Irritatie om Amstel Gold race

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:35

Joanne1987 schreef:
Ja dus?

Dat is toch het risico als je een topic opent? Ik vind het gezeik, let op VIND
een mening, die je mag geven...

Oké :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:40

O jee er mag weer niet ‘gezeken’ worden, je mag alleen over de positieve dingen in het leven praten :j
Dat die wielrenners zich werkelijk overal als een stel hufters gedragen en zich (net als het overgrote deel van NL dar wel netjes doet) niet aan de verkeersregels houden mag dus niks over gezegd worden. Foei foei hoor!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-04-23 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:40

Renee1991 schreef:
Ik denk dat je pas weet hoe rete irritant dit is als je er zelf middenin zit.
Het zijn niet alleen de plezier wielrenners die hem rijden, daarna komen de profs hem rijden én dan tel je nog niet alle toeschouwers mee die met de auto er naartoe gaan, en als een mongool door de dorpjes scheuren om zo snel mogelijk weer op een goede volgende plek te staan om het peloton voorbij te zien komen.
Ik woon niet in Zuid Limburg maar ts ik kan me volledig vinden in je frustratie.

Met de profs heb ik an sich geen probleem alhoewel ik het nog belachelijk vind dat een heel deel van het land maar moet wijken maar inderdaad de 'fans' en al die bierbuiken op zaterdag met hun dure fietsies. Vre-se-lijk! Die toerversie mag per direct worden afgeschaft of veel strenger worden gecontroleerd op veiligheid en verkeersregels.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:44

S8903N schreef:
O jee er mag weer niet ‘gezeken’ worden, je mag alleen over de positieve dingen in het leven praten :j
Dat die wielrenners zich werkelijk overal als een stel hufters gedragen en zich (net als het overgrote deel van NL dar wel netjes doet) niet aan de verkeersregels houden mag dus niks over gezegd worden. Foei foei hoor!

Hele topics over dat alles racistisch is tegenwoordig en dat dat niet mag
En hier wordt gewoon een hele groep lekker over een kam geschoren
Zolang het maar in je eigen straatje past, mag zoiets uiteraard :roll:

Het gaat niet om het zeiken an sich, maar de manier waarop, het begint al met de titel.
Hoewel gecensureerd, moet dat nu echt? En kunnen we anderen echt ook niet iets gunnen? Is de wereld zo naar de klote, zo egoïstisch geworden?

Jullie weten toch helemaal niet wat die mensen de rest van hun dagen/leven doen? Net als dat ze dat niet voor jullie kunnen invullen
Leef en laat leven...

En sorry als mijn mening hier niet bij het gros past, so be it

Anoniem

Re: K*t Amstel Gold race

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:46

Er zijn altijd twee kanten aan een verhaal, zo gedragen deze zich over het algemeen als hufters en dat roepen ze lekker op zichzelf af dus ik snap TS helemaal.
Als je er niet tegen kan reageer je lekker niet :Y)

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:48

S8903N schreef:
Er zijn altijd twee kanten aan een verhaal, zo gedragen deze zich over het algemeen als hufters en dat roepen ze lekker op zichzelf af dus ik snap TS helemaal.
Als je er niet tegen kan reageer je lekker niet :Y)

Ik ben niet degene die er niet tegen kan :')

En fijn dat je al die mensen persoonlijk kent dat je deze conclusie kan trekken
Volgens wat ik lees schijnen het er nogal veel te zijn :=

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 12:01

Ik snap ts en de frustratie, wat ik wel heb geleerd is dat je je alleen druk moet maken op zaken waar je zelf invloed op hebt. Al het andere kun je het beste een weg in proberen te vinden om het draaglijk te maken voor jezelf. Dus zorg dat je bijvoorbeeld de deur niet uit hoeft, of probeer je route aan te passen zover dat kan. Of nog beter, ga lekker zelf een weekendje weg als je de mogelijkheid hebt. En als je er toch doorheen moet, neem de tijd en probeer te accepteren dat het wat langer duurt dan normaal.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 12:09

Joanne1987 schreef:
S8903N schreef:

Hele topics over dat alles racistisch is tegenwoordig en dat dat niet mag
En hier wordt gewoon een hele groep lekker over een kam geschoren
Zolang het maar in je eigen straatje past, mag zoiets uiteraard :roll:

Het gaat niet om het zeiken an sich, maar de manier waarop, het begint al met de titel.
Hoewel gecensureerd, moet dat nu echt? En kunnen we anderen echt ook niet iets gunnen? Is de wereld zo naar de klote, zo egoïstisch geworden?

Jullie weten toch helemaal niet wat die mensen de rest van hun dagen/leven doen? Net als dat ze dat niet voor jullie kunnen invullen
Leef en laat leven...

En sorry als mijn mening hier niet bij het gros past, so be it

Racistisch … sinds wanneer zijn wielrenners een ras? :=

Maar ik snap de frustratie van TS heel goed.
Ik woon ook in het gebied en mag zometeen met de auto van bocholtz naar Epen en dan door naar Maastricht. Das in hier tegenwoordig een levensgevaarlijke rit.
1 weekend is te overzien, maar er is iedere week wel weer een ander (fiets) evenement dat voor chaos en gevaarlijke praktijken op de weg zorgt.
De aantallen zijn gewoon te groot.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 12:10

SusanH schreef:
Ik snap ts en de frustratie, wat ik wel heb geleerd is dat je je alleen druk moet maken op zaken waar je zelf invloed op hebt. Al het andere kun je het beste een weg in proberen te vinden om het draaglijk te maken voor jezelf. Dus zorg dat je bijvoorbeeld de deur niet uit hoeft, of probeer je route aan te passen zover dat kan. Of nog beter, ga lekker zelf een weekendje weg als je de mogelijkheid hebt. En als je er toch doorheen moet, neem de tijd en probeer te accepteren dat het wat langer duurt dan normaal.

Sorry hoor, maar dat maakt het nog erger. Een weekendje weg, op kosten van wie? Organisatie AGR? :=

Ik denk dat dit echt de omgekeerde wereld is. De amateurs en fans zijn TE GAST in een gebied, zij hebben zich imo netjes te gedragen en aan te passen en te accepteren dat het iets langer duurt ipv de inwoners van het Heuvelland.

Het is niet voor niks dat inwoners massaal spijkers strooien en ervoor zorgen dat het steeds onaantrekkelijker wordt wat jammer genoeg niet werkt en gevaarlijk is. Maar ik begrijp het wel.

Als je direct aan de route woont in een klein (boeren)dorp dan kun je maandag & dinsdag de puinhoop zelf opruimen. Belachelijk.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 12:30

Om de chaos en het gevaar even te schetsen.

Vorig jaar heb ik in rondom Epen een buitenrit gemaakt met onze paarden.
Zoals iedere zondag ochtend waren er ook veel MTB-ers onderweg. Onze paarden zijn daar wel aan gewend.
Op eens op een redelijk brede landweg reed er een fietser tussen onze paarden door.
We reden nog net geen beugel aan beugel en z’n stuur raakte dan ook de buik van m’n paard. Gelukkig bleef deze rustig. Toen ik er wat van zei riep hij… ik zat op zijn ideale lijn!

Ander voorbeeld een paar jaar geleden reed ik via het 3de water met 3 vrienden naar boven richting heijenrath. Dit op verzoek van de verkeersregelaars omdat het 2de water op een route van een mtb toertocht lag en we terug naar boven moesten.
Niemand hield ons onderaan bij het 3de water tegen / er stonden nergens borden en tot halverwege de heuvel geen fietser gezien.

Opeens komt er een enorme meute naar beneden… (de afvallers zo bleek later) dus voor iedere bocht maar geroepen dat ze moesten remmen…
Tja een heer, met “ietwat” overgewicht ontbrak het aan controle… en kwam dus recht op mijn paard aan geschoven. Gelukkig panikeerde dit paard ook niet en ontweek deels de fietser en liet hem rustig tot stilstand komen.

Maar dit is dus wat je als bewoner van het heuvelland iedere zomer meemaakt als je gewoon je eigen ding doet.

En dan heb ik het nog niet over de levensgevaarlijke situaties op de weg die ontstaan doordat groepen fietsers denken voorrang boven alles te hebben.
Laatst bijgewerkt door SjonnieZ op 15-04-23 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 12:30

Vreselijk, ik voel dit topic tot diep in mijn ziel :+

Ik ben héél blij dat mijn paarden inmiddels ergens staan waar we geen last hebben van die wielrenners!

Voorgaande jaren kwam de tour altijd langs stal, letterlijk langs de oprit. Vreselijk. Ik weet niet hoeveel wielrenners ik geschept heb met mijn paard hoor, want ik heb net zoveel schijt aan hun als zij aan mij. Ik maai ze gewoon omver :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 12:31

KimD schreef:
Die toerversie mag per direct worden afgeschaft of veel strenger worden gecontroleerd op veiligheid en verkeersregels.

... met de Elfstedentocht in mind lijkt dit mij de oplossing.

Het is niet mijn hobby, maar ik doe het al zo'n 35 jaar op tweede Pinksterdag. (Loyal wife enzo.)

15.000 toerfietsers zijn in Fryslân prima te beteugelen.
Uiteraard zijn er culturele verschillen tussen Limburg en Fryslân, maar aan het aantal zal het niet liggen.

Bnet

Re: K*t Amstel Gold race

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 12:44

Hoewel ik me de overlast voor bewoners goed kan voorstellen, maak ik ook de kant van de wielrenner van dichtbij mee.

Mijn vriend fietst vandaag de 240 kilometertocht. In eerste instantie niet ingeloot, later toch bericht dat hij wel mee mocht doen. Zo blij dat hij was! Fanatiek gaan trainen en ontzettend uitgekeken naar deze dag.
En tja, ik ben een van die mensen die dan toch ook wel even wil kijken, omdat ik weet hoe leuk hij het vindt.

Dat gezegd hebbende, ik vind met name het afval achterlaten en het opeisen van de weg not done en ik kan me heel goed voorstellen dat dit frustrerend is voor de bewoners. Zeker als de AGR de inluiding van een druk seizoen in het heuvelland betekent.

Dus ja, ik kan beide kanten wel zien en hoop eigenlijk vooral dat er een manier gevonden wordt voor latere edities dat het voor iedereen leuk blijft.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-23 13:00

O jee, ik heb weer wat gestart :D .

Ik gun iedereen zijn hobby, maar iedereen heeft zich aan de normale verkeersregels te houden. Er zijn er genoeg in die 15.000 fietsers die dat wel doen, maar een heel deel houdt helemaal geen rekening met het overig verkeer. Zolang ze maar kunnen doorfietsen....en vooral als ze in een heel peloton fietsen..

Mijn man fietst zelf ook, maar ergerde zich dus vanmorgen ook aan die idioten die het voor iedereen verpesten.

En ja, de AGR is maar 1 weekend, maar om de haverklap zijn er wielerwedstrijden. Die zijn namelijk zo leuk hier in het heuvelland. En dat is ook zo! Het is hier prachtig om te fietsen, je want je waant in het buitenland, ook met paardrijden, als je boven op een heuveltje staat en een dal inkijkt <3 . Maar hou dan toch ook rekening dat er nog meer mensen om je heen zijn die gewoon van de weg gebruik moeten/.willen maken.

Ik had stro moeten halen. Het is toch niet normaal, dat ik de weg niet op durf met een aanhanger nu, na ik ze vanmorgen om onze auto heb zien slingeren om er weer langs te kunnen, terwijl ze beter achter ons hadden kunnen blijven omdat we even later weer langs hun moesten! En dat hadden ze zich zelf ook echt wel kunnen bedenken. Maar er zal er eens eentje een voet uit die klikpedalen moeten halen }:0 . Dat zie je bijna geen een doen.
Ja...ik zie er nu toevallig eentje staan voor op de stoep. Die staat te wachten op de rest. :D

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-23 13:14

Vorig jaar heb ik het met (gelukkig maar) 1 wielrenner aan de stok gehad.
Ik had voorrang op een kruising (zat op voorrangsweg). Hij komt uit de straat van rechts de bocht omgezeild en vond blijkbaar dat ik hem niet voldoende plaats gaf( terwijl ik van schrik al iets naar links was uitgeweken voor hem). Ik zag in de spiegel dat hij een slinger naar links maakte om bij mijn bus te komen en zag en hoorde dat hij er op sloeg.
Jammer genoeg voor hem woonde ik een stukje verderop, was het goed weer en waren meerdere buren in hun tuin aan het werk.
Ik ben dus voor mijn huis gestopt, snel uitgestapt en heb hem gevraagd of hij dat normaal vond?
Hij stopte, begon te schelden (o.a. dat hij het belachelijk vond dat ik daar ook nog eens voor stopte en uitstapte...tja hij wist natuurlijk niet dat ik daar woonde :+ ), vervolgens kwam hij behoorlijk dreigend op me af en toen..... stonden opeens een man of 4 naast en achter me. Ik heb GEWELDIGE buren :D :D .
Hij wist niet hoe snel hij weer op zijn fietsje moest stappen.

En DAT zijn de mensen die het voor de rest verpesten en waar we ons nou zo aan ergeren.
Dat ik er langer over doe om ergens te komen, maakt me niet uit, maar het feit dat het ronduit gevaarlijk is op de weg met al die fietsers, dat stoort me.

voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 13:18

Isabonny schreef:
Maar er zal er eens eentje een voet uit die klikpedalen moeten halen }:0 . Dat zie je bijna geen een doen.
Ja...ik zie er nu toevallig eentje staan voor op de stoep. Die staat te wachten op de rest. :D

Hij moest niet toevallig even plassen?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 13:22

Janneke2 schreef:
Uiteraard zijn er culturele verschillen tussen Limburg en Fryslân, maar aan het aantal zal het niet liggen.

Bij jullie is het een evenement met toerfietsers, en in Zuid-Limburg is het het hele jaar feest met voornamelijk (wannabe) wielrenners en mountainbikers. Volgens mij is dat toch wel een verschil.
De snelheden zijn ook wel anders. Toerfietsers rijden ongeveer 15 km/uur op het vlakke en wielrenners razen met een flinke snelheden van de heuvels af.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 13:27

Tjonge jonge, leven en laten leven. Zou het niet zo zijn dat we op bepaalde momenten ook wel eens last van elkaar hebben? Wielrenners die hun troep achterlaten? Alsof de buitenrijders na hun ritje even teruggaan om de mest van hun geliefde paardjes nog even op te ruimen…
Maak je niet zo druk, hartstikke slecht voor je hart en besteed je energie aan zaken die de moeite waard zijn, er is al genoeg rottigheid op de wereld :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 13:33

KimD schreef:
SusanH schreef:

Sorry hoor, maar dat maakt het nog erger. Een weekendje weg, op kosten van wie? Organisatie AGR? :=

Ik denk dat dit echt de omgekeerde wereld is. De amateurs en fans zijn TE GAST in een gebied, zij hebben zich imo netjes te gedragen en aan te passen en te accepteren dat het iets langer duurt ipv de inwoners van het Heuvelland.

Het is niet voor niks dat inwoners massaal spijkers strooien en ervoor zorgen dat het steeds onaantrekkelijker wordt wat jammer genoeg niet werkt en gevaarlijk is. Maar ik begrijp het wel.

Als je direct aan de route woont in een klein (boeren)dorp dan kun je maandag & dinsdag de puinhoop zelf opruimen. Belachelijk.

Ik vind ook dat ze zich netjes horen te gedragen. Maar dat doen ze niet. En als bewoner van een gebied heb je daar helaas ook weinig invloed op. Dat is wat ik probeer te zeggen. Ja het is vervelend, je kan echter alleen veranderen hoe je er zelf mee om gaat.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 13:35

Wat een rare organisatie dat ze 15.000 mensen laten fietsen en niet het verkeer regelen. Ik denk dat die hier meer fout zitten dan de renners zelf.

Nee, ik heb ook niet zoveel met wielrenners, maar ik snap opzich wel als je zo'n tocht rijdt dat je niet in 1 treintje op het fietspad gaat fietsen.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 13:40

Oscar schreef:
Janneke2 schreef:

Bij jullie is het een evenement met toerfietsers, en in Zuid-Limburg is het het hele jaar feest met voornamelijk (wannabe) wielrenners en mountainbikers. Volgens mij is dat toch wel een verschil.
De snelheden zijn ook wel anders. Toerfietsers rijden ongeveer 15 km/uur op het vlakke en wielrenners razen met een flinke snelheden van de heuvels af.

Bij de elfstedentocht zijn de tourfietsers die daadwerkelijk op een normale fiets zitten, op een hand te tellen. 95% zit op een racefiets en fietst zeker geen 15 km p/u (anders kom je ook nooit weer thuis -240 km- en met een late startkaart haal je dan de finish niet eens.)
De tourversie van de Amstel gold is net zoveel ‘tour’ als de elfstedentocht.
Enige verschil; de omgeving (en dus de heuvels naar beneden waar flinke snelheid wordt gemaakt)
Maar het is een illusie om te denken dat de elfstedentocht met 15 km p/u door tourfietsers wordt gefietst.

De elfstedentocht met zoveel massa is indd een dag.
In Limburg is de algemene overlast denk ik wel groter.

Maar Janneke heeft het over het belegeiden van een groot tourevenement.
Laatst bijgewerkt door roxiie op 15-04-23 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 13:48

KimD schreef:
Hier hetzelfde, ik overweeg ieder jaar weer om spijkers in de slaan en spraypaint. :')

Ze sluiten zelfs de enige ader naar het Heuvelland af voor die ellende en nu is zelfs de oprit naar DE dicht dus die Duitsers moeten ook allemaal via diezelfde ader naar Aken. :=

Ik word sowieso altijd verdrietig van de AGR, dat is de opener voor het toeristenseizoen die het Heuvelland overspoelen en vernaggelen.

Helemaal met je eens, dat ene weekeind is al poedersuiker, maar dan de hele zomer nog...

voet schreef:
Isabonny schreef:
Maar er zal er eens eentje een voet uit die klikpedalen moeten halen }:0 . Dat zie je bijna geen een doen.

Hij moest niet toevallig even plassen?

Die pech kun je inderdaad ook nog hebben, dat daar je voortuin voor gebruikt word :=

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 13:53

Fitzroy schreef:
Tja, ik snap dat het het vervelend is. Ik heb midden op de Veluwe gewoond en ook daar was het in de zomer altijd druk met fietsers maar nog veel erger, motoren die het gas even lekker opendraaiden.
Was altijd blij als het weer najaar werd.

Wij zaten op een fietsroute kruispunt, boven op de heuvel in Hoog Soeren. Het kan altijd erger Fitz.

Ik snap de klager, maar besef dan wèl dat zonder de inkomsten uit toerisme, het bestaan in Zuid Limburg een stuk kariger zou zijn.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 14:27

Ik had het vorig jaar met de Vuelta.

Ik werk nachtdiensten dus slaap overdag, maar door vakantie van stalgenootje kwamen er voer- en mestbeurten ed bij.

Het stomme was dat ik dezelfde route afleg als de Vuelta door dezelfde dorpen.

Maar de route was tijdens verschillende tijden op verschillende plekken wel of juist niet toegankelijk, maar vooral niet logisch. 2 hoofdaders waren de hele dag gesloten, ik kon mn woonplaats niet uit en de overige wegen hadden dan tijdelijke afsluitingen.

Was een flink gegoochel en ja ik heb ook flink staan schelden, want mijn dagelijks leven ging gewoon door en als je dan door 3 tot 5 dorpen overal gestremd wordt door die -:(- fietsers, ook al zijn het 'maar' 2 dagen dan is net zo goed hinderlijk.

Door het bos moet je ook nog eens flinke kilometers omrijden.

Ook zijn er in het bos de diverse MTB en runtrials die vaak ook over de ruiterpaden, wat EN niet gecommuniceerd wordt of slechts een piepklein gedeelte waardoor wij vanuit onze stal ineens wedstrijdgangers tegenkomen (en ja we hebben dit met zeer grote regelmaat aangegeven. Maar de organisatie snapt blijkbaar niet dat ruiterpaden 2 kanten opwerken)

Oh ja en denk maar niet dat je een paardenevenement goedgekeurd krijg over een MTB of wandelpad :+
Zeker nu wij ook een bijdrage leveren vind ik het belachelijk dat die trials over onze, toch al niet echt omvangrijke, ruiterpaden lopen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 14:44

Albert schreef:
Fitzroy schreef:
Tja, ik snap dat het het vervelend is. Ik heb midden op de Veluwe gewoond en ook daar was het in de zomer altijd druk met fietsers maar nog veel erger, motoren die het gas even lekker opendraaiden.
Was altijd blij als het weer najaar werd.

Wij zaten op een fietsroute kruispunt, boven op de heuvel in Hoog Soeren. Het kan altijd erger Fitz.

Ik snap de klager, maar besef dan wèl dat zonder de inkomsten uit toerisme, het bestaan in Zuid Limburg een stuk kariger zou zijn.

Grote onzin, jaren vóór Corona was het goed te doen in het toeristenseizoen, nu wordt vooral het Heuvelland overspoeld met toeristen. Als die toeristen zich zouden gedragen was er verder ook weinig aan de hand maar het gedrag wordt met het jaar erger en beschamender.