Hoe afkomen van de onzekerheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 17:13

daantjuhhh schreef:
FennyPower schreef:
Ik ben jouw leeftijd.
Ik heb een periode gehad dat ik ook enorm onzeker was maar ook een slechte zelfbeeld had.

Een van de oefeningen die ik kreeg was kijk elke ochtend in de spiegel en zeg wat liefs tegen jezelf. Op dagen dat ik mij wat minder voel zeg ik vooral dat ook ik er mag zijn.
En dat ik eigen keuzes mag maken zonder hier iets van te vinden qua onzekerheid.
Geleerd mijn onzekerheid op de achtergrond te houden. Mensen die jou onzeker willen maken over bijvoorbeeld je uiterlijk (waar ik me onderandere onzeker over voelde) laat dat lekker bij hun, hun hebben er een probleem mee. Dat is niet jouw probleem dan :)
Probeer aan jezelf te denken!

Ik zal ook een life Coach aanbevelen! Het heeft mij echt geholpen. En nog steeds als ik het nodig heb.

Ik weet niet in welke regio zit. Maar mocht dit in het noorden zijn kan ik je zeker iemand aanbevelen.

Overigens die stemmen. 'doe ik het wel goed, worden ze boos, etc.' Die had ik ook. Ik werd er gek van.

Pas wel op met life coaches.
Als ik het niet verkeerd heb mag iedereen zich coach noemen.
Het is volgens mij een vrij beroep en er zitten nogal wat cowboys in om zo maar te noemen.

Klopt! Ik koos voor iemand die wel allemaal cursussen en opleidingen erin gevolgd heeft. En iemand waar ik mij goed bij voel

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 17:38

Kookaburra schreef:
Iedereen mag zich ook 'psycholoog' noemen. Dus kijk daar ook altijd even naar voordat je naar een psycholoog gaat.
Nu tsja, als je via de huisarts wordt doorverwezen zit je ook wel goed.

Ik durf mij niet uit te spreken over Nederland, maar in België klopt dat alvast niet. (Klinisch) psycholoog (en orthopedagoog) is een beschermde titel geworden. Je mag die titel enkel gebruiken als je erkend bent (en dus een visum hebt). Therapeut is daarentegen (nog) geen beschermde titel en mag iedereen gebruiken.
Zowel bij (erkende) psychologen als bij therapeuten of coaches heb je er goede en minder goede, mensen waarmee je een klik hebt of net niet... Ikzelf kijk wel altijd naar welke vooropleiding iemand gehad heeft. Ik vind een degelijke vooropleiding belangrijk, al zegt het ook niet alles helaas.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 18:14

pateeke schreef:
Kookaburra schreef:
Iedereen mag zich ook 'psycholoog' noemen. Dus kijk daar ook altijd even naar voordat je naar een psycholoog gaat.
Nu tsja, als je via de huisarts wordt doorverwezen zit je ook wel goed.

Ik durf mij niet uit te spreken over Nederland, maar in België klopt dat alvast niet. (Klinisch) psycholoog (en orthopedagoog) is een beschermde titel geworden. Je mag die titel enkel gebruiken als je erkend bent (en dus een visum hebt). Therapeut is daarentegen (nog) geen beschermde titel en mag iedereen gebruiken.
Zowel bij (erkende) psychologen als bij therapeuten of coaches heb je er goede en minder goede, mensen waarmee je een klik hebt of net niet... Ikzelf kijk wel altijd naar welke vooropleiding iemand gehad heeft. Ik vind een degelijke vooropleiding belangrijk, al zegt het ook niet alles helaas.

Ah, ja. Dat had ik er niet bij gezet. In NL is alleen 'psycholoog' geen beschermde titel.
https://www.psycholoogmenninga.nl/psych ... 0ingevoerd.