Hele mond vol aften/ontstekingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 21:17

Hier ook pyralvex. Smerig spul, maar helpt het wel uitzitten tot ze genezen.

Ik heb er ook altijd veel last van gehad tot ik er achter kwam dat ik allergisch ben voor chocolade. Sinds ik geen chocolade meer eet, heb ik nooit meer een aft gehad. Heb ze alleen nog als ze toch een mini beetje chocolade ergens in verstopt hebben (laagje op een taartbodem waar je het niet verwacht bijvoorbeeld). Ook met een lagere weerstand geen aften meer sindsdien.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 21:24

secricible schreef:
Mijn dochter heeft last van herpes (de zogenaamde koortslip) maar dan op de mondslijmvliezen en tong.
Zij krijgt hierbij van de huisarts een orale gel met lidocaine die de mond wat verdoofd tegen de pijn, icm pcm en ibuprofen of diclofenac.

Oh, ik wilde bijna zeggen 'wat leuk' maar dat klinkt echt onwijs onaardig. Maar, ik ook. En ik ben echt nog niemand verder in Nederland tegengekomen die dat ook heeft. Dus ik doe je even een pb.

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 21:37

Oh zo rot! Ik heb dit pas ook gehad toen ik heel ziek was.

Hier van GUM Aftalclear gebruikt, ik vond de spray fijn werken. Kon daarna gewoon weer eten en drinken, wat een verademing.
In het verleden wel pyralvex, die wordt vaker genoemd, maar die is wel veel viezer.

Alenthe05

Re: Hele mond vol aften/ontstekingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 21:39

Je zou dat spul kunnen hen bij de apotheek wat je ook gebruikt voor kleine kinderen als hun kiezen doorkomen. Weet alleen niet meer hoe dat heet

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 21:40

Ik ben nog al kokhalsgevoelig, dus dan kan ik beter die GUM nemen denk ik _O-
Kan trouwens nog zijn dat ik extra heb gereageerd op appel of banaan, want ik dat heb ik gisteren gegeten en ik reageer wel vaker op appels.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 21:43

De aftengel van Evisense, waar ik op P1 over schreef, daar zit totaal geen smaak aan. Helemaal niets.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 21:46

L-Lysine tegen de aften.

Propolis tegen de ontsteking.

En als je arts het voorschijft lidocaine tegen de pijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 21:55

Sommige mensen hebben baat bij ontsmettende mondspoeling met chloorhexidine, een desinfecterend middel dat het aantal bacteriën in de mond vermindert. Om die reden kunnen ze een gunstige werking hebben op aften. Zowel de pijnstillende zalf als de ontsmettende mondspoeling versnellen de genezing van de afte echter niet. Bovendien kan het gebruik van een mondspoeling pijnlijk zijn.

kijk hier even
https://www.lumc.nl/over-het-lumc/afdel ... lijmvlies/

ik kreeg ze wel bij eten van bepaald fruit, vooral kiwi is het mis.
zou dus zeker kijken of het met voeding samen kan hangen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 22:01

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 22:03

Er zijn wel middels voor maar aangezien het best pittig bij je is nu zou ik even de huisarts bellen, dan kan de assistent wel iets aanraden. Dan heb je meer kans dat het echt een goed middel is. Daarnaast zou ik ook extra vitamine C en Multi totaal slikken zodat je weerstand hoog blijft.
Sterkte, ik heb er zelf ook wel eens een en weet hoe vervelend en pijnlijk ze zijn. :(:)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 22:13

E4D schreef:
Er zijn wel middels voor maar aangezien het best pittig bij je is nu zou ik even de huisarts bellen, dan kan de assistent wel iets aanraden. Dan heb je meer kans dat het echt een goed middel is. Daarnaast zou ik ook extra vitamine C en Multi totaal slikken zodat je weerstand hoog blijft.
Sterkte, ik heb er zelf ook wel eens een en weet hoe vervelend en pijnlijk ze zijn. :(:)

Ja dat was ik sowieso wel van plan idd. Nu met paracetamol is het iets beter te handelen, maar het houdt niet over.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 22:20

Ik heb ook heel vaak aften en Pyralvex helpt helaas het beste :=

Sterkte, ik had laatst een aft van bijna een cm heel ver achterin m’n mond, wat een ellende was dat %) rot dingen

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 22:31

Als ik een aft heb gebruik ik Aftamclear spray. Dat verzacht de pijn en ze zeggen dat het sneller heelt.

De gel was onhandig in gebruik. Vandaar de spray en het is niet echt heel vies

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 23:02

Aanstippen met zendium werkt hier als een trein

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 23:30

De apotheker heeft mij Gengigel aangeraden. Smaakt naar niks, blijft goed zitten tijdens het eten waardoor het iets minder schuurt en minder pijnlijk is, en mijn aften zijn de dag nadien al een stuk kleiner/weg! Dus ik zou die zeker aanraden :)

Deze heb ik, zie dat er meerdere bestaan dus dat je zeker de goede hebt:
Afbeelding

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 23:59

Probeer eens b12 bij te slikken. Bij mij staat dat in direct verband. Te laag B12, betekent een mond vol aften.

Ik vond cola drinken, geen zero, tijdelijk de pijn verlichten. Geen zuivel ed eten, dat deed heel veel pijn bij mij.

En even heeel pijnlijk maar daarna even pijn verlichtend: mond spoelen met mondspoeling met alcohol erin.

Ook kan je gewoon bij de kruidvat spul voor je aften halen. Ik heb zelf nooit het idee gehad dat dat super veel deed maar dat kan aan mij liggen.

Ik hield het echt vol met paar keer per dag spoelen met mondspoelmiddel en hele dag door kleine slokjes cola (met prik, niet eentje die al langer open staat) drinken. Ik drink normaal gesproken geen cola maar dat hielp echt even.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 08:53

Aften ontstaan door een verminderde weerstand. Met pyralvex kun je ze aanstippen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 09:52

Bij mij helpt zink heel erg goed om aften te voorkomen/ verminderen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 16:31

Ik heb uiteindelijk Dynexan meegekregen van de apotheek. Ik wilde wat anders halen bij Kruidvat, volgens mij Pyralvex, maar ik was mn pinpas vergeten.
Maar ik heb volgens mij iets teveel gebruikt want mn hele lip is gevoelloos momenteel _O-

De huisarts wilde niet echt meewerken, die gaf me de tip om sensodyne tandpasta te smeren. Toen ik dat zei bij de kruidvat keek de dame me heel raar aan. :')

Maar even geen pijn meer, yaay! Ik heb mn rechterwand ook helemaal dik, zo dik dat ik af en toe op mn eigen wang kauw, dus daar doe ik geen dynexan op want anders bijt ik dat helemaal stuk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 16:37

Ik had last door medicatie gebruik en kon niet eten door de pijn.

Ik heb lidocaine zalf meegekregen om voor het eten te smeren toen. Dat was goor en verdoofde, maar kon ik wel even eten.

Verder moest ik tussendoor spoelen met baking soda in water. Dus echt even door je mond laten gaan en zo lang mogelijk in je mond houden. Simpel middel, kan zo vaak als je wilt en helpt een tijdje, maar zou ook helpen bij het genezen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 17:14

Vandaag is eindelijk de eerste dag dat ik vrijwel geen last meer heb. *\o/*
Bedankt voor alle tips!!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 18:27

Selenium (heeft met weerstand te maken) schijnt ook goed te werken tegen aften, kijk is op de site Aften en voeding.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:21

Earth schreef:
Vandaag is eindelijk de eerste dag dat ik vrijwel geen last meer heb. *\o/*
Bedankt voor alle tips!!

Wat heeft je uiteindelijk het meest geholpen?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 15:20

Niks, gewoon uitzitten. De verdovende zalf vond ik ook niet echt heel chill en werkte maar heel kort, dus dat heb ik bijna niet gebruikt. Zit nu nog een plek onder mn tong maar dat is echt te verwaarlozen.