Koortslip, niets lijkt te helpen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Koortslip, niets lijkt te helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:00

Mijn man heeft altijd een koortslip met vakantie. Een flinke...
In het buitenland (Spanje) kregen we daarvoor Terramycine. Dat werkte echt heel goed. De blaasjes droogden snel uit en koortslip genas een stuk sneller. We haalden altijd een paar tubetjes of lieten het meenemen uit het buitenland, omdat het hier in NL niet te koop was.
Wel als als oogzalf voor hond/kat maar nu kun je het ook in NL krijgen als humane huidzalf voor kleine infecties.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:09

Ooit gelezen over een teen knoflook open snijden en op de plek een minuut of 5 houden. Of het te doen is is een 2de.. zelf heel erg blij dat ik geen last heb, mijn moeder heeft er helaas wel last van. Een kennis uit Duitsland zegt dat je in Duitsland bij de huisarts een kuur kan krijgen maar die bestaat in NL niet. Als je echt heel erg last heb contact opnemen met een Duitse privé kliniek? Kost misschien wel wat maar alle smeersels en supplementen zijn ook niet gratis

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:10

Een vriendin van mij smeert er tandpasta op zodra ze iets voelt aankomen

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:15

Een koortslip is niets anders dan een uitbraak van het herpes virus.
Herpes zit in je lijf en komt er uit wanneer je immuunsysteem en weerstand niet naar behoren werken.
Zaak is dus om daar iets aan te doen. Alle opties die hier in het topic worden aangedragen zijn lief bedoeld maar je kunt een outbreak niet oplossen daarmee.
Ik heb hier ongeveer 1x per 2 jaar een koortslip, vaak na een periode van heftig verdriet/emotie.

Ik behandel de koortslip niet overigens. Over het algemeen ben ik er dan in 3 a 5 dagen vanaf.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:18

Ach TS, je bent lig geen bakken met geld kwijt aan lipfillers :+

Ik kan je verder alleen niet helpen, bij mij werkt de L-lysine gelukkig nog genoeg. Wel 'blij' te horen dat ik niet de enige ben die er 4 tegelijk kan hebben :o.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 20:43

Bij mij werkte het preventief smeren wel toen ik een tijdje terug griep had en bakken met tissues erdoor hielp met snuiten. Normaal krijg ik daar schrale huid van en dan kun je er A op zeggen dat ik een koortsneus krijg die daar misbruik van maakt, om het zo maar te noemen. Door vooraf die huid goed gehydrateerd te houden kreeg ik geen koortsneus, terwijl ik die normaal altijd krijg als ik verkouden ben geweest/griep heb gehad.

Maar ik kan me ook goed voorstellen dat dit niet voor iedereen werkt.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:15

Koortslip zalf van de kruidvat. Werkt bij mij als de beste en binnen 2 a 3 dagen issie weg

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:17

doe even alle vitaminepreparaten enzo weg.
bij mij triggert vitamine c juist enorm.
als ik spirulina tabletten neem heb ik geen koorstlip.
dus kijk anders daar naar?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:30

Bij zoveel koortslippen kreeg ik inderdaad tabletten aciclovir.

Jackyyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:32

Mijn eigen oma wist raad; jenever op een watje en dit op de koortslip drukken. :+
Schone alcohol en de koortslip brandt snel uit! Doet wel even zeer, maar voor het goede doel.

Helaas hier ook een ervaren spreker.. géén zinkzalven oid gebruiken!
Dit onderdrukt de koortslip op dat moment, maar ondertussen blijft het virus actief rondom je mond en breekt snel alsnog weer opnieuw een koortslip uit.

Zelf had ik eigenlijk elke maand een koortslip en uiteindelijk na heel wat jaar adviseerde een collega mij om eens langs een homeopathische arts te gaan.
Ik was hier niet zo van en was er ook helemaal niet in thuis, maar daar alles uitgelegd en korrels gekregen. En nu kan ik zeggen dat ik van elke maand een echt serieuze koortslip naar nu hooguit 2x per jaar. *\o/*
Worden niet meer zo groot en zijn ook sneller weg.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:39

Ik behandel ze met Teatree olie. Sinds ik dat doe heb ik ze ook bijna nooit meer. Ik doe exact wat niet mag. Bij de beginnende kriebel een naald dippen in de olie en dan de blaasjes inprikken. Dan nog even flink dippen op de plek en dan komt het niet eens tot dat vieze gele ontstoken gedoe.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-23 23:09

Herpotherm heb ik net even gebruikt. Die heb ik liggen en is nog niet leeg. Al heeft hij in het verleden niet echt iets gedaan.

Zovirax en andere koortlipcremes al zo vaak geprobeerd en dat doet helaas echt helemaal niets bij mij.

Alcohol heeft bij mij toch vaak wel wat gedaan. Het droogde de blaasjes snel uit waardoor de zwelling wegtrok. Ook zorgde het er naar mijn idee voor dat het zich minder snel uitspreidde. Vaak prik ik idd met een steriele naald een blaasje door voor ik dep met alcohol.

Sansevieria, nee nog nooit geprobeerd. Wel L-lysine pillen met propolis erin geslikt in het verleden. Maar de tinctuur ga ik eens proberen!

Marieposa11, oh dat wist ik niet van de noten en chocolade. Bedankt voor de tip, die ga ik even laten staan!

Moonsparkle, ja ik en er zeker van dat het nieuwe koortlippen zijn en geen krentenbaard. Echt die roodheid, zwellng en blaasjes zoals altijd bij een koortslip.

Esperanza, ik prik ze idd ook door met een steriele naald. Ik dep dan altijd met alcohol, maar ga de tea tree olie eens proberen. Blaasjes niet doorprikken en niets doen en afwachten geeft bij mij echt grotere en langdurigere koortlippen.

Ik heb maar even een lijstje gemaakt met waar ik eens naar wil kijken:

Rhus toxicodendron
propolis tinctuur
Terramycine
Spirulina tabletten, ook als preventief slikken
Tea tree olie

Ik lees ook dat ik beter kan stoppen met zinkzalf en vitamine C en D. Hiermee ben ik pas vandaag begonnen. De vitamines begin ik wel mee als alles weg is.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 23:16

Wildgirl schreef:
Herpes zit in je lijf en komt er uit wanneer je immuunsysteem en weerstand niet naar behoren werken.
Zaak is dus om daar iets aan te doen. Alle opties die hier in het topic worden aangedragen zijn lief bedoeld maar je kunt een outbreak niet oplossen daarmee.
Ik heb hier ongeveer 1x per 2 jaar een koortslip, vaak na een periode van heftig verdriet/emotie.

Ik behandel de koortslip niet overigens. Over het algemeen ben ik er dan in 3 a 5 dagen vanaf.

Dit. Rust, gezond leven, psychisch en fysiek in balans zijn, beschermen tegen de zon (en bij mij is het ook een fijne bijwerking van de pil doorslikken; weerstand was altijd laag in stopweken). Dus inderdaad weerstand. Die houd je niet alleen op peil met vitamine tabletjes etc.
Dus niet zo heel gek dat het na carnaval uitbreekt ;)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 23:22

1 keer per week preventief laseren does the trick. En als je hem hebt ook dan versneld het.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-23 23:27

san4nie schreef:
Wildgirl schreef:

Dit. Rust, gezond leven, psychisch en fysiek in balans zijn, beschermen tegen de zon (en bij mij is het ook een fijne bijwerking van de pil doorslikken; weerstand was altijd laag in stopweken). Dus inderdaad weerstand. Die houd je niet alleen op peil met vitamine tabletjes etc.
Dus niet zo heel gek dat het na carnaval uitbreekt ;)

Nee, inderdaad ik had dit al verwacht na carnaval. Alleen niet 4 koortslippen :+ Nu moet ik zeggen dat ik ook corona erbij had/heb en flink verkouden ben met kriebelhoest. Door die kriebelhoest slaap ik ook nog eens slecht. In november dubbele beenbreuk opgelopen en lig er nog uit met sporten, dus mijn conditie is ook nog eens slechter.
In die zin kan ik het prima verklaren.

En een koortlip zit ik inderdaad meestal uit icm deppen met alcohol en l-lysine. Maar nu 4 koortslippen en periodes met zeer frequent een koortslip is echt vervelend.

Ik wil eens goed gaan letten op weer gaan sporten, genoeg slapen en gezond eten waarin ik alles binnenkrijg. Ook daarin valt nog veel winst te behalen denk ik.

Bedoel je trouwens dat je minder koortlippen hebt nu je de pil doorslikt?

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 23:33

Wildgirl schreef:

_/-\o_

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 00:16

Esperanza schreef:
Ik behandel ze met Teatree olie. Sinds ik dat doe heb ik ze ook bijna nooit meer. Ik doe exact wat niet mag. Bij de beginnende kriebel een naald dippen in de olie en dan de blaasjes inprikken. Dan nog even flink dippen op de plek en dan komt het niet eens tot dat vieze gele ontstoken gedoe.

Zo daar heb ik me toch een allergische reactie op gehad op teatree olie. Alsof mn voet eraf viel (wondje zat op mn voet, niet mn lip :'))

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 00:45

_Mir schreef:
Wildgirl schreef:

_/-\o_

Ik vraag me af of dit meetbaar is? Hoe kom ik erachter of mijn immuunsysteem en weerstand naar behoren werken?

Nu heb ik dan corona, wat op zich niet heel gek is na 5 dagen carnaval. Vorig jaar nadien ook corona en eerdere jaren ook gewoon griep.

Maar verder heb ik van najaar tot voorjaar enorm vaak dat ik kwakkel. Niet echt ziek, maar ook niet fit en het gevoel dat ik dus ziek word. Dit zet meestal nooit door. Dan voel ik me weer 1 of 2 weken prima en dan weer dat gekwakkel.

Ik ga wel eens goed opletten op gewoon op tijd en goed slapen (nu lig ik er ook weer te laat op), sporten oppakken en goed en gezond eten en drinken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 02:07

Wildgirl schreef:

En toch schijnt dat niet altijd zo te zijn.

Ik kwam in ons vorige ziekenhuis en ben getest. Hier weer naar het ziekenhuis en onderzocht, doorgestuurd naar UMCG en weer allerlei testjes. Er is nu zeker 5x getest en ik draag dus geen herpes virus of dat kwam iig niet uit het wegnemen van vloeistof van diverse keren en diverse plekken.

Heb wel de valaciclovir meegekregen om langere tijd te slikken, maar heeft niet voldoende geholpen.

Heb weleens anti koortslip creme gesmeerd en ook tandpasta, maar het ligt eraan hoe snel het verdwijnt.

Stress of onregelmatig leven kan je gewoon niet altijd voorkomen. Dan is het gewoon fijn als iets snel en eenvoudig werkt.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 02:22

Dat doorprikken zou ik dus niet doen, juist de inhoud van de blaasjes is zo super besmettelijk!

Verder lees ik hier al veel zinnige en onzinnige tips, dus dat is een kwestie van uitproberen wat werkt of wat niet

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 08:41

superpony schreef:
Wildgirl schreef:

En toch schijnt dat niet altijd zo te zijn.

Ik kwam in ons vorige ziekenhuis en ben getest. Hier weer naar het ziekenhuis en onderzocht, doorgestuurd naar UMCG en weer allerlei testjes. Er is nu zeker 5x getest en ik draag dus geen herpes virus of dat kwam iig niet uit het wegnemen van vloeistof van diverse keren en diverse plekken.

Heb wel de valaciclovir meegekregen om langere tijd te slikken, maar heeft niet voldoende geholpen.

Heb weleens anti koortslip creme gesmeerd en ook tandpasta, maar het ligt eraan hoe snel het verdwijnt.

Stress of onregelmatig leven kan je gewoon niet altijd voorkomen. Dan is het gewoon fijn als iets snel en eenvoudig werkt.

Ik dacht hetzelfde. Ik zie bij mijn vriend dat het stress-gerelateerd is - maar daar kan hij moeilijk iets aan doen. Een heel drukke periode op zijn werk, de feestdagen - die dingen zijn er gewoon, en daar kan je moeilijk omheen. Hij probeert voldoende te slapen, goed te eten, genoeg te drinken, maar veel meer kan je er niet aan doen, denk ik. Hij is zo gezond als iemand maar kan zijn.
Dan is een middeltje dat snel en eenvoudig werkt gewoon heel welkom, want de meeste mensen vinden het helemaal niet fijn om met een koortslip rond te lopen, wat volgens mij alleen maar meer stress geeft.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 09:04

Vayo schreef:
Bedoel je trouwens dat je minder koortlippen hebt nu je de pil doorslikt?

Ja klopt.
Heb zelf het idee dat mijn weerstand altijd slechter was in stopweken. Maar misschien komt het ook door de hormonen, dat weet ik niet zeker.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:45

Ik smeer er altijd tendercare op, van Oriflame. Lekker dik op en omheen smeren.
Voor mij (ons) het enige wat werkt hier.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:56

san4nie: dat had ik ook. Kwam omdat tijdens mijn stopweek ik heel erg moe werd en mijn weerstand dus zakte.