Welke therapie bij extreem hoge spierspanning?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Welke therapie bij extreem hoge spierspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 23:11

Ja, zeker starten mer een psychosomatisch therapeut!
Echt achteraan gaan, daar ga je veel aan hebben.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 23:26

Ik volg even. Herkenbaar namelijk. Ik hebr ruim 15 jaar dagelijks pijn in mijn nek- schoudergebied. Al van alles geprobeerd, maar het helpt of niets, of niet langer dan een week. Fysiotherapie, manuele therapie (methode Meyer), chiropractie, Alexander techniek, sportmassage, cupping, bindweefselmassage, steunzolen geprobeerd maar dit haalde niets uit, zelf een massagepistool gekocht om dagelijks te kunnen gebruiken (maakt geen verschil). 's avonds kan ik eigenlijk alleen maar achterover in een kussen hangen om dat gebied te laten 'rusten'. Ik baal ervan, ik zou ook zo graag 's avonds nog dingen willen kunnen doen, maar het vreet energie.

Ik lees hier o.a. over fibromyalgie. Ik heb hier al wel vaker van gehoord, maar hoe laat je dit onderzoeken? Ik heb namelijk niet alle symptomen hiervan.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 01:05

Fibromyalgie? Ja zeer waarschijnlijk. Maargoed, mijn lijf is nu zo naar de knoppe dat ik niks heb aan die diagnose. Er moet echt verder behandeld worden.
Hoop zo dat de orthopeed mij goed (en snel :o ) kan helpen.

Ingrid: zo ver ik weet wordt Fibromyalgie vastgesteld door een reumatoloog door op bepaalde triggerpoints te drukken. Alleen toen ik dit opperde bij mijn huisarts zei hij: ja kan, maar dan ben je nog geen steek verder. Er is geen specifieke behandeling hiervoor. Ik lees hier en daar dat het een verzamelnaam is eigenlijk, zoals prikkelbare darm syndroom. Een beetje "we weten het niet meer dus hier heb je een diagnose zodat je er een labeltje op kan plakken" (even heel krom en kort door de bocht gezegd). Er zijn zeker behandelingen voor maar daar heb je dus niet perse officieel de diagnose voor nodig.

-
Glucosamine slik ik al bij! Het zal me nl niet verbazen als ik beginnende artrose in m'n vingers heb.

Ik zit nu klaar bij m'n Spijkermat en ga morgen mailen voor een Body stress release behandeling en even inlezen in de yoga (al is dat voor later als de ontstekingen weg zijn)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 01:12

Ik heb hier jarenlang last van gehad. Alles geprobeerd maar niets hielp. Vorig jaar november heb ik particulier bloedonderzoek laten doen. Daaruit kwamen een aantal zaken waaronder een ernstig b12 tekort. Ik ben de tekorten gaan suppleren en ik heb nu amper de helft nog over aan spierspanning en tegelijk voel ik me nog steeds herstellende het wordt dus nog steeds beter dan dat het nu al is :)

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 06:07

Als je juist spierkrampen etc krijgt van magnesium zit je aan een 'overdosering' zo ver mij is verteld. Het pakken van een tabletje is mij aan geraden door verschillende therapeuten, mogelijk ook de huisarts maar of hierop geprikt is weet ik even niet meer.
---------------

Ik slikte magnesium bij op advies van mijn huisarts.... (En verschillende therapeuten)

De spierspanning werd alleen naar erger. volgens de huisarts en voedingsdeskundige komt het af en toe voor dat iemand zo reageert op magnesium. Heb verschillende soorten geprobeert en begin er naar niet meer aan.

Ik wil je alleen maar waarschuwen, meer niet

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 07:41

Hier ook bekend met hoge spierspanning ter compensatie van losse gewrichtsbanden.

Wat mij helpt:

Als eerst en belangrijkste: Zoveel mogelijk in beweging blijven (hoe lastig soms ook). Ik ga soms hardlopen met een gevoel in mijn lijf dat ik geen 200 meter kan lopen en kom na 5km weer wat soepeler terug. Ik neem als ik heel vast zit soms wat pijnstilling om door de pijn heen te kunnen bewegen. En onthoud, soms heb je eerst nog meer aanspanning nodig om daarna te kunnen ontspannen. Verder in willekeurige volgorde:

- Yoga
- Fysio
- Geen alcohol
- Goede kwalitatieve suppletie (niet overdoseren!)
- Voldoende slaap
- Gezond eten
- Sauna
- Thaise massage

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 09:09

Heb je geen onderliggende bindweefsel aandoening? ( (H)EDS) Dan moeten de spieren ook enorm hard werken waardoor ze overbelast kunnen raken.

Anyway, body stress release heb ik heel erg baat bij maar ook bij Tai Chi Tao want dat brengt spieren echt tot diepe, diepe ontspanning en herstel en de rustige bewegingen zijn voor iedereen uit te voeren.

Massages en behandelingen zou ik mee oppassen als er ontstekingen zitten.

Edit, even toevoeging gedaan ter verduidelijking.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 07-03-23 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 09:14

Nyaleti schreef:
Fibromyalgie? Ja zeer waarschijnlijk. (...)

Ingrid: zo ver ik weet wordt Fibromyalgie vastgesteld door een reumatoloog door op bepaalde triggerpoints te drukken. Alleen toen ik dit opperde bij mijn huisarts zei hij: ja kan, maar dan ben je nog geen steek verder.

Een goed woord voor een toestand kan helpen.

De aanpak van de orthomoleculaire/ PNI richting is een driedubbele:
- vaak speelt er uitputting
- te weinig serotonine waardoor een mens gevoeliger is voor pijn
- darmflora en microdoorbloeding verbeteren.

En denkbaar zou de pijn van fibromyalgie dan de hoge spierspanning verklaren...?

Magnesium heeft heel veel functies in het lichaam, het helpt prima tegen kramp, maar dat is nog niet hetzelfde als helpen tegen hoge spierspanning.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:23

Ik heb een schade in mijn rug en daardoor hoge spierspanning. Ik ga elke 3 weken naar de chiropractor die mij losmaakt met o.a. dry needling. Dit helpt dus maar even want de schade die ik heb gaat niet weg en blijft er voor zorgen dat mijn lichaam vastloopt. Maar door regelmatig te behandelen kan ik wel blijven functioneren.

Natuurlijk is het jammer dat er niet een blijvende of langdurige oplossing is, maar dit helpt wel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:56

Riviera87 schreef:
Ik heb net een maand elke week diepe weefsel/sportmassage gehad. Heel pijnlijk zeker op de spieraanhechtingen ivm met fibro maar na 1.5 dag voel ik me als zo'n gelly pudding dus echt losse spieren.

Ik zeg ook altijd tegen mijn (maandelijkse) sportmasseur, dat ze elke dag wel mag komen, want ze krijgt mijn spieren niet los genoeg en ze is echt goed.
Maar ik kan dat niet betalen, ook niet wekelijks, dat wordt mij te prijzig.

Arianne_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 11:32

Ik heb heel veel baat bij acupunctuur.

Mijn acupuncturist doet ook massage, en dan samen met de knelpunten van je lichaam merk ik heel snel al verschil.

Zowel qua spierspanning, maar ook met mijn misselijkheid.

Ik ga er heen vanwege mijn sjogren waardoor ik reumaklachten heb wat zijn klachten uit in spierspanning.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 18:01

Ohja acupunctuur is ook nog een goede!

Ik heb contact gehad met een body stress release therapeute maar zij raadt het af om te combineren met een andere therapie. Ze had ook pas over een aantal weken plek en nu wachten en niks doen wil ik niet.

Maandag wel weer dry needling en heb al gevraagd of hij mee wilt denken waarmee ik het kan combineren of wat ik beter eerst kan doen voor ik verder ga met dry-needling.

Die EDS klinkt mij verder niet bekend gelukkig :)