Hoektand trekken, meteen implantaat plaatsen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nancy96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 21:44

Bij mij is in september een voortand getrokken, na twee wortelpuntbehandelingen was de ontsteking nog niet weg, een derde keer was niet mogelijk omdat de tand onstabiel was. Ik heb nu een tijdelijk plaatje, dat vind ik voor tijdelijk te doen, maar voor de lange termijn niks. Ik kan er niks hards mee afbijten en mijn gehemelte is er ook vaak pijnlijk van. In januari is het implantaat geplaats. in mei komt het gedeelte naar buiten erop. Dan wordt de tand in mijn plaatje aangepast zodat hij weer past. Na twee weken mag ik happen om de kroon te kunnen maken en dan in juni wordt de definitieve kroon geplaatst. Ik vind het een erg langdurig gedoe met ook best veel pijnlijke weken. Ik wist niet dat het ook in 1 keer kan, dat is mij niet verteld. Dat zou heel wat fijner zijn geweest.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 22:21

Nancy96 schreef:
Bij mij is in september een voortand getrokken, na twee wortelpuntbehandelingen was de ontsteking nog niet weg, een derde keer was niet mogelijk omdat de tand onstabiel was. Ik heb nu een tijdelijk plaatje, dat vind ik voor tijdelijk te doen, maar voor de lange termijn niks. Ik kan er niks hards mee afbijten en mijn gehemelte is er ook vaak pijnlijk van. In januari is het implantaat geplaats. in mei komt het gedeelte naar buiten erop. Dan wordt de tand in mijn plaatje aangepast zodat hij weer past. Na twee weken mag ik happen om de kroon te kunnen maken en dan in juni wordt de definitieve kroon geplaatst. Ik vind het een erg langdurig gedoe met ook best veel pijnlijke weken. Ik wist niet dat het ook in 1 keer kan, dat is mij niet verteld. Dat zou heel wat fijner zijn geweest.

Waarschijnlijk omdat er niet genoeg bot zat voor houvast van het implantaat. Het kan zeker niet bij iedereen. Als er een ontsteking aan de wortelpunt zat, denk ik niet dat er voldoende bot zat om zo'n implantaat te plaatsen. En ook dan mag je er niet meteen alles mee afhappen, want het is niet meteen vergroeid.
En dan is het ook nog voorkeur van de implantoloog. Want de ene doet implantaat plaatsen, tandvlees er overheen. Dan na een paar maanden tandvlees open maken, een 'dopje' erop waar de kroon op gemaakt kan worden. (Dat is bij jou gedaan vgm)
En de ander plaatst het implantaat en doet meteen het dopje erop en dan na een paar maanden de kroon.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 23:02

Achterom schreef:
@zoolgangster: hoe kom je er bij dat een implantaat maar zo kort mee zou gaan?

Dat valt op diverse tandartsen sites te lezen, het is een vrij nieuwe methode, misschien is het bedoeld als een soort garantie-termijn, en gaat men eigenlijk ervan uit dat het langer meekan. Dat zou in principe ook moeten kunnen, maar er zijn heel veel mensen die op latere leeftijd hun mondhygiëne niet meer op orde kunnen houden. Heb je dan implantaten, is dat best wel een dingetje.

Cil_

Re: Hoektand trekken, meteen implantaat plaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-23 08:57

Weet iemand vanaf welk jaar titanium tandimplantaten op grote schaal gebruikt worden?