Even dikke knuffel aan alle andere lotgenoten
Het is echt niet tof om een deel van je vrouwelijkheid te verliezen. Het valt bij mij al bij al nog redelijk mee, maar er zit ook wel angst dat het er niet beter op gaat worden.
Dat anticonceptie de mogelijke boosdoener zou kunnen zijn, daar heb ik ook al van gehoord. Ik nam de pil al sinds mijn 15 à 16de, dan overgeschakeld sinds een jaar of 2 naar hormoonspiraal voor het gemak. Initieel wou ik hormoon-vrij zijn en gaan voor een koperspiraal, maar dat werd me afgeraden door mijn gynecoloog door het risico op ernstigere bloedingen ed. Maarja als je een partner hebt is stoppen met anticonceptie ook niet zo vanzelfsprekend. Ik vind condooms echt niet fijn. Gelukkig overweegt mijn vriend op termijn wel een vasectomie dus wie weet kan ik er ooit wel vanaf stappen (maar moet toegeven dat ik mijn menstruatie ook écht niet mis, zeker omdat ik door dat ik nu al erg struggel met mijn emotieregulatie
)
Levita schreef:Ik wil je heel veel sterkte wensen. Ik ben erg veel haar verloren na mijn eerste Corona besmetting. Nu 2 jaar later is het eindelijk redelijk bij gegroeid. Ik was mijn haar met olaplex en kam het nooit als het nat is.
Ik zie dat de meeste tips al gegeven zijn. Heb je hulp bij het verlagen van je stress?
Ik ben recent terug kunnen starten met therapie. Daar ga ik nu om de 2 weken. Nu bezorgd naar therapie gaan an sich mij eigenlijk ook wel heel wat stress, maar ik merk nu ik over het algemeen wel redelijk wat stabieler ben dat het me ook wel meer oplucht achteraf. Mijn huidige stress is vooral de gigantische onzekerheid en onduidelijkheid waarin mijn leven zich nu wat bevindt. Ik heb geen vaste thuis. Ik heb totaal geen zicht op de toekomst. Er staan grote veranderingen te gebeuren maar niemand weet wanneer of hoe snel. Het kan snel gaan, maar ook heel traag. En dat is voor mij een enge gedachte.. Ik hoop dat als de bal eindelijk écht gaat beginnen rollen het automatisch wat gaat beteren.
Ik word gelukkig naast therapie goed ondersteund door een project voor jongeren met drempel naar de arbeidsmarkt toe door het regelmatig zien van een jobcoach maar ook dagbesteding op de zorgboerderij (dat laatste stond nu wel even op een lager pitje doordat ik mijzelf even heb moeten terugtrekken omdat de tegenslagen van het job zoeken me wat te veel werd).
Maar goed, dat is allemaal een beetje off-topic. Om verder te gaan op stress-management - stress release therapie ken ik niet! Ik heb het eens opgezocht, en ondanks het kennelijk wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt vind ik het wel interessant. Het lijkt mij alleszins erg ontspannend.
Er zit toevallig een therapeute hier in de stad waar mijn vriend woont, dus daar ga ik zeker eens naar kijken. Heb je dit zelf ook gedaan MissBambi?
Ik heb ook eens wat verder gezocht in mijn bloedresultaten en tot de conclusie gekomen dat volgens mij alles ook gewoon oké is. Mijn hormoonhuishouding is getest toen de problemen al bezig waren en die waren allemaal in orde (o.a. dus ook testosteron). Mijn meest recente bloedonderzoek was in augustus 2022 en daarin is o.a. ijzer, B12, foliumzuur, ferritinine, THC, vit D, etc. getest en al die waarden waren perfect. De enige afwijkingen in dat bloedonderzoek waren mijn hematocriet, hemoglobine en erytrocyten (lichtjes te hoog) maar ik kan me herinneren dat dat verwaarloosbaar was. Ik denk niet dat vitaminen bijslikken dan zo veel zin heeft..
Daarnaast ga ik wel mijn haarroutine aanpassen. Ik heb besloten om volledig over te stappen naar shampoobars van natuurlijke ingrediënten
Mijn huidige shampoo en conditioner zijn bijna op, dus dat komt goed uit. Ik ga ook terug mijn haarolie gebruiken. Dat is de Vatika black seed oil dus. Ik heb mijn satijnen kussenhoes terug gebruikt, ga er op letten dat ik mijn haar quasi niet vastbindt (en als ik het doe met haarvriendelijke rekkertjes) en ga me een microvezel handdoek aanschaffen. Verder ga ik mijn haar niet meer nat borstelen want ik ben erachter gekomen dat dat echt niet zo goed is.. Ik had het nochtans omgekeerd begrepen ooit en daarom was ik er mee begonnen. Maar in hindsight denk ik dat het vooral goed was om je krul te behouden. Ik probeer om ook wat meer op mijn eten te letten en genoeg binnen krijg.