Ontwormen, niet voor je paard maar voor jezelf.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ontwormen jullie jezelf

Ja
20 (14%)
Nee
68 (47%)
Nooit over nagedacht
54 (38%)

Totaal aantal stemmen: 142

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 13:30

Sizzle schreef:
Als je paard op een grote weide staat die niet regelmatig afgemest wordt met verschillende leeftijden dan geven veel dierenatsen gewoon nog steeds een kuur zonder testen hoor.
Als je in kleine netjes afgemeste weiden staat met een vast clubje heeft je paard je een totaal ander risicoprofiel.

Het gaat hier niet over paarden en wormen.
Soms zou ik willen dat ik een lintworm had.

Mungbean

Re: Ontwormen, niet voor je paard maar voor jezelf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 13:41

Ik reageerde op Pluisje, die noemt mens en paard.
Over mensen had ik al gereageerd.

Gerardyolo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-23 13:55

Elisa2 schreef:
Ik denk ook niet dat het om paardenwormen gaat, maar om zand waar natuurlijk allerlei worm eitjes op kunnen zitten.

Oude paardenboer hier deed het standaard ieder jaar.

Er is ook veel voeding wat kan werken tegen wormbesmetting. Rode uien, pompoenpitten, kruidnagel, knoflook, oregano etc.

Handig om preventief te eten.

Overigens kunnen katten en honden ook een bron van infectie zijn.

Het gaat die stalgenoot inderdaad om wat er in de grond kan zitten, paarden staan in een kleine gemengde kudde op ruim 2,5 hectare.
Zo’n enorme weide mest je niet eventjes elke dag uit.
De paarden hebben altijd wel iets te grazen. Dikke kans dat er op hun snuitjes eitjes aanwezig zijn, Of dat er bijvoorbeeld eitjes onder je nagels komen
Ik ben er nog niet over uit wat verstandig is.

Het lijkt me overigens heel interessant om wormbesmettingen onder paardenmensen te onderzoeken!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 14:13

Preventieve ontworming bij mensen is vragen om resistentie, dat hebben we bij paarden al gezien, dat dat kan gebeuren als resultaat van preventieve ontworming. Verder is de mens ongeschikt als gastheer voor paarden wormen. Dus onnodig om alleen daarom te ontwormen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 14:56

Een kuurtje per jaar werkt geen resistentie in de hand, soms kun je beter safe then sorry zijn. Vooral ook omdat parasieten testen bij mensen ook niet altijd even betrouwbaar zijn.

Jouw stalgenoot denkt prima na volgens mij TS.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 15:02

pluisje88 schreef:
Preventief ontwormen, zowel bij mens als bij paard is echt het domste wat je kunt doen. Daarbij, als je als mens wormen hebt dan merk je dat

Nee hoor, merk je niet altijd. Mijn zus had stoelgangonderzoek laten doen (preventief op darmkanker) en daaruit bleek dat ze wormen had. Had ze niets van gemerkt, daardoor moest haar hele gezin ontwormd worden. Haar dochtertje was toen nog klein, dus die had het wss ergens meegebracht (bijv. gespeeld in zandbak met dierenuitwerpselen of zo, zo gebeurt dat nogal vaak).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 15:03

pillow schreef:
Sizzle schreef:
Als je paard op een grote weide staat die niet regelmatig afgemest wordt met verschillende leeftijden dan geven veel dierenatsen gewoon nog steeds een kuur zonder testen hoor.
Als je in kleine netjes afgemeste weiden staat met een vast clubje heeft je paard je een totaal ander risicoprofiel.

Het gaat hier niet over paarden en wormen.
Soms zou ik willen dat ik een lintworm had.

:') Dat denk ik ook weleens! :+

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 15:04

Ik weet dat ik als kind af en toe ontwormtabletten kreeg.

Als volwassene niet meer.
Maar ik meen dat het risico voor kinderen ook groter is.
Dat (gezonde) volwassen voldoende in staan zijn om zonder middelen dat soort parasieten niet te veel te laten vermeerderen.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 16:28

Ik zit dan niet meer in de paarden, maar nee

En qua dieren, je kan het beter op deze manier doen
Tenminste, onze hond is al jaren niet ontwormt omdat ze niets heeft, en heeft ze wel wat dan kan je gericht behandelen.

https://wormbestrijding.nl/

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 17:45

Een van onze katten krijgt iedere 6-8 weken, die vreet zijn halve gewicht aan muizen.
De ander hooguit 1x per kwartaal. Die gooit enkel met muizen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 20:32

pluisje88 schreef:
Preventief ontwormen, zowel bij mens als bij paard is echt het domste wat je kunt doen. Daarbij, als je als mens wormen hebt dan merk je dat

Klopt en dan kreeg ik een kuur van mijn huisarts en waren klachten over. Nu 2x gedaan de laatste 40 jaar. Structureel vind ik onzin.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 21:47

Klopt.
Laatst bijgewerkt door Beemsterkaas op 01-11-24 11:30, in het totaal 2 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 21:51

Beemsterkaas schreef:
Heb mijn kinderen nog nooit tabletten gegeven, het ging telkens vanzelf over. En dat duurde niet eens lang.

Heb het voor mezelf wel eens overwogen, omdat ik een periode héél veel pokébowls en sushi met rauwe zalm at. Maar hoe weet je of je daadwerkelijk wormen hebt? Honger heb ik sowieso altijd :+

Dat deed een kennis van mij, vroeger ook. Ik vond het heel heel zielig want het duurde en duurde maar en die kinderen hadden er zo'n last van.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 21:54

Als het zolang duurt en ze hebben er echt last van zou ik als moeder wellicht niet wachten :o
Laatst bijgewerkt door Beemsterkaas op 01-11-24 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 22:02

Haarwormen bij kippen zijn wel overdraagbaar op mensen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 22:32

Nooit gedaan, tot ik stijf bleek te staan van de wormen :+

Meer dan 20 jaar paarden, nooit last van gehad. Tot ik een half jaar op een stal kwam die echt te ranzig voor woorden was. Zag daar ook regelmatig wormen in de mest, echt huge spoelwormen, dan werd 1 paard ontwormd := Daar weg gegaan en na een paar maand scheet ik meer worm dan kak :x En een buikpijn.. Echt vreselijk. En de angst, man, wat vond ik het een vreselijk idee haha.

Weet overigens niet wat voor wormen het waren. Bij de paarden ken ik de dikke witte wormen/spoelwormen, maar die van mij ( :') ) leken gewoon pieren.

Ja, sindsdien ontworm ik mezelf ook.