Geen pillen kunnen slikken...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karelien

Re: Geen pillen kunnen slikken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 08:32

bij mij helpt om eerst een slokje water in mijn mond te doen en daarna de pil erbij in. daarna gelijk weer drinken.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 08:52

Ik slik nu al bijna 3 maanden iedere dag 2 pillen, maar iedere keer weer is het feest..
De ene dag merk ik het niet, en de andere dagen sta ik te kokhalzen om beide pillen.

en ik vind de capsules van de Paracetamol (liquid) ook erg groot,
en ik klaag ook altijd over alle pillen die ik krijg van de Huisarts dat sommige zo grooooot zijn... :')

Vind de bruis ibu ook veel fijner, en krijg ik soms ook wel moeilijk weg om het ook niet geweldig smaakt.

Jaren geleden kreeg ik ook te horen omdat ik autisme heb, en spraak/taal problemen heb,
dat je daarom ook moeilijker slikt.. Het is mij alleen verteld maar nooit verder uitgezocht.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 08:56

ik doe het altijd met een flinke hap eten,koek, stuk kaas,komkommer, maakt niet uit.
kauwen, pil er bij en dan doorslikken.
dan gaat het goed.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:00

Ja hoor, hier ook. En niets helpt. Om eerlijk te zijn heb ik ook geen zin om er zoveel moeite te doen om een strijd met mijn eigen lichaam te voeren. Vind het wel best.
Ik kreeg de MTX voor mijn reuma, iedere dinsdag 8 kleine tabletjes. Dat ging redelijk maar je wordt van de medicatie zelf al misselijk, of iig ik wel. Toen had de apotheek een andere gegeven die net een slag groter was. En dat ging mis.
Ik ben toen zelf gestopt met de medicatie wat resulteerde in terug pijn. Uiteindelijk weer bij de reumatoloog aangeklopt en nu heb ik een drankje (sulfasalazine) wat prima gaat!

Paracetamol en aleve moet ik in stukjes maken en dan met ieder stukje een flinke slok en even doorbijten. Maar dat is sporadisch dus dat lukt wel. De pil geen last van gelukkig, die is klein genoeg.

Maar de rest? Ik probeer alles in drankjesvorm of iets te krijgen. Ook liever een spuit prednison dan de pillen. Het zij zo!

Maar 'fijn' om te lezen dat ik niet de enige ben haha, zo voelt het vaak wel :P

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:03

In vast voedsel krijg ik pillen ook niet weg. Met water ook niet. Het enige waarmee ik het weg krijg zijn frisdranken. Klinkt heel stom, maar door het koolzuur voel ik bv paracetamol niet en kan ik hem makkelijker wegslikken. Paracetamol erin, twee flinke slokken cola, even achterover - alsof je gorgelt met mondspoeling - en dan slikken.

Paracetamol vind ik wel moeilijker dan bv ibuprofen, omdat ik paracetamol echt goor vind op het moment dat die oplost :') Maar voor mij kan ik de meeste pillen zo redelijk makkelijk wegslikken.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:07

Ik zou een doorverwijzing vragen naar een psycholoog. Je hebt de ervaring van vroeger dat die een keer is blijven hangen. Dat kan het begin zijn van waar je nu last van hebt. Een psycholoog kan dag met je aanpakken.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:18

Ik heb er zelf geen ervaring mee.. Maar mijn tip: een mondvol drinken, dan de pil daarbij, en zo snel mogelijk slikken. Met een beetje geluk voel je de pil niet zitten. Hou een glas drinken bij de hand, zodat je meteen kan doordrinken. Dat voorkomt bij mij dat de pil blijft "plakken" - ik ga er niet van over mijn nek, maar zo'n klevende pil vind niemand natuurlijk leuk.

Ik heb als tiener een half jaar lang 3 tamelijk grote pillen per dag moeten slikken, en in theorie kon ik dat "droog". Zolang ze niet bleven plakken had ik er geen last van - maar dat blijven plakken doet zo'n zeer dat ik het met veel drinken ben beginnen doen.

Verder zou ik, als ik jou was, vooral proberen om de poeder-varianten te nemen. Waar mogelijk natuurlijk, en dat zal helaas niet bij alle medicatie zijn.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:26

Probeer het eens met Gloup. Dat werkt geweldig voor mensen met serieuze slikproblemen. Kan je online bestellen. Even googlen, dan vind je het wel. Fantastisch product.
De tip om het met chocolademelk te proberen is voor veel pillen niet geschikt, aangezien je bepaalde medicijnen niet met melk mag innemen.

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:40

Bespreek dit met je (huis)arts.
Eerder ook al gezegd, vraag een logopedist eens om advies, maar dan heb je denk ik wel een verwijzing nodig. Kin naar de borst vergemakkelijkt het slikken/toegang slokdarm, hoofd achterover opent juist de luchtpijp (denk aan reanimeren) en geeft dus eerder verslikgevaar.

Zoals je hier kunt zien ben je niet alleen, dus het is geen gekke vraag voor je huisarts, zeker als je ook uitlegt dat gedachten alleen al misselijk maken.

Ik werk in de ouderenzorg en dementerende ouderen kunnen soms niet goed meer slikken, daar helpt dan ook een logopedist om een goede manier van slikken te zoeken en soms ook met hulpmiddel (gel oid) inderdaad.

Niet alle medicatie mag je malen en niet alles mag je met melkhoudende drank/pap innemen.
Lijkt me een heel lastig probleem, succes en sterkte TS

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:44

Niet alles gelezen hoor, maar paracetamol heb je ook in zetpillen, mochten de capsules ook niet gaan

Ik heb jullie probleem niet, slik zo 6 pillen/capsules tegelijk door, maar mijn man heeft het wel.
Hij doet eerst water in zn 'keel' en gooit zn medicijnen daar achteraan en slikt het dan zo goed mogelijk door, ook een hele toestand

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 10:08

Ik had dit vroeger ook, het is gelukkig verdwenen.

Ik krijg het vroeger, als het lukte, alleen weg met vla, een dikkere substantie dus, waarin ik de pil ook niet zag zitten, dus op de lepel al erin doen.

Op dit moment is mijn strategie:

Paar slokken water (of limonade, iets met een wat sterkere smaak helpt ook), grote slok in mijn mond, hoofd achterover, pil erin (dus niet eerst pil en dan water) en dan terwijl die naar achteren zakt mijn hoofd naar voren/rechtop en alles in 1x doorslikken.

Omdat het een grote slok is word mijn keel wijder en omdat ik naar voren/recht ga met mijn hoofd vanaf achterover wordt het een soort naar binnen gezogen als een glijbaan.

Ik hoop dat het duidelijk is, als je het probeert, probeer het dan eerst even zonder pil een paar keer.

Succes, ik hoop dat het voor jou ook beter wordt, net als voor mij want dat maakt het leven een stuk makkelijker.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 10:49

Naar aanleiding van dit topic heb ik zojuist de proefverpakking van Gloup besteld. Ben erg benieuwd! Al zal het wel een flinke drempel zijn om een hele paracetamol naar binnen te werken met dat spul de eerste keer. :+

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 11:45

Celebi schreef:
Naar aanleiding van dit topic heb ik zojuist de proefverpakking van Gloup besteld. Ben erg benieuwd! Al zal het wel een flinke drempel zijn om een hele paracetamol naar binnen te werken met dat spul de eerste keer. :+

Tip: eerst testen zonder pil, het is even wennen aan de substantie. Gaat dat goed? Flinke lepel Gloup nemen, en de pil er in duwen zodat die helemaal door de gel omvat wordt. Succes!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 11:56

Daarom gaf ik de tip van yoghurtdrink ook. Dat werkt volgens hetzelfde idee. Dat het iets dikker is en de pil daarin drijft. Dan slikt het zo weg.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 12:14

Ik ben het levende bewijs dat je er vanaf kan komen en daar ben ik echt heel trots op. Ik ben met oefenen begonnen toen mijn man vanuit het niets erg ziek werd en allerlei medicatie nodig had. Hij kon dat gelukkig wel slikken, maar als ik eenzelfde situatie zou zitten had ik best een probleem gehad. Die realisatie zorgde ervoor dat ik het niet kunnen slikken van pillen vervelender begon te vinden dan het moeten oefenen.
In eerste instantie ben ik begonnen met hulp van een psycholoog (bij mij startte het na een vervelende ervaring als kind, dus daar zat nog wat te verwerken. EMDR hielp énorm) en daarna ook met praktisch oefenen.

Het eerste dat ik leerde slikken waren TikTaks (klein en glad en smaakt niet vies). Ik nam er eentje voor elke maaltijd. Daarna verder geoefend met klein formaat lege capsules, later grotere capsules, en zo verder opgebouwd. Sommige dingen blijven moeilijk (reguliere paracetamol) maar de meeste pillen krijg ik nu wel geslikt. Het was een lange weg, het heeft echt moeite gekost, maar ik kan het nu echt *\o/*

En ja, N=1 enzo. Maar als je hiermee aan de slag wilt, er zijn mogelijkheden en je kan hulp krijgen. Wees niet bang die hulp in te schakelen :)
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 09-03-23 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 12:15

@ Suzanne: zuivel is vaak geen goede combinatie met pillen .

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 12:19

Ik ben ook moeilijk met pillen, maar paracetamol is gewoon echt ruk. Die doe ik in een glas water en laat het een tijdje oplossen of als ik haast heb kauw ik er gewoon een paar keer op en drink ik het weg met water. Ik begin het haast lekker te vinden zo lang doe ik het al :+

Mijn antidepressiva is een capsule die ik niet mag breken, dus dat was in het begin ook lastig. Toen ging het heel lang goed en toen verslikte ik me er een keer in en daarna was het 1,5 jaar lang elke avond panieken als ik die pil moest nemen. Heel veel weg moeten gooien omdat ik ze te lang in mijn mond hield en ze kapot gingen. Ik heb van ellende nog een topic geopend hier, die wel erg behulpzaam was, maar nog niet dé oplossing.

Uiteindelijk ben ik mezelf voor de gek gaan houden. Dan deed ik een pil in mijn mond en gewoon een glas er voor, water in mijn mond laten en steeds kleine slokjes achterin mijn keel doorslikken tot ik de neiging kreeg om een hele slok te nemen. Dan ging die pil vanzelf mee.
Dat doe ik nu nog steeds, maar het gaat super makkelijk nu.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 13:34

jiehaaa schreef:

Oh dat wist ik niet. Ik neem geen medicijnen, alleen vitaminepillen. Die neem ik altijd met drinkyoghurt.
Maar goed, als je moet kiezen tussen wel of geen pillen binnenkrijgen dan lijkt me binnenkrijgen met zuivel nog steeds de beste optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 13:38

Suzanne F. schreef:
jiehaaa schreef:

Oh dat wist ik niet. Ik neem geen medicijnen, alleen vitaminepillen. Die neem ik altijd met drinkyoghurt.
Maar goed, als je moet kiezen tussen wel of geen pillen binnenkrijgen dan lijkt me binnenkrijgen met zuivel nog steeds de beste optie.

Heel veel pillen kunnen gewoon wel met zuivel hoor. Ik vraag het altijd na maar alles wat ik altijd slik wat ik niet zo weg krijg kan altijd wel met zuivel.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 13:48

Vervelend dat je constant het gevoel hebt dat je misselijk bent als je je medicatie inneemt.
Om wat voor medicatie gaat het precies?

Zoals al eerder aangegeven kan je appelmoes proberen.
Eventueel ligt aan je medicatie kan je aan de apotheek vragen of je het mag malen

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 13:49

Gewone paracetamol oplossen in een glas met zoete, lauw/warme ranja. Klinkt smerig maar valt best mee als je zo niet kan slikken.
Door het lauwe water en de ranja proef je de paracetamol niet.
Heeft mijn oma mij ooit verteld. Zij had ook dat probleem en kreeg de tip mee uit het ziekenhuis. Het werkt echt !
Kleine pillen met vla of appelmoes.
Let wel op, niet alles mag met melk produkten of het zuur van fruit sappen.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:29

Ik heb hier ook last van. Jarenlang zonder enig probleem medicijnen kunnen slikken, zelfs zonder water. Maar sinds een paar maanden gebeurt er iets waardoor het niet lukt. Mijn keel zet zichzelf open, zonder dat ik hier controle over heb. Dit gebeurt op het moment dat de pil in mijn mond zit, of soms vlak daarvoor al. Heel handig, want dan glijd alles in een keer naar binnen, maar net zoals het openen van mijn keel onbewust gaat (en ook best pijnlijk is!) Sluit het ook weer vanzelf en vaak wanneer ik nog niet alles doorgeslikt heb. Dan stik ik dus en dan sproei ik alles weer uit. Mentaal heb ik helemaal geen probleem met medicijnen slikken, maar mijn lichaam reageert er dus heel heftig op. Het lukt me dan ook niet om controle te krijgen.. ik word dan ook vlak daarna of tijdens heel misselijk |(

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:36

Je hoofd vooral niet achterover doen.
Eigenlijk moet je het wegslikken zoals je drinken of vloeibaar eten doorslikt.
Vroeger kreeg ik het ook niet weg.
Kokhalzen, blijven steken.
Tot dat ik ernstig ziek werd en wel pillen moest slikken. In acute fase van ziekte zelfs 22 pillen op een dag.
Dat waren soms 9 pillen op hetzelfde moment.
Van groot tot klein. In het begin was dat 9
Pillen achter elkaar slikken, later alles tegelijk. Inmiddels kan ik ze zelfs zonder water wel wegkrijgen als het moet.
In het begin pillen meestal genomen door de vla, pudding, stamppot, yoghurt.
Alleen even opletten of medicatie met zuivel ingenomen mag worden.
En let op zure producten, cola en citrusfruit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:50

Verslikken jullie je soms ook wel eens? Of heb je het idee dat je je verslikt? Soms kan er ook wel eens een fysieke reden zijn waarom je een pil niet weggeslikt krijgt.
Mijn man kan ook geen grote pillen wegkrijgen. Stikt er bijna in ook. Hij blijkt laryngospasme (strottenhoofdkramp) te hebben. Dan kun je ook echt het gevoel hebben dat je stikt.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 23:23

nardxash schreef:
Vervelend dat je constant het gevoel hebt dat je misselijk bent als je je medicatie inneemt.
Om wat voor medicatie gaat het precies?

Zoals al eerder aangegeven kan je appelmoes proberen.
Eventueel ligt aan je medicatie kan je aan de apotheek vragen of je het mag malen

Het maakt niet uit wat voor medicatie het is, of het nou een ibuprofen of een Naproxen is..
Of de Metoprolol of een inimini pilletje die erbij moet het gaat (iets te) vaak met kokhals bewegingen ingeslikt.

Vanmorgen geprobeerd de pillen met het hoofd voorover gedaan, bij de eerste ging ik als nog kokhalzen en de 2e ging zo weg.

Ergens moet ik gewoon ontspannen en rustig de pillen weg slikken.