastroscopie waar uitkwam dat ik maagzweren had/heb.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 11:55

Zonder roesje blijf je gewoon fit en actief. Dan kun je ook zelf daarna weer naar huis rijden en direct weer voluit sporten. Ik wist het wel, geen roesje. Dan blijf je tenminste geheel fit.
Net als een ruggeprik, daar kun je gewoon direct daarna weer mee sporten en autorijden (mits het natuurlijk iet om iets ging waardoor je daarna niet meer kunt sporten).