Beknelde zenuw nek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Beknelde zenuw nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 10:36

Hier ervaring ermee. Tot een mri scan en bezoeken neuroloog aan toe die het allemaal niet echt wisten/niks aan konden doen. Medicatie ervoor hielp niet.
Ik viel dagelijks weg van de pijn.

Ik ben wel naar een chiropractor geweest. Deze heeft de zenuw los gekregen wat een opluchting.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 12:58

Tja ik wil je niet helemaal ongerust maken maar een beknelde zenuw kan ook komen door een nekhernia...(zoals waar ik ondertussen al een goede 2 jaar mee rond loop) En dan wil je alle goede adviezen ten spijt die hier worden gegeven ab-so-luut niet dat er door een fysio/chiropractor/manueel therapeut aan getrokken/gecorrigeerd oid word. Mijn neuroloog was bij mij héél duidelijk, spierversterkende oefeningen, graag. Manipulaties dikke vette no-go!

Overigens is zenuwpijn echt de meest klote pijn die er bestaat. Ik persoonlijk kon slikken wat ik wou maar echt verlichting gaf het niet.
Ondertussen onder behandeling van de Pijnpoli waar ik pakweg om de 8 maanden naar toe kan voor een blokkade van de zenuwwortel met behulp van stroom en warmte(ze branden de zenuwwortel dood, probleem alleen dat je lijf die gewoon "ververst" na verloop van tijd, dus dan moet het opnieuw)

Alleen dat maakt het dragelijk, voel nog wel wat maar niet meer continue. Operatie wil/durf ik niet aan gezien de risico's(het is toch je net)/hersteltijd(ik zie het al gebeuren met jonge kids/paard etc) en grote kans dat het niet doet wat het beloofd

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-23 18:50

Bedankt voor alle reactie en gedeelde ervaringen.

Ik heb vannacht voor het eerst in een week de nacht doorgeslapen. Afgelopen nachten redde ik het tot 4 uur en dan werd ik wakker van de pijn. Ik heb zelfs 1 nacht op de bank doorgebracht omdat ik niet plat kon liggen. Ik slik nu tramadol, iets meer dan de gebruikelijke dosis (in overleg met de huisarts), in combinatie met paracetemol en dat werkt gelukkig.
Ik heb nog steeds (veel) pijn, maar deze ene nacht slaap doet al zoveel goed.
Donderdag heb ik weer een afspraak bij de fysio en ga ik bespreken waar ik het beste aan doe, hoe groot de kans op een nekhernia is, of ik eerst een mri laat maken, wat het behandelplan wordt etc. Dit ook in overleg met de huisarts.

Ik hoop van harte dat ik er snel vanaf ben. Vind het erg naar. En vind het heel rot om te lezen dat er hier mensen zijn die er langdurig last van hebben.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 19:39

Aaahhh dat is fijn Goof.
Even lekker slapen kan een mens absoluut goed doen!!
Ik hoop dat de komende nachten ook beter voor je zijn.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 00:39

dieseltje09 schreef:
Tja ik wil je niet helemaal ongerust maken maar een beknelde zenuw kan ook komen door een nekhernia...(zoals waar ik ondertussen al een goede 2 jaar mee rond loop) En dan wil je alle goede adviezen ten spijt die hier worden gegeven ab-so-luut niet dat er door een fysio/chiropractor/manueel therapeut aan getrokken/gecorrigeerd oid word. Mijn neuroloog was bij mij héél duidelijk, spierversterkende oefeningen, graag. Manipulaties dikke vette no-go!

*knip*

Bijzonder dat een neuroloog dan of all people spierversterkende oefeningen adviseert. Hoe worden die spieren aangestuurd, doorbloed en voorzien van bloed dan? Volgens mij door die beknelde zenuw. Hoe ga je een spier trainen die slecht doorbloed is, niet voldoende zuurstof kan krijgen en z'n afvalstoffen niet kwijt kan? Om nog maar te zwijgen over de prikkels die gestuurd moeten worden om samen te trekken. Met een beknelde zenuw wordt dat lastig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 09:32

het gaat over manipulaties…en dat gaat over wervels dacht ik.
en die doet mijn fysio ook al niet als er een vermoeden is van hernia of iets in de wervels niet goed zit.
dan word er altijd doorverwezen voor meer onderzoek.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 09:40

Hutcherson schreef:
Bijzonder dat een neuroloog dan of all people spierversterkende oefeningen adviseert. Hoe worden die spieren aangestuurd, doorbloed en voorzien van bloed dan? Volgens mij door die beknelde zenuw. Hoe ga je een spier trainen die slecht doorbloed is, niet voldoende zuurstof kan krijgen en z'n afvalstoffen niet kwijt kan? Om nog maar te zwijgen over de prikkels die gestuurd moeten worden om samen te trekken. Met een beknelde zenuw wordt dat lastig.

Niet alle spieren worden door 1 zenuw aangestuurd. Overigens hoeft het niet perse een hernia te zijn, het kan ook gaan om een TOS. Thoracic outlet syndrome. Klinkt heel heftig maar is beter op te lossen dan een hernia.

Waar woon je TS? Ik kan eventueel wel een goede fysio adviseren of als je in Arnhem woont, kan je bij mij terecht. Ik zie als fysio heel veel mensen met nekklachten.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 09:41

Hier ook ervaring mee, vorig jaar december. Ik had ook tramadol voor de pijn en ben de eerste maand 2x per week naar de fysio geweest. Die heeft ook 2x gekraakt.

Ik had ook enorm last van tintelende hand/vingers.

Na de eerste maand nog een maand 1x per week fysio en toen ging het wel weer. Maar de tintelende hand duurde nog een paar maanden. Zo'n gevoel alsof je hand slaapt.

Ik smeerde ook veel met zo'n warmte crème en had warmtepads. Dat gaf wel wat verlichting

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 11:40

Hutcherson schreef:
dieseltje09 schreef:

*knip*

Toch is dit ook precies wat mijn neurochirurg na de operatie adviseerde
Zenuw is bekneld, wordt ook nooit meer onbekend. Maar spieren erom heen sterk maken kan helpen qua symptoombestrijding. De redenatie is dat door de intense pijn, je alles vastzet en losser maken dan verlichting geven. En er mag niet gekraakt of zo iets gedaan worden in mij nek

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 11:46

Bedankt Levita, maar ik woon niet in de buurt. Ik heb een goede fysio, waar ik ook echt vertrouwen in heb.

Zo'n warmtecreme deed bij mij weinig.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 11:51

Ik heb een nekhernia gehad, precies tussen C5 en C6.

Het duurde 3 jaar voor er uberhaupt iets gebeurde. Neuroloog dacht eerst een carpaal tunnel syndroom, nou ja niet dus.

Tot ik helemaal geen gevoel meer in mijn arm en vingers had, kon nog geen pen of mes vasthouden. ik ben rechtshandig en de hernia zat dus ook aan de rechterkant.

Ik heb toen een MRI gewist en aangegeven dat ik al veel langer aangaf dat het uit mijn nek kwam. Ik heb 3 jaar op tramadol, daar werd ik echt ziek van en ibuprofen overleeft.

Uiteindelijk in 2009 geopereerd. Wat een opluchting om toen weer normaal te kunnen slapen!
Overigens heb ik daarna nooit weer last van mijn nek gehad. Hooguit eens een stijve nek.

Ik heb echt 3 jaar in de overlevingsmodus gedaan, want zenuwpijn is voor mij de ergste pijn die er is. En dat 24/7.

Ik ben niet bij de fysio of osteo geweest, zeker toen bekend werd dat het een hernia was werd dat echt afgeraden. Na de MRI ging het wel relatief snel richting operatie.

Sterkte Goof :knuffel:

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 12:50

Wat een verhaal Devil_ina.

Ik heb nu 3 nachten op rij doorgeslapen, dat is echt een opluchting. Ik zit nog wel goed aan de tramadol. De medicatie is goed uitgewerkt als ik wakker wordt, dus ik word echt wel met veel pijn wakker. Ik ben vrij vandaag en ik wilde, nadat ik naar het toilet was geweest, nog even lekker een uurtje liggen, maar dat gaat dan gewoon niet meer van de pijn en daar baal ik echt van.
Ik was vanmorgen bij de fysio, die schrok best wel van hoeveel pijn ik nog had en dat slapen zo'n probleem was. Hij heeft het omliggende gebied losgemaakt, me doorverwezen naar een chiropractor (waar hij eerst telefonisch overleg mee heeft gehad) en ik heb volgende week weer een afspraak met de fysio zelf. Hij vindt dat de klachten met 2 weken aanzienlijk minder moeten zijn, maar hij is gezien mijn klachten toch een beetje bang voor een nekhernia. Ik hoop onwijs dat hij ernaast zit. We gaan het zien -O-

Ik denk dat ik toch alvast via de huisarts een doorverwijzing vraag naar de neuroloog voor een mri. Mocht het niet meer nodig zijn kan ik die altijd afbellen, maar dan heb ik die in ieder geval staan.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 12:52

Toch fijn als je dingen kunt uitsluiten dmv MRI. Hoop dat het geen hernia / stenose is! Bij mij is het stenose, dat geeft dezelfde klachten als hernia. Verschil is dat hernia een uitstulping is tegen de zenuw en stenose is als artrose, een soort wegversmalling (wervels in elkaar gezakt) waar die zenuw nu doorheen moet. Had ik ook niet verwacht (toen) op mijn 24e :')

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 20:21

De wachttijd voor een mri kan zo maar 8 weken zijn, dus ik zou vlot die aanvraag doen via de h.a.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-23 22:41

Ja klopt. Mijn huisarts was deze week afwezig, ik ga maandag even bellen.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 22:59

Een MRI lijkt me een heel goed idee, je klachten lijken erg op herniaklachten!

Wel fijn dat je met de tramadol in ieder geval een beetje kan slapen.

Als het inderdaad een hernia is, dan nemen je klachten ook niet zomaar af, en daarbij kunnen ze ook nog flink toenemen wat betreft de zenuwpijn en gevoelloosheid.

Mijn neuroloog zei wel dat heel veel hernia's binnen een jaar vanzelf bestellen, maar daar dacht de neurochirurg anders over toen hij de beelden zag :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-23 13:03

Nou Devil_ina, laten we hopen van niet. Jouw verhaal klinkt niet positief. Hoe ga je er nu mee om?

Ik word er momenteel vooral kriegel van dat ik niet kan sporten, mijn lijf wil heel graag hardlopen en ik word er echt onrustig van.

Ik heb afgelopen dagen wat minder pijnstillers genomen, maar heb vandaag toch echt weer meer pijn helaas. En meer uitstraling naar mijn arm, daar had ik afgelopen 2 dagen geen last van.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 13:10

Idd even te mri afwachten
verder bij de fysio behandelen, stukje symtoombestrijding voor nu tot bekent is of de zenuw daadwerkelijk bekneld is door een stenose/hernia van de tussenwervelschijf, of dat er een zenuwontsteking is (radiculopathie) of beklemming door spier (TOS)

fysio kan je daar goed bij helpen, chiropraxie/manueel/osteo zal daar nu ook niks mee doen, in een acute fase met neuro tekenen ga je niet manipuleren tenzij deze klachten dus niet acuut zijn (al enkele maanden tintelingen/MRI geweest en goed bevonden/gewone fysiotherapie helpt niet afdoende + reductie mogelijk door bepaalde houdingen van het hoofd )

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 13:26

Ik ben niet echt fan van de fysio met zulke klachten, die behandelen vaak de symptomen, maar niet de oorzaak. Zelf heb ik echt veel baat bij mijn shiatsu therapeut. Eens in de zoveel tijd heb ik ontzettend veel last van mijn rug/schouders/nek. 9 van de 10 keer staat mijn bekken scheef waardoor deze klachten veroorzaakt worden. Ik word weer recht gezet en kan er weer even tegen. Mocht de mri niets uitwijzen, zou je zoiets misschien nog kunnen overwegen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-23 14:12

Druif_01 schreef:
Ik ben niet echt fan van de fysio met zulke klachten, die behandelen vaak de symptomen, maar niet de oorzaak.

Ja top. Als ik nu de symptomen kan aanpakken en daardoor minder pijn heb en kan slapen totdat ik de oorzaak weet, ben ik daar helemaal content mee. Het kan nog wel even duren voordat ik de oorzaak weet en mijn leven moet ook draaglijk blijven.

Faunty, de klachten zijn inderdaad accuut ontstaan. De fysio heeft overleg gehad met een chiropractor en deze geven allebei aan dat het juist wel helpend kan zijn. Vreemd.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 13:33

Ik ben in 2009 aan mijn nekhernia geopereerd.

Na 1 nacht ziekenhuis mocht ik naar huis, en mocht 8 weken niks tillen, maar zo fijn dat de pijn weg was. Heb nooit weer klachten gehad. Ik draag wel wat eerder in het jaar een sjaal, om geen stijve nek te krijgen.

door de operatie kan ik mijn hoofd niet helemaal naar rechts draaien, dus op mijn buik slapen doe ik zonder kussen.

De 3 jaar ervoor op tramadol en ibuprofen geleefd. op het laatst kon ik geen pen of aardappelschilmesje meer vasthouden. Slapen deed ik nauwelijks.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 10:12

Hè Goof hoe is het nu met je?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-23 14:26

Dank voor het vragen!

In grote lijnen gaat het beter, maar het verschilt per dag.
Ik slik geen pijnstillers meer, slaap weer goed en wandel weer.
Maar ik heb ook nog wel pijn, vooral na wandelen en na een dag werken. Geen uitstralingspijn meer, maar mijn vingers voelen nog steeds doof.

Ik voel duidelijk dat er echt iets niet goed zit in mijn nek, dus ben er nog niet vanaf.
Komende week mri.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 18:38

Gelukkig iets minder pijn, maar helaas nog niet weg. Succes met de MRI, ben benieuwd wat er uitkomt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 11:47

Ik heb vandaag de uitslag van de mri gekregen en blijk een nekhernia te hebben, dus daar ben ik mooi klaar mee.

Volgende week heb ik een afspraak bij de huisarts om e.e.a. verder te bespreken.